Gå til innhold

Ektefelle til kollega har fått påvist kreft.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mistet moren min brått. Jeg synes det var godt med de kollegaene som bare lot det ligge, etter et kort kondolerer. Man trenger virkelig ikke å bli påminnet det hele tiden fra alt og alle. Jeg ville bare at alt skulle være normalt på jobben, og fokusere på andre ting. Så må si "la henne være i fred" var den kommentaren jeg syntes traff best i denne tråden. 

Anonymkode: e1a6a...e33

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde det vært slik sykdom hos meg eller nær familie så hadde jeg ønsket å få ha det i fred. Det er ille nok å leve i det 24/7 om ikke "folk" skal snakke om det og ha oppdateringer og foreslå diverse medisin eller kurer, alternativ behandling etc. Det hadde vært helt privat og jeg hadde satt pris på at man oppførte seg som normalt. 

Anonymkode: 64eda...1a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo snakke om det på en naturlig måte om hun ønsker det. Men husk at de fleste med kreft blir friske og dette gjelder kanskje mannen hennes også.

Anonymkode: b8fad...c27

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vise støtte ved å ikke poste om andres sykdommer på internett i forskjellige forum? Det vil jeg kalle en god start.  

Anonymkode: aa111...9ec

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.4.2025 den 19.58):

Jeg bryr meg da om andre mennesker, selv om jeg synes du skal la henne være i fred. Jeg har selv fått kreft, og synes det er så slitsomt å få spørsmål om hvordan det går. Det er deilig å kunne gå på jobb uten at noen kommenterer/spør/gjør noe som minner meg på at jeg er syk.

Anonymkode: 482e7...5ea

Ja, men dette gjelder jo deg og din egen sykdom ❤️ For en pårørende eller andre, kan ting være annerledes. Vi har også en situasjon med en kollega som har en veldig syk mann. Hun ønsker å snakke om det hele tiden, fordi det ikke er så lett å snakke om ting hjemme. Vi spurte henne når hun kom på jobb, om hun ville snakke om det eller om vi ikke skulle si noe. Hun var klar på at hun ønsket å snakke. Det må være lov å spørre, slik at en ikke risikerer å ha mye inni seg, men ingen «bryr seg» for «hun vil sikkert være i fred». 

Anonymkode: da436...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan vise støtte ved å ikke poste om andres sykdommer på internett i forskjellige forum? Det vil jeg kalle en god start.  

Anonymkode: aa111...9ec

Hallo? Hva er galt med det?!? Det er lov å spørre om råd her inne, eller?? Det er jo ingenting gjenkjennbart? Det finnes hele tiden flere hundre folk med alvorlig syke partnere som er i jobb og således i samme situasjon. Sånne idiotiske svar som dette…. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 7.55):

Jeg mistet moren min brått. Jeg synes det var godt med de kollegaene som bare lot det ligge, etter et kort kondolerer. Man trenger virkelig ikke å bli påminnet det hele tiden fra alt og alle. Jeg ville bare at alt skulle være normalt på jobben, og fokusere på andre ting. Så må si "la henne være i fred" var den kommentaren jeg syntes traff best i denne tråden. 

Ja, men hva hvis du ikke ønsket å «være i fred»? Og trengte å snakke med noen. Vi er forskjellige! Det kan være greit å gi beskjed til leder om en ønsker å snakke om ting eller at en ikke ønsker det, slik at folk vet og ikke «plager» andre unødig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, folk er forskjellige og har ulike behov . Jeg ville tenkt at det holder med å skrive en fin melding , og evt invitere henne på en kaffe hvis hun vil prate. Jeg fikk nylig påvist kreft, og da alle kom med blomster ble jeg litt sånn « men herregud, jeg skal jo ikke daue enda « . Er også litt forskjell på om han har fått dødsdommen, eller om han kommer til å bli frisk av dette etter behandling mtp måten folk reagerer rundt. 

Anonymkode: cbdc6...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 7.55):

du kunne jo selv tatt ansvar i den forbindelse og sagt til dine kolleger at du ikke ville snakke om det - at det ble for tøft. Ikke kom i etterkant og si at det var "så slitsomt" og få oppmerksomhet pga din mor 

Anonymkode: 43541...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at lite kan bety så mye. Som f eks å spørre "Hvordan har DU det?" Ikke bare spørre om hvordan det går med mannen, men på den måten å vise at du bryr deg om hvordan HUN tar det, for det er som du sier, det er hun som er kollegaen din :)

Jeg synes det er fint av deg å tenke som du gjør, for det å vite at noen bryr seg betyr så mye for den det gjelder ❤️ 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DrueSmoothie skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at lite kan bety så mye. Som f eks å spørre "Hvordan har DU det?" Ikke bare spørre om hvordan det går med mannen, men på den måten å vise at du bryr deg om hvordan HUN tar det, for det er som du sier, det er hun som er kollegaen din :)

Jeg synes det er fint av deg å tenke som du gjør, for det å vite at noen bryr seg betyr så mye for den det gjelder ❤️ 

100 prosent enig! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var den kollegaen med partner som fikk alvorlig kreft. De fleste av mine kollegaer spurte hvordan det gikk, også med meg. De viste omsorg for situasjonen, for at jeg kunne være litt " off" av og til. Det var et godt pusterom å kunne jobbe, ha noen timers normal tilværelse, samtidig godt at noen faktisk tenkte på meg i en tøff tid der alt naturligvis handlet om min partner. Du kan si til din kollega at du gjerne lytter om hun ønsker å prate. Enten hun, eller ikke, så vet hun da at du er tilgjengelig.

Anonymkode: 69c38...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.4.2025 den 22.36):

Så utrolig kalde folk har blitt. Nå er det tydleigvis feil å vise omsorg og kjærlighet ovenfor mennesker man bryr seg om og er nære med. "La henne være i fred", for en kald og merkelig ting å skrive? Som om TS har antydet at hun skal bombe kollegaen sin med spørsmål og hjerter. 

Så klart skal kollegaen få puste, men det å faktisk vise at man er her hvis det er noe, og vise støtte er vel det minste man kan gjøre. 

På jobben min sender ledelsen blomster når det har skjedd noe som er vanskelig, feks dødsfall eller sykdom. Jeg jobber med mange fra ulike land, og her tas det med mat og små gaver, klemmer og omsorg, MEN man ser alltid så klart kollegaen og hvor nære man er så klart. Noen er private, og signaliserer at de ikke ønsker noe og da respkteres så klar det. 

Jeg har flere nære kollegaer som jeg bryr meg veldig mye om, og hvis en av de hadde fått alvorlig sykdom i familien hadde jeg så klart spurt om hvordan det går, om det er noe jeg kan bistå med, noen ville jeg kjøpt en liten gave til fordi jeg vet de setter pris på det, og jeg hadde også sørget for å ta mer hensyn generelt i arbeidshverdagen. 

Jeg syns vi skal vise hverandre omsorg og kjærlighet, og ikke la "hverandre være", hvis det ikke er signaler som tilsier at det er akkurat det personen ønsker så klart. 

Anonymkode: d702c...624

Kunne ikke vært mer enig. Hater samfunnet og hvor det er på vei. Kaldt og jævlig der ingen bryr seg. The human race has turned into shit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.4.2025 den 19.58):

Jeg bryr meg da om andre mennesker, selv om jeg synes du skal la henne være i fred. Jeg har selv fått kreft, og synes det er så slitsomt å få spørsmål om hvordan det går. Det er deilig å kunne gå på jobb uten at noen kommenterer/spør/gjør noe som minner meg på at jeg er syk.

Anonymkode: 482e7...5ea

Akkurat dette synliggjør hvor forskjellige vi er. Derfor er det ikke én fasit som stemmer for alle.

Noen har stort behov for å få være i fred og opplever det som invaderende og en ekstra belastning at folk "maser". Mens en annen vil ha behov for å få mer omtanke og medfølelse av kollegaer.

Anonymkode: 98b3b...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, men hva hvis du ikke ønsket å «være i fred»? Og trengte å snakke med noen. Vi er forskjellige! Det kan være greit å gi beskjed til leder om en ønsker å snakke om ting eller at en ikke ønsker det, slik at folk vet og ikke «plager» andre unødig. 

Da snakket jeg selv. Har jo mine jeg har et nært forhold til. 

Så om TS er så nær kollegaen som hun påstår her, så VET kollegaen at hun har den støtten hun treger på jobb. 

Dessverre tror veldig mange at de er nære, mens de i praksis bare har en god kollega-relasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

du kunne jo selv tatt ansvar i den forbindelse og sagt til dine kolleger at du ikke ville snakke om det - at det ble for tøft. Ikke kom i etterkant og si at det var "så slitsomt" og få oppmerksomhet pga din mor 

Anonymkode: 43541...843

Er det mulig...  

Omsorg rundt dødsfall handler ikke om å "få oppmerksomhet" 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...