Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal skrive snart masteroppgave i arkeologi, men siden at jeg kommer til å få problemer med å få relevant jobb som arkeolog eller på museum, har jeg bestemt å bli helsefagarbeider. Jeg er ikke "god" nok å jobbe på et museum, ifølge museene. Jeg hater meg selv over at jeg studerte et humaniora fag. Jeg må bli ferdig med mastergraden bare fordi det er bedre å ha noe enn ingenting. Jeg ønsker at jeg skulle bli ingeniør. Hater livet mitt. 

Anonymkode: 65a7d...0e7

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lett å være etterpåklok. Jeg har studert humaniora og kom meg lett ut i jobb, det lønner seg å ha en plan med det man studerer, uavhengig av retning. Hvorfor studerte du arkeologi (og til og med master) om du visste det ikke ledet til jobb? 

Anonymkode: caa3c...7d0

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel, du får ta det som en lærepenge om du ikke er fornøyd med valgene du har foretatt deg. Du kan alltid starte en ny studieretning, velge en annen vei i livet. Du kan også ta opp fag om du ønsker en annen retning.

Har du fortsatt lyst til å bli arkeolog på museum? For da kan du vel ta noe videreutdanning/enkeltfag som øker sjansen for å få jobb innen dette? Om ikke kan du vel heller bruke tid på å finne ut hvordan du skal bli ingeniør??

Ikke bruk tid på å hate livet ditt, bruk heller energien på å endre det til noe du kan bli fornøyd med. Vi alle velger feil i blant.

Anonymkode: 5e192...b12

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lett å være etterpåklok. Jeg har studert humaniora og kom meg lett ut i jobb, det lønner seg å ha en plan med det man studerer, uavhengig av retning. Hvorfor studerte du arkeologi (og til og med master) om du visste det ikke ledet til jobb? 

Anonymkode: caa3c...7d0

Jeg hadde planer om å jobbe på et museum. 

Skrevet

Hvordan vet du det? Ikke noe vanskelig å få jobb på museene her jeg bor. Hvor har du søkt? Munch-museet? 

Da jeg var ferdig utdannet fikk jeg ikke relevant jobb der jeg bodde. Jeg søkte da flere steder i landet og jobbet et år på et lite attraktivt sted for å få erfaring. Etter det har det ikke vært noe problem å få jobber. Jeg tror holdningen din er en større utfordring enn utdanningen.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er dumt å ta mastergrad i noe som burde ha vært en hobby. Men helsefagarbeider er jo en fullstendig helomvending.

Sikker på at det ikke er noe som helst som er nærmere utdanningen din? Utdanningen din blir uansett verdiløs i løpet av få år dersom du ikke anvender den. 

Anonymkode: f8783...8a3

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja det er dumt å ta mastergrad i noe som burde ha vært en hobby. Men helsefagarbeider er jo en fullstendig helomvending.

Sikker på at det ikke er noe som helst som er nærmere utdanningen din? Utdanningen din blir uansett verdiløs i løpet av få år dersom du ikke anvender den. 

Arkeologi burde vært en hobby? Dette samfunnet blir bare dummere og dummere for hver måned!

Anonymkode: 8cd1e...842

• Liker 10
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Arkeologi burde vært en hobby? Dette samfunnet blir bare dummere og dummere for hver måned!

https://www.ntnu.no/hf/karriere/intervju-arkeologi

Som arkeolog kan en ikke forvente å gå rett fra studiene og inn i fast jobb. Det er hard kamp om jobbene så vær fleksibel og ikke for kresen. 

Innen arkeologien er en avhengig av å ha litt flaks, men også vise at en har lyst og er fleksibel i jobben. Det å jobbe i flere sesonger øker sannsynligheten for en fast jobb i fremtiden!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde planer om å jobbe på et museum. 

Så ikke gi opp. Kontakt dem hver tredje måned, vær "på", minn dem på at du er her.

Anonymkode: b0cf2...d22

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

https://www.ntnu.no/hf/karriere/intervju-arkeologi

Som arkeolog kan en ikke forvente å gå rett fra studiene og inn i fast jobb. Det er hard kamp om jobbene så vær fleksibel og ikke for kresen. 

Innen arkeologien er en avhengig av å ha litt flaks, men også vise at en har lyst og er fleksibel i jobben. Det å jobbe i flere sesonger øker sannsynligheten for en fast jobb i fremtiden!

At mange ikke kan forvente å få jobb er ikke et argument for å legge ned faget. Arkeologi er mer enn å gå rundt med metalldetektor og grave litt i strandkanten.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en med denne utdanningen som jobber som dokumentkontroller, og som før dette jobbet i en del vikarbyråer. 

Anonymkode: 19ca2...374

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å syt. Arkeologi er et kjempeviktig fagfelt. Den har gitt oss masse svar om historien vår. 

Anonymkode: f4845...c4e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok en humaniora- utdanning fordi jeg var interessert. Det ga meg ikke jobb, annet enn hvilken som helst jobb uten annet krav en bachelor. Altså ikke innen fagfeltet. Og så blev jeg ingeniør. Jeg tenker at man må være utrolig fleksibel med en utdanning som din, og kunne ta korte/lange oppdrag hvor som helst, også i hele verden. Også kan jeg tenke meg at kontakter er viktig, men når man fort har fått en fot innenfor så går det mye enklere å få drømmejobben. Er vel ikke så mange arkeologer som jobber på museum nå for tiden? er vel mest pedagoger? Kanskje du kunne tatt ppu? 

Anonymkode: b65aa...687

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slutt å syt. Arkeologi er et kjempeviktig fagfelt. Den har gitt oss masse svar om historien vår. 

Klart det er viktig, hvem hevder noe annet?!, men det er utrolig få jobber innen yrket, i hvert fall om man snakker interessante jobber.

Anonymkode: b35d5...984

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje du skal snakke med noen som kan hjelpe deg og se litt flere muligheter. Arkeologer kan jobbe mange steder uten at jeg er ekspert. Ser blant annet at fylkeskommunen søker etter folk med denne bakgrunnen inne bygningvern osv. Du kan sikkert også undervise i vgs i historie og geografi.

Jeg tror at det finnes jobbmuligheter flere steder og at du sikkert og kan bygge på graden din om du trenger det.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg skal skrive snart masteroppgave i arkeologi, men siden at jeg kommer til å få problemer med å få relevant jobb som arkeolog eller på museum, har jeg bestemt å bli helsefagarbeider. Jeg er ikke "god" nok å jobbe på et museum, ifølge museene. Jeg hater meg selv over at jeg studerte et humaniora fag. Jeg må bli ferdig med mastergraden bare fordi det er bedre å ha noe enn ingenting. Jeg ønsker at jeg skulle bli ingeniør. Hater livet mitt. 

Så dumt av deg! Du får ta deg en mer nevenyttig utdanning da 

Anonymkode: 0b5ca...77b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Klart det er viktig, hvem hevder noe annet?!, men det er utrolig få jobber innen yrket, i hvert fall om man snakker interessante jobber.

Anonymkode: b35d5...984

Men det er også veldig få med master i arkeologi. Så konkurransen er ikke all verden. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du skammer deg? Hvorfor det? 

AnonymBruker
Skrevet

Å si at du hater livet ditt fordi du har en master i humaniora synes jeg er misbruk av ordet hate og viser lite respekt for de som virkelig har det vanskelig. Dette er det største I-landsproblemet jeg har hørt på en stund!

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Anonymkode: 65a7d...0e7ltt 

Anonymkode: b0315...778

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...