Gå til innhold

Egoistiske besteforeldre (boomer-generasjonen)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oi som gen z født i 99 er både jeg og venner opptatt av å skaffe oss generasjons boliger. Jeg og mannen på samme alder kjøpte nettopp hus og mega tomt så vi kan få alle gamlisene og de syke i familien til å flytte til oss 😅 svigerfar og svigermor er allerede i gang med å bygge seg et mikro hus uti skauen, og moren min og stefar ender nok opp i utleiedelen vår etterhvert.

Anonymkode: 0753f...e72

26 år og har kjøpt «megatomt» for å bygge generasjonsbolig?
Hvordan si at du bor usentralt, uten å si at du bor usentralt. 😅

Anonymkode: acdd8...6b8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

26 år og har kjøpt «megatomt» for å bygge generasjonsbolig?
Hvordan si at du bor usentralt, uten å si at du bor usentralt. 😅

Anonymkode: acdd8...6b8

Hehe vi bor 20 minutter unna storby med bil og buss så syns ikke det er så usentralt 😅

Anonymkode: 0753f...e72

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er millenial og vokste opp med vidåpne dører hos besteforeldre. Om jeg ikke var invitert over, så var jeg der uansett. Hver dag. Var jeg ikke innom var det fordi de var hjemme hos oss. Nå har jeg selv barn, og mine barn er heldige om de ser Boomer-besteforeldrene en gang i måneden. Da må vi ofte stikke innom og «tvinge oss på». Invitasjoner til middager, aktiviteter, ferieturer osv blir ofte avslått. Boomer-besteforeldre er absolutt egoistiske. Heldigvis har vi et par Gen X-besteforeldre som stiller opp, og er med på både middager, aktiviteter og ferier.. skulle bare ønske de bodde nærmere.

Anonymkode: 185db...727

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og flere og flere sitter alene som eldre. Blir moro når genx kommer på gamlehjem... Ingenting igjen til dem, og enda mer vant til velfungerende velferdsstat med nok til alle. Om ti år er det helt krise. Og de får nesten ikke arv fra sine boomers foreldre. 

Anonymkode: bdb3c...e34

veldig mange anonyme i denne tråden, kanskje ikke så rart men - jeg er 1971 modell og jeg akter ikke havne på gamlehjem, ikke legger jeg opp til å arve mine foreldre heller fordi jeg skaper min egen formue og tenker bruke den på å sørge for at mine barn har et bedre liv økonomisk enn meg og samtidig sørge for at egen alderdom er ivaretatt av private ordninger siden det er tydelig at de som kommer etter oss ikke er i stand til å forvalte verdiene generasjoner før oss skapte.. Samtidig bruker jeg mye tid på egne barn, barnebarn og foreldre for å skape minner før det er for sent - vi lever bedre samtidig som vi tjener bedre og planlegger fremtiden vår bedre.. Om ti år er det kanskje krise, men om 20 år når jeg er ferdig med arbeidslivet betyr det ikke så mye fordi JEG har planlagt min alderdom økonomisk samtidig som jeg har bidratt til at mine barn og barnebarn sikres økonomisk såvel som å være tilstede i deres hverdag.. 

Anonymkode: af8ae...b8d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er foreldrene dine som har gjort grovarbeidet som gjorde livet ditt mulig. Olje ble funnet opp i Norge 1974, hvis jeg husker riktig,  da var du et barn. 

Anonymkode: fee3a...02d

Fra snl: Da Ekofiskfeltet ble erklært drivverdig lille julaften 1969 markerte det starten på et nytt kapittel i norgeshistorien.

Endret av anonym 4545
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er jeg 63, og kommer til pensjonere meg i løpet av noen år. Barna er voksne og det er nok ikke lenge før de får barn.

Jeg kjenner på at jeg har gitt barna så mye at de får klare sin foreldreoppgave slik jeg gjorde min. Jeg har slitt meg ut med wine and dine i jobbsammenheng, kontraktsforhandlinger, seminarer, presentasjoner, flyplassterminaler i Singapore på natta og lange timer lounger. Alt dette jaget etter bonuser og titler for at barna skal kunne ri, kjøre alpint i Gstaad og se Machu Picchu. Kåken i Nice tar jo ikke hånd om seg selv heller, og innleid hjelp trenger konstant oppfølging. Det er en konstant pendling mellom Høvik, Dagali og Nice bare for å holde ting vedlike. Mine foreldre hadde et småbruk oppe dalen. For dem var det bare å sulle rundt på bøen og stikke hjemom for en matbit og et raskt formiddagsknull. De klaget over kornprisene og skjønte ikke hvor godt de hadde det. 
Nå sitter barna mine med leiligheter på St.Hanshaugen og Skøyen med sponset egenandel, mastergrader og fast jobb i departementet og klager over dårlig råd og lite tid. Jeg tenker at litt mer hardship kunne gjort dem mer takknemlige.

Å få barn vil kanskje være nettopp den motstanden som herder dem.

Ungdom i dag ser ut til å tro at all den oljen bare strømmet ut av grunnen på 300 meters dyp og sprutet rett inn i statskassa slik at de kan få betalt foreldrepermisjon og subsidierte barnehager 

Anonymkode: 8530a...56a

😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange gen x i min slekt. De inviterer ikke til besøk, og forventer at vi inviterer oss selv hjem til dem. Her hos oss kan man verken forvente julegaver, bursdagsgaver eller barsel gaver. Heller ikke julekort, eller en eneste tekst melding som spør hvordan det går. Det tar ca 1 år mellom hver gang jeg ser gen x tanter og onkler i familien min, og ofte er det på grunn av en eller annen dåp eller et bryllup. Mens mine fettere og kusiner som er millennials ser jeg stort sett hver måned. De er mye flinkere til å sende meldinger eller invitere til noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

veldig mange anonyme i denne tråden, kanskje ikke så rart men - jeg er 1971 modell og jeg akter ikke havne på gamlehjem, ikke legger jeg opp til å arve mine foreldre heller fordi jeg skaper min egen formue og tenker bruke den på å sørge for at mine barn har et bedre liv økonomisk enn meg og samtidig sørge for at egen alderdom er ivaretatt av private ordninger siden det er tydelig at de som kommer etter oss ikke er i stand til å forvalte verdiene generasjoner før oss skapte.. Samtidig bruker jeg mye tid på egne barn, barnebarn og foreldre for å skape minner før det er for sent - vi lever bedre samtidig som vi tjener bedre og planlegger fremtiden vår bedre.. Om ti år er det kanskje krise, men om 20 år når jeg er ferdig med arbeidslivet betyr det ikke så mye fordi JEG har planlagt min alderdom økonomisk samtidig som jeg har bidratt til at mine barn og barnebarn sikres økonomisk såvel som å være tilstede i deres hverdag.. 

Anonymkode: af8ae...b8d

Er det generasjonene etter oss som ikke er i stand til å forvalte oljepengene? Dette må du nesten forklare bedre. Så vidt jeg vet er det boomerne som får gullkantet pensjonsordning ingen yngre får, og drar stigen opp etter seg. Samtidig som de syter og klager over noen få år på åttitallet med høy rente (som de fikk skattefradrag for).

Anonymkode: bcc5b...c93

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest syke med disse besteforeldrene, er jo at de så det som en selvfølge at egne barn passet og aktiviserte yngre søsken. Jeg er selv eldst av tre og har utallige timer med barnepass og "se etter X mens jeg dusjer/lager middag/legger Y/drar på butikken/vasker badet" etc. Jeg var til enorm hjelp og avlastning med yngre søsken. I tillegg stilte selvsagt mine besteforeldre mye opp, så totalt sett hadde mine foreldre rett og slett vannvittig mye barnefri. Veldig, veldig mye mer barnefri enn det som er vanlig for dagens foreldre. 

Mine foreldre gjengjelder på ingen måte den tjenesten jeg gjorde for dem med barnepass. Det er fokus på at besteforeldre skal få bestemme over seg selv og ikke få et ansvar tvunget på seg, selv om de selv tvang dette ansvaret på egne barn.

Anonymkode: 4aee5...616

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er jeg 63, og kommer til pensjonere meg i løpet av noen år. Barna er voksne og det er nok ikke lenge før de får barn.

Jeg kjenner på at jeg har gitt barna så mye at de får klare sin foreldreoppgave slik jeg gjorde min. Jeg har slitt meg ut med wine and dine i jobbsammenheng, kontraktsforhandlinger, seminarer, presentasjoner, flyplassterminaler i Singapore på natta og lange timer lounger. Alt dette jaget etter bonuser og titler for at barna skal kunne ri, kjøre alpint i Gstaad og se Machu Picchu. Kåken i Nice tar jo ikke hånd om seg selv heller, og innleid hjelp trenger konstant oppfølging. Det er en konstant pendling mellom Høvik, Dagali og Nice bare for å holde ting vedlike. Mine foreldre hadde et småbruk oppe dalen. For dem var det bare å sulle rundt på bøen og stikke hjemom for en matbit og et raskt formiddagsknull. De klaget over kornprisene og skjønte ikke hvor godt de hadde det. 
Nå sitter barna mine med leiligheter på St.Hanshaugen og Skøyen med sponset egenandel, mastergrader og fast jobb i departementet og klager over dårlig råd og lite tid. Jeg tenker at litt mer hardship kunne gjort dem mer takknemlige.

Å få barn vil kanskje være nettopp den motstanden som herder dem.

Ungdom i dag ser ut til å tro at all den oljen bare strømmet ut av grunnen på 300 meters dyp og sprutet rett inn i statskassa slik at de kan få betalt foreldrepermisjon og subsidierte barnehager 

Anonymkode: 8530a...56a

Oppvokst med den type foreldre. Dyre ferier, dyre hobbyer, store hytter, masse penger. Men de var alltid på jobb eller slitne. Ingen god stemning, bare mas.Og det er det fremdeles. De har aldri tid til noe.  Har valgt å leve helt annerledes med mine barn. 

Anonymkode: bdb3c...e34

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Kanskje ikke 79. Men fra ca 61 - 70 er dette ikke helt uvanlig, virker til å være en trend i tiden.

Forøverig dumt å kalle folk født 45 - 65 for en generasjon, stor forskjell på en som er f. rett etter krigen og de som er f. først på 60- tallet. Den ene kunne nå nesten være foreldre-generasjonen til den andre

Anonymkode: 1ae76...d74

Helt ærlig, jeg har ikke sett noe til dette i det hele tatt. 

Anonymkode: a5d08...7ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens generasjon er ganske naive og kravstore synes jeg. Selv født på 60 tallet men ingen barn.  Mine foreldre som er født på 30 tallet slet og streva for det de hadde og at vi barna skulle få det vi trengte. Det var heller ikke fødselspermisjon da min mor fikk meg. Hun skulle på jobb den dagen jeg ble født. Det var og normalt den gang at kvinner slutta i jobb når barna kom. 

Jeg har sett hvordan mine foreldre jobba som bare det for å få råd til ting. Vi manglet ikke noe. Var sjelden hos besteforeldre da de bodde på annen plass i landet så det var kun sommer vi møtte de.

Jeg fikk heller ikke alt servert på sølvfat da jeg skulle etablere med i 20 årene. Fader det var dyrt, renta lå på 15-18% på huslån. Jeg forventa ikke hjelp av mine foreldre men fikk stukket til meg noen hundrelapper av og til. Da jeg ble gravid fikk jeg beskjed at de ikke ville være barnevakt da de likte og reise. Nå mista jeg og det ble ikke flere.

Vi barna unnet mine foreldre og kose seg når de endelig i slutten av 50 årene fikk råd til og reise og kun seg elv og tenke på, de fortjente det. Husk og at da mine foreldre jobbet så var det vanlig med 6 dagers uke. Det var heller ikke de godene som man får av Nav i dag ved sykdom. 

Jeg har venninner som er blitt besteforeldre som er fortvila da deres unger forventer ganske mye og ingen tør sette grenser i frykt av for og ikke se barnebarna. De forventer barnevakt ofte i helgene samt overnatting i ukedagene. De er så slitne!!!! Mine venner går i full jobb og har jammen jobba for pengene de har og fikk ikke ting på sølvfat. Men ungene de har skjønner ikke det. Som hun ene sa, jeg var jo ferdig med unger og hadde håpt og reise mer men det blir jo ikke tid til det. Hadde gledet seg at endelig når var det hennes tur og gjør det hun ville. Har fått tilbakemeldinger av enkelte at de flere ganger har misunne meg som kan gjøre som jeg vil. De er glad i barna og barnebarna men det blir for mye barnepass da det forventes. 

Anonymkode: 43406...b3c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janik98 skrev (13 minutter siden):

Mange gen x i min slekt. De inviterer ikke til besøk, og forventer at vi inviterer oss selv hjem til dem. Her hos oss kan man verken forvente julegaver, bursdagsgaver eller barsel gaver. Heller ikke julekort, eller en eneste tekst melding som spør hvordan det går. Det tar ca 1 år mellom hver gang jeg ser gen x tanter og onkler i familien min, og ofte er det på grunn av en eller annen dåp eller et bryllup. Mens mine fettere og kusiner som er millennials ser jeg stort sett hver måned. De er mye flinkere til å sende meldinger eller invitere til noe.

Det ville jeg tenkt har mer å gjøre med at dine søskenbarn er på noenlunde samme alder som deg selv, ikke et generasjonsfenomen.

Jeg har ingen direkte kontakt med alle mine onkler og tanter (den stille generasjonen og babyboomers), kun med mine gen-x søskenbarn. Jeg savner heller ikke å kommunisere direkte med tanter og onkler, mine foreldre holder kontakten med sine søsken og jeg blir oppdatert via dem. 

Anonymkode: 3871d...697

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min boomer generasjon mor er ihvertfall egoistisk og selvopptatt. Arveoppgjøret hun hadde med sine søsken da deres foreldre (min besteforeldre) gikk bort var så stygt at de knapt nok snakker sammen ennå 15 år senere. Det var trusler om anmeldelse over gjenstander uten verdi hverken sentimental eller annen og det var fysiske angrep underveis der alle fire var mer opptatt av at ingen skulle få mer enn de andre enn av å sørge sammen eller engang tenke over at de nå bare hadde hverandre. Fotoalbum feks er noe ingen av de går med på å digitalisere slik at alle kan ha bildene selv om det ikke koster de tid eller penger. 
To av de fire har ikke kontakt med alle barna sine og kun en av fire har barn som selv ønsker seg barn. 
Det er null forventninger fra oss i generasjonen etter de om hverken støtte, hjelp eller annet hverken praktisk eller økonomisk og alle flytta hjemmefra i ung alder. De selv hadde verdens beste foreldre som gjorde sitt beste og hjalp de på veien men de har virkelig dratt stigen opp bak seg og spikra igjen alle vindu. 

Anonymkode: e95cf...209

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De er vokst opp i oppgangstider, blitt bortskjemte. 

Anonymkode: 6620f...50a

Er vi? Er vokst opp midt på 80tallet. Og kan si med hånden på hjertet at vi var på ingen måte  mer bortskjemt enn barn etter 2000 tallet  iallefall.  

Dessuten tålte vi mer, og ja vi måtte jobbe for fordeler.  Vi fikk ikke bare rett i fanget. Ja vi hadde tilgang  til mer enn generasjoner før oss. Men det var jo pga at det også var mer å få kjøpt, og at det kostet mindre enn før. Men vi hadde da ikke kasser med leker etc. Vi hadde kanskje en leke kasse. 

Hus var billigere,  men så kostet alt annet mye mer. Så ja vi hadde bedre råd  enn generasjoner  før oss. Men det holdt jo akkurat. Jeg fikk et par sommersko og ett par vintersko. Gikk vinterskoene i stykker før  sommeren.  Ble det ikke noe bytte. For det var ikke penger til nye, og du fikk ikke tak i nye heller. , da butikkene var tomme  i januar. Bukser hadde vi max 3 av. Og de ble brukt opp. Heldigvis  var det in med både fillete og nye bukser. 

For  sette det litt i perspektiv  en gjennomsnitts lønn på 80 tallet var ca 85.000kr. Et par billig sko kostet 300kr av bedre kvalitet  intill  1000kr. 

Anonymkode: bb475...de9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i barnehage. Og for å si det sånn. Det er svært mange barn som ofte blir hentet av besteforeldre. Som passes av besteforeldre flere dager i strekk. Fordi gen z må ta vare på seg selv, realisere drømmer, reise og nyte livet. Og fordi de blir så veeldig slitne av barna sine.

Har aldri, og ikke omgangskretsen min heller, hatt så mye pass til egne barn. Heller ikke forventet at besteforeldre skulle passe så vi fikk farte rundt.

Anonymkode: bf6a3...548

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De er vokst opp i oppgangstider, blitt bortskjemte. 

Anonymkode: 6620f...50a

Tror kanskje ingen av yngre generasjoner skal snakke så mye om at boomers er «bortskjemte», for det gjelder i høyeste grad dem også. 

Anonymkode: 3871d...697

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bestemor og tilhører den nevnte generasjonen. Dersom en eneste sjel prøver å kalle meg egoistisk så får jeg lyst til å banke de 😅 Hele mitt voksne liv har jeg satt barn og etterhvert barnebarn foran meg selv. Jeg føler nesten jeg er på grensen til å utslette egne behov for å tilfredstille de yngre generasjoner. 

Så de beskyldningene vil ihvertfall jeg ha meg frabedt. 

Anonymkode: 82115...dd9

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg er millenial og vokste opp med vidåpne dører hos besteforeldre. Om jeg ikke var invitert over, så var jeg der uansett. Hver dag. Var jeg ikke innom var det fordi de var hjemme hos oss. Nå har jeg selv barn, og mine barn er heldige om de ser Boomer-besteforeldrene en gang i måneden. Da må vi ofte stikke innom og «tvinge oss på». Invitasjoner til middager, aktiviteter, ferieturer osv blir ofte avslått. Boomer-besteforeldre er absolutt egoistiske. Heldigvis har vi et par Gen X-besteforeldre som stiller opp, og er med på både middager, aktiviteter og ferier.. skulle bare ønske de bodde nærmere.

Anonymkode: 185db...727

Er alle «boomer-besteforeldre» egoister og alle «gen x» perfekte?? Tja…. 

Anonymkode: 5c636...ddf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

(Før du leser, dette er en generalisering. Det finnes unntak. Unntak motbeviser ikke trender)

Hvorfor er dagens besteforeldre så ekstremt egoistiske? Dette er den såkalte "boomer-generasjonen" - født ca. mellom 1946 og 1965.

De bruker mindre tid med barnebarn enn tidligere generasjoner. De er den første generasjonen som kastet ut både sine foreldre og sine barn fra egen bolig. I tidligere generasjoner var det vanlig med flergenerasjonsboliger. Mine besteforeldre, for eksempel, levde sammen både med sine barn og sine foreldre. Mine besteforeldre brukte også mye tid med meg og mine søsken. Mine foreldre, derimot, bruker svært lite tid på barnebarna sine.

Det samme gjelder også arv. Både tidligere og nyere generasjoner har et sterkt ønske om å hjelpe sine barn. Boomers derimot har en ekstremt egoistisk tankegang, der alt handler om seg selv. Kommende generasjoner får klare seg selv.

image.thumb.png.51ed32641dba213954b98896d57533ca.png

Anonymkode: 19398...0bf

Det er VELDIG stor forskjell på å ha gått realskole e l  på femtitallet (rasjonering, husnød, utedo, angst for graviditet) og på  åttitallet (velstand, MTV, forbrukersamfunn). Husk at mellom de to generasjonene skjedde rocken, kvinnefrigjøring, ppillene, abortloven, hippietida, discoalderen og punken… Ting som lå i framtida om du var tenåring  på femtitallet, men som var gammel fortid tjue år senere. Den perioden inneholdt større endringer i Norge enn de siste tjue år. 

Dessuten er statistikken du viser til amerikansk, tror jeg? Det er store forskjeller på USA og Norge. I USA er det lite offentlig økonomisk trygghet, store forskjeller i samfunnet, og folk flytter mye og langt. I Norge har vi et sikkerhetsnett, hvor få ender på gata fordi de må selge huset om de får kreft, relativt mye mindre forskjeller, og et mye mindre område å flytte på, med en gjennomsiktighet i samfunnet som er helt annerledes.

Anonymkode: ac857...fc0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...