Gå til innhold

Egoistiske besteforeldre (boomer-generasjonen)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er født i -80. Jeg og søsteren min var ekstremt mye hos besteforeldre. Dro dit etter skolen, overnattet der, dro dit for å få sitte i en krok og lese i fred etc etc. En gang bodde jeg 3 måneder hos bestemor og bestefar fordi pappa jobbet i oljen og mamma lå på sykehus med svangerskapsforgiftning.

Besteforeldre nå skal hovedsaklig selvrealisere. Min mor og hennes samboer reiser verden rundt, året rundt. De har lite tid til barnebarn, og overraskende lite interesse i prtakdis selv om det er mye store ord. Min far er mer hjemmekjær, men han bor på en annan kant av landet så der blir det ikke noe hjelp i det daglige. 

Svigers er også kun interessert i å reise, drikke vin, og seg selv. De har aldri noen gang passet barn eller tatte med seg barnebarn på noe, og er vi sammen er de mest interessert i å snakke om seg selv og å drikke vin.

Jeg er sjokkert over boomerene sin egoisme, og fast bestemt på å bli en bedre støtte om jeg en dag får barnebarn.

Anonymkode: 7f58a...5d9

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dame1993 skrev (13 minutter siden):

Det er også en del fordommer til generasjon Z. For 10 år siden var det Millenials som ble sett på som late og bortskjemte. Før det var det gen X og før det boomers. Det har jo alltid vært sånn at eldre generasjoner har sett på de yngre som late og bortskjemte.

Det var en annen tråd her for en god stund tilbake hvor flere ledere gikk ut og sa at de hadde så mange dårlige erfaringer med å ansette generasjon Z at de helle ansatte eldre folk. 

Anonymkode: 554d9...f51

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1993 skrev (16 minutter siden):

Det er også en del fordommer til generasjon Z. For 10 år siden var det Millenials som ble sett på som late og bortskjemte. Før det var det gen X og før det boomers. Det har jo alltid vært sånn at eldre generasjoner har sett på de yngre som late og bortskjemte.

Det tar også vært oppe i Debatten på NRK. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke barn selv, men min søster har barn. Og jeg ser jo hvordan min boomer-far har bare totalt ignorert den ungen siden dagen den ble født. Nå er ungen blitt 20 år, og har så og si ingen forhold til sin bestefar.

Nå skal det sies at pappa har hatt en veldig traumatisk barndom hvor hans egne foreldre ikke stilte opp for ham, og dermed har ikke foreldrene hans stilt opp for oss barna heller da vi var små. Så han har aldri opplevd besteforeldre som bryr seg om barnebarn selv. Så jeg skjønner jo at dette er bare sånn han er vandt med og da kan det kanskje være litt mye å forvente at en mann som aldri har gått til psykolog og har åpenbart mye emosjonell bagasje skal plutselig skjønne sin egen oppførsel ovenfor sin egen familie, men. Det er jo trist. Heldigvis bryter min søster og jeg denne onde sirkelen nå, det er vel det viktigste. 

Anonymkode: 8fdb8...89e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er født i -80. Jeg og søsteren min var ekstremt mye hos besteforeldre. Dro dit etter skolen, overnattet der, dro dit for å få sitte i en krok og lese i fred etc etc. En gang bodde jeg 3 måneder hos bestemor og bestefar fordi pappa jobbet i oljen og mamma lå på sykehus med svangerskapsforgiftning.

Besteforeldre nå skal hovedsaklig selvrealisere. Min mor og hennes samboer reiser verden rundt, året rundt. De har lite tid til barnebarn, og overraskende lite interesse i prtakdis selv om det er mye store ord. Min far er mer hjemmekjær, men han bor på en annan kant av landet så der blir det ikke noe hjelp i det daglige. 

Svigers er også kun interessert i å reise, drikke vin, og seg selv. De har aldri noen gang passet barn eller tatte med seg barnebarn på noe, og er vi sammen er de mest interessert i å snakke om seg selv og å drikke vin.

Jeg er sjokkert over boomerene sin egoisme, og fast bestemt på å bli en bedre støtte om jeg en dag får barnebarn.

Anonymkode: 7f58a...5d9

Er jo naturlig at man etter et langt yrkesaktiv liv er sliten og vil nyte den siste delen av livet. Er mange foreldre nå som utnytter besteforeldrene fordi de er giddaløse foreldre som skal ha egentid. 
Har du bestemt deg for å få barn får du værsegod passe og oppdra dem selv. 
Er nok endel besteforeldre som også er litt oppgitt over barna sine. Så ofte som de skiller seg og må forholde til halvsøsken, exer og sjonglering mellom flere familier. 

Anonymkode: 40df3...b14

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det var en annen tråd her for en god stund tilbake hvor flere ledere gikk ut og sa at de hadde så mange dårlige erfaringer med å ansette generasjon Z at de helle ansatte eldre folk. 

Det kan jo også handle om at mange gen z fortsatt er veldig unge og at det blir bedre når de blir eldre. Jeg var nok desverre noe latere som arbeidstaker da jeg var 20 enn etter midten av 20- åra. Jeg var blitt mer moden rett og slett. Så dette kan handle om alder mer enn generasjon. De fleste av generasjon Z er jo tross alt fortsatt under 25. Nå er jo jeg født i 93, så er litt i overgangen mellom millenial og gen z. Det er derfor mulig jeg har noe gen z i meg. Men jeg ble i hvertfall mer moden i løpet av 20 årene og ble en bedre arbeidstaker enn da jeg var 20. Var ikke veldig lat som 20 åring heller, men jeg har såpass selvinnsikt at jeg innser at jeg var en dårligere arbeidstaker sammenlignet med da jeg ble eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg 63, og kommer til pensjonere meg i løpet av noen år. Barna er voksne og det er nok ikke lenge før de får barn.

Jeg kjenner på at jeg har gitt barna så mye at de får klare sin foreldreoppgave slik jeg gjorde min. Jeg har slitt meg ut med wine and dine i jobbsammenheng, kontraktsforhandlinger, seminarer, presentasjoner, flyplassterminaler i Singapore på natta og lange timer lounger. Alt dette jaget etter bonuser og titler for at barna skal kunne ri, kjøre alpint i Gstaad og se Machu Picchu. Kåken i Nice tar jo ikke hånd om seg selv heller, og innleid hjelp trenger konstant oppfølging. Det er en konstant pendling mellom Høvik, Dagali og Nice bare for å holde ting vedlike. Mine foreldre hadde et småbruk oppe dalen. For dem var det bare å sulle rundt på bøen og stikke hjemom for en matbit og et raskt formiddagsknull. De klaget over kornprisene og skjønte ikke hvor godt de hadde det. 
Nå sitter barna mine med leiligheter på St.Hanshaugen og Skøyen med sponset egenandel, mastergrader og fast jobb i departementet og klager over dårlig råd og lite tid. Jeg tenker at litt mer hardship kunne gjort dem mer takknemlige.

Å få barn vil kanskje være nettopp den motstanden som herder dem.

Ungdom i dag ser ut til å tro at all den oljen bare strømmet ut av grunnen på 300 meters dyp og sprutet rett inn i statskassa slik at de kan få betalt foreldrepermisjon og subsidierte barnehager 

Anonymkode: 8530a...56a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Nå er jeg 63, og kommer til pensjonere meg i løpet av noen år. Barna er voksne og det er nok ikke lenge før de får barn.

Jeg kjenner på at jeg har gitt barna så mye at de får klare sin foreldreoppgave slik jeg gjorde min. Jeg har slitt meg ut med wine and dine i jobbsammenheng, kontraktsforhandlinger, seminarer, presentasjoner, flyplassterminaler i Singapore på natta og lange timer lounger. Alt dette jaget etter bonuser og titler for at barna skal kunne ri, kjøre alpint i Gstaad og se Machu Picchu. Kåken i Nice tar jo ikke hånd om seg selv heller, og innleid hjelp trenger konstant oppfølging. Det er en konstant pendling mellom Høvik, Dagali og Nice bare for å holde ting vedlike. Mine foreldre hadde et småbruk oppe dalen. For dem var det bare å sulle rundt på bøen og stikke hjemom for en matbit og et raskt formiddagsknull. De klaget over kornprisene og skjønte ikke hvor godt de hadde det. 
Nå sitter barna mine med leiligheter på St.Hanshaugen og Skøyen med sponset egenandel, mastergrader og fast jobb i departementet og klager over dårlig råd og lite tid. Jeg tenker at litt mer hardship kunne gjort dem mer takknemlige.

Å få barn vil kanskje være nettopp den motstanden som herder dem.

Ungdom i dag ser ut til å tro at all den oljen bare strømmet ut av grunnen på 300 meters dyp og sprutet rett inn i statskassa slik at de kan få betalt foreldrepermisjon og subsidierte barnehager 

Det er foreldrene dine som har gjort grovarbeidet som gjorde livet ditt mulig. Olje ble funnet opp i Norge 1974, hvis jeg husker riktig,  da var du et barn. 

Anonymkode: fee3a...02d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er foreldrene dine som har gjort grovarbeidet som gjorde livet ditt mulig. Olje ble funnet opp i Norge 1974, hvis jeg husker riktig,  da var du et barn. 

Anonymkode: fee3a...02d

Oljen ble funnet opp i Norge, faktisk….

Jeg kan love deg at mine foreldre ikke fant olje. De fant potetknoller.

Oljerikdommen skjøt forøvrig fart på slutten av 1980-tallet og utover 1990-tallet. Oljefondet ble vedtatt i 1990, og første innskudd ble gjort i 1996.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Årsaken er enkel: Skilsmisser. 

Anonymkode: 60568...498

Og dagens boomer-bestemødre er mer opptatt av å fixe på pupper, og ut å konkurrere med datter-generasjonen om sex med yngre menn.

Anonymkode: 1ae76...d74

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De er første generasjon hvor både mann og kvinne jobber utenfor hjemmet,  så selvfølgelig orker de ikke å passe barnebarn hele tiden. De har eget hjem å ta seg av utenom jobben de og pluss trenger å slappe av. Synes det er veldig rart at min generasjon ikke forstår at foreldrene våre er i ferd med å bli eldre og orke mindre selv om de står i full jobb.

Anonymkode: 14f2c...a9e

De fleste boomere er vel pensjonister 

Anonymkode: 0f9a1...4f7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og dagens boomer-bestemødre er mer opptatt av å fixe på pupper, og ut å konkurrere med datter-generasjonen om sex med yngre menn.

Du mener kvinner på 61-79 år driver og fikser puppene sine og har seg mye med yngre? 

Anonymkode: a5d08...7ac

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi som gen z født i 99 er både jeg og venner opptatt av å skaffe oss generasjons boliger. Jeg og mannen på samme alder kjøpte nettopp hus og mega tomt så vi kan få alle gamlisene og de syke i familien til å flytte til oss 😅 svigerfar og svigermor er allerede i gang med å bygge seg et mikro hus uti skauen, og moren min og stefar ender nok opp i utleiedelen vår etterhvert.

Anonymkode: 0753f...e72

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du mener kvinner på 61-79 år driver og fikser puppene sine og har seg mye med yngre? 

Anonymkode: a5d08...7ac

Kanskje ikke 79. Men fra ca 61 - 70 er dette ikke helt uvanlig, virker til å være en trend i tiden.

Forøverig dumt å kalle folk født 45 - 65 for en generasjon, stor forskjell på en som er f. rett etter krigen og de som er f. først på 60- tallet. Den ene kunne nå nesten være foreldre-generasjonen til den andre

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oi som gen z født i 99 er både jeg og venner opptatt av å skaffe oss generasjons boliger. Jeg og mannen på samme alder kjøpte nettopp hus og mega tomt så vi kan få alle gamlisene og de syke i familien til å flytte til oss 😅 svigerfar og svigermor er allerede i gang med å bygge seg et mikro hus uti skauen, og moren min og stefar ender nok opp i utleiedelen vår etterhvert.

Glemte å legge til at den statistikken ts referer til kan godt være forskning tatt midt i Oslo eller andre urbaniserte byer hvor man kun jakter karriere. Men det er jo staten som legger opp til det systemet med at alle må flytte til byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samme erfaring her. 
Inntrykket jeg sitter igjen med er at generasjon Z i langt større grad tror de kan og vet alt når de er helt ferske i arbeidslivet og mangler både erfaring og kunnskap. De er oftere dominante verdensmestre som ikke har en anelse om hvor lite de kan og forstår. Ydmykheten i tilnærmingen til arbeidslivet er helt borte, og de er mer opptatt av hvilke goder de kan få enn å tilpasse seg arbeidslivet. 

Anonymkode: acdd8...6b8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

(Før du leser, dette er en generalisering. Det finnes unntak. Unntak motbeviser ikke trender)

Hvorfor er dagens besteforeldre så ekstremt egoistiske? Dette er den såkalte "boomer-generasjonen" - født ca. mellom 1946 og 1965.

De bruker mindre tid med barnebarn enn tidligere generasjoner. De er den første generasjonen som kastet ut både sine foreldre og sine barn fra egen bolig. I tidligere generasjoner var det vanlig med flergenerasjonsboliger. Mine besteforeldre, for eksempel, levde sammen både med sine barn og sine foreldre. Mine besteforeldre brukte også mye tid med meg og mine søsken. Mine foreldre, derimot, bruker svært lite tid på barnebarna sine.

Det samme gjelder også arv. Både tidligere og nyere generasjoner har et sterkt ønske om å hjelpe sine barn. Boomers derimot har en ekstremt egoistisk tankegang, der alt handler om seg selv. Kommende generasjoner får klare seg selv.

image.thumb.png.51ed32641dba213954b98896d57533ca.png

Anonymkode: 19398...0bf

Tja det er vel ikke sånn for alle , min mor stiller opp i hue og ræva for det minste barnebarnet,  de andre er store. Hun er over 70 år men har barnebarnet likevel en uke flere ganger i året i tillegg til helger osv .

Jeg tenker vel at besteforeldre må til dags jobber mer og lengre og har ofte nede økonomi så de kan reise når de blir pensjonister , skjønner de godt jeg 

Anonymkode: bb0d0...685

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Generalisering eller ei, jeg ser ihvertfall engasjerte besteforeldre overalt, både blant kjente og mindre kjente. I mine barns barnehage og på skole har besteforeldre både levert og hentet, besteforeldre heier på fotballkampene og er med på diverse arrangementer. På jobb jobber jeg med flere som har blitt besteforeldre og der snakkes det mye om barnebarn og pass av disse. 

Vår familie har alltid vært veldig familieorientert og det er vel slikt som forplanter seg videre. 

Anonymkode: 83648...bfe

Det ser jeg også gjennom jobben min, masse besteforeldre som stiller opp

Anonymkode: bb0d0...685

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...