AnonymBruker Skrevet 21. april #1 Skrevet 21. april Det er mange innlegg her på Kvinneguiden, hvor kvinner ber om råd når de har blitt utsatt for ting som er langt over streken fra partneren sin. En gjenganger i svarene TS får, er gjerne "dump han". Så hvor mange av dere dumpet faktisk han? Eller ble dere værende i disse destruktive relasjonene helt til han dumpet dere? Kort oppsummert, gjorde du noe med rådene du fikk her inne? Anonymkode: 9f86c...200 5 1
SPOCA Skrevet 21. april #2 Skrevet 21. april Jeg postet en tråd her, med en annen bruker, hvor jeg beskrev litt av volden jeg ble utsatt for (ikke så mye som jeg har skrevet om i det siste). Da var det flere som skrev "hun kommer aldri til å gå" osv. Jeg gikk. Men det var ikke grunnet rådene her, når jeg allerede hadde kommet i tankeprosessen om at volden ikke var grei, så visste jeg at jeg måtte ut. Å få bekreftelsen på at det ikke var greit var dog viktig for å tørre å ta steget ut. Sånn sett brukte jeg rådene til å gi meg selv selvtillit til at jeg var faktisk verdt mer enn en voldelig hverdag. Problemet en del som blir utsatt for vold opplever, er ikke nødvendigvis at man vil være i forholdet, men man føler ikke på et valg. Jeg var livredd. Jeg ble truet på livet flere ganger. Politiet kunne ikke love meg at de klarte å hindre han i drepe meg. Det er en grunn til at partnerdrap skjer, hvis man skal si det slik. Jeg måtte planlegge min vei ut i omtrent i ett år for å ha sjans. Det krevde også noe samarbeid med krisesenteret i annen by. For meg krevde det å flykte til annen kant av landet, og til en helt annen by. Jeg måtte starte helt på nytt med alt, det være seg studier, jobb, bolig osv. Hadde ikke jeg hatt en del mekanismer på plass som jeg klarte å planlegge på forhånd, ville jeg blitt drept, han holdt nesten på å gjøre det flere ganger. Det verste for meg var ikke volden i seg selv, men frykten for vold - den latente volden, truslene og den stadige frykten for å bli drept. 3 32 3
Sander33 Skrevet 21. april #3 Skrevet 21. april Jeg gikk. Det er veldig mange år siden. Søkte råd her til å prøve å forstå situasjonen. Forstå kvinner litt mer. Det fikk meg ikke til å gå «på dagen», men ta ett godt vurdert valg. 14
AnonymBruker Skrevet 21. april #4 Skrevet 21. april Jeg gjorde det. Flere ganger, med flere forskjellige. Folk her hadde alltid rett når jeg beskrev ting. Anonymkode: 9f4ba...98a 1 9
AnonymBruker Skrevet 21. april #5 Skrevet 21. april Ikke dette forumet, men et annet var en stor styrke når jeg bestemte meg for at nok var nok. Anonymkode: 35243...bb5 1 4
AnonymBruker Skrevet 21. april #7 Skrevet 21. april Jeg gikk! Men ikke med en gang. Jeg opprettet flere tråder og lagde flere innlegg.Jeg fikk kjeft, skryt, advarsler, råd og gode støttende ord. Noen skulle jeg ønske jeg kunne treffe i rl, jeg tror nesten de reddet livet mitt. Anonymkode: 0387c...72d 1 20
AnonymBruker Skrevet 21. april #8 Skrevet 21. april Haha, ja Jeg er faktisk én som fikk så stor tankevekker fra respons her at det kicket i gang en prosess som gikk ganske fort. 6 mnd etter var jeg flyttet ut. Kan si at det ikke bare var her på KG som igangsatte dette, men at jeg også begynte å se youtube-videoer og fikk opp mange reels på insta. Etter å ha levd 8 år sammen med en narsissist der jeg trodde at jég var den som overreagerte, var for følsom, litt crazy og ikke minst dum. Jeg spurte KG om det er normalt at samboer bare plutselig kommer med pikken hengende ut av buksa og forventer en BJ. Uansett hva jeg måtte være opptatt med.. Og responsen var jo tydelig da. Med unntak av noen få incels som mente at jeg var en bra kvinne og det var akkurat sånn det skulle være. Anonymkode: ca689...1c3 3 10 3
AnonymBruker Skrevet 21. april #9 Skrevet 21. april Jeg gikk, ikke etter råd herfra men fra andre. Dessverre for min del skulle jeg aldri hørt på de rådene😭 Hadde ingen tro på at ting kunne bli bedre, og hadde gitt helt opp. Men med ny kjæreste har han snudd 180 grader, og blitt akkurat den jeg trengte og etterlyste de siste årene. Så hadde vi jobbet for det, kunne vi kanskje fått snudd ting. Mitt liv er ødelagt, og jeg vet ikke hvordan jeg skal fikse det. Og angrer og hater meg selv fordi jeg var så usikker på meg selv, og hørte for mye på andre. Og ser at skremmende ofte er rådet herfra "dump han" uansett hvor lite alvorlig "forbrytelsen" er. Vold og psykisk vold er jeg selvsagt enig i, men i mitt tilfelle var det dårlig kommunikasjon og at han ikke bidro hjemme. Og "alle" sa bare "dump han, han blir aldri bedre". Men han hadde det faktisk i seg å bli bedre. 😭 Bare tydeligvis ikke med meg😔 Anonymkode: 06ce8...dcc 1 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. april #10 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er mange innlegg her på Kvinneguiden, hvor kvinner ber om råd når de har blitt utsatt for ting som er langt over streken fra partneren sin. En gjenganger i svarene TS får, er gjerne "dump han". Så hvor mange av dere dumpet faktisk han? Eller ble dere værende i disse destruktive relasjonene helt til han dumpet dere? Kort oppsummert, gjorde du noe med rådene du fikk her inne? Anonymkode: 9f86c...200 Jeg dumpet han 😊 Anonymkode: db55d...8dc 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. april #11 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg gikk, ikke etter råd herfra men fra andre. Dessverre for min del skulle jeg aldri hørt på de rådene😭 Hadde ingen tro på at ting kunne bli bedre, og hadde gitt helt opp. Men med ny kjæreste har han snudd 180 grader, og blitt akkurat den jeg trengte og etterlyste de siste årene. Så hadde vi jobbet for det, kunne vi kanskje fått snudd ting. Mitt liv er ødelagt, og jeg vet ikke hvordan jeg skal fikse det. Og angrer og hater meg selv fordi jeg var så usikker på meg selv, og hørte for mye på andre. Og ser at skremmende ofte er rådet herfra "dump han" uansett hvor lite alvorlig "forbrytelsen" er. Vold og psykisk vold er jeg selvsagt enig i, men i mitt tilfelle var det dårlig kommunikasjon og at han ikke bidro hjemme. Og "alle" sa bare "dump han, han blir aldri bedre". Men han hadde det faktisk i seg å bli bedre. 😭 Bare tydeligvis ikke med meg😔 Anonymkode: 06ce8...dcc Når du har det slik du SNU tankene. Ikke ha en slags offer/taperrolle. Du har fått mye bra livserfaring. Og den mannender forandret seg for den han ville forandre seg for. Det vil si han erenfalsk dritt. Intet å sørge over! Anonymkode: db55d...8dc 9
AnonymBruker Skrevet 22. april #12 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg gikk, ikke etter råd herfra men fra andre. Dessverre for min del skulle jeg aldri hørt på de rådene😭 Hadde ingen tro på at ting kunne bli bedre, og hadde gitt helt opp. Men med ny kjæreste har han snudd 180 grader, og blitt akkurat den jeg trengte og etterlyste de siste årene. Så hadde vi jobbet for det, kunne vi kanskje fått snudd ting. Mitt liv er ødelagt, og jeg vet ikke hvordan jeg skal fikse det. Og angrer og hater meg selv fordi jeg var så usikker på meg selv, og hørte for mye på andre. Og ser at skremmende ofte er rådet herfra "dump han" uansett hvor lite alvorlig "forbrytelsen" er. Vold og psykisk vold er jeg selvsagt enig i, men i mitt tilfelle var det dårlig kommunikasjon og at han ikke bidro hjemme. Og "alle" sa bare "dump han, han blir aldri bedre". Men han hadde det faktisk i seg å bli bedre. 😭 Bare tydeligvis ikke med meg😔 Anonymkode: 06ce8...dcc «Han hadde det faktisk i seg å bli bedre, bare tydeligvis ikke med meg» Da var ikke du den rette for han. Min erfaring er at menn endrer seg for den rette kvinnen. Hadde du blitt hadde du fortsatt hatt det dårlig i forholdet. Vær glad det er over og se fremover. Anonymkode: 19b1d...23d 12 10
AnonymBruker Skrevet 22. april #13 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg gikk, ikke etter råd herfra men fra andre. Dessverre for min del skulle jeg aldri hørt på de rådene😭 Hadde ingen tro på at ting kunne bli bedre, og hadde gitt helt opp. Men med ny kjæreste har han snudd 180 grader, og blitt akkurat den jeg trengte og etterlyste de siste årene. Så hadde vi jobbet for det, kunne vi kanskje fått snudd ting. Mitt liv er ødelagt, og jeg vet ikke hvordan jeg skal fikse det. Og angrer og hater meg selv fordi jeg var så usikker på meg selv, og hørte for mye på andre. Og ser at skremmende ofte er rådet herfra "dump han" uansett hvor lite alvorlig "forbrytelsen" er. Vold og psykisk vold er jeg selvsagt enig i, men i mitt tilfelle var det dårlig kommunikasjon og at han ikke bidro hjemme. Og "alle" sa bare "dump han, han blir aldri bedre". Men han hadde det faktisk i seg å bli bedre. 😭 Bare tydeligvis ikke med meg😔 Anonymkode: 06ce8...dcc Jeg er enig i de andre kommentarene du fikk her. Jeg regner med at du prøvde å få til både bedre kommunikasjon og fordeling av husarbeidet, men at det ikke gikk, og derfor gikk du. Da "hadde han det ikke i seg" - med deg! Og ville nok heller aldri fått det. Vond vane er vond å vende. Å ta tilbake noe du har gitt fra deg er nærmest umulig. Han ville nok syntes det var blodig urettferdig for alltid om han skulle gjort like mye husarbeid som deg. Det vil alltid være sånn at folk er villige til å endre seg til neste forsøk. DA skal de vise seg fra godsiden, og da gjelder det å holde på den balansen. Så når du møter en mann igjen, så husk at kan har antagelig vært en anderledes mann med sin eks. Anonymkode: ca689...1c3 4
AnonymBruker Skrevet 22. april #14 Skrevet 22. april Jeg har postet tråd her inne (gjaldt ikke vold eller psykisk vold i mitt tilfelle, men like fullt problemer i samlivet). Jeg fikk veldig gode råd, som endte med at jeg tok en skikkelig alvorsprat med han. Så stor prat at jeg truet han med å gå, og jeg mente det der og da. Det endte med at vi pratet i tre dager, han tok seg fri fra jobb og avlyste flere planer for å prioritere meg (noe av problemet var at han hadde så mye forpliktelser på jobb hele tiden, og at all fritid gikk med til andre enn meg og vårt samliv). Det endte med at jeg ble hos han, og vi har det mye bedre i dag. Mye fordi jeg fikk selvtilliten til å faktisk vite hva jeg kunne kreve, og hva andre krevde av sine menn i tilsvarende situasjoner. Så for min del hjalp det masse til å forbedre situasjonen min. Anonymkode: a62ac...fcd 2 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. april #15 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har postet tråd her inne (gjaldt ikke vold eller psykisk vold i mitt tilfelle, men like fullt problemer i samlivet). Jeg fikk veldig gode råd, som endte med at jeg tok en skikkelig alvorsprat med han. Så stor prat at jeg truet han med å gå, og jeg mente det der og da. Det endte med at vi pratet i tre dager, han tok seg fri fra jobb og avlyste flere planer for å prioritere meg (noe av problemet var at han hadde så mye forpliktelser på jobb hele tiden, og at all fritid gikk med til andre enn meg og vårt samliv). Det endte med at jeg ble hos han, og vi har det mye bedre i dag. Mye fordi jeg fikk selvtilliten til å faktisk vite hva jeg kunne kreve, og hva andre krevde av sine menn i tilsvarende situasjoner. Så for min del hjalp det masse til å forbedre situasjonen min. Anonymkode: a62ac...fcd Edit: jeg mente ikke å antyde at vold eller psykisk vold kan sidestilles med "vanlige" problemer i samlivet, altså. Anonymkode: a62ac...fcd 1
Tufsla&Vifsla Skrevet 22. april #16 Skrevet 22. april Om en som skriver her inne om problemer faktisk følger rådene er vanskelig å si, selv om flere nå bekrefter at det gjorde de. Men - jeg tror at det at man skriver her inne og får respons gjør det enklere å se hva man faktisk lever med/blir utsatt for. Det igjen kan sette igang en prosess som gjør at man greier å komme ut av destruktive relasjoner, selv om det tar tid. Når man ikke helt får til å snakke med sine nærmeste (familie eller venner) eller faktisk ikke får lov av partner, er dette et forum som kan ha stor verdi i å finne sin egen stemme og å se hva som er galt og rett. Min tanke er dermed at det er ikke så viktig at den enkelte som skriver følger alle råd til punkt og prikke, men at dette er en viktig del av en prosess i å få et bedre liv og en sunnere relasjon. og snakker vi psykisk/fysisk vold er det selvsagt at man må gå - men som en annen skrev, det kan kreve planlegging og da kan man få hjelp til det gjennom å skrive her. 3 4
AnonymBruker Skrevet 22. april #17 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (20 timer siden): Men han hadde det faktisk i seg å bli bedre. 😭 Bare tydeligvis ikke med meg😔 Anonymkode: 06ce8...dcc Da hadde han det IKKE i seg. Fordi du ikke var viktig nok for han. Han ville aldri snudd sammen med deg. Det har jeg også merket på meg selv. Jeg var ikke en ok partner i et tidligere forhold, ga litt faen i hvordan han hadde det, det var fordi jeg ikke var glad nok i han, tok han som en selvfølge. Men da jeg traff han jeg nå har vært gift med i mange år så var han ekstremt viktig for meg, og vi er villig til å gjøre alt for hverandre. Anonymkode: cf128...a93 6
AnonymBruker Skrevet 22. april #18 Skrevet 22. april SPOCA skrev (22 timer siden): Jeg postet en tråd her, med en annen bruker, hvor jeg beskrev litt av volden jeg ble utsatt for (ikke så mye som jeg har skrevet om i det siste). Da var det flere som skrev "hun kommer aldri til å gå" osv. Jeg gikk. Men det var ikke grunnet rådene her, når jeg allerede hadde kommet i tankeprosessen om at volden ikke var grei, så visste jeg at jeg måtte ut. Å få bekreftelsen på at det ikke var greit var dog viktig for å tørre å ta steget ut. Sånn sett brukte jeg rådene til å gi meg selv selvtillit til at jeg var faktisk verdt mer enn en voldelig hverdag. Problemet en del som blir utsatt for vold opplever, er ikke nødvendigvis at man vil være i forholdet, men man føler ikke på et valg. Jeg var livredd. Jeg ble truet på livet flere ganger. Politiet kunne ikke love meg at de klarte å hindre han i drepe meg. Det er en grunn til at partnerdrap skjer, hvis man skal si det slik. Jeg måtte planlegge min vei ut i omtrent i ett år for å ha sjans. Det krevde også noe samarbeid med krisesenteret i annen by. For meg krevde det å flykte til annen kant av landet, og til en helt annen by. Jeg måtte starte helt på nytt med alt, det være seg studier, jobb, bolig osv. Hadde ikke jeg hatt en del mekanismer på plass som jeg klarte å planlegge på forhånd, ville jeg blitt drept, han holdt nesten på å gjøre det flere ganger. Det verste for meg var ikke volden i seg selv, men frykten for vold - den latente volden, truslene og den stadige frykten for å bli drept. SÅ BRA AT DU KOM DEG I SIKKERHET F Ø R DU GJORDE DET SLUTT MED HAN! Anonymkode: db55d...8dc 2
AnonymBruker Skrevet 22. april #19 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (21 timer siden): Dump han Anonymkode: b1863...ebc 🤣 Anonymkode: db55d...8dc
AnonymBruker Skrevet 22. april #20 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det er mange innlegg her på Kvinneguiden, hvor kvinner ber om råd når de har blitt utsatt for ting som er langt over streken fra partneren sin. En gjenganger i svarene TS får, er gjerne "dump han". Anonymkode: 9f86c...200 Mer vanlig er det at det postes helt ubetydelige filleproblemer som så svares med "dump ham". Anonymkode: 8d59d...5e1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå