AnonymBruker Skrevet 21. april #1 Skrevet 21. april Jeg leste denne saken i NRK i påsken, om et ektepar som kanskje må ta ut separasjon fordi det ikke er mulig for ektefeller å være folkeregistrert på to ulike adresser. Jeg husker det var en tilsvarende sak for en stund siden, der en nyvalgt ordfører stod i samme klemma. I artikkelen intervjues avdelingsdirektør i Folkeregisteret, som forteller eksplisitt at det ikke er mulig å endre folkeregistrert adresse på den ene uten samtidig å oppløse ekteskapet. Jeg synes likevel jeg hører om stadig flere særboere. Dette gjelder kanskje først og fremst kjærestepar som velger å aldri flytte sammen, men jeg mener bestemt at jeg også har hørt om flere ektepar som bor hver for seg. Ut fra informasjonen jeg finner hos skatteetaten, skulle det være uproblematisk. Jeg er derfor litt nysgjerrig på å høre erfaringer fra dere som har levd i to forskjellige hjem selv om dere var gift. Ble det noe trøbbel med folkeregisteret? Fikk dere registrert hver deres bolig som primærbolig? Var det andre hinder dere møtte på veien? Anonymkode: e305f...c5e
AnonymBruker Skrevet 21. april #2 Skrevet 21. april Jeg er også nysgjerrig. Har både lest at det ikke er "lov" å bo hver for seg når man er gift, men også at det er uproblematisk. Skjønner ikke hva problemet skal være, og hvorfor det "ikke er lov". Anonymkode: 8b2bb...0cd 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #4 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er lov. Anonymkode: 45fe8...e27 https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/kan-et-ektepar-med-felles-barn-ha-saerbo/ Anonymkode: 45fe8...e27
AnonymBruker Skrevet 21. april #5 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg leste denne saken i NRK i påsken, om et ektepar som kanskje må ta ut separasjon fordi det ikke er mulig for ektefeller å være folkeregistrert på to ulike adresser. Anonymkode: e305f...c5e Synes det er en selvfølge at en politiker er bosatt i det distriktet vedkommende står på valg. Anonymkode: 6863a...0b8
AnonymBruker Skrevet 22. april #6 Skrevet 22. april Det er ikke noe problem å være registrert på ulike adresser selv om man er gift og har barn. Jeg kjenner noen som har vært gift i over 25 år og de har adresser i to ulike kommuner. Anonymkode: 6240b...095
Rotemor Skrevet 22. april #7 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Synes det er en selvfølge at en politiker er bosatt i det distriktet vedkommende står på valg. Anonymkode: 6863a...0b8 Enig. Ikke-folkevalgte gjør jo som de vil.
AnonymBruker Skrevet 22. april #8 Skrevet 22. april Forskjellen er vel at hvis man har et felles hjem kan ikke det oppløses uten å oppløse ekteskapet. Men har man ikke bodd sammen, så er det ikke et felles hjem å oppløse. Lovteksten er jo egentlig ganske tydelig (jeg har uthevet og understreket): § 5-2.Ektefeller og barn En person som har felles hjem med ektefelle eller barn, registreres med bosted der ektefelle eller barn er bosatt. Anonymkode: 50ff7...e26 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå