Gå til innhold

Fastende blodprøver uten å faste

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ta blodprøver fordi jeg står på isotretinoid.

har fått beskjed om at de skal tas fastende da de sjekker trygleserider.

har spist litt yoghurt med gryn og lurer på om det er krise? Tok samme blodprøver forrige mnd og de var helt fine. Er ung, helt frisk og lever veldig sunt med trening nesten hver dag og sunt kosthold, så er ikke særlig bekymra for blodprøvene, men vil at de skal være innafor referanseområdene sånn at jeg kan få resepten for iso.

noen som har peiling? Kommer det til å gå fint? 

Anonymkode: 191d9...5f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Du får feil blodprøvesvar når du har spist noe. 

Anonymkode: f2704...fea

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg fastet fra kl. 20 om kvelden for å ta blodprøver fastende kl. 08 morgenen etter. Drakk varmt vann til frokost. Legen sa dette skulle jeg ikke. Fastende betyr ingen mat og drikke.

Du bør flytte timen og prøve igjen senere.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Nei, prøvene blir faktisk ikke riktig når du har spist eller drukket. Ikke engang de som tar snus eller Røyk og ikke spiser, får det. Eller om du drikker en halvliter vann! Man får altså ikke drikke engang. 

Endret av Perfume
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok en stor mulighet for at du er utenfor verdiene ja.
Du sier ikke hvor lenge før prøven du tok disse, men yoghurt er full av sukker (også den sukkerfrie, da melk naturlig har masse sukker)

Fasiten får du ikke ennå men er ikke for ingenting at dem sier fastende.

Anonymkode: 8c883...61e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Flytt timen som andre sier. Hvorfor spiste du når du vet du skal faste?

Anonymkode: a07b2...9a2

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Ts her!

har ikke tatt de assa, kan ta de ila uka når jeg vil på furst. Bare lurte på om det var så nøye, fant ikke så mye om det på nettet. Da tar jeg de imorgen istede:) fastende så klart:) men sist tok jeg snus på morningen før (visste ikke at jeg ikke kunne det) men det gikk fint da🤣 dropper snus imorgen 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Vildusssss skrev (Akkurat nå):

Ts her!

har ikke tatt de assa, kan ta de ila uka når jeg vil på furst. Bare lurte på om det var så nøye, fant ikke så mye om det på nettet. Da tar jeg de imorgen istede:) fastende så klart:) men sist tok jeg snus på morningen før (visste ikke at jeg ikke kunne det) men det gikk fint da🤣 dropper snus imorgen 

For noe tøys. Det er jo en GRUNN til at man skal møte fastende!! Hvorfor tenker du at du IKKE trenger det, når det står at du trenger det???

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For noe tøys. Det er jo en GRUNN til at man skal møte fastende!! Hvorfor tenker du at du IKKE trenger det, når det står at du trenger det???

Ta deg en bolle, dette er et nettforum herregud. Var derfor jeg spurte her. Skjønner såklart at det kan ha NOE å si, men hvor big deal det er visste jeg ikke før nå.

AnonymBruker
Skrevet

Herregud. Det er ikke alle analyser som blir påvirket av faste. Triglyseridene kan bli litt forhøyet av en yoghurt, men ikke mye.

Anonymkode: b8c06...144

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Vildusssss skrev (2 timer siden):

Ts her!

Selvfølgelig er det nøye. De ber deg ikke om å faste for moroskyld, eller for at du skal ha det kjipt siden du ikke kan få spise. 

ALLTID møt opp fastende når du får beskjed om det, både når det gjelder blodprøve og operasjon. Det er nøye, ja. 

Anonymkode: ef022...ee4

AnonymBruker
Skrevet
Vildusssss skrev (2 timer siden):

Ts her!

Du kan vel uansett ikke ta disse prøvene i dag, siden det er helligdag, så da får du faste i kveld og i morgen tidlig, så kan du ta prøver. 

Anonymkode: 1db8a...880

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Herregud. Det er ikke alle analyser som blir påvirket av faste. Triglyseridene kan bli litt forhøyet av en yoghurt, men ikke mye.

Anonymkode: b8c06...144

Kanskje man skal høre på hva leger sier og ikke en anonym på forum? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Selvfølgelig er det nøye. De ber deg ikke om å faste for moroskyld, eller for at du skal ha det kjipt siden du ikke kan få spise. 

ALLTID møt opp fastende når du får beskjed om det, både når det gjelder blodprøve og operasjon. Det er nøye, ja. 

Kontekst har vell litt å si regner meg med. Under narkose kaster man jo opp om man har mat i magen. Er ingen mistanker om at det er noe galt med meg, blodprøvene er for å avdekke at det ikke har skjedd noe alvorlig galt, som er veldig lite sannsynlig. Var derfor jeg stussa på om det var krise med en youghurt 2-3 timer før. Skal ta den fastende, men lurer fortsatt på om det egentlig hadde gjort så mye altså.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært fastende før iso-blodprøver. De spør, og jeg sier nei. 

Anonymkode: 032d0...2f7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kanskje man skal høre på hva leger sier og ikke en anonym på forum? 

Håpte på svar fra bioingeniører eller folk som har tatt iso blodprøver, da de kan ha relevant kunnskap/erfaring. Man hører på leger/helsepersonell ja, men de sier ofte det samme til alle pga strenge retningslinjer de må følge. Verden er ikke svart/hvitt, helse er individuelt på lik linje som alt annet i verden. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg skal ta blodprøver fordi jeg står på isotretinoid.

har fått beskjed om at de skal tas fastende da de sjekker trygleserider.

har spist litt yoghurt med gryn og lurer på om det er krise? Tok samme blodprøver forrige mnd og de var helt fine. Er ung, helt frisk og lever veldig sunt med trening nesten hver dag og sunt kosthold, så er ikke særlig bekymra for blodprøvene, men vil at de skal være innafor referanseområdene sånn at jeg kan få resepten for iso.

noen som har peiling? Kommer det til å gå fint? 

Det er 12 timer siden ts skrev innlegget, når skal disse blodprøvene taes? 
Å spise før blodprøver som skal tas fastene, vil i beste fall medføre at du må komme tilbake og ta nye prøver. Du misbruker tillit og du misbruker tid og ressurser for dem som tar blodprøvene og den prosessen du setter i gang unødvendig fordi du ikke gjør det du skal. 
Blodprøver koster mang en tusen kroner, både for at ansatte skal ta blodprøver, lab skal analysere blodprøver og tolke dem. 
Stod det på meg så hadde du ikke fått fortsette med ISO, når du har så lite respekt for avtaler og blodprøvetaking.

Skjerp deg!

Anonymkode: f6ebc...df1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Håpte på svar fra bioingeniører eller folk som har tatt iso blodprøver, da de kan ha relevant kunnskap/erfaring. Man hører på leger/helsepersonell ja, men de sier ofte det samme til alle pga strenge retningslinjer de må følge. Verden er ikke svart/hvitt, helse er individuelt på lik linje som alt annet i verden. 

Da vil jeg sterkt anbefale at du leser forumsreglene på nytt! Det er nemlig ikke lov å signere som helsepersonell her inne…

Anonymkode: 7d2b3...83e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...