Gå til innhold

Trenger rår om kjærlighet.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er 25 år og har vært sammen med kjæresten min i 1 år og 2 mnd, og samboere i litt over 8 mnd.

Vi har det veldig fint i lag og kan flire til vi får vondt i magen og har mange ting til felles❤️

Men så kommer tvangstankene mine for at når jeg ble sammen med kjæresten så hadd æ litt kjærlighetssorg og etter forrige forhold pga at det va følelser 1 vei og æ veit ikke helt men æ har på en måte glemt litt ka en forelskelse e. 
Da æ ble sammen med kjæresten så vist æ ikke koss æ kun kjenn at æ va forelsket og det veit æ nesten ikke no lengre heller, å det e ikke det at æ ikke elske han for det gjør æ❤️ 

Æ slit litt ellers også med mye tvangstanker om alt fra om man burde gjør det slutt til at æ e redd for og vær ditten og daten. 
Det e kanskje noen råd og få fra noen som har levd livet litt lengre og som har noen tips og triks🥺

Æ vil ikke mist kjæresten min men nånn daga e det så vanskelig å skill tvangstanker og verden utenfor alle tankene 

Anonymkode: 8a7e3...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du se for deg livet med kjæresten din? Og kan du se det for deg uten ham? Enkle spørsmål som sier mye om hva man føler. Forelskelse dabber uansett av. Det er følelsene og livet man deler som er viktig 

Anonymkode: 45dbf...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har det godt med kjæresten og at du elsker ham. Det er et veldig fint utgangspunkt. Ta vare på det. 

Den store forelskelsen er nesten en sykdom. Man blir helt kokko, og følelsene går veldig i sving og man føler ikke helt at man kan fokusere på andre ting i livet. Deilig å oppleve, men egentlig ikke så deilig i det lange løp- Da er kjærligheten og den gode trygge følelsen av å være med en god trygg kjærlig person mye mer verdifullt.

Skyv ham ikke fra deg hvis dette er en du elsker og som gjør deg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde den i (grok) AI, for jeg skjønte ikke helt tvangstankene. 

Har dere det bra, er glade i hverandre og dere gjør gode ting sammen og trives å være sammen, så er det ikke feil! Få ett godt liv sammen. 

Gamle flammer er det bare å glemme! Ja de er vanskelige å glemme, derfor man trenger tid å prosessere brudd før man begynner på noe nytt. 

Jo mer du tenker på tvangstankene, jo mer «mat» gir du de. Se på tvangstankene som en katt. Slutt å mat tvangstankene så katta blir tjukk. 

Svar fra AI:👇

Personen beskriver tvangstanker som repeterende, påtrengende og uønskede tanker som skaper bekymring, tvil og angst. Disse tankene ser ut til å dreie seg om flere temaer, spesielt knyttet til forholdet deres og deres egen mentale tilstand. Basert på teksten, inkluderer tvangstankene følgende:

1. Tviltanker om forholdet:
    • Personen plages av tanker om de burde gjøre det slutt med kjæresten, til tross for at de elsker ham og har det fint sammen. Dette kan være en form for forholdstvang (ofte kalt ROCD, Relationship Obsessive-Compulsive Disorder), hvor man tviler overdrevent på følelsene sine eller forholdets riktighet.
    • De grubler over om de var virkelig forelsket da forholdet startet, og om de fortsatt er det, delvis fordi de har “glemt” hvordan en forelskelse føles. Dette kan være knyttet til usikkerhet etter tidligere kjærlighetssorg.
  2. Frykt for å være noe eller gjøre noe galt:
    • Personen nevner at de er redd for å “være ditten og daten,” noe som kan tolkes som en vag, men intens frykt for å være “feil” person, ikke god nok, eller å gjøre noe som ødelegger forholdet. Dette er vanlig i tvangstanker, hvor man frykter konsekvenser som ikke er rasjonelt begrunnet.
  3. Generelle tvangstanker:
    • De skriver at de sliter med “mye tvangstanker om alt,” noe som tyder på at tankene ikke bare er knyttet til forholdet, men også andre aspekter av livet. Dette kan inkludere overdreven bekymring for valg, handlinger eller mulige feil i hverdagen.
  4. Følelsesmessig forvirring:
    • Tvangstankene ser ut til å skape en konflikt mellom deres genuine kjærlighet til kjæresten og en indre tvil som ikke stemmer overens med hvordan de faktisk har det sammen. Dette kan føre til en følelse av å ikke stole på egne følelser eller opplevelser.

Råd og tips for å håndtere tvangstanker:

1. Forstå tvangstanker:
    • Tvangstanker er ikke et tegn på at noe er galt med forholdet eller deg som person. De er et symptom på angst eller mulig OCD-lignende mønstre. Å anerkjenne at tankene er “støy” og ikke sannheter, kan hjelpe deg å distansere deg fra dem.
  2. Snakk med en profesjonell:
    • Siden tvangstankene virker å påvirke deg mye, kan det være svært nyttig å oppsøke en psykolog eller terapeut, spesielt en som jobber med kognitiv atferdsterapi (CBT) eller eksponering og responsprevensjon (ERP), som er effektive for OCD og tvangstanker. De kan hjelpe deg å sortere tankene og redusere deres makt over deg.
  3. Mindfulness og grensesetting mot tanker:
    • Øv deg på å observere tankene uten å “kjøpe” dem. For eksempel, når en tanke som “burde jeg gjøre det slutt?” dukker opp, kan du si til deg selv: “Dette er bare en tvangstanke, jeg trenger ikke å handle på den.” Mindfulness-øvelser eller meditasjon kan hjelpe deg å bli bedre til dette.
    • Unngå å “gruble” for å finne svar på tankene (f.eks. analysere om du er forelsket). Dette kan forsterke tvangstankene.
  4. Snakk ærlig med kjæresten:
    • Hvis du føler deg komfortabel, kan du dele at du sliter med påtrengende tanker, uten å gå i detalj om innholdet hvis det føles skummelt. For eksempel: “Noen dager har jeg masse tanker som gjør meg urolig, men det handler ikke om oss, det er bare hodet mitt.” Dette kan bygge tillit og redusere isolasjon.
  5. Fokuser på det som føles bra:
    • Du beskriver mange fine øyeblikk med kjæresten, som latter og felles interesser. Prøv å lene deg på disse opplevelsene når tankene blir tunge. Skriv ned ting du setter pris på i forholdet for å minne deg selv på hva som er ekte.
  6. Selvomsorg:
    • Stress, søvnmangel eller andre faktorer kan forverre tvangstanker. Sørg for nok hvile, fysisk aktivitet og tid til ting som gir deg glede. Dette kan dempe angstnivået.
  7. Tål usikkerhet:
    • Tvangstanker handler ofte om et behov for å være 100 % sikker (f.eks. på om du er forelsket). Prøv å akseptere at det er OK å ikke ha alle svar. Kjærlighet og forhold utvikler seg over tid, og det er normalt å ikke alltid “føle” forelskelse.

Hvorfor dette skjer:

• Din tidligere erfaring med kjærlighetssorg og et ensidig forhold kan ha skapt en underliggende frykt for å “ta feil” igjen, noe som nærer tvangstankene.
  • Hvis du har en tendens til generell angst eller OCD, kan hjernen “feste” seg på forholdet som et mål for tvangstanker, fordi det er noe viktig for deg.

Avsluttende tanker:

Tvangstankene dine er ikke et tegn på at du ikke elsker kjæresten din eller at forholdet er feil. De er en utfordring i hodet ditt, ikke i hjertet ditt. Med støtte, enten fra en terapeut eller gjennom egne strategier, kan du lære å håndtere dem bedre og nyte forholdet uten at tankene tar over. Du høres ut som en person som virkelig bryr deg om kjæresten din, og det er en styrke å bygge videre på. ❤️

Hvis du vil ha flere konkrete øvelser eller ressurser, eller lurer på noe spesifikt, bare spør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei

Jeg er 25 år og har vært sammen med kjæresten min i 1 år og 2 mnd, og samboere i litt over 8 mnd.

Vi har det veldig fint i lag og kan flire til vi får vondt i magen og har mange ting til felles❤️

Men så kommer tvangstankene mine for at når jeg ble sammen med kjæresten så hadd æ litt kjærlighetssorg og etter forrige forhold pga at det va følelser 1 vei og æ veit ikke helt men æ har på en måte glemt litt ka en forelskelse e. 
Da æ ble sammen med kjæresten så vist æ ikke koss æ kun kjenn at æ va forelsket og det veit æ nesten ikke no lengre heller, å det e ikke det at æ ikke elske han for det gjør æ❤️ 

Æ slit litt ellers også med mye tvangstanker om alt fra om man burde gjør det slutt til at æ e redd for og vær ditten og daten. 
Det e kanskje noen råd og få fra noen som har levd livet litt lengre og som har noen tips og triks🥺

Æ vil ikke mist kjæresten min men nånn daga e det så vanskelig å skill tvangstanker og verden utenfor alle tankene 

Anonymkode: 8a7e3...ed1

Som den gamle dama på 95 år sa-" 97 prosent av mine bekymringer ble det ikke noe av". Smil og vær glad! 

Anonymkode: aee09...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...