Gå til innhold

Hunden min attakkerer barn. Må få løst dette.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er stadig i samlinger i storfamilien og hvor mange barn da er tilstede. Hunden er i beste fall reservert men aksepterer å bli klappet av de så lenge de er forutsigbare og rolig. Barna er da flinke med hunden, en liten tispe på tre år. Men som små barn ellers kan de brått bli høylytte, leke og løpe. Da er det gjort. Da setter hunden i fullt firsprang mot de og bjeffer infernalsk. Barna blir heldigvis ikke redde fordi både vi og foreldre har noen avvæpnende svar og de vet også om det på forhånd.

Likevel. Jeg ønsker å bli kvitt denne utageringen hvis mulig. Trenger ikke forslaget om å binde hunden til en stol eller låse den inn i et skap.

Jeg har lyst på en seriøs oppskrift og som jeg vil følge til punkt og prikke.

På forhånd takk.

(NB, hunden har ingen særskilte negative/traumatiske episoder med barn opp igjennom oppveksten.)

Anonymkode: d4f51...d11

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi har også en slik hund. Har tatt det eneste fornuftige valget og holder hunden borte fra barn. 

Anonymkode: 541b9...d76

Javel? Hvordan gjør du det i storstuen blant flere barn? Binder den? Har den på fanget mens dere spiser middag?

AnonymBruker
Skrevet

Hold barna borte fra hunden. Hunden vil være i fred fra bråkete barn (forståelig!!!)

Anonymkode: 0cfbe...627

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

La hunden være ute eller i et annet rom mens dere har besøk? Her trengst det skjerming begge veier. Men et barns sikkerhet bør veie tyngre enn hundens ..

Anonymkode: 2f2d3...aae

• Liker 28
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Javel? Hvordan gjør du det i storstuen blant flere barn? Binder den? Har den på fanget mens dere spiser middag?

Sett den i bu i et annet rom. Eller lås den inne i et rom. Det er enten det ellers blir det avliving på bikkja ettervært i og med den er mannevond på unger

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

attakkerer ? Er dette et norsk ord? Ledet av det engelske Attack?

Angriper du mener? 

Anonymkode: 7c7bd...c96

• Liker 29
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hold barna borte fra hunden. Hunden vil være i fred fra bråkete barn (forståelig!!!)

Anonymkode: 0cfbe...627

Grønnastar skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal den være i storstuen blant barn, når den ikke kan oppføre seg?

Utrolig at du setter hunden over barnas sikkerhet.

Dette er for meg ikke noe forslag til løsning. Kan like gjerne gi meg forslaget om å putte hunden i en svær pappeske..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

attakkerer ? Er dette et norsk ord? Ledet av det engelske Attack?

Angriper du mener? 

Anonymkode: 7c7bd...c96

Hun er sikkert svensk.

Anonymkode: 4cc74...bd5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er for meg ikke noe forslag til løsning. Kan like gjerne gi meg forslaget om å putte hunden i en svær pappeske..

Du vil heller vente til at hunden skamferer et barn slik at den må avlives? 

Anonymkode: 03541...fcd

• Liker 26
  • Hjerte 5
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du selv er forslag til løsning da? Da det later til at du ikke er villig til å høre på forslagene du har fått her .

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Du klarte ikke å lese mellom linjene at hunden må være i et annet rom enn storstuen av hensyn til barnas sikkerhet altså?

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Åh, slike ting er sykt vanskelig å svare på når man ikke har sett video av situasjonen, eller vet hvilken rase det er snakk om. Årsaken er, folk flest er faktisk overraskende dårlige på å faktisk lese signalene hunden gir i sosiale situasjoner, spesielt med barn. Det er derfor man hører om så mange tilfeller hvor hunden "bet ut av det blå", når sannheten er at hunden har blitt presset og presset og presset mens den desperat har forsøkt å bruke språket sitt på alle måter den kan for å fortelle at den er ukomfortabel med situasjonen.

Men, for å bare enkelt svare på spørsmålet ditt. Hvis hunden din oppfører seg på en måte du syns virker utrygg ovenfor barn (og hund, for lets face it, hvis hunden så mye som klorer et barn så kan man anmelde og få hunden avlivet i disse dager), så må du fjerne hunden fra situasjonen. Sette opp en binge hvor hunden skal ha fred når det er barn i rommet, sette hunden på eget rom, bruke bur, ha på bånd inne slik at du lett får tak i hunden dersom situasjonen eskalerer og du trenger å raskt få tak i hunden igjen.

Ved å fjerne hunden fra situasjonen, forteller du hunden at oppførselen er ikke ønsket. Dette handler om trening fra din side. 
Og dersom du har en hund som blir overstimulert av energiske barn og dens måte å få utløp for det på er å løpe etter dem, så kan det godt tenkes at du har en hund som rett og slett ikke bør være i nærheten av barn. Så enkelt er det. Jeg har gjeterhunder, og de blir ekstremt trigget av små barn som løper, til det punktet at de får jakt og gjeting i tankene. Men nå har jeg ikke barn selv, og de gangene vi er med familie som har barn så er hunden i bånd, og barna blir lært grundig hvordan de skal oppføre seg når de er i nærheten av hundene. Og hadde situasjonen NOEN GANG eskalert til at hunden begynner å løpe etter ungene og i verste fall begynner å bite etter dem, så hadde jeg fjernet hunden tvert, øyeblikkelig. Det er ikke lov å gjete og jage barn, ferdig snakka.

Anonymkode: 37935...23c

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Eh, ta med bur den kan være i, eventuelt jobb med å venne den til å finne ro der, sett den på et annet rom så den kan hvile osv. Den MÅ ikke være der med dere. 

Anonymkode: 7722e...698

• Liker 17
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har lyst på en seriøs oppskrift og som jeg vil følge til punkt og prikke.

Du trenger ikke oppskrift.

Du må fjerne hunden fra barn.

Anonymkode: 530bb...625

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du unngår å ha hunden i storstuen blant flere barn, så enkelt er det. Hvis den ikke er trygg sammen med barn så må du jo unngå slike situasjoner.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så ta med deg et bur eller 4 kompostgjerder du kan sette opp. Da er hunden sammen med dere samtidig som både den og ungene er skjermet.

Du virker å være en meget uansvarlig hundeeier. Tenk om hunden biter et av barna? Hadde den bitt mitt barn så hadde jeg blitt temmelig forbannet.

• Liker 27
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Åh, slike ting er sykt vanskelig å svare på når man ikke har sett video av situasjonen, eller vet hvilken rase det er snakk om. Årsaken er, folk flest er faktisk overraskende dårlige på å faktisk lese signalene hunden gir i sosiale situasjoner, spesielt med barn. Det er derfor man hører om så mange tilfeller hvor hunden "bet ut av det blå", når sannheten er at hunden har blitt presset og presset og presset mens den desperat har forsøkt å bruke språket sitt på alle måter den kan for å fortelle at den er ukomfortabel med situasjonen.

Men, for å bare enkelt svare på spørsmålet ditt. Hvis hunden din oppfører seg på en måte du syns virker utrygg ovenfor barn (og hund, for lets face it, hvis hunden så mye som klorer et barn så kan man anmelde og få hunden avlivet i disse dager), så må du fjerne hunden fra situasjonen. Sette opp en binge hvor hunden skal ha fred når det er barn i rommet, sette hunden på eget rom, bruke bur, ha på bånd inne slik at du lett får tak i hunden dersom situasjonen eskalerer og du trenger å raskt få tak i hunden igjen.

Ved å fjerne hunden fra situasjonen, forteller du hunden at oppførselen er ikke ønsket. Dette handler om trening fra din side. 
Og dersom du har en hund som blir overstimulert av energiske barn og dens måte å få utløp for det på er å løpe etter dem, så kan det godt tenkes at du har en hund som rett og slett ikke bør være i nærheten av barn. Så enkelt er det. Jeg har gjeterhunder, og de blir ekstremt trigget av små barn som løper, til det punktet at de får jakt og gjeting i tankene. Men nå har jeg ikke barn selv, og de gangene vi er med familie som har barn så er hunden i bånd, og barna blir lært grundig hvordan de skal oppføre seg når de er i nærheten av hundene. Og hadde situasjonen NOEN GANG eskalert til at hunden begynner å løpe etter ungene og i verste fall begynner å bite etter dem, så hadde jeg fjernet hunden tvert, øyeblikkelig. Det er ikke lov å gjete og jage barn, ferdig snakka.

Bare for å også legge til - det må være rettferdig ovenfor hunden. Hvis unger løper og drar og inviterer til lek og på noen måte oppfører seg på en slik måte mot hunden som gjør at hunden responderer slik den gjør, så må du være rettferdig. En hund er et dyr med instinkter. De blir ikke født perfekte familiemedlemmer i en menneskefamilie.
derfor må hunden fjernes fra situasjonen dersom problemet er noe man ikke aktivt kan trene på.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du selv er forslag til løsning da? Da det later til at du ikke er villig til å høre på forslagene du har fått her .

De forslagene som går i retning:» lås den inne på et rom eller avlivning. Beklager, men det tar jeg ikke særlig seriøst. Jeg bare venter på at noen med kompetanse kan komme opp med noe bedre.

Resultatet kan muligens bli en investering av en hundetrener meg god adferds kunnskap. Og forhåpentligvis løsninger på trening/eksponering under kontroll.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (2 minutter siden):

Du virker å være en meget uansvarlig hundeeier. Tenk om hunden biter et av barna? Hadde den bitt mitt barn så hadde jeg blitt temmelig forbannet.

Det er absolutt verste utfall av dette, å sette hunden vekk eller i bur gjør sikkert vondt for samvittigheten til ts hvis hun tenker hunden blir lei seg eller noe, men om et barn blir bitt så er det verste. 

Anonymkode: 7722e...698

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...