AnonymBruker Skrevet 21. april #1 Skrevet 21. april Etter at barnevernsvakten kom på besøk for et par uker siden opplyste de at det lokale barnevernet må vurdere om saken henlegges eller om det opprettes undersøkelse. Vi fikk beskjed om at bv har en uke på seg til å avgjøre dette. Jeg lurer på når vi får vite dette og om de ringer/sender digipost eller liknende. Vi har vært i kontakt med bv tidligere for noen år siden og da ble saken henlagt. Anonymkode: 31139...38e
AnonymBruker Skrevet 26. april #2 Skrevet 26. april Ingen som vet? Har fortsatt ikke hørt noe fra det lokale bv… ts Anonymkode: 31139...38e
AnonymBruker Skrevet 26. april #3 Skrevet 26. april Det er litt ulikt, men det klart vanligste er at dere får brev med innkalling til samtale. Typisk når saken er vurdert i mottak (inntil en uke) og fordelt til saksbehandler om det er åpnet undersøkelse. Akkurat hvor raskt innkalling sendes deretter, er litt avhengig av kapasiteten til saksbehandler. Når det fremkommer av meldingen at dere vet den er sendt, er det også relativt vanlig å sende et brev hvor man informerer om at den er henlagt uten undersøkelse dersom det er vurderingen. Imidlertid ikke lovpålagt, og gjøres ikke alltid. Det er helt ok å ringe og spørre om status. Anonymkode: 54ca9...d65 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #4 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er litt ulikt, men det klart vanligste er at dere får brev med innkalling til samtale. Typisk når saken er vurdert i mottak (inntil en uke) og fordelt til saksbehandler om det er åpnet undersøkelse. Akkurat hvor raskt innkalling sendes deretter, er litt avhengig av kapasiteten til saksbehandler. Når det fremkommer av meldingen at dere vet den er sendt, er det også relativt vanlig å sende et brev hvor man informerer om at den er henlagt uten undersøkelse dersom det er vurderingen. Imidlertid ikke lovpålagt, og gjøres ikke alltid. Det er helt ok å ringe og spørre om status. Anonymkode: 54ca9...d65 Takk for svar, hilsen ts. Anonymkode: 31139...38e 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #5 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er litt ulikt, men det klart vanligste er at dere får brev med innkalling til samtale. Typisk når saken er vurdert i mottak (inntil en uke) og fordelt til saksbehandler om det er åpnet undersøkelse. Akkurat hvor raskt innkalling sendes deretter, er litt avhengig av kapasiteten til saksbehandler. Når det fremkommer av meldingen at dere vet den er sendt, er det også relativt vanlig å sende et brev hvor man informerer om at den er henlagt uten undersøkelse dersom det er vurderingen. Imidlertid ikke lovpålagt, og gjøres ikke alltid. Det er helt ok å ringe og spørre om status. Anonymkode: 54ca9...d65 Tror du det er mest sannsynlig at saken henlegges, siden det har tatt så lang tid? Ts Anonymkode: 31139...38e
AnonymBruker Skrevet 26. april #6 Skrevet 26. april De har en uke på seg til å bestemme om det skal åpnes undersøkelse eller ikke, og så skal undersøkelsen gjennomføres «snarest», altså egentlig ingen tidsfrist. Men du skal få skriftlig begrunnelse dersom saken henlegges også. Ring å hør? ❤️ Her hadde vi nylig en episode med far + barnevernsvakten, da ringte barnevernstjenesten meg 2 dager senere, var på møte uken etter og så fikk jeg tilsendt henleggelsen på digipost. Jeg fikk innkallelsen til møte etter at de hadde ringt etc. Sikkert ulik praksis, men det gikk veldig fort, schmækk schmækk over og ut på halvannen uke. Anonymkode: ad738...60c
AnonymBruker Skrevet 26. april #7 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Tror du det er mest sannsynlig at saken henlegges, siden det har tatt så lang tid? Ts Anonymkode: 31139...38e Det er umulig for meg å vite. Det vanligste er at innkalling sendes ganske raskt etter at en sak er fordelt, men saker kan også fordeles til noen som er på ferie en uke eller nedlessa i jobb og ikke har ledig møtetid før om tre uker. Anonymkode: 54ca9...d65
Stor pike Skrevet 26. april #8 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Tror du det er mest sannsynlig at saken henlegges, siden det har tatt så lang tid? Ts Anonymkode: 31139...38e De må prate med dere føyde kan henlegge.
AnonymBruker Skrevet 26. april #9 Skrevet 26. april Stor pike skrev (Akkurat nå): De må prate med dere føyde kan henlegge. Det stemmer ikke. En melding kan henlegges uten undersøkelse. Det innebærer ingen kontakt. Anonymkode: 54ca9...d65 1
monican94 Skrevet 26. april #10 Skrevet 26. april spørs jo litt årsaken til at bv vakten var på besøk og hva de har skrevet til lokalt bv😊
AnonymBruker Skrevet 26. april #11 Skrevet 26. april monican94 skrev (1 minutt siden): spørs jo litt årsaken til at bv vakten var på besøk og hva de har skrevet til lokalt bv😊 Saken gjelder mannen min som kom i krangel med en nabo (de var begge fulle). Til info har vi ikke småbarn, men tenåringer som er myndig om halvannet år. Ts Anonymkode: 31139...38e
monican94 Skrevet 26. april #12 Skrevet 26. april Da tipper jeg dere får inn innkalling hvor det blir snakk om å skjerme barn for rus osv. 1
Gaia Skrevet 26. april #13 Skrevet 26. april monican94 skrev (7 minutter siden): Da tipper jeg dere får inn innkalling hvor det blir snakk om å skjerme barn for rus osv. Er det naboene deres som har meldt dere til BV da? Spørsmålet er jo om det skjer ofte eller om dette var en engangsforeteelse. Er det en engangsforeteelse, vil de nok droppe å lage en sak om det, men bare ta en prat om barn og rus som monican94 skriver over her. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #14 Skrevet 26. april Gaia skrev (6 minutter siden): Er det naboene deres som har meldt dere til BV da? Spørsmålet er jo om det skjer ofte eller om dette var en engangsforeteelse. Er det en engangsforeteelse, vil de nok droppe å lage en sak om det, men bare ta en prat om barn og rus som monican94 skriver over her. Naboene meldte og det er snakk om en engangsforeteelse. Ts Anonymkode: 31139...38e
AnonymBruker Skrevet 26. april #15 Skrevet 26. april Gaia skrev (43 minutter siden): Er det naboene deres som har meldt dere til BV da? Spørsmålet er jo om det skjer ofte eller om dette var en engangsforeteelse. Er det en engangsforeteelse, vil de nok droppe å lage en sak om det, men bare ta en prat om barn og rus som monican94 skriver over her. Det er ikke noe som heter "bare ta en prat." Dersom man innkaller foresatte til en samtale, er det per definisjon iverksatt en undersøkelse. At en undersøkelse kan gjøres kortfattet, er en annen ting. Den skal likevel inneholde en vurdering av barnets/ungdommens omsorgssituasjon og avsluttes med et vedtak der det konkluderes hvorvidt barnet er i behov av tiltak. Anonymkode: 54ca9...d65
Gaia Skrevet 26. april #16 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Naboene meldte og det er snakk om en engangsforeteelse. Ts Anonymkode: 31139...38e Kan hende de ser dette i sammenheng med første gang dere ble meldt til BV og likevel oppretter sak. Dette vil nok være forskjellig ut fra hvilken kommune man bor i. Jeg ville ringt på mandag for å høre hva som skjer fremover.
AnonymBruker Skrevet 27. april #17 Skrevet 27. april Gaia skrev (12 timer siden): Kan hende de ser dette i sammenheng med første gang dere ble meldt til BV og likevel oppretter sak. Dette vil nok være forskjellig ut fra hvilken kommune man bor i. Jeg ville ringt på mandag for å høre hva som skjer fremover. Oslo her. Ts Anonymkode: 31139...38e
AnonymBruker Skrevet 27. april #18 Skrevet 27. april Kanskje ikke det er ledige beredskapshjem Anonymkode: 2cfa5...96d
AnonymBruker Skrevet 27. april #19 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kanskje ikke det er ledige beredskapshjem Anonymkode: 2cfa5...96d Visvas. Anonymkode: 54ca9...d65
Gaia Skrevet 27. april #20 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Oslo her. Ts Anonymkode: 31139...38e Jeg vet ikke hva slags rutiner de har der, men jeg ville uansett ringt på mandag for å høre hvordan saken deres står. Jeg vil uansett tro at deres sak ikke vil ligge høyest på prioriteringslista, siden det sikkert er mange som har en verre atferd enn din mann. Spørsmålet er jo om han er slik mot barna og deg også hvis han blir full og det brygger opp til bråk i heimen. Da kan det jo hende at barna blir tatt til side i skoletiden for å bli spurt om familieforholdene. Det skjer i alle fall i kommunen her jeg bor (jeg er lærer).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå