AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:30 #21 Del Skrevet mandag kl 08:30 Årsaken er enkel: Skilsmisser. Anonymkode: 60568...498 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:31 #22 Del Skrevet mandag kl 08:31 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er født i 63. Flyttet hjemmefra som 17 åring. Mine barn har bodd hjemmme til de var 21( flyttet pga utdanning) 23 og 25 år gamle. De har fått hjelp til oppussing, pengebidrag og vi passer barnebarn. Ser det er mye likt blandt mine venner. Kjenner meg overhodet ikke igjen i beskrivelsen av min generasjon. Anonymkode: cad84...ad2 Det er generasjon Z som har gjort det til en trend å være sint på boomere uten at de har selvinnsikt. De har blitt oppdratt pedagogisk snillistisk i skoleverket hvor de har utviklet et kelnermentalitet ovenfor mennesker i sin omgivelse, og så har de sovet i historietimene. Jeg er ikke boomer men dette generasjonspratet er bare tull. Anonymkode: 554d9...f51 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet mandag kl 08:34 #23 Del Skrevet mandag kl 08:34 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): (Før du leser, dette er en generalisering. Det finnes unntak. Unntak motbeviser ikke trender) Hvorfor er dagens besteforeldre så ekstremt egoistiske? Dette er den såkalte "boomer-generasjonen" - født ca. mellom 1946 og 1965. Dette er en generalisering. Boomergenerasjonen er født av unge foreldre. Boomergenerasjonen var den første generasjonen der det var vanlig å få barn der begge foreldrene hadde jobb og utdanning fordi de gikk på barrikadene og krevde likestilling og bedre kår for alle. Boomergenerasjonen blir beskyldt for å dra opp stigen etter seg, men realilteten er at Boomergenerasjonen har latt stigen være nede, med alle de verktøy som trengs for å fortsette å bygge videre. Boomergenerasjonen produserte i tillegg til velferdsstaten en bråte barn. Når de neste generasjonene venter til de har "funnet seg selv" i tredveåra med å få 1,44 barn, og fremdeles forventer at besteforeldre godt opp i sekstiåra skal fortsette å være taxi, taverna og reisebyrå, burde besteforeldrene bruke midlene sine (eller få et billig lån av barna sine) for å ta et sabbatsår på Bali for å studere ex phil, bartending og få et PT-diplom for å få igjen hvilepuls. 10 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:35 #24 Del Skrevet mandag kl 08:35 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Generalisering eller ei, jeg ser ihvertfall engasjerte besteforeldre overalt, både blant kjente og mindre kjente. I mine barns barnehage og på skole har besteforeldre både levert og hentet, besteforeldre heier på fotballkampene og er med på diverse arrangementer. På jobb jobber jeg med flere som har blitt besteforeldre og der snakkes det mye om barnebarn og pass av disse. Vår familie har alltid vært veldig familieorientert og det er vel slikt som forplanter seg videre. Anonymkode: 83648...bfe Akkurat det samme her! Og det gjelder også besteforeldre født på 70-tallet. Anonymkode: b21f9...c0b 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet mandag kl 08:42 #25 Del Skrevet mandag kl 08:42 Jeg tror det handler om trender i tida og ikke denne generasjonen i seg selv. At flere i boomer-generasjonen har svart mer "egoistisk" på svarene i hovedinnlegget enn millenials og generasjon z, handler nok om at boomers er eldre, og dermed er spørsmålene mer aktuelle for dem. For millennals og gen z er jo dette ting som er langt inn i framtida. Min mor er for øvrig født i 61 og er en ekstremt engasjert bestemor. Det virker det også som om de fleste av venninnene hennes er. Jeg husker fra mine egne og venners besteforeldre at de ofte var sånne "gamlinger" som stort sett satt i godstolen og ikke var spesielt aktive med barnebarna. Så jeg har ikke samme inntrykk som TS i det hele tatt. 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:42 #26 Del Skrevet mandag kl 08:42 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Forsvant religionen med boomerne? Jeg har ikke inntrykk av at religiøse er så mye mer uselviske og moralske enn andre folk. I mange tilfeller tvert imot. De gjør ofte gale ting med god samvittighet fordi de kan slå i bordet med at det står i den hellige boka at sånn er det. At det er deres personlige tolkning er ikke så nøye. Anonymkode: fafe7...827 Forsvant nei? Les før du svarer den minsker. Anonymkode: 54104...2e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:46 #27 Del Skrevet mandag kl 08:46 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): De er første generasjon hvor både mann og kvinne jobber utenfor hjemmet, så selvfølgelig orker de ikke å passe barnebarn hele tiden. De har eget hjem å ta seg av utenom jobben de og pluss trenger å slappe av. Synes det er veldig rart at min generasjon ikke forstår at foreldrene våre er i ferd med å bli eldre og orke mindre selv om de står i full jobb. Anonymkode: 14f2c...a9e Kvinner har da alltid jobbet livet av seg. Ute på åkeren eller i fjøset med 10+ barn på slep. De har bare ikke fått lønn. De har vært mannens slave. Anonymkode: f5bd6...d7d 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:48 #28 Del Skrevet mandag kl 08:48 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): De er første generasjon hvor både mann og kvinne jobber utenfor hjemmet, så selvfølgelig orker de ikke å passe barnebarn hele tiden. De har eget hjem å ta seg av utenom jobben de og pluss trenger å slappe av. Synes det er veldig rart at min generasjon ikke forstår at foreldrene våre er i ferd med å bli eldre og orke mindre selv om de står i full jobb. Anonymkode: 14f2c...a9e "Passe barnebarn" eller tilbringe tid med barnebarn? Mine foreldre er pensjonister. De er spreke og oppegående, men velger for det meste sine egne hobbyer og interesser fremfor å være med barn og barnebarn. Jeg synes det er utrolig sårt, og det først og fremst på mine barns vegne, som ikke får oppleve den fantastiske berikelsen det er å være sammen med kjærlige og fine besteforeldre (som jeg selv for øvrig var). Anonymkode: 1afe5...dc4 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet mandag kl 08:49 #29 Del Skrevet mandag kl 08:49 (endret) Mine foreldre er av krigsgenerasjonen og er født og oppvokst under forhold som yngre generasjoner knapt kan forstille seg når det gjelder helsestell, utdanning, materiell standard, kulturinntrykk og forventninger til livet. De har skrapet og spart og prioritert knallhardt og skapt en barneflokk med selvstendige barn med årelang universitetsutdanning, samtidig som de bygde seg opp materielt og skapte trygghet for seg selv gjennom sparing, fornuftige investeringer og stadige etterutdanninger og kurs for å holde seg oppdaterte i arbeidslivet. Jeg har hatt masse hjelp med barn av mine foreldre, men mye av det er fordi at når jeg fikk barn tok jeg det valget å flytte nær dem. Jeg valgte vekk Oslo, London, Houston og Singapore for at mine barn skulle bli kjent med sine besteforeldre. Det var et aktivt valg JEG tok. På sine gamle dager har hatt det materielt sett veldig komfortabelt, og jeg har alltid fortalt dem at de gjerne må bruke alle pengene på seg selv. De har brukt nok på meg, og derfor klarer jeg med selv takket være dem. Jeg kan huske hundrevis av tilfeller fra barndommen hvor jeg så på meg selv og på faren min og lurte på hvorfor jeg hadde penere klær enn ham. Som voksen forstår jeg jo hvorfor. Det var fordi jeg og mine søsken var prioriteringen. Nå er det på tide at også TS blir voksen, får øynene opp for annet enn selektiv amerikansk befolkningsstatistikk og faktisk begynner og se og verdsette hva det er som har skapt h*n. Endret mandag kl 09:32 av Snok1 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:52 #30 Del Skrevet mandag kl 08:52 Selvsagt sier millenials at de vil dele av rikdommen sin mens de lever (de har jo ingen rikdom enda, og ønsker å få penger av foreldrene sine..). Er lett å gi bort penger man ikke har, og bruke tid på andre når man ikke er i den situasjonen enda. Anonymkode: 9259f...95c 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:57 #31 Del Skrevet mandag kl 08:57 AnonymBruker skrev (1 time siden): Generalisering eller ei, jeg ser ihvertfall engasjerte besteforeldre overalt, både blant kjente og mindre kjente. I mine barns barnehage og på skole har besteforeldre både levert og hentet, besteforeldre heier på fotballkampene og er med på diverse arrangementer. På jobb jobber jeg med flere som har blitt besteforeldre og der snakkes det mye om barnebarn og pass av disse. Vår familie har alltid vært veldig familieorientert og det er vel slikt som forplanter seg videre. Anonymkode: 83648...bfe Ja samme her. Hverken jeg eller generasjonen over eller under meg passer inn i disse generasjon generalisering ene. Det er nok mer et byfenomen. Heldigvis! Anonymkode: 0f091...e64 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
senior Skrevet mandag kl 08:58 #32 Del Skrevet mandag kl 08:58 Jeg tror noe av forklaringeen er enkel: Det var mer hardship før . . Når kampen for livet er vanskelig, er det rimelig at man også er mer opptatt av familiens ve og vel. Som sagt, NOE av forklaringen . . . . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:01 #33 Del Skrevet mandag kl 09:01 Ikke glem at det er denne generasjonen som skaffet oss likestilling, kvinnelig yrkesdeltakelse, fjernet statsreligionen, avskaffing av homoforbud , skapte verdens beste velferdsordninger og utviklet olje- og gassnasjonen Norge, med verdens største oljefond (for fremtidige generasjoner). Høres ikke mye egoistisk.. Hva har generasjonene etterpå utrettet? Anonymkode: 40df3...b14 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:02 #34 Del Skrevet mandag kl 09:02 Ingen «generasjon» er «ekstremt egoistiske». Hvis så, må det være de yngre nå som forventer at de eldre skal være oppofrende. For hvilken grunn? De trenger visst så mye hjelp. Familie som ikke hjelper dem i hverdagen, med dagligliv og logistikk og penger og barn er «ekstremt egoistiske». Jeg er født i 1970, og det vanlige var slett ikke utstrakt hjelp av besteforeldre. Mine hadde henholdsvis 13 og 18 barnebarn, og bodde i andre landsdeler og begge par levde på én liten pensjon hver. De var snille og gode besteforeldre, men «hjalp oss» aldri, om noe, vi hjalp dem, praktisk og økonomisk, men mest koselig samvær, skrev brev, dro på ferie og bodde i telt i hagen deres. For at DE skulle få besøk og hjelp med vedlikehold, ved, potet og bli kjent med barnebarn. Mine foreldre og svigerforeldre har ikke vært egoistiske, men heller ikke hentet i barnehagen og hjulpet med hverdagslogistikk eller økonomi, hvorfor skulle de det? Og vi selv, vi er ikke besteforeldre ennå, men blir vi det kan vi selvfølgelig ikke leve opp til disse kravene om penger og hverdagshjelp. Vi har faktisk planer om reiser og hytteliv, nå er jobb og livet så hektisk som det får blitt, og slik blir det i minst ti år til. Men vi har en liten glipe med store barn (som trenger hjelp med førerkort og bolig, selve studiene og praktiske ting). Nå må de begynne å bli mer selvstendige, og vi begynner å føle oss gamle. Jeg har og har alltid hatt en stor og nær familie rundt meg. Men de eldste har aldri hatt noe krav om å måtte stille opp for andre, tvert i mot. De er æresgjestene når vi møtes, dem vi planlegger treff rundt. For eksempel en dåp eller en konfirmasjon eller et bryllup. Leser man her, er det bestemødrene som bør vaske og bake og betale og hjelpe til, mens foreldrene skal bestemme alt og kommer man som gjest er man egoistisk. Anonymkode: 4909d...4f5 10 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:05 #35 Del Skrevet mandag kl 09:05 senior skrev (Akkurat nå): Jeg tror noe av forklaringeen er enkel: Det var mer hardship før . . Når kampen for livet er vanskelig, er det rimelig at man også er mer opptatt av familiens ve og vel. Som sagt, NOE av forklaringen . . . . Det var også mindre muligheter. Å reise til utlandet var ikke en gang på radaren. Kino, svømmehaller, golf, restauranter, uteliv o.l fantes ikke for den vanlige Ola nordmann. Familien var alt. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke glem at det er denne generasjonen som skaffet oss likestilling, kvinnelig yrkesdeltakelse, fjernet statsreligionen, avskaffing av homoforbud , skapte verdens beste velferdsordninger og utviklet olje- og gassnasjonen Norge, med verdens største oljefond (for fremtidige generasjoner). Høres ikke mye egoistisk.. Hva har generasjonene etterpå utrettet? Anonymkode: 40df3...b14 Og nå vil den nye generasjonen skru tilbake tiden. De vil har de gamle kjønnsrollene tilbake. De et anti vaksine og vil føde uten medisinsk hjelp. Skremmende utvikling. Snart er vi tilbake til 1900 tallet. Anonymkode: f5bd6...d7d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:13 #36 Del Skrevet mandag kl 09:13 Mine barns bestemor på ene siden kunne ikke brydd seg mindre om sine barnebarn. Fryktelig trist. Skilt, da hennes barn var liten, oppfører seg fortsatt som en fjortis. Vin og reiser og party er det viktigste i verden. Kaster bort relasjoner. Besteforeldre på andre siden derimot, kunne ikke vært mer tilstedeværende. Og barna søker dit, naturligvis. Hver sin ende av skalaen, vet hvilken ende jeg hadde ønsket å være i den dagen jeg selv ble gammel og trengte hjelp Anonymkode: 447fd...878 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:16 #37 Del Skrevet mandag kl 09:16 Whistler skrev (38 minutter siden): Dette er en generalisering. Boomergenerasjonen er født av unge foreldre. Boomergenerasjonen var den første generasjonen der det var vanlig å få barn der begge foreldrene hadde jobb og utdanning fordi de gikk på barrikadene og krevde likestilling og bedre kår for alle. Boomergenerasjonen blir beskyldt for å dra opp stigen etter seg, men realilteten er at Boomergenerasjonen har latt stigen være nede, med alle de verktøy som trengs for å fortsette å bygge videre. Boomergenerasjonen produserte i tillegg til velferdsstaten en bråte barn. Når de neste generasjonene venter til de har "funnet seg selv" i tredveåra med å få 1,44 barn, og fremdeles forventer at besteforeldre godt opp i sekstiåra skal fortsette å være taxi, taverna og reisebyrå, burde besteforeldrene bruke midlene sine (eller få et billig lån av barna sine) for å ta et sabbatsår på Bali for å studere ex phil, bartending og få et PT-diplom for å få igjen hvilepuls. «Boomergenerasjonen har latt stigen være nede»? Boomernes bratte økning i velferd skyldes jo oljen, så hvilken stige er det egentlig du mener de har «latt være nede, med alle de verktøy som trengs for å fortsette å bygge videre»? Skal vi fortsette å forbruke og behandle planeten som en gigantisk søppelkasse for å opprettholde midlertidig materiell velstand, mener du? 🤷♀️ Anonymkode: acdd8...6b8 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:18 #38 Del Skrevet mandag kl 09:18 Er det ikke generasjon Z ledere er skeptiske til å ansette fordi mange av dem fungerer så dårlig i arbeidslivet? Anonymkode: 554d9...f51 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:23 #39 Del Skrevet mandag kl 09:23 Du har glemt noe veldig viktig! Gamle/syke får ikke sykehjemsplass lenger. Da jeg var ung, flyttet de på sykehjem mens de enda var ganske oppegående. Husker at jeg pleide å være med min bestemor som var besøksvenn på sykehjem. Jeg tok meg av min slagrammede mor i 7 år, slik at hun kunne ha et slags verdig liv hjemme. Det tok 1 time hver eneste dag, og mer når det var behov. Hvem syns du at trenger mest hjelp? Syke og gamle, eller unge, friske folk i sin beste alder? Du bør også ta med at mange får barn senere i livet nå. Da er gjerne besteforeldregenerasjonen eldre enn før. Mer sliten, flere utfordringer med helse. Anonymkode: ec911...17a 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dame1993 Skrevet mandag kl 09:30 #40 Del Skrevet mandag kl 09:30 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er det ikke generasjon Z ledere er skeptiske til å ansette fordi mange av dem fungerer så dårlig i arbeidslivet? Anonymkode: 554d9...f51 Det er også en del fordommer til generasjon Z. For 10 år siden var det Millenials som ble sett på som late og bortskjemte. Før det var det gen X og før det boomers. Det har jo alltid vært sånn at eldre generasjoner har sett på de yngre som late og bortskjemte. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå