Gå til innhold

Legger man lettere på seg som gravid??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er bare 26 uker på vei, men har allerede gått opp 14 kg. 

Og det uten at jeg egentlig har spist noe særlig masse eller mer enn jeg pleier, men har ikke fått vært aktiv grunnet plager i svangerskapet. Men har heller ikke spist noe snacks og godterier.

Er det sånn at man legger lettere på seg som gravid? Eller har jeg spist mer enn jeg tror?😅

Klarer ikke se for meg at jeg hadde gått opp så mye hvis jeg ikke var gravid selv om jeg spiste og gjorde akkurat det samme. 

Anonymkode: a1b10...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Som gravid, har man ikke behov for sååå mye ekstra for å kompensere for det babyen faktisk tar av energi. Så at man spiser mer enn hva man trenger, er fort gjort om man gafler inn på. 

Anonymkode: 9b7d7...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om det, men man skal jo ikke være helt avvisende til at mye rart skjer hormonelt som kan påvirke kroppens funksjoner.

Selv spiste jeg iblant en skive ekstra og enkelte dager et måltid ekstra (spiser vanligvis verken frokost eller kvelds), over tid blir jo det fort noen kilo. Men man merker det ikke så godt i hverdagen at man spiser mer. Jeg hadde heldigvis ikke godis-dille. Men ca halvveis fikk jeg ekstrem frukt-dille som varte ut graviditeten. Og frukt har jo en del sukker. Vi snakker ikke 5 om dagen men sikkert minst 25 om dagen. Så tror det også  gjorde at jeg ble så tung som jeg ble. For godis spiste jeg mindre av, synes det var for mektig.

Endret av Diskulis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen kan få lavere stoffskifte, som gjør at man legger på seg lettere, ja. For de fleste er det nok den intense ulvehungeren og de uutholdelige cravingsene som har skylden. Mange må også spise masse for å holde kvalmen i sjakk, så det er ganske mye som kan spille inn. Hos meg var sultfølelsen og cravingsene mye, mye sterkere som gravid, så jeg hadde ikke sjans til å unngå noen ekstra fettkilo. La på meg innenfor anbefalingene, men 8 av de kiloene var rent fett.

Anonymkode: 9de1c...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror noen gjør det ja, og at det varierer en del fra person til person. Det er mye vi ikke vet enda, om hormoner, stoffskifte, blodsukker osv. Kjenner noen som ikke har spist usunt, og likevel lagt på seg over halve kroppsvekten som gravide. Noe var selvfølgelig vann, men mye satt igjen etter fødsel og. Jeg spiste omtrent som vanlig, og la på meg 12 kg. Jeg tror ikke at jeg var noe "flinkere" enn dem. 

Anonymkode: 43759...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sliter så med kvalme og oppkast at jeg ikke har lagt på meg noe enda. Nå er jeg 14 uker på vei og merker at medisinene mine begynner å funke. Så den siste uken har jeg spist nesten hver 2 andre time for å unngå å bli kvalm å spy. Og det kommer jeg sikkert til å legge på meg av. Kjenner flere som må spise ofte for å unngå å spy.

Anonymkode: 0a8c7...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg syntes det var vanskeligere å kjenne på metthetsfølelse som gravid. Var mye sliten og fikk lyst på søte ting for å få opp energien. Var mindre aktiv enn før fordi jeg var mer sliten. Så dermed var det lettere for å meg å legge på meg som gravid 🫣 Høres ikke ut som du har det helt likt!

Anonymkode: 6de74...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde så snusabstinenser at de ble erstattet med sjokolade 🙈 skjønte ikke selv at det ikke var helt vanlig å spise sjokolade etter hvert eneste måltid. 

Anonymkode: ca628...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hørte nettopp en podcast om biologi der de sa at alle pattedyr la på seg under svangerskapet, også i fettprosent. Det var viktig for å øke sjansen for overlevelse for mor og barn. Så er det jo selvsagt individuelle forskjeller innad i en art, men det var hovedregelen. Husker ikke hvilken, jeg har gravidhjerne for tiden (skulle likt at de snakket om det!), men tror det var en gammel episode av Ekko. 

Anonymkode: 509c8...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.4.2025 den 17.56):

Jeg er bare 26 uker på vei, men har allerede gått opp 14 kg. 

Og det uten at jeg egentlig har spist noe særlig masse eller mer enn jeg pleier, men har ikke fått vært aktiv grunnet plager i svangerskapet. Men har heller ikke spist noe snacks og godterier.

Er det sånn at man legger lettere på seg som gravid? Eller har jeg spist mer enn jeg tror?😅

Klarer ikke se for meg at jeg hadde gått opp så mye hvis jeg ikke var gravid selv om jeg spiste og gjorde akkurat det samme. 

Anonymkode: a1b10...13f

Jeg tror de fleste glemmer å ta aktivitetsnivået med i regnestykket…. Man er fort mindre aktiv og hviler mer som gravid. Spiser man likt som før ender man i praksis opp med å spise for mye

Anonymkode: cbce2...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo ganske vanlig å få økt matlyst som gravid, eller at man opplever at det hjelper å spise for å holde kvalmen i sjakk. Da føler man nok ikke at man spiser mer enn man pleier, selv om det er det man gjør... Du har nok spist mer (og kanskje også vært mindre aktiv) enn du pleier.

Anonymkode: 52144...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest noe om (men er lenge siden jeg var gravid sist, så husker ikke hvor) at man legger på seg i fettprosent også pga hormoner osv - og at dette skjer blant annet for å sikre god melkeproduksjon etter fødsel 🤷🏽‍♀️ Det gir jo mening da, amming/melkeproduksjon er jo sinnsykt energikrevende, så er jo logisk at kroppen vil ha et lite ''lager'' før den tiden kommer også.. Hvis man tenker biologi og natur oppi det hele så er jo dette egentlig logisk, at kroppen ''sikrer seg'' i tilfelle det er dårlig med mat etter fødsel eller noe. Vi er jo dyr vi også, egentlig 😅 Så hvis dette stemmer, og man legger til babyvekt, morkake, fostervann og generelt vann i kroppen - så blir det jo fort noen kg. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange blir insulinresistent som gravid, og da legger man lettere på seg.

Anonymkode: 448f0...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har alltid hatt problemer med å legge på meg. La på meg 30 kg som gravid. Spiste nok litt større porsjoner enn vanlig, men fråtset ikke, spiste sunt og trente. Mye var også vannvekt. Mistet 12 kg rett etter barnet var født. Etter et år var jeg tilbake til startvekt.

Tror det er gener hos meg. Alle kvinnene i min familie har samme erfaring som meg.

Jordmor fortalte meg at tynne kvinner ofte kan legge på seg mer. Vet ikke om dette stemmer, eller om hun bare ville "trøste" meg 😅

Syns uansett det var fantastisk å være gravid. Har aldri hatt så lite angst og humørsvingninger i hele mitt liv. Skulle ønske jeg kunne være gravid i andre trimester resten av livet. Selv med 20 ekstra kilo. Jeg var så avslappet og lykkelig.

Anonymkode: 98825...aa5

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...