Anonymaaaa Skrevet 21. april #1 Skrevet 21. april Jeg hadde en jobb med tre mnd kontrakt av gangen. Pga en skade er jeg sykmeldt i lang tid. Jeg tror ikke jeg kommer tilbake til arbeidslivet, i hvert fall ikke på et år. Kontrakten er derfor ikke forlenget. Hvem skal følge meg opp nå? Hva skal jeg svare på punktet om hvem som er min arbeidsgiver og følger opp? Forstår jeg det riktig at sykepenger tilsvarer vanlig lønn som jeg får i et år? Så må jeg over på AAP som regnes ut av 66% lønn av året før sykmeldt? Hvordan går det rundt?
Soft mann Skrevet 21. april #2 Skrevet 21. april Anonymaaaa skrev (5 minutter siden): Jeg hadde en jobb med tre mnd kontrakt av gangen. Pga en skade er jeg sykmeldt i lang tid. Jeg tror ikke jeg kommer tilbake til arbeidslivet, i hvert fall ikke på et år. Kontrakten er derfor ikke forlenget. Hvem skal følge meg opp nå? Hva skal jeg svare på punktet om hvem som er min arbeidsgiver og følger opp? Forstår jeg det riktig at sykepenger tilsvarer vanlig lønn som jeg får i et år? Så må jeg over på AAP som regnes ut av 66% lønn av året før sykmeldt? Hvordan går det rundt? Tror ikke du vil få mer sykepenger enn 6g uansett, når kontrakt med arbgiver er gått ut
AnonymBruker Skrevet 21. april #3 Skrevet 21. april Sykepenger blir beregnet utfra gjennomsnittlig inntekt du har hatt siste 3 mnd (i utgangspunktet). Og du får det samme som du har hatt i lønn inntil 6G. Når kontrakten din går ut er det NAV du må forholde deg til og tar over ansvaret siden du er arbeidsledig. og ja, etter du har vært sykemeldt i 12 mnd går du over på aap som utgjør 66% av sykepengene, så lurt å starte forberedelsene for dette nå så sjekket ikke blir like stort når du plutselig får mindre penger. Anonymkode: 13ddc...415
AnonymBruker Skrevet 21. april #4 Skrevet 21. april Sykepengene endres ikke selv om kontrakten er gått ut, du får samme utbetaling frem til du går over på aap. Aap regnes ut fra inntekten du hadde før du ble sykmeldt. Anonymkode: ef533...749
AnonymBruker Skrevet 21. april #5 Skrevet 21. april Det blir NAV som følger deg opp framover og betaler ut sykepenger. Det er viktig at du gir beskjed om endringen, også må du nok krysse av for at du er arbeidsledig på i søknad på sykepenger fremover, og legen må velge det punktet også. Men dette forteller NAV deg om du tar kontakt. Forskutterer din arbeidsgiver sykepenger? Isåfall må du passe på at de sender inn ny inntektsmelding når du slutter om at de stanser forskuttering. Du må også belage deg framover på at det vil ta lenger tid før du får penger siden det er NAV som vil betale deg ut penger. Men det vil gå raskere om alt gjøres riktig, du har ny inntektsmelding osv. NAV glemmer å fortelle deg de tingen. De sender en gjerne en påminning til din arbeidsgiver, men du må være på ballen her. Anonymkode: caf1a...a85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå