Gå til innhold

Egoistiske besteforeldre (boomer-generasjonen)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Forsvant nei? Les før du svarer den minsker. 

Anonymkode: 54104...2e8

Jeg leste. I en tråd om egoistiske boomers, svarte du følgende:

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når det er mindre religion forsvinner moralene og man blir mer selvsentrert det kan ikke fornektes det ser man jo. 

Anonymkode: 54104...2e8

Hvis generasjonene som kom etter boomers er mindre egoistiske, så stemmer jo det dårlig med din "statistikk". Folk er jo mindre religiøse enn noen sinne, og ifølge TS sin oversikt også mindre egoistiske.
Så hva var egentlig poenget ditt da?

Anonymkode: fafe7...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

«Boomergenerasjonen har latt stigen være nede»? :klo:  Boomernes bratte økning i velferd skyldes jo oljen, så hvilken stige er det egentlig du mener de har «latt være nede, med alle de verktøy som trengs for å fortsette å bygge videre»? :klo:  Skal vi fortsette å forbruke og behandle planeten som en gigantisk søppelkasse for å opprettholde midlertidig materiell velstand, mener du? 🤷‍♀️

Anonymkode: acdd8...6b8

Mener du at boomergenerasjonen har brukt opp alle velferdsmidlene og oljefondet?  Velstanden til boomergenerasjonen kommer av at de var den første generasjonen der normalen var at både mor og far var/er ute i jobb fra omtrent 20-25 års alder.
At du tenker at å bygge videre betyr å kjøpe enda mer dritt får stå for din egen regning.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dagens småbarnsforeldre er uten tvil den mest egoistiske generasjonen. Disse er “curling-barna” som nå har blitt voksne. De sliter med å tilpasse seg et normalt arbeidsliv, for det er såå slitsomt å jobbe ei vanlig arbeidsuke. Barn skal de ha, men så finner de ut at barn også er såå slitsomt, og så klager de derfor over at besteforeldrene ikke avlaster mer med barnepass. De trenger jo “egentid”, så klart. Og de skal ha fin bolig med designmøbler, derfor trenger de forskudd på arv også, så klart.

Anonymkode: e0f25...ca9

Nja, de fleste av oss vil bare at barna våre skal ha et godt forhold til sine besteforeldre, slik som vi hadde da vi selv var små. Vi ønsker å ta med besteforeldrene våre på ferie, feire jul sammen, skape minner, men de vil jo ikke. For det er så slitsomt. Mye bedre å sitte hjemme foran tv’en. 

Det hadde selvfølgelig vært kjekt å ha muligheter for barnepass når man f.eks. må på sykehuset og, men det er ikke alle forunt å få med seg partner dit.

Anonymkode: 185db...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er alle «boomer-besteforeldre» egoister og alle «gen x» perfekte?? Tja…. 

Anonymkode: 5c636...ddf

Ingen er perfekte. Min erfaring tilsier derimot at boomere er ekstremt egoistiske, og at Gen X ønsker å tilbringe tid med barnebarna.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg kjenner på at jeg har gitt barna så mye at de får klare sin foreldreoppgave slik jeg gjorde min.

Det er jo akkurat denne holdningen som mange av oss i millenial-generasjonen (vi som er småbarnsforeldre i dag) synes er så vond. Dere er ikke interessert i å tilbringe tid med barnebarna og familien deres, og dere ser på det å tilbringe tid med barnabarna som "å drive barnepass" (som er langt unna deres verdighet). Det er altså så vondt.

Jeg er så uendelig trist på mine barns vegne, som også har besteforeldre (i boomer-generasjonen) med denne tankegangen.

Anonymkode: 1afe5...dc4

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er jo naturlig at man etter et langt yrkesaktiv liv er sliten og vil nyte den siste delen av livet. Er mange foreldre nå som utnytter besteforeldrene fordi de er giddaløse foreldre som skal ha egentid. 
Har du bestemt deg for å få barn får du værsegod passe og oppdra dem selv. 
Er nok endel besteforeldre som også er litt oppgitt over barna sine. Så ofte som de skiller seg og må forholde til halvsøsken, exer og sjonglering mellom flere familier. 

