Gå til innhold

Egoistiske besteforeldre (boomer-generasjonen)

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg synes er det aller tristeste er at dagens besteforeldregenerasjon (boomerne) anser det å tilbringe tid med sine barnebarn for å være "barnepass", og at det bare er et slit og et ork. Dette er en generelle oppfatningen til oss som er småbarnsforeldre i dag (jepp, vi snakker sammen). 

Jeg trenger ikke "hjelp" med barna, men jeg er SÅ lei meg på mine barns vegne som ikke får et så nært og fint forhold til sine besteforeldre som jeg hadde som barn. Både besteforeldre og barnebarna taper på dette. 

Anonymkode: 1afe5...dc4

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det jeg synes er det aller tristeste er at dagens besteforeldregenerasjon (boomerne) anser det å tilbringe tid med sine barnebarn for å være "barnepass", og at det bare er et slit og et ork. Dette er en generelle oppfatningen til oss som er småbarnsforeldre i dag (jepp, vi snakker sammen). 

Jeg trenger ikke "hjelp" med barna, men jeg er SÅ lei meg på mine barns vegne som ikke får et så nært og fint forhold til sine besteforeldre som jeg hadde som barn. Både besteforeldre og barnebarna taper på dette. 

Men det er jo mange foreldre som beskriver det som et slit og ork å være sammen med sine egne barn, eller være på ferie med dem?

Kanskje en del besteforeldre også da vil synes det, spesielt hvis foreldrene har oppdratt barna til å forvente konstant underholdning og full rulle hele tiden.

Anonymkode: 3871d...697

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å være ærlig, dere som mener bestemt at foreldre ikke klaget på 80- og 90-tallet lider sannsynligvis av dårlig hukommelse. Det startet ikke der heller, slite og overarbeidete mødre var et gjennomgangstema i feministisk litteratur på 70-tallet, f.eks. 

Anonymkode: 5dab3...40d

Sannsynligvis var mødrene mer slitne før i tiden fordi de i mye større grad var dobbeltarbeidende og fedrene bidro i mindre grad enn i dag. 

Jeg var ungdom og ung voksen på 80- og  90-tallet, så har først min erfaring fra 00-tallet. Vi var også slitne, men vi klaget ikke hele tiden, sånn som mange gjør nå. Og en god del av det som klages på, er ting man fint kan gjøre noe med selv.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Men det er jo mange foreldre som beskriver det som et slit og ork å være sammen med sine egne barn, eller være på ferie med dem?

Kanskje en del besteforeldre også da vil synes det, spesielt hvis foreldrene har oppdratt barna til å forvente konstant underholdning og full rulle hele tiden.

Ja, alle småbarnsforeldre er jo slitne? Det var boomerne også da det stod på som verst. Mine foreldre var heldige som hadde sine foreldre da, for vi barna tilbragte mye tid, spesielt i ferier, hos dem. Det ga oss barna et tett og nært forhold til våre besteforeldre.

Mine foreldre, spreke pensjonister, bruker sine barnebarns ferieuker på å reise rundt i Europa og realisere seg selv. Jeg synes det er ultratrist at mine barn ikke får det samme forholdet til sine besteforeldre som jeg gjorde. 

De elsker å poste bilder og skryte av barnebarna sine på SoMe da, men jeg skulle gjerne sett at de også ville satt av litt tid til å være sammen med dem også.

Dette er ikke bare anekdoter. Store deler av dagens besteforeldregenerajson er ENORMT egoistiske. De er ikke særlig interessert i familien sin heller. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det handler i stor grad om at mange mennesker i dag, ikke er familieorienterte. Enkelt sagt, er de stort sett nytelse- og behagsorienterte. 

Dessverre anser mange besteforeldre seg for å være "ferdige med barn" - og interessen for barnebarn begrenser seg til bilder de kan poste på sosiale medier. Barnebarn er slett ikke "livets dessert" lenger.

Foreldrene til disse krevende barnebarna deres, er jo deres egne barn - som de klager over, mer eller mindre kontinuerlig, uten å ta hensyn til dagens samfunnmormer og forventninger.

Ting skjer ikke i et vakuum - dagens foreldre, er ikke mer ubrukelige enn hva deres egne foreldre eventuelt var.

Jeg har INGEN tro på at dagens foreldre ønsker å bruke egne foreldre som fast barnevakt for å få egentid. Tvert imot, så virker det som om de fleste må kjempe for at barn og besteforeldre i det hele tatt skal bli kjent med hverandre, og få et godt forhold. 

For en trist verden det er blitt.

Anonymkode: 45e02...8a2

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Mine foreldre var heldige som hadde sine foreldre da, for vi barna tilbragte mye tid, spesielt i ferier, hos dem.

For all del, jeg synes det er bra at barn får tilbringe tid sammen med besteforeldrene.

Da jeg var sammen med mine besteforeldre (når vi besøkte dem i ferier, alle mine besteforeldre bodde i et annet land), forventet jeg ikke at det skulle skje noe hele tiden, de måtte ikke underholde meg. Jeg var sammen med dem mens de gjorde sine hverdagslige ting. Jeg har ikke inntrykk av at slikt er «godt nok» for dagens barn og foreldre. Foreldrene har lagt opp til at barna skal aktiviseres hele tiden, og skal ikke kjede seg i det hele tatt.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, alle småbarnsforeldre er jo slitne? Det var boomerne også da det stod på som verst. Mine foreldre var heldige som hadde sine foreldre da, for vi barna tilbragte mye tid, spesielt i ferier, hos dem. Det ga oss barna et tett og nært forhold til våre besteforeldre.

Mine foreldre, spreke pensjonister, bruker sine barnebarns ferieuker på å reise rundt i Europa og realisere seg selv. Jeg synes det er ultratrist at mine barn ikke får det samme forholdet til sine besteforeldre som jeg gjorde. 

De elsker å poste bilder og skryte av barnebarna sine på SoMe da, men jeg skulle gjerne sett at de også ville satt av litt tid til å være sammen med dem også.

Dette er ikke bare anekdoter. Store deler av dagens besteforeldregenerajson er ENORMT egoistiske. De er ikke særlig interessert i familien sin heller. 

Kanskje i din bekjentskapskrets?

Jeg kjenner besteforeldre på over 90 år som aldri passet sine barnebarn, de reiste verden rundt i stedet. Imidlertid alle jeg kjenner i 60-årene stiller opp for sine barnebarn, tidlig og sent. Passer barnebarna så foreldre som er så slitne får dra på weekend alene titt og ofte. Har barnebarna mye av ferien også. De som er i 60-årene fikk lite hjelp av sine foreldre med barna. Men du verden som de stiller opp selv!

Anonymkode: e386f...28b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kanskje i din bekjentskapskrets?

Jeg kjenner besteforeldre på over 90 år som aldri passet sine barnebarn, de reiste verden rundt i stedet. Imidlertid alle jeg kjenner i 60-årene stiller opp for sine barnebarn, tidlig og sent. Passer barnebarna så foreldre som er så slitne får dra på weekend alene titt og ofte. Har barnebarna mye av ferien også. De som er i 60-årene fikk lite hjelp av sine foreldre med barna. Men du verden som de stiller opp selv!

Anonymkode: e386f...28b

Jeg har også inntrykk av dette. På min arbeidsplass har jeg hatt mange «boomer-kollegaer» som har gått av med pensjon de siste fem årene. De var naturlig nok sjeldnere sammen med barnebarna sine da de fremdeles var i jobb, men de av dem som hadde AFP brukte gjerne fridagen sin på barnebarn. Nå når de er pensjonerte, både henter de i barnehage/skole, har barnebarna på middag og overnatting. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

For all del, jeg synes det er bra at barn får tilbringe tid sammen med besteforeldrene.

Da jeg var sammen med mine besteforeldre (når vi besøkte dem i ferier, alle mine besteforeldre bodde i et annet land), forventet jeg ikke at det skulle skje noe hele tiden, de måtte ikke underholde meg. Jeg var sammen med dem mens de gjorde sine hverdagslige ting. Jeg har ikke inntrykk av at slikt er «godt nok» for dagens barn og foreldre. Foreldrene har lagt opp til at barna skal aktiviseres hele tiden, og skal ikke kjede seg i det hele tatt.

Du har rett i at det stilles andre krav til hvordan man behandler og oppdrar barn i dag kontra tidligere (heldigvis.) Selv har jeg f.eks vokst opp med å bli sendt på rommet alene når jeg hadde det vanskelig. Jeg sliter selv i dag med å sette ord på/forstå egne følelser på grunn av dette. Slikt gjør man heldigvis ikke med barn lenger.

Så ja, det forventes mer til dagens foreldre enn det ble gjort tidligere. I tillegg må begge foreldre jobbe fullt for å få det til å gå rundt økonomisk. Jeg synes det er rart at så mange foreldre (til voksne barn) ikke kjenner på et ønske om å bidra, både for sine barns del, og for sine barnebarns del.

Det er ikke anekdoter. Fraværende boomer-besteforeldre finner man i hele den vestlige verden. 

• Liker 6
Skrevet

Bestemor, når bestefar dra fra henne fordi han fant en dame med penger en gang på 50-talet, da var det dags for mamma å slutte å tenke på utdanning men å jobbe fulltid. Hadde bestemor fått noen hjelp fra sine foreldre. Nei, aldri.... Dem var fattige småbrukere langt fra byen og hadde ikke noen resurser å hjelpe henne, innen eller etter samlivsbruddet. 

Men alt var bedre i gamle dager. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du har rett i at det stilles andre krav til hvordan man behandler og oppdrar barn i dag kontra tidligere (heldigvis.) Selv har jeg f.eks vokst opp med å bli sendt på rommet alene når jeg hadde det vanskelig. Jeg sliter selv i dag med å sette ord på/forstå egne følelser på grunn av dette. Slikt gjør man heldigvis ikke med barn lenger.

Så ja, det forventes mer til dagens foreldre enn det ble gjort tidligere. I tillegg må begge foreldre jobbe fullt for å få det til å gå rundt økonomisk. Jeg synes det er rart at så mange foreldre (til voksne barn) ikke kjenner på et ønske om å bidra, både for sine barns del, og for sine barnebarns del.

Det er ikke anekdoter. Fraværende boomer-besteforeldre finner man i hele den vestlige verden. 

Jeg snakker ikke om gamle oppdragelsesmetoder, men om at foreldre selv har lagt opp til at barn skal underholdes hele tiden.

Tråd på tråd på kg om hvor slitsomt det er å være med barna fordi det må finnes på stadig nye utflukter og aktiviteter og foreldrene lever nærmest  i en tro om at det er skadelig for barn å kjede seg. (Tvert om, det bidrar blant annet til å lære å regulere egne følelser og frustrasjon, det øker kreativiteten og bidrar til å utvikle ferdigheter for problemløsning og fleksibilitet). Det virker ikke som noen barn i lesedyktig alder kan sette seg ned for å lese litt i en bok alene mer. Det er ikke så rart andre kan synes det er utfordrende å tilbringe tid med barn dersom det forventes at man er en underholdningssentral.

Alt over er det foreldre som har lagt opp til selv, det er ingen som forventer dette av dem. Vi jobbet også fullt på 00-tallet, laget mat fra bunnen, fulgte barna på fritidsaktiviteter, fulgte opp lekser, tilbrakte mye tid sammen med barna, men det siste betydde ikke at man måtte aktivisere dem hele tiden. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg snakker ikke om gamle oppdragelsesmetoder, men om at foreldre selv har lagt opp til at barn skal underholdes hele tiden.

Tråd på tråd på kg om hvor slitsomt det er å være med barna fordi det må finnes på stadig nye utflukter og aktiviteter og foreldrene lever nærmest  i en tro om at det er skadelig for barn å kjede seg. (Tvert om, det bidrar blant annet til å lære å regulere egne følelser og frustrasjon, det øker kreativiteten og bidrar til å utvikle ferdigheter for problemløsning og fleksibilitet). Det virker ikke som noen barn i lesedyktig alder kan sette seg ned for å lese litt i en bok alene mer. Det er ikke så rart andre kan synes det er utfordrende å tilbringe tid med barn dersom det forventes at man er en underholdningssentral.

Alt over er det foreldre som har lagt opp til selv, det er ingen som forventer dette av dem. Vi jobbet også fullt på 00-tallet, laget mat fra bunnen, fulgte barna på fritidsaktiviteter, fulgte opp lekser, tilbrakte mye tid sammen med barna, men det siste betydde ikke at man måtte aktivisere dem hele tiden. 

Selvfølgelig handler det om oppdragelsmåter. I dag kan man ikke (heldigvis) bare "sende barna alene ut" og håpe på det beste, slik man gjorde i gamledager. Det er uansvarlig og poteniselt farlig (barn skadet seg og døde i ulykker langt, langt oftere før). 

Ja, for mange 1-, 2-, og 3-åringer er det vanskelig å leke alene. De trenger litt tilrettelegging og hjelp av voksne for å komme i gang. Dette burde de fleste besteforeldre klare. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk på det, dere som klager på deres foreldre, når dere blir besteforeldre vil deres barn lage tråder, som denne, for å klage på dere akkurat som dere gjør nå. For dessverre skjer dette i hver eneste generasjon. 

Anonymkode: 5bb65...721

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig handler det om oppdragelsmåter. I dag kan man ikke (heldigvis) bare "sende barna alene ut" og håpe på det beste, slik man gjorde i gamledager. Det er uansvarlig og poteniselt farlig (barn skadet seg og døde i ulykker langt, langt oftere før). 

Ja, for mange 1-, 2-, og 3-åringer er det vanskelig å leke alene. De trenger litt tilrettelegging og hjelp av voksne for å komme i gang. Dette burde de fleste besteforeldre klare. 

PS: så er det jo også dette som er litt av "problemet" med dagens besteforeldregenerasjon: de ønsker egentlig ikke å tilbringe tid med barnebarna. Å faktisk bruke tid med dem, lytte, leke, være med dem - er IKKE å "underholde", men å faktisk tilbringe kvalitetstid sammen.

Det er dette dagens småbarnsforeldre savner: besteforeldre som ønsker å være med sine barnebarn. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det å tilbringe tid med barn er ikke automatisk barnepass, men når man blir spurt om å passe eller å være barnevakt, er det barnepass.

Vi kan få et nært forhold til barnebarn uten at vi er alene sammen med dem.

Anonymkode: c1ef6...deb

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.4.2025 den 16.02):

Skulle ikke tro at dette er noe problem da. At det er konstruert. Men det er slik at før var vi hele sommeren hos besteforeldre, elelr dro hjem til dem etter skoletid, i mye større grad enn nå. Barna er på SFO, etter skoleslutt og i ferier, og det er mye bruk av barnevakter utenfor familien. Mine barn har aldri vært hos sine besteforeldre i ferier. For da har de egne planer. Og de har aldri overnattet der, kun vært der med oss, på middager i forbindelse med høytider, eller familesammenkomster. Og jeg kjenner mange i samme situasjon. Mine foreldre jobbet masse. Og vi hadde masse penger. Dyre hobbyer, privatundervisning, store fritidsboliger, båt og biler. Og de sponset egenandel på leiligheter. Men arv blir det neppe mye av. Og det er greit. De skal nyte godt av egne penger, og jeg håper de lever lenge. Men tid. Tid har de aldri hatt til familien. Og det har de heller ikke nå. Jeg husker ferier som mye mas egentlig. Det var dyrt. Men mye alkohol i feriene. Dro på Liseberg, Legoland,  Tivoli, og Disney og alt sammen. Men samhold var det ikke. 

Anonymkode: bdb3c...e34

Akkurat som før så er det ikke solgardiner besteforeldre som stilte opp altså, det er ikke noe nytt 

Anonymkode: bb0d0...685

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.4.2025 den 16.11):

Om de såkalte barna dine var så Star sprangled awsome i prestisjeyrkene sine, så er de mer en ressurssterke nok til ikke å bli sydd puter under armene på av foreldre som i sin naivitet tror de «hjelper» barna sine med å fore dem med penger.

Du oppdrar hjelpesløse barn som får ting i henda. Det er ikke lurt og det er ikke snilt.

Veien til helvete er brolagt av dumme menneskers gode intensjoner.

Anonymkode: 81064...a74

😂😂

Anonymkode: bb0d0...685

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Dette her, som om det skulle være et slags argument, gjentas ofte ser jeg. Som om besteforeldre er fritatt forventningen om å bry seg om barnebarn "fordi de skal underholdes hele tiden"... 
Det er ganske kvalmt å lese. Det er kun en unnskylding, fordi de egentlig ikke vil være med barnebarna. Og dette "argumentet" slår ut seg selv. For hva var det forrige generasjon besteforeldrene gjorde? Jo akkurat det at de "underholdte" barna. Bare at de kalte det ikke underholdning, men kvalitetstid. 

Tid med besteforeldre var ikke bare å bli stuet bort med en bok, eller sette barnet i hjørnet fremfor tv´n. Tid mellom barnebarn og besteforeldre var da å gjøre noe sammen med dem. Og få oppmerksomhet fra dem. Prate med dem, bake boller, gå tur. Alt dette som dagens besteforeldre anser som "underholdning". De tenkte ikke engang at de "underholdte" barnebarna sine når de tilbrakte kvalitetstid med dem. Men hadde samme genuine ønske om å være med barnebarna. 

Grunnen til dette er nok at boomers-generasjonen selv ønsket minst mulig tid med egne barn og de anså det som "å underholde barn" om de måtte være med egne barn. Således tenker de det samme om barnebarn nå. 

Jeg for min del var prisgitt en slik varm og god bestemor. Jeg reiste til henne for uker av gangen. Og følte aldri at jeg var satt der for barnepass eller for å bli "underholdt", men at mormor faktisk gledet seg til jeg kom og alt koselige vi skulle gjøre sammen. 

Så alle boomers her, bare slutt med unnskyldningene. Si det som det er, at det er ikke så givende og morsomt å være med barnebarn. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har blitt et egoistisk samfunn. Fullt av mennesker som skal "realisere" seg selv. Mange av besteforeldre generasjonen har kjøpt seg husvære i utlandet,slik mine foreldre gjorde. De siste 20 ish årene bodde mine foreldre mere i Spania enn i Norge. Barnebarna har på den tiden vokst opp og er nå tenåringer. Barnebarna har ikke noe forhold til besteforeldrene utover det å sees til typ bursdager/ jul. Jeg har mistet relasjonen og interessen for foreldrene mine også. I dag har de solgt huset og flyttet hjem,og min far lurer stadig på ad omveier på hvorfor jeg ikke tar kontakt . Slik jeg ser det har de jo tapt på å "realisere"deg selv. Dårlige/ ingen relasjoner til nærmeste familie. En alderdom i ensomhet. 

Anonymkode: 6b51a...303

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Eureka! skrev (27 minutter siden):

Dette her, som om det skulle være et slags argument, gjentas ofte ser jeg. Som om besteforeldre er fritatt forventningen om å bry seg om barnebarn "fordi de skal underholdes hele tiden"... 
Det er ganske kvalmt å lese. Det er kun en unnskylding, fordi de egentlig ikke vil være med barnebarna. Og dette "argumentet" slår ut seg selv. For hva var det forrige generasjon besteforeldrene gjorde? Jo akkurat det at de "underholdte" barna. Bare at de kalte det ikke underholdning, men kvalitetstid. 

Tid med besteforeldre var ikke bare å bli stuet bort med en bok, eller sette barnet i hjørnet fremfor tv´n. Tid mellom barnebarn og besteforeldre var da å gjøre noe sammen med dem. Og få oppmerksomhet fra dem. Prate med dem, bake boller, gå tur. Alt dette som dagens besteforeldre anser som "underholdning". De tenkte ikke engang at de "underholdte" barnebarna sine når de tilbrakte kvalitetstid med dem. Men hadde samme genuine ønske om å være med barnebarna. 

Grunnen til dette er nok at boomers-generasjonen selv ønsket minst mulig tid med egne barn og de anså det som "å underholde barn" om de måtte være med egne barn. Således tenker de det samme om barnebarn nå. 

Jeg for min del var prisgitt en slik varm og god bestemor. Jeg reiste til henne for uker av gangen. Og følte aldri at jeg var satt der for barnepass eller for å bli "underholdt", men at mormor faktisk gledet seg til jeg kom og alt koselige vi skulle gjøre sammen. 

Så alle boomers her, bare slutt med unnskyldningene. Si det som det er, at det er ikke så givende og morsomt å være med barnebarn. 

Jeg er ikke boomer. Og mine jevnaldrende som tilbrakte mye tid med besteforeldrene, var sammen med dem, snakket med dem og deltok gjerne i de gjøremålene som besteforeldrene hadde for dagen. Men de kunne også sette seg for å lese en bok en del av tiden de var hos besteforeldrene, ingen ble «stuet bort» for å lese i en bok, som du tydeligvis mener det er. Man kan fint sitte og lese og samtidig være i samme rom med andre.

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...