Gå til innhold

Bur til hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!
Jeg har hatt valp èn gang tidligere, og han roet seg aldri i bur. Jeg var konsekvent, men det gikk bare ikke. (Jeg kunne sikkert fått det til om jeg holdt på lenger, men det var ikke verdt det). Fra sekundet han fikk sove i sengen med meg, sov han natten gjennom. Han fikk også gå fritt rundt i leiligheten når han var alene, og det var null problem - han bare sov. (Har 45kvm, så ikke så stort, men likevel). 

Nå skal jeg få ny valp, og lurer litt på dette med bur.. Jeg har ikke noe problem med å ha henne i sengen på natta osv, men lurer på om det kan være lurt å være mer konsekvent, og lære henne at bur er et sted hun kan trekke seg tilbake og få være alene? Og et hjelpemiddel hvis/når hun blir overstimulert og bør ta en time out? Eller er det bedre med en liten valpegård? Vil understreke at jeg aldri kommer til å lokke hun inne i buret og reise fra henne - om jeg ender opp med å kjøpe et bur. Noen tanker/erfaringer her? 

Anonymkode: 0d84b...1fb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei!
Jeg har hatt valp èn gang tidligere, og han roet seg aldri i bur. Jeg var konsekvent, men det gikk bare ikke. (Jeg kunne sikkert fått det til om jeg holdt på lenger, men det var ikke verdt det). Fra sekundet han fikk sove i sengen med meg, sov han natten gjennom. Han fikk også gå fritt rundt i leiligheten når han var alene, og det var null problem - han bare sov. (Har 45kvm, så ikke så stort, men likevel). 

Nå skal jeg få ny valp, og lurer litt på dette med bur.. Jeg har ikke noe problem med å ha henne i sengen på natta osv, men lurer på om det kan være lurt å være mer konsekvent, og lære henne at bur er et sted hun kan trekke seg tilbake og få være alene? Og et hjelpemiddel hvis/når hun blir overstimulert og bør ta en time out? Eller er det bedre med en liten valpegård? Vil understreke at jeg aldri kommer til å lokke hun inne i buret og reise fra henne - om jeg ender opp med å kjøpe et bur. Noen tanker/erfaringer her? 

Anonymkode: 0d84b...1fb

Jeg venter på valp selv, og har kjøpt bur. Gikk for et som blir romslig selv når hunden er voksen. Jeg vil ha en hund som takler bur, mtp bilkjøring og eventuell veterinærbehandling. I tillegg ser jeg folk gjerne bruker bur på utstilling og stevner. 

Buret når hun er liten blir veldig stort, men jeg kommer også til å sette opp grinder rundt, slik at hun kan velge bur eller ikke. Men jeg kommer til å bruke det til hviletid, ikke nattesoving, min erfaring er at de sover tørre natten igjennom når de sover i seng, så det funker for meg. 

Jeg fant et svært, sammenleggbart stoffbur på vetzoo eller noe til 550 kr som jeg kjøpte. Da kan jeg enkelt ta det med når vi drar på tur, og enda enklere pakke det vekk når det ikke er i bruk. I bil blir det enten sele eller sannsynligvis et tryggere bur. 

Min forrige valp fikk ikke nok hviletid som valp, jeg kunne ikke nok, så derfor prøver jeg meg på bur nå. Jeg vil også ha et sted som hunden får muligjet trekke seg tilbake til ved behov. 

Anonymkode: 41fad...292

AnonymBruker
Skrevet

Aldri brukt bur andre steder enn i bilen.

Anonymkode: 02375...ef7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt tilsammen 14 hunder i mitt liv, og aldri hatt bur inne. Kun i bil.

Anonymkode: 7c5f4...7a3

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Å lære en hund at man kan slappe av i bur er ikke dumt, men samtidig er bur inne noe man kun skal bruke om nødvendig. Det er for trening i perioder, eller om man av ulike grunner har behov for å "sette vekk" hunden en kort tid for hundens sikkerhet.

Jeg kjøpte inn to bur da jeg fikk ny valp og ønsket at valpen og den andre hunden kunne nyte tyggebein og snacks uten potensielle konflikter. Burene ble solgt når valpen var gammel nok til å lært gode manerer rundt mat. Annet enn i bilen bruker jeg aldri bur.

Tren gjerne positiv burtrening med valpen om du tenker det er nødvendig, men om du ønsker å ha valpen i senga om natta, så gjør du det. Personlig liker jeg best å ha valper i senga. De sover bedre og blir fortere trygge. Positiv burtrening er noe du kan trene på én time på dagtid. 

Bilburet er alt for lite som innebur.

Anonymkode: f7798...4f7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ønske jeg hadde lagt mer i burtrening da min var liten. Det er utrolig praktisk å ha en hund som kan slappe av i buret sitt på treninger og lignende. Min gjør det i bil, men ikke i bur. Også en del steder som ikke ønsker hund i møbler når man er på tur og skal ha med hund på overnatting.

Men generelt bruker jeg ikke bur inne, og savner det heller ikke.

Anonymkode: ca3b8...390

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruker ikke bur inne, men hunden har ei seng der den kan trekke seg tilbake tilbake til. I og med at en hund ikke skal være innestengt i bur mer enn høyst nødvendig (f.eks. reise eller sykdom), så ser jeg ikke vitsen i å kjøpe et (dyrt) bur å ha inne. Det er mye annet flott innen møblement en kan kjøpe til hunden i stedet. Alt fra flotte senger, tepper, "skap"/hus. 

Jeg kjøpte sprinkelseng til valpen min, da det var mye enklere å løfte han opp av den når han ville tisse om natta, enn å ha han i noe annet. Har veldig høy seng, så det var ikke noe alternativ å ha han oppi der før han ble gammel nok til å hoppe opp eller ned selv. Sprinkelsenga stod inntil min side av senga til å begynne med, slik at jeg kunne stikke hånda inn til valpen. Den var også såpass stor i forhold til valpen, at han kunne ha både varme og kalde plasser å ligge på i løpet av natten. (Noe som ikke bestandig er mulig i et bur)

Sprinkelsenga er nå modifisert ved å senke både bunn og den ene veggen, så senga er mer som en sovesofa i utformingen. Oppi har jeg madrass og teppe, og saueskinn på vinteren. Den er både dekorativ og en trygghet for han som snart er 3 år. 

Anonymkode: fd003...ee5

Skrevet

Hundebur hører kun hjemme ETT sted og det er i bilen 😊 

Hunder er IKKE burdyr, på samme måte som kaniner og andre små dyr.... 😡 

AnonymBruker
Skrevet

Hunden min slappet godt av i buret med et pledd over, slik at det ble en mørk hule.

Å bruke buret som en hundeseng er greit, spesielt om man ikke har så god plass. Å lukke døra er når valper (og voksne hunder) blir stressa, så det hadde jeg ventet med til valpen bruker buret som soveplass uten problemer.

Det blir altså:

1) tilvenning til åpent bur

2) tilvenning til lukket bur

Om buret har flere dører, så har jeg merket at å åpne på langsiden er mindre skummelt enn på kortsiden. Da blir ikke buret som en lang tunnel, men heller lik en hundeseng i utforming. 

Noen hunder liker rett og slett ikke bur, mens andre syns å ha en liten hule er kos. Du får prøve deg fram og se hva den nye hunden foretrekker 😊

Anonymkode: 68bc3...bd9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er ingen fan av bur som oppbevaring. Mine hunder sover der de vil på dagen, og i senga på natta. Jeg bruker bur i bil, på fly,på kurs / hundeutstilling og ved skade / sykdom som krever ro.

Det er viktig å venne hunden til bur. Fordi man kan komme opp i mange situasjoner der den må godta det. Har hatt hund med ryggvondt som måtte ha burhvile. Ene måtte ha burhvile etter å ha fjernet livmor. Da er det ekstremt uhøvelig å ha en hund som ikke takler bur. Det vil da i verste fall påføre syk / skadet hund ekstra stress. Når hundene har vært inne til forskjellige ting hos veterinæren, som tannrens, der vi leverer på morran og henter når de er ferdig, da er det fint de er vant til bur.

Så jeg ser nytten av at hunden er vant til bur. Men jeg synes det er trist når det brukes som oppbevaring. Og jeg synes også det er trasig å se at mange er avhengig av å ha hunden i bur for at den skal klare å få slappet av. En trygg hund klarer fint å slappe av uten bur. Skal man ha en liggeplass som er bare hundens, så kan man bruke kurv.

Anonymkode: 9d0f8...d46

• Liker 1
Skrevet

Bur uten dør eventuelt. Er ikke fan av at folk bruker bur og grinder og what not. Krev og lær valpen ro enkelt og greit.

lukket bur hører kun til ved behov. Aldri brukt bur annet enn når det har vært høyst nødvendig. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har altid hatt bur. Lært de til å bruke. Utrolig greit siden vi kjører en del, pluss i jakt er det greit de har lært å slappe av u buret.

Buret vi har inne er åpent så hunden kan gå ut og inn av seg selv. Vi har og en seng stående som den legge seg i. Buret står i gangen og senga står i stua. Ser på kvelden og natta går hunden mest i Buret å leger seg. Ligger der gjennom hele natta

Anonymkode: 23ffb...0c8

AnonymBruker
Skrevet

Bur er et nyttig hjelpemiddel fordi det gir hunden et eget, trygt fristed – på samme måte som et teppe på gulvet eller en hundeseng. I valpetiden er det et viktig hjelpemiddel for valpens egen sikkerhet. 

Fra første dag bør valpen få tyggebein, Kong eller godbiter i buret, slik at plassen alltid forbindes med noe positivt. Jeg gir godbit hver kveld før de skal legge seg, det er vår rutine vi har for natten. Hundene går selv i hvert sitt bur lenge før leggetid og legger seg der frivillig. Burene står åpne i gangen hele dagen.  Jeg ga dem ros da de oppsøkte buret selv på dagtid som valp. 

Buret skal aldri brukes som straff, og hunden må få hvile uforstyrret der inne. Det er en regel jeg alltid har brukt hos mine. 

De første nettene har jeg hatt buret stående i sengen, så flyttet det til rett ved siden av, og flyttes gradvis lenger bort etter hvert som valpen blir trygg. Jeg har aldri hatt problemer med protest på bur. Litt gråting første dagene er helt normalt. Men det var ikke hyling og frykt. Alle tre måtte syte litt første minuttene den første måneden, men det var fordi de ikke ville legge seg og ikke fordi de ikke likte buret. Har brukt denne oppskriften på alle mine og det har funket her. 
Noen velger å ligge på gulvet ved siden av buret de første nettene. Jeg har valgt å gjøre det enklere for meg selv og plasserte buret i sengen min. Den første uken er viktig å ha valpen nær deg. Å ha buret rett ved siden av sengen din skal være nok. 

Jeg har aldri forlatt hund i bur selv. Jeg brukte barnegrind og avgrenset område, hvor de hadde full tilgang til buret. To av mine velger buret frivillig når de er hjemme alene, han siste ligger på sofaen. 
På dagtid så ligger en på sofaen, en under sofaen og en i buret. De har selv valgt plassene sine. Om natten sover to i bur og han eldste sover i sengen min. Han kan fint ligge i bur ved behov. Jeg orker ikke tre hunder i sengen. Han eldste lå i bur hver natt de første 2 årene fordi han hoppet ned fra sengen men ikke opp, og vekket meg flere ganger i løpet av natten. 
Alle tre bruker bur i bil. 

Anonymkode: d8858...9d9

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har et digert bur til hunden i stua. Det er hans fristed og han er veldig glad i buret sitt. Når vi er hjemme er døra åpne. Enn så lenge er han valp og kan ikke være løs hjemme, han trives heller ikke med å være løs, vi har forsøkt å ha han i gangen, men blir svært urolig av det. Tenker at vi med tiden skal prøve å la døra stå åpen i stua, men er fremdeles redd han kan skade seg selv, når vi ikke er hjemme. Vi har kamera på han og vi ser at han bare sover, når vi er borte. Han har ikke vært alene mer enn 3-4 timer enda. De dagene vi har hatt lenger dager, har vi hatt han med oss eller levert han i hundebarnehage. 

Jeg ser nytteverdien av at han har et sted som bare er hans. Buret tar vi med når vi reiser bort og da har han med seg huset sitt. Det gjør at han faller lett til ro, uansett hvor vi er. 

Anonymkode: a2d18...9ed

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...