Gå til innhold

Hunden min attakkerer barn. Må få løst dette.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hunder som ikke kan oppføre seg rundt barn, skal aldri være rundt barn. Om du ikke har mulighet til å ha hunden i et separat rom, når barn er tilstede, så bør du ikke ha barn på besøk hos deg.

Anonymkode: 4fabe...79b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fighter83 skrev (2 minutter siden):

Høres sinnsykt skummelt ut. Hadde aldri tatt sjansen om jeg hadde visst at hunden min har vært slik mot barn, uansett. 

Ang evt løsning: hva med om hunden din får et kull valper selv og fostrer de opp? Kan jo hende hun blir litt annerledes etter dette. 

Man bør ikke avle på usikre hunder, da dette går i arv. Det er slik man har problemet med at så mange hunder sliter med utrygghet, overdreven bjeffing, utagering osv.

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør da være helt uproblematisk for en hund å være alene på et annet rom eller ute en liten stund mens dere spiser middag og at du ellers har klar regel om at barna skal holde seg unna hunden? Eller er det en stresset hund med separasjonsangst? Eventuelt får du holde deg hjemme med hunden eller skaffe hundepass. Dette er ikke nødvendigvis noe du bare kan "trene bort". Delvis kan hunden trenes og delvis må du legge til rette for at hunden skal lykkes. Ikke alle hunder kan lære eller tålerere alt. 

Anonymkode: 83a43...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min tåler små barn i korte perioder, men da er jeg alltid tett på situasjonen.  Den er aldri tilstede i familiebesøk eller om det et mange barn tilstede, da den helt tydelig viser at det er en situasjon som stresser ham. Det et ditt ansvar som hundeeier å se til at hunden ikke blir satt i en situasjon som stresser den så mye at den utagerer eller må bjeffe vekk folk. Og veien fra den oppførselen du beskriver til biting kan være kortere enn du tror. 

Anonymkode: feb1a...b59

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i denne tråden som så mange andre er det ikke hunden men eieren som er problemet. Hunden fortjener bedre. 

Anonymkode: e5bac...67f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Takk for historien. Løpingen, kroppsspråket og motivet bærer ikke preg av lek som motiv. Hun skvetter av dette. Av rasen griffon.

Hun er veldig hyper, responderer ekstremt raskt. Vært sånn fra starten av. Lurer nesten på om hun har ADHD. Og kanskje av den grunn skvetter av visse ting. Men slikt rister hun av seg like fort som det dukket opp.

Anonymkode: d4f51...d11

Venninna mi har Petit Brabancon. Den endte opp med å bite et barn i familien hennes. Gikk fint med barnet, og hun overtok hundene da det var moren til barnet som eide dem først. De hadde aldri vært slik før, men ting kan oppstå med små barn. De angriper også en del andre hunder, eller spesielt den ene. Og den ene biter den andre i frustrasjon ved møte med andre hunder. MEN de er verdens snilleste altså, tror bare det kanskje ligger noe stress i enkelte raser. Og jeg tror det ligger litt til rasen, at den er litt sånn som skal passe på. Tror ikke nødvendigvis de passer så helt supert rundt barn heller, men alt kan trenes. Tenker at du bør absolutt skaffe proffesjonell hjelp, og holde hunden avskjermet når dere har besøk. Evt ved å ha den i en binge eller lignende. Det her er jo et tilfelle av stress vil jeg tro, min også kan bli litt lett stressa ved mye bråk og surr. Så kan ende dårlig og jeg skjermer han derfor isteden da han er senior nå og trenger mer ro uansett. Din er jo fortsatt ung. Tror nok det er mulig å trene, men som noen over her skrev så er det enkelte raser som kanskje ikke forandrer seg også. Men da har man iallefall prøvd😊Ønsker deg masse lykke til!

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hunden ikke kan oppføre seg?! Kjenner du alle hunderaser og deres måte å agere på? All agering handler ikke om aggresjon! Vår hund agerer med bjeffing når han er glad. Vi er veldig trygge på ham der i en alder av 13 år hvor han har vært slik hele livet. Slutt å overdramatiser! 

Anonymkode: 0f21b...ea4

Det har jeg hørt mange si, før bikkja beit ungen til noen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe hundemennske, så svaret mitt er nok farget av det. Jeg synes du burde fjerne hunden fra situasjonen for både hundens, barnas og de andre i storfamiliens del. 

Hadde din hund angrepet eller gjort et tydelig aggressivt utfall mot mitt barn hadde jeg krevd den avlivet, uten betenkeligheter. Jeg hadde blitt helt sprett forbannet! Spesielt nå som du vet om problematikken og tar et aktivt valg om å lage en farlig situasjon. 

Det er uten tvil urettferdig ovenfor en hund som sikkert føler hele situasjonen utrolig ubehagelig. Ser ingen grunn til å tvinge den ut av komfortsona si med eget liv og mulig varige mén hos barn i potten.

En hund er et dyr, og de føler seg ikke utelatt fra et fellesskap i en situasjon som åpenbart stresser den. Hunden din trenger ikke selskap med storfamilien. Den trenger at dere to gjør ting dere synes er gøy sammen. Du må skille dine følelser fra hunden sine.

Så sant du ikke skal ha barn selv, ser jeg ingen grunn til å trene den opp på dette og du enkelt kan unngå alle situasjoner med barn. Spesielt siden det er en liten hund du nok enkelt kan kontrollere i bånd. Be alle barn som nærmer seg skygge banen på en tydelig måte om den oppstår og trekk deg unna. 

Anonymkode: 20c8b...434

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart. En liten hund men så trygg på mange måter. Står i det, hilser gjerne på digre hunder og med positiv innstilling. Hester, kyr som går rett forbi nesen hennes, ingen problem. Kraftige smell fra skytebane i nærheten av turområde, ingen problem.

Men altså barn, der stopper det. Selv uten større negativ historikk.

Hunden min har en venninne som er langt mer pysete generelt enn min. Men den derimot tåler barn kjempefint.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi er stadig i samlinger i storfamilien og hvor mange barn da er tilstede. Hunden er i beste fall reservert men aksepterer å bli klappet av de så lenge de er forutsigbare og rolig. Barna er da flinke med hunden, en liten tispe på tre år. Men som små barn ellers kan de brått bli høylytte, leke og løpe. Da er det gjort. Da setter hunden i fullt firsprang mot de og bjeffer infernalsk. Barna blir heldigvis ikke redde fordi både vi og foreldre har noen avvæpnende svar og de vet også om det på forhånd.

Likevel. Jeg ønsker å bli kvitt denne utageringen hvis mulig. Trenger ikke forslaget om å binde hunden til en stol eller låse den inn i et skap.

Jeg har lyst på en seriøs oppskrift og som jeg vil følge til punkt og prikke.

På forhånd takk.

(NB, hunden har ingen særskilte negative/traumatiske episoder med barn opp igjennom oppveksten.)

Hunden din er usikker i disse sosiale settingene og har derfor avstands signaler mot det som skremmer den. Siden du gang på gang ikke respekterer hunden og setter den gjentatt i disse situasjonene blir det værre og værre. Sett hunden i et annet rom når det er slik, den trenger ikke, og har heller ikke lyst, til å bli utsatt for disse selskapene.
Jeg tror ikke, fra det du skriver, at du vil være i stand til å trene det bort, for da må du lese signalene før det skjer og være i stand til å sette hunden før dine egne følelser. Hadde du gjort det hadde den ikke eskalert på denne adferden slik den har gjort. 

Anonymkode: ab561...f40

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Avliv. 

Anonymkode: adde5...475

Nå må du gi deg. 

Anonymkode: 8a2dd...265

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en engstelig hund, og velger å skjerme den fra barn. Var nok ikke like flink i starten, da jeg tidligere har erfart at det er lurt å eksponere hundene for forskjellig fra de er små.

Har hatt kontakt med en som er god på atferd, og som mener engsteligheten er medfødt.

Når hunden min får.velge selv, skjermer han seg ofte av seg selv. Om her er mye folk. Og jeg ser at han forstår at han bør gå i buret, om det kommer helt små barn.

Anonymkode: 4a789...f2f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på rase da om risk rundt fare for at de biter eller angriper. Jeg har hatt lik oppførsel på mine hunder, men de er bare lekne og den rasen biter ikke, i så fall ikke disse hundene våre. Har du feil rase, så ville jeg holdt dem borte fra barn. Det er bare en myte at alle hunderaser er trygge å ha rundt barn. Noen raser er uforutsigbare uansett hvordan eieren er.

Anonymkode: a0ddb...637

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kommer jo an på rase da om risk rundt fare for at de biter eller angriper. Jeg har hatt lik oppførsel på mine hunder, men de er bare lekne og den rasen biter ikke, i så fall ikke disse hundene våre. Har du feil rase, så ville jeg holdt dem borte fra barn. Det er bare en myte at alle hunderaser er trygge å ha rundt barn. Noen raser er uforutsigbare uansett hvordan eieren er.

Anonymkode: a0ddb...637

Slik oppførsel er likevel skremmende for barn, og du skal beskytte barna. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har en engstelig hund, og velger å skjerme den fra barn. Var nok ikke like flink i starten, da jeg tidligere har erfart at det er lurt å eksponere hundene for forskjellig fra de er små.

Har hatt kontakt med en som er god på atferd, og som mener engsteligheten er medfødt.

Når hunden min får.velge selv, skjermer han seg ofte av seg selv. Om her er mye folk. Og jeg ser at han forstår at han bør gå i buret, om det kommer helt små barn.

Anonymkode: 4a789...f2f

Jeg er veldig blandet på om jeg tror dette kun dreier seg om engstelse. For på et stykke avstand kan hunden begynne å løpe etter barna selv om de løper i totalt motsatt retning av hvor hunden er. 
Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste fornuftige her er avliving, før barna blir alvorlig skadet. Høres veldig skremmende ut.

Anonymkode: cb393...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en hund som viser deg klar og tydelig at den er ukomfortabel, og når hunden ikke får noe godt ut av det så hvorfor skal den på død og liv være i den situasjonen? Du kan forsøke motbetinging med lav terskel og bygge opp etterhvert, men det virker best for hunden å kunne være foruten den situasjonen.

Anonymkode: 28742...651

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er rart. En liten hund men så trygg på mange måter. Står i det, hilser gjerne på digre hunder og med positiv innstilling. Hester, kyr som går rett forbi nesen hennes, ingen problem. Kraftige smell fra skytebane i nærheten av turområde, ingen problem.

Men altså barn, der stopper det. Selv uten større negativ historikk.

Hunden min har en venninne som er langt mer pysete generelt enn min. Men den derimot tåler barn kjempefint.

Ts

kansje han ser barn som en trussel ? små barn kan være voldsomme, spesielt mot små hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...