Anonymkode: 40df3...b14

Nå er det vel boomerene ganske gode på skilsmisse de også - her har vi 8 besteforeldre inkludert nye partnere, og min søsters barn hat også det, siden hennes svigerforeldre også er skilt og gift på nytt…

Ellers handler det ikke om barnevakt og hjelp, men om relasjon. det er trist at mine barn ikke får samme nære relasjon til besteforeldrene sine som jeg fikk. Tviler på at de ringer mormor når de er studenter, eller finner seg sommerjobb nær besteforeldrene for å kunne bo der en sommer og henge med dem.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nja, de fleste av oss vil bare at barna våre skal ha et godt forhold til sine besteforeldre, slik som vi hadde da vi selv var små. Vi ønsker å ta med besteforeldrene våre på ferie, feire jul sammen, skape minner, men de vil jo ikke. For det er så slitsomt. Mye bedre å sitte hjemme foran tv’en. 

Dette. De drar på ferie verden rundt, men vil ikke på tur sammen med oss og barna. Slitsomt…

Anonymkode: 7f58a...5d9

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Din generasjon er likevel langt mer egoistisk og selvopptatt enn generasjonene både før og etter.

Anonymkode: 19398...0bf

Muligens før, men ikke etter

Anonymkode: cad84...ad2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Mine «barn» utdannet seg med jobb ved siden av og har kommet seg inn på boligmarkedet på egen hånd, helt uten forskudd på arv. De er oppdratt til å prestere tilstrekkelig med studier og arbeid. De er oppdratt til ikke å bli hjelpesløse og hjelpeavhengige for å oppnå ting i livet. 
Du legger det frem som om det er en positiv ting å være avhengig av forskudd på arv. 

For ordens skyld, jeg er ikke «boomer generasjon».

Anonymkode: 81064...a74

Du vet at lønn ikke stiger forholdsmessig til boligpriser? 

Jeg har forøvrig lyst til å tilby at vi kjøper en bygård eller noe lignende sammen, sånn at vi kan bo separat men samtidig ha anledning til å hjelpe hverandre. Da kan vi hjelpe til når barna er små, men det fordrer jo selvsagt at vi kan være trygge på at de hjelper oss noe når ungene er store og vi er for gamle. Kjøre til legen av og til eller hjelpe oss å huske passordet vi bruker på Facebook elns 😂 

Anonymkode: 52251...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, som selv er en "yngre" genX (født på slutten av 70-tallet), har aldri noen sinne tenkt at pappas penger er en del av mine penger i fremtiden. Jeg sparer og planlegger ut i fra egne inntekter og min egen sparekonto. Hvis min boomerpappa vil svi av alle pengene sine på litt ekstra moro i pensjonistalderen, så synes jeg han skal få lov til det. Han har jo jobbet og brødfødd oss hele oppveksten vår, så hvorfor skal han fortsette å tenke på oss etter at vi har blitt voksne? Det er selvsagt fint med foreldre og besteforeldre som er litt engasjert i livet til sine barn og barnebarn etter at de har gjort sin plikt, men at de er egoistiske om de tenker på seg selv når barna blir voksne, er jeg ikke enig i. Pengene deres er i hvert fall til deres disposisjon og bør kunne brukes som de vil, uten dårlig samvittighet.

Mine boomerforeldre ga meg en god oppdragelse og hadde en fin balanse mellom å forvente at jeg skulle klare meg selv som ung voksen, og å trø til og hjelpe meg litt om ting ble veldig vanskelig. Nå har ikke jeg barn selv, men pappa (som ble enkemann i ganske ung alder) har aldri vært tungbedt når vi barna har trengt hjelp. Selv da han sto igjen med huset alene og ikke hadde all verdens god økonomi, gjorde han så godt han kunne for å hjelpe oss. At han som godt voksen og etterhvert pensjonist bruker tid og penger på ting han har lyst til synes jeg er helt på sin plass.
Kanskje egoismen er størst hos dem som føler seg berettiget til foreldrenes tid og penger etter at de selv har blitt voksen?

Anonymkode: fafe7...827

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gitt forskudd på arv? Nei, selvfølgelig har du ikke det. Du har gitt noen små drypp, til tross for at barna dine åpenbart ville hatt godt av arv nå, og ikke når du er død og de er 50-60 år. Min generasjon, derimot, gir og har planlagt å gi, betydelige andeler av arv når barna er unge voksne, og faktisk trenger hjelp. Boomers er utvilsomt den mest egoistiske generasjonen.

Anonymkode: 19398...0bf

Og hva er så din generasjon?

Ingen som får arv for noen er død, uansett. Det heter arveloven. 

Anonymkode: 55cfa...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dette. De drar på ferie verden rundt, men vil ikke på tur sammen med oss og barna. Slitsomt…

Endelig har vi økonomi og tid til å reise på de feriene vi ønsker. Vi trenger heldigvis ikke lenger å ta hensyn til barn og deres andre planer/aktiviteter. Så ja, vi foretrekker å reise dit vi vil, når vi vil, framfor å bruke ferien på barnevennlige steder med barn og barnebarn. Det betyr ikke at vi ikke bryr oss om barn og barnebarn, men at vi også vil være med å sette rammer for samvær og relasjoner.

Samtidig synes jeg det er interessant å lese at vi er egoistiske når vi prioriterer annet enn barn og barnebarn, når det i utallige tråder om hvor slitsomt det er å reise på besøk til foreldre blir tydelig formidlet om hvor viktig det er å ta hensyn til seg selv, stå opp for seg selv osv og droppe disse turene. Det samme gjelder rådene om hvordan man skal slippe å få besøk av egne foreldre/svigerforeldre fordi det er så slitsomt.

Anonymkode: c1ef6...deb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke penger som er problemet. Det er omsorg og samhold. Alle skal reise og drive med selvrealisering. Å være med familien er liksom blitt en "jobb". Men kanskje det alltid har vært sånn. Kanskje mine besteforeldre egentlig ikke ville ha meg der på sommeren, at de ikke visste bedre. Jeg vil være med mine barn så mye jeg kan. Nedprioriterer jobb, og "egentid" er tid med familie. Det er det jeg liker best i hele verden. Og jeg gleder meg til barnebarn! Håper de vil være hos oss i alle ferier, og de flytter i nærheten så de kan løpe inn og ut hos oss. 

Anonymkode: bdb3c...e34

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen som får arv for noen er død, uansett. Det heter arveloven. 

Forskudd på arv er da ikke uvanlig. Egne regler for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

.............

Boomerne har allerede vært på ferie verden rundt med sine barn.  Kanskje de tenker at den neste generasjonen kan gjøre det samme for sine barn.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whistler skrev (1 minutt siden):

Boomerne har allerede vært på ferie verden rundt med sine barn.  Kanskje de tenker at den neste generasjonen kan gjøre det samme for sine barn.

De beste ferieminnene mine var norgesferier, og den laaaange sommerferien, spesielt med besteforeldrene mine. Da var stressnivået lavest. Plukke jordbær, sove i telt, sette teiner, fiske. Heseblesende reiser til alpene, cruise, og sydenluksus, hytta på fjellet hver helg, det var bare stress og mas. Lå en slags forventning i det, som aldri ble innfridd, og foreldre klarte ikke å slappe av, var alltid noe jobbgreier, høy stilling på ene, eget firma på andre. 

Anonymkode: bdb3c...e34

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

"Passe barnebarn" eller tilbringe tid med barnebarn? 

Mine foreldre er pensjonister. De er spreke og oppegående, men velger for det meste sine egne hobbyer og interesser fremfor å være med barn og barnebarn. 

Jeg synes det er utrolig sårt, og det først og fremst på mine barns vegne, som ikke får oppleve den fantastiske berikelsen det er å være sammen med kjærlige og fine besteforeldre (som jeg selv for øvrig var). 

Anonymkode: 1afe5...dc4

Helt enig! Her er de friske og oppegående , men besøk,barnepass eller annet er helt uaktuelt. No er de nesten voksen barna mine, men de har aldri blitt passet av de eller vært på hytten, kino, fjelltur, lekeplass,lekeland eller noe som helst med besteforeldrene.. De har komt i bursdag eller jul om jeg har ordnet all mat osv. Dåp, konfirmasjon og bryllup stod jeg alene med alt, ikke en kake en gang.. Vi har hjulpet de mye med opppussing,biler osv. Men ikke en dritt tilbake! Det som er fælt, er barna som går glipp av fine minner med besteforeldrene.. Men man kan jo ikke tvinge de heller. Måtte nesten tvinge gjennom barnepass for første bår vi skulle ha andre for å få med mannen..  Var ikke veldig avslappende å føde for å si det slik..

Bilde til å legge ut, fasade jadda.. Men ikke noe interesse eller annet. De får sitte der alene senere, de har lagt opp til det selv! Har laget mat, besøk, bakt, styrt på i jul og andre dager for å invitere og samle familie/svigerfamilie. De drikker kaffe, slapper av i sofaen. Bærer ikke ut etter seg selv. Hjelper ikke med noe. Betaler ingenting. Og leker ikke eller snakler ikke med barna , selv om de kommer bort og spør fint. Lese bok, leke eller noe. Nei.. Må drikke kaffe og slappe av..! Asså...

Anonymkode: 1ae2f...a61

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt enig! Her er de friske og oppegående , men besøk,barnepass eller annet er helt uaktuelt. No er de nesten voksen barna mine, men de har aldri blitt passet av de eller vært på hytten, kino, fjelltur, lekeplass,lekeland eller noe som helst med besteforeldrene.. De har komt i bursdag eller jul om jeg har ordnet all mat osv. Dåp, konfirmasjon og bryllup stod jeg alene med alt, ikke en kake en gang.. Vi har hjulpet de mye med opppussing,biler osv. Men ikke en dritt tilbake! Det som er fælt, er barna som går glipp av fine minner med besteforeldrene.. Men man kan jo ikke tvinge de heller. Måtte nesten tvinge gjennom barnepass for første bår vi skulle ha andre for å få med mannen..  Var ikke veldig avslappende å føde for å si det slik..

Bilde til å legge ut, fasade jadda.. Men ikke noe interesse eller annet. De får sitte der alene senere, de har lagt opp til det selv! Har laget mat, besøk, bakt, styrt på i jul og andre dager for å invitere og samle familie/svigerfamilie. De drikker kaffe, slapper av i sofaen. Bærer ikke ut etter seg selv. Hjelper ikke med noe. Betaler ingenting. Og leker ikke eller snakler ikke med barna , selv om de kommer bort og spør fint. Lese bok, leke eller noe. Nei.. Må drikke kaffe og slappe av..! Asså...

Og de inviterer ALDRI! for det er så styr og ork og lage mat eller servere noe kaffe visstnok. De som har all verdens tid og mye fri. Drit i oss foreldre uten søvn i lang tid med små barn og jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde selvfølgelig vært kjekt å ha muligheter for barnepass når man f.eks. må på sykehuset og, men det er ikke alle forunt å få med seg partner dit.

For meg er det litt rart å lese dette. Født rundt 1970 og både vi og de rundt oss tenkte akkurat dette rundt 1995-2000 når vi fikk barn. Vi hadde to besteforeldre par som aldri tok intiativ til kontakt med barnebarna/ viste ønske om å bli kjent med dem. Kom aldri for å se en fotballkamp eller en korkonsert. Vi spurte og spurte, men så ga vi opp etterhvert. Vi har snakket mye med søsken og omgangskrets om dette som har oppfattet det på samme måte. Nå skal vi selv bli besteforeldre og gleder oss så til å bli kjent med han, hente han i barnehagen innimellom og ta han med på ting. Finne balansen mellom å være besteforeldre og ha vårt eget liv også. De få som har blitt besteforeldre rundt oss er blitt slik og mye mer engasjert enn vi opplevde. 

Generelt tror jeg samfunnet bygger mer opp under egoisme og sette seg selv først, tror dette påvirker alle generasjoner. 

Anonymkode: 14c92...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Endelig har vi økonomi og tid til å reise på de feriene vi ønsker. Vi trenger heldigvis ikke lenger å ta hensyn til barn og deres andre planer/aktiviteter. Så ja, vi foretrekker å reise dit vi vil, når vi vil, framfor å bruke ferien på barnevennlige steder med barn og barnebarn. Det betyr ikke at vi ikke bryr oss om barn og barnebarn, men at vi også vil være med å sette rammer for samvær og relasjoner.

Samtidig synes jeg det er interessant å lese at vi er egoistiske når vi prioriterer annet enn barn og barnebarn, når det i utallige tråder om hvor slitsomt det er å reise på besøk til foreldre blir tydelig formidlet om hvor viktig det er å ta hensyn til seg selv, stå opp for seg selv osv og droppe disse turene. Det samme gjelder rådene om hvordan man skal slippe å få besøk av egne foreldre/svigerforeldre fordi det er så slitsomt.

Anonymkode: c1ef6...deb

Men når man er pensjonist, og har all verdens tid, så må det gå an å si ja til en sponset tur til utlandet i sine barns feriehus én gang for å tilbringe en uke eller to med barnebarna? Skape minner, relasjon og oppfylle 4-åringens største sommerønske som er å vise bestemor soverommet sitt og dra på museum?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...