Gå til innhold

Hunden min attakkerer barn. Må få løst dette.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Høres ut som både eier og hund har behov for trening og disiplin. Hvis du ikke har kontroll på hunden din skal den ikke løpe fritt blant andre folk. En god kommando åå starte med er sitt (og bli sittende). Den kan avverge mange uønskede situasjoner. Hvis du mener det er ok å ha en hund du ikke kan kontrollere og som angriper folk bør du ikke ha hund.

Anonymkode: 3cca5...607

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lage et lite "hus"/skjermet bur hunden kan trekke seg tilbake i en plass på stua hvis andre rom er uaktuelle? Be hunden legge seg der og be ungene ikke forstyrre hunden der, sånn at den føler den har en frisone for hylende barn. Hunden til søstra mi går i "huset" sitt på kontoret deres når det blir for mye støy i stua. Da har den mulighet til å trekke seg bort uten at noen kommer etter.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De forslagene som går i retning:» lås den inne på et rom eller avlivning. Beklager, men det tar jeg ikke særlig seriøst. Jeg bare venter på at noen med kompetanse kan komme opp med noe bedre.

Resultatet kan muligens bli en investering av en hundetrener meg god adferds kunnskap. Og forhåpentligvis løsninger på trening/eksponering under kontroll.

Anonymkode: d4f51...d11

Det er ingen som har sagt at du må avlive den, det er hvis den i verste fall skulle bite et barn at den konsekvensen kommer. Derfor sier jo samtlige her at før du har fått på plass profesjonell hjelp bør du ta grep , som å fjerne hunden fra det som trigger den. Eller rett og slett unngå å ha besøk før du får en trygg hund som takler disse situasjonene. 

Anonymkode: 2f2d3...aae

• Liker 15
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres egentlig ut som et spørsmål for en hundetrener som er god på utageringer hos hunder og som kan bli kjent med din hund spesielt, ikke KG. Første bud vil vel uansett være å holde den unna barn til dere har fått jobbet med utageringen og vet at den er trygg (og det er nok hva de fleste av hundetrenere også kommer til å si). Det er ingen grunn til at hunden skal fortsette å være med barn når både hund og barn (og voksne) blir stresset og utrygge av dette, selv om det kanskje ikke er det du ønsker å høre. At den er sammen med barna kan komme senere når det er trygt og OK for hunden.

Anonymkode: 299ee...fe5

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette er for meg ikke noe forslag til løsning. Kan like gjerne gi meg forslaget om å putte hunden i en svær pappeske..

Da bør du avlive hunden

Anonymkode: 168b7...937

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags rase er hunden? Hva slags instinkter ligger i genene?

Anonymkode: 37935...23c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vi har også en slik hund. Har tatt det eneste fornuftige valget og holder hunden borte fra barn. 

Anonymkode: 541b9...d76

Mange hunder bjeffer fordi de ønsker å leke, hilse på osv. all bjeffing er ikke aggresjon, selv om noen tror det… Vår hun bjeffer av glede når barn leker, og vil være med. Han bjeffer også når han møter hunder han vil hilse på. Ingen aggressiv bjeffing på ham. Er han redd, trekker han seg bare bort. 

Anonymkode: 0f21b...ea4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som kan bli overivrig, spesielt rundt barn som løper. Han har aldri vært i nærheten av å bite noen, men han kan bjeffe.

Enig med den over her at det er tilnærmet umulig å komme med anbefalinger, for mange eiere er generelt dårlig på å se hva som faktisk trigger ulike situasjoner, men mine generelle råd basert på det jeg ser i min hund. 

Ta fra hunden valget om å løpe med. Det innebærer bur eller bånd, men det må til, iallfall i en treningsperiode. 

Les deg opp på motbetinging og sladretrening, flere har gode beskrivelser av metoden. Allier deg med noen av barna i en situasjon der det ikke er så farlig. Belønn for at barna går forbi, øk gradvis vanskelighetsgraden ved å redusere avstanden. Pass på at hunden aldri går høyt i stress, den skal alltid ha et ønske om å se på deg og få godbiter.

Start med ett barn som øker farten, øk avstanden igjen så hunden lykkes. Jobb gradvis nærmere. Når du har fått endret hundens følelser rundt barn som løper, kan du begynne smått og forsiktig med å lære den å ligge på et teppe. Først uten forstyrrelser, så gjentar du hele rekken over her. Når alt over funker, kan du begynne å tenke på å ta av båndet. Men om hunden vil være med på løping, er det tilbake til bånd med en gang. Husk å gi hunden pauser og mulighet til å stresse ned, selvkontroll er slitsomt.

Anonymkode: c56c2...a41

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha hunden hos deg og bruk gjerne bånd til vaner er godt innlært. Dvs at hunden ligger ved deg, gjerne under stolen mens dere spiser f.eks. og ved stolen/sofaen etc. Alternativt lærer du hunden å ligge på et spesielt sted. f.eks. på et teppe eller i bur, og at barna IKKE har lov å oppsøke hunden der. 

Det kan også være lurt å lære barna å ikke oppsøke hunden hele tiden og begrense hvor mye de får klappe og kose. Det blir fort mye forventninger og stress hos både hunder og barn av sånt. 

Selv lar jeg svært sjelden barn hilse på huden og da hunden var valp fikk ikke nabounger etc lov å hilse på. De ble sure, men det var greiest for både meg og hunden på sikt. Det er lett å få en hund som blir oppgir av unger om det er en forventning at den skal få hilse.  Jeg har også trent hunden på ligge under stolen på Resturant og kafe, så det er fullt mulig. 

Anonymkode: 265f5...f99

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnastar skrev (21 minutter siden):

Hvorfor skal den være i storstuen blant barn, når den ikke kan oppføre seg?

Utrolig at du setter hunden over barnas sikkerhet.

Hunden ikke kan oppføre seg?! Kjenner du alle hunderaser og deres måte å agere på? All agering handler ikke om aggresjon! Vår hund agerer med bjeffing når han er glad. Vi er veldig trygge på ham der i en alder av 13 år hvor han har vært slik hele livet. Slutt å overdramatiser! 

Anonymkode: 0f21b...ea4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være sammen med storfamilien stiller store krav til at hunden skal beherske seg. Det er mye støy og hunden er ikke vandt med barn. Dersom du ønsker å ha hunden inne i stuen hele tiden, så må du jobbe med hunden og ha fokuset ditt på hunden. Lær hunden å ligge på et teppe, og så tar du med det teppet inn i ulike situasjoner. Belønn hunden for å ligge rolig. Når hunden er på teppet så skal ingen røre den, den skal få ligge i fred. Etterhvert vil hunden lære at teppet betyr at den skal ligge i ro, og at det er en trygg plass å være. 

Anonymkode: 0c53f...e87

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De forslagene som går i retning:» lås den inne på et rom eller avlivning. Beklager, men det tar jeg ikke særlig seriøst. Jeg bare venter på at noen med kompetanse kan komme opp med noe bedre.

Resultatet kan muligens bli en investering av en hundetrener meg god adferds kunnskap. Og forhåpentligvis løsninger på trening/eksponering under kontroll.

Etter å ha lest hva du skriver: det beste er at du kvitter deg med hunden. Du er åpenbart ikke i stand til å ha hund. 

Anonymkode: 30483...225

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes ikke en enkelt oppskrift. Det handler om rase, tidligere opplevelser osv. Du kan trene med hunden, men barna kan du jo ikke få til å oppføre seg på en bestemt «treningsaktig» måte, så du kan ikke fortsette som nå og regne med at det går over. Finn en dyktig hundetrener og bruk den tiden det tar. Inntil dere har trenet det nok kan ikke hunden være tilstede på sånne familiesammenkomster, fordi den da «øver inn» den oppførselen du ikke ønsker. 

Anonymkode: e9c31...c00

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må hunden din være limt inntil deg hele tiden? Hvorfor kan den ikke ligge og slappe av i et annet rom når du har besøk? Ser du på hunden som barnet ditt? 

Anonymkode: 03541...fcd

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at her må du enten la hunden din være på et eget rom eller kvitte deg med den. 

Anonymkode: adaf3...96f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette er for meg ikke noe forslag til løsning. Kan like gjerne gi meg forslaget om å putte hunden i en svær pappeske..

Da ønsker du ikke løsninger, bare sympati.

Skal du fortsette med en hund som er utrygg og barn som ikke kan føle seg trygge for hunden.

Gå en god tur med hunden før besøket og putt den i et bur med et pledd over. Der roer den seg og slipper å bli stresset og oppjaget. Alle vinner.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bare for å også legge til - det må være rettferdig ovenfor hunden. Hvis unger løper og drar og inviterer til lek og på noen måte oppfører seg på en slik måte mot hunden som gjør at hunden responderer slik den gjør, så må du være rettferdig. En hund er et dyr med instinkter. De blir ikke født perfekte familiemedlemmer i en menneskefamilie.
derfor må hunden fjernes fra situasjonen dersom problemet er noe man ikke aktivt kan trene på.

Anonymkode: 37935...23c

Ser dette. Enkleste løsning. Det ender aldri opp med noe mer enn å løpe etter å bjeffe/kjefte for så og stoppe helt opp når barna gjør det. Hunden er i grunnen i veskehund kategorien så jakt/gjeting er kanskje ikke motivet her. Men sant, man skal ikke kimse av en potensiell risiko for bitt eller glefs. Det finnes ingen garantier, bare at jeg tror det aldri vil skje. 

Har noen barn i tankene og som jeg vet ikke er redde for fem øre uansett hvor mye hunden bjeffer. Tenker å gjøre avtaler med et par av disse barna gjeldende godbiter/timing. Får med meg barna på et prosjekt liksom. Jeg vet faktisk at foreldrene vil bifalle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser dette. Enkleste løsning. Det ender aldri opp med noe mer enn å løpe etter å bjeffe/kjefte for så og stoppe helt opp når barna gjør det. Hunden er i grunnen i veskehund kategorien så jakt/gjeting er kanskje ikke motivet her. Men sant, man skal ikke kimse av en potensiell risiko for bitt eller glefs. Det finnes ingen garantier, bare at jeg tror det aldri vil skje. 

Har noen barn i tankene og som jeg vet ikke er redde for fem øre uansett hvor mye hunden bjeffer. Tenker å gjøre avtaler med et par av disse barna gjeldende godbiter/timing. Får med meg barna på et prosjekt liksom. Jeg vet faktisk at foreldrene vil bifalle.

Hvilken rase er dette? Det er mange små raser som har mye jakt og vokt i seg, fordi de i utgangspunktet var avlet for noe helt annet en selskapshund. 

Anonymkode: 0c53f...e87

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg spørsmålstegn til deg som hundeeier her.. Jeg er ikke hundeeier, men forstår jo såpass at i en sånn situasjon er det to ting som gjør at hunden reagerer som den gjør, enten blir den overivrig og vil være med på leken, eller den blir redd og gir beskjed når det blir mye støy og situasjonen blir uforutsigbar. Eller begge deler. Hovedfokuset ditt burde være å skjerme/beskytte barna mot potensiell fare, og deretter skjerme hunden når den føler seg utrygg. Ser så ofte ( f.eks fra bølle til bestevenn) og ellers at det er veldig mange som aldri burde hatt hund dessverre. 

Anonymkode: 2f2d3...aae

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...