Fighter83 Skrevet mandag kl 16:18 #121 Del Skrevet mandag kl 16:18 (endret) Mine foreldre er av boomer generasjonen og mine besteforeldre var små barn under 2 verdenskrig. Begge generasjonene tror/trodde faktisk de kunne kjøpe seg til det meste. Familietid, interesse fra andre og kjærlighet mm. Alt kan fikses for penger liksom. Heldigvis var de fleste av dem ikke særlig formuende og de hadde oftest en genuin interesse for oss barnebarna når vi var hos dem selv om de ikke kunne se oss og bruke så mye tid på oss som vi hadde behov for. Mamma hadde nok reist til Spania asap og blitt der absolutt hele vinteren om hun hadde kunnet om hun hadde hatt penger. Heldigvis har også mammaen min overhørt oss barna snakke om å vise interesse og hva man får igjen av barna sine når man blir eldre når man ikke er særlig tilstedeværende eller interessert i barnas liv under oppveksten eller senere. Virker som hun har skjønt at det gjelder å stille opp for for dem hun ønsker å ha i livet når de trenger henne. Selvfølgelig må hun prioritere og det må jo vi også når vi spør om hjelp. Man kan faktisk ikke alltid stille opp. Man kan jo heller ikke spørre den/de samme få personene alltid eller altfor ofte heller. Man må bruke hodet og se om man kan unngå å få andre til å føle seg utnyttet. Beste hadde vært om man følte en verdi i å hjelpe til med da må folk også annerkjenne og se hva slags ressurs man er. Hvor mye man bruker av egen tid til dette osv. Tror nok bare at denne generasjonen gir tilbake til vår generasjon med samme mynt som deres egen oppvekst var + alt de kjenner på en sterk grad av at vi har den tryggheten vi har behov for om vi benytter oss av mulighetene. Mange barn som vokste opp under krigen og rett etterpå måtte stå mye alene da foreldrene jobbet mye. Den gangen var det ikke mye barnehager for å si det sånn, man var prisgitt hjemmeværende naboer mm. Og veldig mange hadde faktisk kun utdanning via ordinær folkeskole før de gikk rett ut i jobb. Noen begynte på realskole eller fagskole. Noen var heldigvis fra familier med gode kunnskaper om at barna burde ta høyere utdannelse eller at man selv så et behov for høyere utdanning for å komme dit de ønsket karrieremessig så de startet da først på dette i 20 årene når de hadde både jobbet en del, hatt førstegangstjeneste mm. Vi som vokser opp i dag har gode systemer rundt oss som er blitt bygget opp av velferdsstaten og generasjonene før,i og rett etter krigen. De har vært med på oppbyggingen av denne velferdsstaten vi har i dag. Men da har de også fått en forventning om at de vil sitte trygt i det når de blir eldre. Endret mandag kl 16:18 av Fighter83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:18 #122 Del Skrevet mandag kl 16:18 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men når man er pensjonist, og har all verdens tid, så må det gå an å si ja til en sponset tur til utlandet i sine barns feriehus én gang for å tilbringe en uke eller to med barnebarna? Skape minner, relasjon og oppfylle 4-åringens største sommerønske som er å vise bestemor soverommet sitt og dra på museum? Anonymkode: 185db...727 Skape minner og relasjon kan vi gjøre uten å reise på ferie sammen. Vi er heller ikke pensjonister, fylt 70, men håper å kunne jobbe noen år til. Anonymkode: c1ef6...deb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:22 #123 Del Skrevet mandag kl 16:22 Hvis de ser på det som en jobb, så er vel like greit at de lar være da. Jeg synes det er trist at barna går glipp av det jeg husker som noe av mine beste minner, de blir jo ikke kjent engang. De har bare noen bilder av dem, som blir tatt i selskaper et par ganger i året. At de skal passe barnabarna som en plikt er jeg ikke interessert i, så maser ikke. Anonymkode: bdb3c...e34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:26 #124 Del Skrevet mandag kl 16:26 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skape minner og relasjon kan vi gjøre uten å reise på ferie sammen. Vi er heller ikke pensjonister, fylt 70, men håper å kunne jobbe noen år til. Anonymkode: c1ef6...deb Går jo ikke det når pensjonerte besteforeldre sine nei til absolutt alt. Minner skapes bare om man møter opp. Anonymkode: 185db...727 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:28 #125 Del Skrevet mandag kl 16:28 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er født i -80. Jeg og søsteren min var ekstremt mye hos besteforeldre. Dro dit etter skolen, overnattet der, dro dit for å få sitte i en krok og lese i fred etc etc. En gang bodde jeg 3 måneder hos bestemor og bestefar fordi pappa jobbet i oljen og mamma lå på sykehus med svangerskapsforgiftning. Besteforeldre nå skal hovedsaklig selvrealisere. Min mor og hennes samboer reiser verden rundt, året rundt. De har lite tid til barnebarn, og overraskende lite interesse i prtakdis selv om det er mye store ord. Min far er mer hjemmekjær, men han bor på en annan kant av landet så der blir det ikke noe hjelp i det daglige. Svigers er også kun interessert i å reise, drikke vin, og seg selv. De har aldri noen gang passet barn eller tatte med seg barnebarn på noe, og er vi sammen er de mest interessert i å snakke om seg selv og å drikke vin. Jeg er sjokkert over boomerene sin egoisme, og fast bestemt på å bli en bedre støtte om jeg en dag får barnebarn. Anonymkode: 7f58a...5d9 Dette er jo det typiske. Det er det samme her også. Jeg var også utrolig mye hos min mine besteforeldre, og ja de jobba. Eller rettere sagt, min mormor jobba. Morfar var ufør. Det man ser, er at de som sendte sine barn til besteforeldrene er de samme som i dag ikke stiller opp som besteforeldre selv. Med andre ord, de som ikke stilte opp for sine egne barn stiller heller ikke opp for sine barnebarn. Anonymkode: 16b55...8c3 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:30 #126 Del Skrevet mandag kl 16:30 Det var noe helt annet å passe barnebarn på 70-tallet enn det er i dag. Dagens småbarn er vant til å få full oppmerksomhet fra morgen til kveld. Alt skal handle om å tilfredsstille dem. Da vi ble passet av besteforeldre i "gamle dager", så lekte vi selv, eller hjalp bestemor og bestefar med det de holdt på med. Stablet ved, rakte i hagen, vasket hus, plukket bær.... Sånn var det i hvertfall hos mine besteforeldre. De hadde nok ikke orket å passe oss så mye om de hadde måttet leke med oss fra morgen til kveld, slik som man må nå. Anonymkode: ec911...17a 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:40 #127 Del Skrevet mandag kl 16:40 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det var noe helt annet å passe barnebarn på 70-tallet enn det er i dag. Dagens småbarn er vant til å få full oppmerksomhet fra morgen til kveld. Alt skal handle om å tilfredsstille dem. Da vi ble passet av besteforeldre i "gamle dager", så lekte vi selv, eller hjalp bestemor og bestefar med det de holdt på med. Stablet ved, rakte i hagen, vasket hus, plukket bær.... Sånn var det i hvertfall hos mine besteforeldre. De hadde nok ikke orket å passe oss så mye om de hadde måttet leke med oss fra morgen til kveld, slik som man må nå. Anonymkode: ec911...17a Da har vi veldig forskjellige barn! En "filletante" passer mine endel, og de gjør akkurat sånne ting. Hjelper til på kjøkken og i hage, klatrer i trær og løper rundt for seg selv. Hun maler, så de får gjøre det mye der. Kommer hjem med flotte malerier. Og masse maling på klærne ☺️ De elsker henne! Anonymkode: bdb3c...e34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:41 #128 Del Skrevet mandag kl 16:41 AnonymBruker skrev (9 timer siden): (Før du leser, dette er en generalisering. Det finnes unntak. Unntak motbeviser ikke trender) Hvorfor er dagens besteforeldre så ekstremt egoistiske? Dette er den såkalte "boomer-generasjonen" - født ca. mellom 1946 og 1965. De bruker mindre tid med barnebarn enn tidligere generasjoner. De er den første generasjonen som kastet ut både sine foreldre og sine barn fra egen bolig. I tidligere generasjoner var det vanlig med flergenerasjonsboliger. Mine besteforeldre, for eksempel, levde sammen både med sine barn og sine foreldre. Mine besteforeldre brukte også mye tid med meg og mine søsken. Mine foreldre, derimot, bruker svært lite tid på barnebarna sine. Det samme gjelder også arv. Både tidligere og nyere generasjoner har et sterkt ønske om å hjelpe sine barn. Boomers derimot har en ekstremt egoistisk tankegang, der alt handler om seg selv. Kommende generasjoner får klare seg selv. Anonymkode: 19398...0bf mine er langt unna og være dette,men unge mødre krever sykt mye av foredlrene sine idag også, skal være barnepike nesten hele tidne Anonymkode: b2b58...bcf 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:42 #129 Del Skrevet mandag kl 16:42 Whistler skrev (1 time siden): Mener du at boomergenerasjonen har brukt opp alle velferdsmidlene og oljefondet? Velstanden til boomergenerasjonen kommer av at de var den første generasjonen der normalen var at både mor og far var/er ute i jobb fra omtrent 20-25 års alder. At du tenker at å bygge videre betyr å kjøpe enda mer dritt får stå for din egen regning. Ingen har sagt at boomere alene har “brukt opp” oljefondet, men det er et faktum at de har nytt godt av en økonomisk gullalder – med rimelige boliger, trygge jobber og sjenerøse pensjonsordninger. De går av med pensjon tidlig, mens yngre generasjoner må forberede seg på å jobbe til nærmere 70 – i et langt mer usikkert arbeidsmarked. Ja, det var høy yrkesdeltakelse. Det er det fortsatt. Faktisk er yrkesdeltakelsen blant kvinner høyere nå, men midlertidige stillinger, deltidsarbeid og overkvalifisering er langt mer vanlig. Dagens unge må ha mastergrad for å få en midlertidig stilling som kundeservicemedarbeider – samtidig som de møter rekordhøye boutgifter og en klimakrise som tidligere generasjoner valgte å ignorere. Og nei – det handler ikke om å ville “kjøpe mer dritt”. Det handler om å ikke måtte betale prisen for beslutninger vi aldri fikk være med på å ta. Anonymkode: acdd8...6b8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:51 #130 Del Skrevet mandag kl 16:51 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Din generasjon er likevel langt mer egoistisk og selvopptatt enn generasjonene både før og etter. Anonymkode: 19398...0bf Ha ha, generasjonene etter har fått sydd puter under armene. Det er flashing av sinnsykt dyre vesker og merkeklær allerede på ungdomsskolen, høy skolevegring, blir sliten av ingenting, sliter med å stå i jobb hvor de må forholde seg til faste arbeidstider. And the list goes on. Anonymkode: bf6a3...548 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:00 #131 Del Skrevet mandag kl 17:00 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det var noe helt annet å passe barnebarn på 70-tallet enn det er i dag. Dagens småbarn er vant til å få full oppmerksomhet fra morgen til kveld. Alt skal handle om å tilfredsstille dem. Da vi ble passet av besteforeldre i "gamle dager", så lekte vi selv, eller hjalp bestemor og bestefar med det de holdt på med. Stablet ved, rakte i hagen, vasket hus, plukket bær.... Sånn var det i hvertfall hos mine besteforeldre. De hadde nok ikke orket å passe oss så mye om de hadde måttet leke med oss fra morgen til kveld, slik som man må nå. Anonymkode: ec911...17a Dette! Kan ikke huske at mine besteforeldre lekte med meg når jeg overnattet hos dem av og til på 70-tallet. De holdt på med sitt, og vi barnebarna sysselsatte oss selv. Dagens barn strever med å finne på ting selv. Det er heller ikke unger ute i gata lenger som de kan leke med. De forventer at det skal skje noe hele tiden, og å bli tatt med på badeland, hoppeland og kino. Dagens barn er mye mer krevende å passe enn vi var da vi var barn på 70-tallet. Det er helt sikkert. Anonymkode: e0f25...ca9 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet mandag kl 17:16 #132 Del Skrevet mandag kl 17:16 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ingen har sagt at boomere alene har “brukt opp” oljefondet, men det er et faktum at de har nytt godt av en økonomisk gullalder – med rimelige boliger, trygge jobber og sjenerøse pensjonsordninger. De går av med pensjon tidlig, mens yngre generasjoner må forberede seg på å jobbe til nærmere 70 – i et langt mer usikkert arbeidsmarked. Ja, det var høy yrkesdeltakelse. Det er det fortsatt. Faktisk er yrkesdeltakelsen blant kvinner høyere nå, men midlertidige stillinger, deltidsarbeid og overkvalifisering er langt mer vanlig. Dagens unge må ha mastergrad for å få en midlertidig stilling som kundeservicemedarbeider – samtidig som de møter rekordhøye boutgifter og en klimakrise som tidligere generasjoner valgte å ignorere. Og nei – det handler ikke om å ville “kjøpe mer dritt”. Det handler om å ikke måtte betale prisen for beslutninger vi aldri fikk være med på å ta. Anonymkode: acdd8...6b8 Som nevnt, de påfølgende generasjonene har fått ei verktøykiste gjennom en lang og utdanning så de kan ta gode beslutninger i den perioden der de faktisk er født. Du har rett i at boomerne har vært med på en gullalder der det gikk fra rasjonering av varer til fri flyt og gode ordninger laget av mellom- og krigsgenerasjonen. Boliger har blitt langt dyrere enn lønnsøkningen, men det har også klimakrav og andre krav i byggeforskriftene sørget for sammen med at alle på død og liv skal bo i byene. Samtidig har vi aldri brukt mindre andel av lønn på mat. Mastersjuka er et kapittel for seg selv, men det ti års forspranger Per Lagergutt har på boligmarkedet, skal jo Line Master ta igjen når Line kjøper elektrisk Porsche og Per fremdeles ragger rundt i Granadaen sin. Ellers ser jeg at tråden har kommet ned på det nivået der den ene halvparten sutrer for at besteforeldre ikke tar med barn og barnebarn på ferie, og den andre halvparten sutrer over at svigermor og svigerfar legger seg borti barneoppdragelse og alt mulig når de plutselig er med på ferie. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:17 #133 Del Skrevet mandag kl 17:17 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du gitt forskudd på arv? Nei, selvfølgelig har du ikke det. Du har gitt noen små drypp, til tross for at barna dine åpenbart ville hatt godt av arv nå, og ikke når du er død og de er 50-60 år. Min generasjon, derimot, gir og har planlagt å gi, betydelige andeler av arv når barna er unge voksne, og faktisk trenger hjelp. Boomers er utvilsomt den mest egoistiske generasjonen. Anonymkode: 19398...0bf Først og fremst så aner ikke du hva mine barn har fått eller ikke fått. Men mener du seriøst at jeg skal gi bort det jeg har spart( hvorav mye ligger i bolig) for at mine voksne barn ( som har fått utdanning og har jobber og tjener mer enn oss foreldre ) skal slippe å tenke på økonomien sin? Heldigvis er ikke mine barn så egoistiske. De vil at foreldrene skal ha det godt. Tenker du at vi bør kvitte oss med bolig og annet, og søke kommunal bolig så snart vi blir pensjonister? For vi jobber selvfølgelig, vi må også betale regninger. Jeg må jobbe 5 år til, og da håper jeg at jeg har nok til å kunne fortsette å ha et greit liv. Mine barn ønsker ikke at foreldrene skal tappes for alt, for at de selv skal slippe å betale egne regninger. Blir helt sjokkert over en slik tankegang. Jeg ville aldri hatt ønsket at mine foreldre skulle levd på et minimum for å underholde meg som voksen. Anonymkode: cad84...ad2 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:43 #134 Del Skrevet mandag kl 17:43 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Dette! Kan ikke huske at mine besteforeldre lekte med meg når jeg overnattet hos dem av og til på 70-tallet. De holdt på med sitt, og vi barnebarna sysselsatte oss selv. Dagens barn strever med å finne på ting selv. Det er heller ikke unger ute i gata lenger som de kan leke med. De forventer at det skal skje noe hele tiden, og å bli tatt med på badeland, hoppeland og kino. Dagens barn er mye mer krevende å passe enn vi var da vi var barn på 70-tallet. Det er helt sikkert. Anonymkode: e0f25...ca9 Du sier noe der. Jeg har ikke barn selv, men når vi har hatt venner på besøk (med barna deres) så slår det meg hvor lite det skal til før de kjeder seg og vil hjem. Dagens barn er veldig lite kreative til å aktivisere seg. Anonymkode: 40df3...b14 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:52 #135 Del Skrevet mandag kl 17:52 Generasjonsteorier er popkultur skapt av media og ikke vitenskap. Teorien skaper en kløft mellom generasjonene og er kilde til stereotypier og konflikt. Ro ned litt her. Anonymkode: 554d9...f51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:13 #136 Del Skrevet mandag kl 18:13 Mine foreldre er boomers så det holder. Mine besteforeldre var stadig barnevakt for meg og mitt søsken, og vi var også hos dem i uker av ferien så mine foreldre kunne være sosiale, ta seg inn litt og/eller reise. Vi fikk høre at våre barn var vårt ansvar, og det var utelukket å være barnevakt for tilsvarende årsaker for dem. De kunne stille opp når det var nødvendig på grunn av jobb. At vi hadde sosiale behov ble fryst av, selv om verken jeg eller mitt søsken har hatt et sosialt nettverk og aktivitetsnivå i nærheten av det de kunne tillate seg på grunn av våre bestemødre, og heller aldri har forventet tilsvarende. Det hadde bare vært veldig hyggelig en gang iblant. Mine foreldre har begge arvet fra sine foreldre, de har hatt gode lønninger begge to, og er gullpensjonister med pensjon vi kan drømme om. De har også hatt en eventyrlig vekst i boligkapital. Likevel har de brukt så mye penger på seg selv og reiser at jeg og mitt søsken ikke kan forvente noe særlig til arv, og det mener de også at er helt greit. Inkludert å bruke opp det de selv fikk opp i hendene ved arv. Det er ikke viktig å etterlate seg arv sier de rett ut, og når jeg sparer til mine barn, fordi den generasjonen har et dyrt boligmarkedet å tre inn i, så fnyser de av meg og sier at når barna er voksne bør de klare seg selv. De har aldri hjulpet oss (Ja det vet vi jo inderlig godt.), og ikke tenker de på at noe arv etter dem kunne komme godt med for barnebarn som absolutt ikke vil få en like enkel økonomisk reise gjennom livet. Personlig synes jeg det er flaut om de ikke engang etterlater seg det de selv arvet, for da har de også brukt opp det mine besteforeldre spinklet og sparte til kommende generasjoner, ikke bare penger de selv har ervervet. Ikke kan jeg si noe på dette, men jeg gjør meg såvisst noen tanker om at de er kroneksempler på egoistiske boomers. Det er kun me, myselfe and I. Anonymkode: 60581...306 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:30 #137 Del Skrevet mandag kl 18:30 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og de inviterer ALDRI! for det er så styr og ork og lage mat eller servere noe kaffe visstnok. De som har all verdens tid og mye fri. Drit i oss foreldre uten søvn i lang tid med små barn og jobb. Anonymkode: 1ae2f...a61 Høres ut som om du er den eneste som har små barn, underskudd på søvn og jobb, både denne og forrige generasjon har og hadde det sånn, det er det som kalles småbarnstiden. Sånn, da har du lært noe i dag også Anonymkode: 5bb65...721 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:47 #138 Del Skrevet mandag kl 18:47 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Høres ut som om du er den eneste som har små barn, underskudd på søvn og jobb, både denne og forrige generasjon har og hadde det sånn, det er det som kalles småbarnstiden. Sånn, da har du lært noe i dag også Anonymkode: 5bb65...721 Hva i all verden har det noe med besteforeldre å gjøre? Har mange venninner som har bedmsteforeldre som stiller opp å passer fast, låner her og der. Tar de med på ferier og hytten titt og ofte! Når de har sovet dårlig tar de barna en natt eller 3. De inviteter på middag, kaffe, de kommer på besøk, de bryr seg og ser barna,de er med barna! Har klart det fint i alle år vi, alene!Har ikke sagt noe annet heller. Men det er vel heller mer det å tilby seg, stille opp og låne de av egen fri vilje for å bygge ett forhold med de, i tilegg så avlaster de og foreldre kan kanskje få litt tid sammen. Ikke rar mange forhold går i vasken no når begge skal jobbe i tilegg er mange besteforeldre totalt fraværende! Anonymkode: 1ae2f...a61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:50 #139 Del Skrevet mandag kl 18:50 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Virkelig ??? Har du ikke sett trådene her inne på seksualforumet ? Det florerer jo av tråder med ung mann/moden dame-tematikk. Noen blir hyllet, andre skjelt ut. Tydeligvis populært tema i media ellers også. Anonymkode: 1ae76...d74 Nei. Det florerer ikke av 60-70 år gamle damer som puler rundt på yngre menn og kjøper seg nye pupper. Ikke her på seksualitetsforumet og ingen andre stede heller. Anonymkode: 4909d...4f5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:08 #140 Del Skrevet mandag kl 19:08 Kjenner heldigvis ikke igjen hverken mine foreldre, eller svigerforeldre, i denne beskrivelsen. De er alle født på 50/60 tallet. Ene settet foreldre har mer enn nok penger, og tjente på det ene og andre, og lar det dryppe på sine barn da de mener det er nå de trenger det, ikke når arva en gang skal deles ut. Det andre settet har måtte jobbe for hver krone og har ikke mye, men de deler av det de har av samme grunn som de andre. Samt at de tross hadde fulle jobber alle sammen har stilt opp masse for barn og barnebarn. Både for noen timer ved å hente i barnehagen/skole, helger og en uke her og der i sommerferien. De elsker å tilbringe tid med barnebarna. Selv om de jobber/jobbet fullt, så var det ikke noe snakk om at de var for slitne for å være med barnebarna, de kunne hente seg inn alle de andre dagene de ikke var sammen med de. Og når jeg snakker med både vår generasjon og boomerne, så føler jeg det er mer normalen enn unntaket. Men det er jo unntakene som roper høyest, og dermed de man hører mest om. Anonymkode: c2aff...7d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå