AnonymBruker Skrevet 21. april #1 Skrevet 21. april https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/VzMwB4/jeg-skal-ikke-toerke-rumpe-heller Jeg er eniged henne. Det er dumt man skal se ned på det å være helsefagarbeider. Men dessverre kan man ikke komme unna at det å tørke rumper ER en stor del av jobben. Det er mye annet sommer viktig, som den gode samtalen, sørge for god og næringsrik mat, ha kunnskaper om hvordan man serverer mat på ulike måter, medisiner, sykdommer, observasjoner, prosedyrer osv. Men hvis man ikke syns noe om å tørke rumper, så er det kanskje ikke et yrke for de. Det er tørke rumper, vaske tiss og bæsj fra gulv og vegger, klippe stygge negler, hoste, slim, oppkast, noen ganger blod og sår. Det er lukter. Lukter som setter seg i gangene og ikke er noe for sensitive sjeler. Jeg vil ikke snakke med yrket, men jeg vil få frem at det er behov for folk som har lyst og egner seg til yrket. Det er vanskelig å gi god pleie om man gruer seg til flere av oppgavene man må gjennom daglig. Dessuten tror jeg nok at noen syns lønnen er for lav, og ikke samsvarer med de viktige oppgavene en helsefagarbeider gjør. I tillegg kommer ubekvemme arbeidstider. Vi snakker ofte om at sykepleiere gjør oppgavene til men sykepleier, helsefagarbeider, kokk, renholder, assistent, vaktmester. Men helsefagarbeideren gjør også veldig mye annet. De er også assistent, kokk, vaktmester og må ofte få delegert oppgaver fra andres yrkesgrupper. Hadde bare helsefagarbeidere fått være helsefagarbeidere. Da har man kanskje lettere for å merke hva det vil si å være helsefagarbeider. Tid til den enkelte, gi omsorg, observere og se etter tegn som ofte kan bli oversett i en travel hverdag, tid til sine administrative oppgaver (tiltaksplaner, stelleplaner, kontakt med pårørende++), god tid i stell. For ja, er det travelt tenker man av og til inni seg at det passet veldig dårlig med det uhellet pasienten hadde i sengen. Det tar lengre tid. Neste pasient må vente. Det blir sett på som en stor ekstra oppgave. Og det er heller ikke kjekt for pasientene, de kan merke det er travelt og føle seg som en byrde. Får helsefagarbeideren mer tid, og får holde seg til sitt felt uten masse ekstra oppgaver, så er det kanskje mer givende også. Man ser ikke på arbeidsoppgaver som noe som er slitsomt og må gjøres raskere enn det egentlig er mulig. Jeg vil heller løfte frem at man ikke må være helsefagarbeider på sykehjem. Jeg tror det er lurt å finne sitt felt hvor man trives. For noen er det demensavdeling, psykiatri, sykehus (noen har interesse for barn, andre kirurgisk avd), bofellesskap, hjemmesykepleien, omsorgs team (via hjemmesykepleien hvor man kun er hos en eller få brukere), skole (tilrettelagte avdelinger), dagsenter, rehabilitering, barnehage (om man vil noe annet senere). Man kan også ta etterutdanning og andre kurs som gjør at man kanskje kan jobbe utenfor pleien, om det er det man ønsker. Jeg har dessverre inntrykk av at en del helsefagarbeidere sitter stille. De jobber år etter år samme sted, men er lei. Det går utover kvaliteten, og nyansatte, elever og studenter får negativt snakk om yrket sitt. Jeg mener også at helsefagarbeiderene bør kreve mer slik sykepleierne gjør. Jeg vet at det noen steder lages turnus hvor sykepleierne har hver 4 helg, mens helsefagarbeideren har hver 3 helg. De har ofte flere aftenvakter enn sykepleiere. Flere helligdager (hos oss fordi sykepleierne trengs det færre av og koster mer, da settes heller helsefagarbeideren inn). Dårligere tillegg (sykepleiere får ofte ekstra tillegg grunnet rekruttering). Hva tenker dere? Og hvordan opplever dere helsefagarbeiderenes yrke? Anonymkode: caea2...c88
Knirke Skrevet 21. april #2 Skrevet 21. april Jeg tenker at helsefagarbeider aldri blir noe høystatus eller høytlønnet yrke, men det kommer alltid til å være mange som velger yrket, fordi kvalifikasjonskravene er lave, utdannelsen er kort og det er lett å få jobb. Mange, spesielt kvinner, liker å drive med omsorg. At de må tørke rumper, javel… Kanskje ikke verdens gøyeste oppgave. Men de får jobbe innendørs, de slipper å bli utsatt for støy, varme, farlige kjemikalier, fallende last, brann- og eksplosjonsfare etc, samt mye press, korte frister, krav til prestasjoner og stress som man opplever i andre yrker. De slipper også å måtte svare på jobbhenvendelser i helger og ferier. Har de fri så har de fri. 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #3 Skrevet 21. april Knirke skrev (5 minutter siden): Jeg tenker at helsefagarbeider aldri blir noe høystatus eller høytlønnet yrke, men det kommer alltid til å være mange som velger yrket, fordi kvalifikasjonskravene er lave, utdannelsen er kort og det er lett å få jobb. Mange, spesielt kvinner, liker å drive med omsorg. At de må tørke rumper, javel… Kanskje ikke verdens gøyeste oppgave. Men de får jobbe innendørs, de slipper å bli utsatt for støy, varme, farlige kjemikalier, fallende last, brann- og eksplosjonsfare etc, samt mye press, korte frister, krav til prestasjoner og stress som man opplever i andre yrker. De slipper også å måtte svare på jobbhenvendelser i helger og ferier. Har de fri så har de fri. Jobber som helsefagarbeider i hjemmetjenesten, så er det noe vi har nok av, så er det mye press og korte frister. Anonymkode: 6afe3...6a5 7 6
AnonymBruker Skrevet 21. april #4 Skrevet 21. april Knirke skrev (8 minutter siden): Jeg tenker at helsefagarbeider aldri blir noe høystatus eller høytlønnet yrke, men det kommer alltid til å være mange som velger yrket, fordi kvalifikasjonskravene er lave, utdannelsen er kort og det er lett å få jobb. Mange, spesielt kvinner, liker å drive med omsorg. At de må tørke rumper, javel… Kanskje ikke verdens gøyeste oppgave. Men de får jobbe innendørs, de slipper å bli utsatt for støy, varme, farlige kjemikalier, fallende last, brann- og eksplosjonsfare etc, samt mye press, korte frister, krav til prestasjoner og stress som man opplever i andre yrker. De slipper også å måtte svare på jobbhenvendelser i helger og ferier. Har de fri så har de fri. Jeg tenker man mister litt yrkesstoltheten om mange blir presset inn i yrket også. Spesielt innvandrere. Det er liksom deres eneste mulighet. Det eller renholder. Men ikke alle passer til yrket, og mange er langt i fra god nok i norsk. Hadde de lært språket bedre først så ville det kanskje vært lettere. Jeg vet heller ikke om alle vet hva de går til. Mange er jo kvinner med barn, gjerne flere. Akkurat som en del norske, og slike jobber og turnus er ikke alltid like overkommelig da. Må påpeke at støy forekommer. Rop, skrik, utskjelling, musikk, lyder. Er nok ikke like farlig som å høre på maskiner med høye lyder, men nok til at man har støy i hodet hele dagen mens man skal konsentrere seg. Vi blir utsatt for smitte også. Men ja, vi er ferdig med jobben når vi går hjem. Men vi har dessverre ikke alltid fri når andre har fri og kabalen går ikke alltid opp. Anonymkode: caea2...c88 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #5 Skrevet 21. april Jeg vil heller ha en meningsfylt og aktiv jobb hvor jeg pleier og hjelper mennesker, enn å sitte krumbøyd på rumpa foran en skjerm og selge folk varer de ikke trenger. Det eneste positive man kan si om kontorrotter som bidrar til kjøpshysteri, overforbruk og materialisme er at de betaler sin skatt. Anonymkode: 1f93e...5fc 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #6 Skrevet 21. april Knirke skrev (12 minutter siden): Jeg tenker at helsefagarbeider aldri blir noe høystatus eller høytlønnet yrke, men det kommer alltid til å være mange som velger yrket, fordi kvalifikasjonskravene er lave, utdannelsen er kort og det er lett å få jobb. Mange, spesielt kvinner, liker å drive med omsorg. At de må tørke rumper, javel… Kanskje ikke verdens gøyeste oppgave. Men de får jobbe innendørs, de slipper å bli utsatt for støy, varme, farlige kjemikalier, fallende last, brann- og eksplosjonsfare etc, samt mye press, korte frister, krav til prestasjoner og stress som man opplever i andre yrker. De slipper også å måtte svare på jobbhenvendelser i helger og ferier. Har de fri så har de fri. Stemmer overhodet ikke. Som helsefagarbeider kunne jeg jobbet døgnet rundt og hver dag i uken. Fridagene min er foregår sjeldent uten henvendelse fra en av jobbene jeg har vært innom. Har en 82% stilling fast, men kunne jobbet 150% minst. Og tørke rumper? Det gjør jeg ikke mer enn andre som f.eks assistenter, vernepleiere, sykepleiere, ergoterapeuter osv. Alle må trø til like mye. En svært givende jobb og du kan tjene så mye du vil - dersom du er villig til å jobbe kvelder, helger, helligdager osv. Anonymkode: 16bc5...c8d 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #7 Skrevet 21. april Knirke skrev (19 minutter siden): Jeg tenker at helsefagarbeider aldri blir noe høystatus eller høytlønnet yrke, men det kommer alltid til å være mange som velger yrket, fordi kvalifikasjonskravene er lave, utdannelsen er kort og det er lett å få jobb. Mange, spesielt kvinner, liker å drive med omsorg. At de må tørke rumper, javel… Kanskje ikke verdens gøyeste oppgave. Men de får jobbe innendørs, de slipper å bli utsatt for støy, varme, farlige kjemikalier, fallende last, brann- og eksplosjonsfare etc, samt mye press, korte frister, krav til prestasjoner og stress som man opplever i andre yrker. De slipper også å måtte svare på jobbhenvendelser i helger og ferier. Har de fri så har de fri. Jeg tenker du vet veldig lite om helsefagarbeideres arbeidsdag når du skriver dette.. Anonymkode: f2329...944 7 2
AnonymBruker Skrevet 21. april #8 Skrevet 21. april Knirke skrev (8 timer siden): Jeg tenker at helsefagarbeider aldri blir noe høystatus eller høytlønnet yrke, men det kommer alltid til å være mange som velger yrket, fordi kvalifikasjonskravene er lave, utdannelsen er kort og det er lett å få jobb. Mange, spesielt kvinner, liker å drive med omsorg. At de må tørke rumper, javel… Kanskje ikke verdens gøyeste oppgave. Men de får jobbe innendørs, de slipper å bli utsatt for støy, varme, farlige kjemikalier, fallende last, brann- og eksplosjonsfare etc, samt mye press, korte frister, krav til prestasjoner og stress som man opplever i andre yrker. De slipper også å måtte svare på jobbhenvendelser i helger og ferier. Har de fri så har de fri. Det kommer helt an på hvor man jobber hen. Man kan som helsefagarbeider på feks kreftsengeposter bli utsatt for cellegift etc som krever ekstra stor varsomhet om man feks skal tømme et kateter. Anonymkode: eccb5...216
AnonymBruker Skrevet 21. april #9 Skrevet 21. april Dere bør anerkjenne en så viktig arbeidsgruppe som tar vare på deres egne når dere ikke gidder det selv. Vil for alltid se ned på de som snakker ned noen av de viktigste fagfolka vi har i samfunnet. At noen er der og tørker rumpa di skal du være glad for, om du ikke klarer det selv så er alternativet at noen omsorgsfulle fagarbeidere gjør det for deg, eller at du pådrar deg kjøttsår fra helvete som etter hvert gir deg infeksjon og sepsis. Lavstatus yrke? Vel, det kan så være. Men i vanlige Ola Nordmann sine øyne bør det utvises både respekt og takknemlighet. Vær glad noen er der for å ta vare på dine gamle foreldre, dine besteforeldre, dine søsken eller søskenbarn eller foreldre eller barn som er psykisk og/eller fysisk utviklingshemmet o.l. For uten helsefagarbeideren hadde livet ditt vært temmelig vanskelig. Anonymkode: 1d01d...5ee 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #10 Skrevet 21. april Jeg er ikke helsefagarbeider, men har tørket mange rumper. Akkurat det er en helt uvesentlig del av jobben jeg ikke ofret en tanke. Helt uproblematisk. Veldig mye annet på jobb jeg syntes var værre en å tørke rumper. Anonymkode: b567d...142 2
AnonymBruker Skrevet 21. april #11 Skrevet 21. april Knirke skrev (8 timer siden): Jeg tenker at helsefagarbeider aldri blir noe høystatus eller høytlønnet yrke, men det kommer alltid til å være mange som velger yrket, fordi kvalifikasjonskravene er lave, utdannelsen er kort og det er lett å få jobb. Mange, spesielt kvinner, liker å drive med omsorg. At de må tørke rumper, javel… Kanskje ikke verdens gøyeste oppgave. Men de får jobbe innendørs, de slipper å bli utsatt for støy, varme, farlige kjemikalier, fallende last, brann- og eksplosjonsfare etc, samt mye press, korte frister, krav til prestasjoner og stress som man opplever i andre yrker. De slipper også å måtte svare på jobbhenvendelser i helger og ferier. Har de fri så har de fri. Beklager, men kjenner du en helsefagarbeider i det hele tatt? Ta deg noen vakter på et sykehjem. Kjør på med en sommerjobb. Kom tilbake når du er ferdig. Du vil le høyt av ditt eget innlegg her. Anonymkode: 1d01d...5ee 7 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #12 Skrevet 21. april Når man sitter der og trenfer hjelp til å tørke eget sikkel, skifte bleie, vaske bæsj fra rumpa og pirke frø ut av tenna, så er det ekstremt godt å få hjelp fra noen som evner å utvise verdighet, omsorg og faglighet. Alle kan vaske ei rumpe, men mange vil etterlate seg en person som føler seg liten, dum og til bry. Anonymkode: 7b1b6...d90 5 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #13 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Når man sitter der og trenfer hjelp til å tørke eget sikkel, skifte bleie, vaske bæsj fra rumpa og pirke frø ut av tenna, så er det ekstremt godt å få hjelp fra noen som evner å utvise verdighet, omsorg og faglighet. Alle kan vaske ei rumpe, men mange vil etterlate seg en person som føler seg liten, dum og til bry. Anonymkode: 7b1b6...d90 10 poeng til deg. Anonymkode: 1d01d...5ee
AnonymBruker Skrevet 21. april #14 Skrevet 21. april Knirke skrev (9 timer siden): Jeg tenker at helsefagarbeider aldri blir noe høystatus eller høytlønnet yrke, men det kommer alltid til å være mange som velger yrket, fordi kvalifikasjonskravene er lave, utdannelsen er kort og det er lett å få jobb. Mange, spesielt kvinner, liker å drive med omsorg. At de må tørke rumper, javel… Kanskje ikke verdens gøyeste oppgave. Men de får jobbe innendørs, de slipper å bli utsatt for støy, varme, farlige kjemikalier, fallende last, brann- og eksplosjonsfare etc, samt mye press, korte frister, krav til prestasjoner og stress som man opplever i andre yrker. De slipper også å måtte svare på jobbhenvendelser i helger og ferier. Har de fri så har de fri. 😂😂😂 Anonymkode: 1a124...c14
AnonymBruker Skrevet 21. april #15 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ikke helsefagarbeider, men har tørket mange rumper. Akkurat det er en helt uvesentlig del av jobben jeg ikke ofret en tanke. Helt uproblematisk. Veldig mye annet på jobb jeg syntes var værre en å tørke rumper. Anonymkode: b567d...142 du er sterk. Anonymkode: da2bf...14b
AnonymBruker Skrevet 21. april #16 Skrevet 21. april De aller fleste helsefagarbeidere jobber med eldre som har behov til hjelp. Tørke, vaske og skifte bleie er en del av jobben. Det den jobben innvandrer blitt tilbud av kommunen når de skal ut i arbeidsmarkedet. Jobbet selv på et sykehjem da jeg var yngre og det var mange assistenter med varierende norsk kunnskaper. Noen ville bli helsefagarbeider og var vekke par dager i uken pga voksenopplæring. Mennene som var det kom gjennom «menn i helse» program, der menn blir motivert til bli helsefagarbeider. Noen har vært arbeidsledig for lenge og søkte noe nytt, andre var tidligere narkomane og andre mannlige innvandrere. Gøy yrke for all del, men det er ikke et yrke en ung man skal ha som sitt første ønske. Anonymkode: 099e7...e6b 1
Knirke Skrevet 22. april #17 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg tenker du vet veldig lite om helsefagarbeideres arbeidsdag når du skriver dette.. Anonymkode: f2329...944 Ditto. Jeg tenker du vet svært lite om andres jobbhverdag. De tingene jeg nevnte var kun eksempler. Poenget er at det er mange ting som helsefagarbeidere slipper å tenke på, som andre har som sin arbeidshverdag.
AnonymBruker Skrevet 22. april #18 Skrevet 22. april Hos min mor hadde de en ganske "enkel" jobb i flere år, helt til på slutten. Hun fikk dusj en gang i uka, daglig medisiner, to brødskiver og et glass melk, hjelp til å finne frem klær. Kaffetrakteren var det bare noen svært få som klarte med. Det eneste middagstilbudet her, er at de kan hjelpe til med å varme en Fjordland. Men jeg beundrer de fleste jeg traff på der. Blide og hyggelige, selv om de som oftest hadde det veldig travelt. En av hjemmehjelpene som vasket hus der hver 14. dag var mamma sin favoritt, så hun gledet seg alltid til denne dama kom. Hun tok seg alltid tid til en kopp kaffe, og spiste ofte lunsjen sin det. En ting er hvertfall sikkert, og det er at vi blir mer og mer avhengig av hjemmesykepleiere og hjemmehjelp. Sykehjemsplass får vi ikke før vi ligger for døden. Mange gamle ser ingen andre enn hjemmetjenesten. Venner er døde eller for gamle til å komme seg på besøk, pårørende bor ofte langt borte. Anonymkode: e4404...7ed
William_S Skrevet 22. april #19 Skrevet 22. april (endret) Det vil ikke være hender nok til å jobbe i eldreomsorgen. Jeg tror rett og slett man må forebygge så mye som mulig , mange av de sprekeste eldre der ute har vært i fysisk aktivitet jevnlig gjennom livet. Her har vi Magne på over 80 som trener markløft. Det er selvsagt ikke sånn at man alltid kan styre helsa si, det sier seg selv, men å forebygge slik at færrest mulig vil ha behov for disse tingene er nok en lur vei å gå. https://www.vg.no/helse/i/4Bg2Bo/supersterke-magne-olsen-82-pleier-kona-har-spart-samfunnet-for-millioner Nå er det selvsagt ikke et mål for de fleste over 80 å ta 200 kg i markløft, men styrketrening er ekstemt viktig for eldre for musklene svinne fort. Endret 22. april av William_S 2
AnonymBruker Skrevet 22. april #20 Skrevet 22. april Knirke skrev (3 timer siden): Ditto. Jeg tenker du vet svært lite om andres jobbhverdag. De tingene jeg nevnte var kun eksempler. Poenget er at det er mange ting som helsefagarbeidere slipper å tenke på, som andre har som sin arbeidshverdag. Hvordan kan du nevne eksempler på yrker du overhodet ikke har satt deg inn i? Du skriver blant annet at man får jobbe innendørs, og ikke har press, tidsfrister og at det ikke er krav til prestasjoner. Jobber selv i hjemmesykepleien, og vi kjører rundt og må komme oss fram i all slags vintervær for å gi livsviktige medisiner og behandling. Har noen ganger måtte gå i storm hvor det snør sidelengs, fordi bilen ikke kom lenger i snøværet. Dette med arbeidsuniform som ikke egner seg for å gå med snø til knærne. Og dette i tillegg til at det konstant er tidsfrister og mye man må rekke på kort tid. Hvorfor svarer du i denne tråden egentlig? Er det for å kverulere? Anonymkode: 1a124...c14 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå