Gå til innhold

Egoistiske besteforeldre (boomer-generasjonen)

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror den "klagingen" er for en god grunn. Som en sammenligning kan du se for deg at det var boomers generasjonen som skulle vært i tidsklemma, engasjert seg så mye i barnas skole og lekser som det forventes nå. Og se for deg at boomers-gen skulle fulgt barna sine på fritidsaktiviteter, som nå er nærmest like forventet og normalt som at de går på skole. Bare det i seg selv ville fått en boomers til å steilet på den tiden. De hadde bare ikke gjort det. Dette er noe som gen-x kvinner og millennials tar som en selvfølgelig del av hverdagen. I tillegg til at de aller fleste er i full jobb. 

Da boomers var unge foreldre var få av kvinnene i full jobb. Likevel huffet de seg, ble slitne og jaget ungene ut i gata for å leke. Iom at unger delvis, langt mer i allefall, på sett på nærmest som en plage.. kanskje det er årsaken for deres motvilje nå til å passe barnebarn. 

Mulig gen-z blir en ny generasjon boomers og derav klagingen blant de aller yngste. 

Anonymkode: f22a1...7e0

Utrolig hvor mye mange tror de vet om andre. Og forunderlig hvor mye generasjonshat mange fremelsker.  Hva er egentlig greia med det?

Anonymkode: cad84...ad2

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tror den "klagingen" er for en god grunn. Som en sammenligning kan du se for deg at det var boomers generasjonen som skulle vært i tidsklemma, engasjert seg så mye i barnas skole og lekser som det forventes nå. Og se for deg at boomers-gen skulle fulgt barna sine på fritidsaktiviteter, som nå er nærmest like forventet og normalt som at de går på skole. Bare det i seg selv ville fått en boomers til å steilet på den tiden. De hadde bare ikke gjort det. Dette er noe som gen-x kvinner og millennials tar som en selvfølgelig del av hverdagen. I tillegg til at de aller fleste er i full jobb. 

Da boomers var unge foreldre var få av kvinnene i full jobb. Likevel huffet de seg, ble slitne og jaget ungene ut i gata for å leke. Iom at unger delvis, langt mer i allefall, på sett på nærmest som en plage.. kanskje det er årsaken for deres motvilje nå til å passe barnebarn. 

Mulig gen-z blir en ny generasjon boomers og derav klagingen blant de aller yngste. 

Men vi genx-foreldre var også i tidsklemme og i full jobb for 20 år siden, men den klagingen over besteforeldre og hvor slitsomme barn er, kan jeg ikke huske noen drev med. 

Anonymkode: 3871d...697

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (10 timer siden):

Da jeg var 5 år var mine besteforeldre enda i 50 årene, så de hadde tid og energi til å være med oss barnebarna da snittalderen for først barn var da ca 23 år.(De er da boomers)

Dagens foreldre får første barn når de er snart 31, og generasjone før var 27 år.

Dermed er ikke besteforeldrene i midten av 50 årene lengre de er mer eller mindre pensjonister med 12 år ekstra alder på 2 generasjoner, det er klart at de da har mindre energi samt at de jobbet mere gjennom livet.

veel, jeg ble mor første gang som 19 åring, og var fortsatt under 50 når jeg ble bestemor selv om min sønn var over 30 og jeg jobber fullt selv om jeg også tar meg tid til å passe barnebarna.. Det er aldri greit å legge frem sin egen overbevisning som en form for fasit. 

Anonymkode: af8ae...b8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men vi genx-foreldre var også i tidsklemme og i full jobb for 20 år siden, men den klagingen over besteforeldre og hvor slitsomme barn er, kan jeg ikke huske noen drev med. 

Samme her. Fikk barn for 30 år siden. Ingen i min gjeng brukte besteforeldre ofte til barnevakt. Hørte aldri noen klage. Vi brukte tenåringsjenter fra nabolaget om det trengtes.

Anonymkode: ec911...17a

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Samme her. Fikk barn for 30 år siden. Ingen i min gjeng brukte besteforeldre ofte til barnevakt. Hørte aldri noen klage. Vi brukte tenåringsjenter fra nabolaget om det trengtes.

Anonymkode: ec911...17a

Og her har du en stor del av problemet. Hadde vi som er foreldre i dag drasset en tilfeldig tenåringsjente inn som barnevakt, hadde vi fått barnevernet på døren. 

Kravene til foreldre var også noe helt annet. Dere kunne kaste ungene ut og la dem seile sin egen sjø hele dagen. Det er uaktuelt i dag. 

Forventningene til deltakelse på fritidsaktiviteter er hinsides all fornuft i dag. 

Vi er utslitt fordi dagens samfunn ikke tillater halvhjertet foreldreskap slik dere slapp unna med.

Anonymkode: fc20a...014

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og her har du en stor del av problemet. Hadde vi som er foreldre i dag drasset en tilfeldig tenåringsjente inn som barnevakt, hadde vi fått barnevernet på døren. 

Kravene til foreldre var også noe helt annet. Dere kunne kaste ungene ut og la dem seile sin egen sjø hele dagen. Det er uaktuelt i dag. 

Forventningene til deltakelse på fritidsaktiviteter er hinsides all fornuft i dag. 

Vi er utslitt fordi dagens samfunn ikke tillater halvhjertet foreldreskap slik dere slapp unna med.

For ordens skyld er det ikke meg du siterer, og i min krets var det ikke vanlig å få barnepass av tenåringer (eller besteforeldre).

Vi som hadde (små) barn for 20-25 år siden kastet ikke barna ut og lot dem seile sin egen sjø. Det er ikke noe nytt å følge på fritidsaktiviteter, følge opp skolearbeid og selv jobbe fullt. Det var ikke noen flere som drev med «halvhjertet foreldreskap» enn det er i dag. Det fantes nok av curling- og helikopterforeldre blant mine jevnaldrende også, men denne ustanselige klagingen over hvor «slitsomt» alt er, er noe nytt.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men det vi ikke glemte i vårt «halvhjertet» foreldreskap var å lære de folkeskikk ,grenser og konsekvenser . Vi lærte de og at pengene kommer ikke rekende på en fjøl som for eks til falske negler/vipper /lepper osv . Vi turde også si nei og vise at barn ikke er sjef»en» i huset men at de voksne har ansvaret og i hovedsak styrer huset vi alle bodde i . Osv osv . Så noe fikk vi også til .Sånn som barn /ungdom snakker til og svarer voksne er jo helt horribelt å høre på .

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hadde vi som er foreldre i dag drasset en tilfeldig tenåringsjente inn som barnevakt, hadde vi fått barnevernet på døren. 

Hvorfor tror du at den du siterte «drasset inn en tilfeldig tenåringsjente»? Det var vel sannsynligvis en de kjente fra nabolaget og de følte var til å stole på. 

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.4.2025 den 15.58):

Min generasjon, derimot, gir og har planlagt å gi, betydelige andeler av arv når barna er unge voksne, og faktisk trenger hjelp.

Hvem har gitt deg fullmakt til å uttale deg på vegne av en hel generasjon? Her bedrive du bare selvskryt ved å tråkke på andre.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Da faren min døde oppdaget vi at han hadde tatt opp lån som finansierte sydenturer med den nye kjæresten. Han visste at han aldri ville kunne betale det ned. Svigermor kunne ikke vært mindere interessant i våre barn, kom ikke engang da et av våre barn giftet seg. Bor en time unna. Dette er generasjonen som var barn under krigen. Det hadde vært hyggelig om barna våre følte at de hadde besteforeldre.

Tenk på nyere generasjoner i en jobbsituasjon. De som ble født på 90-tallet kunne man både snakke med og til. De som er født etter år 2000 er derimot kongen på haugen, kan alt bedre enn sjefen og har med seg mobiltelefonen på do. Mobilene deres plinger i et sett og da må de bare svare, selv om de i teorien faktisk er på jobb. For ikke å snakke om propper i ørene.

Anonymkode: 61ccd...a0b

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenk på nyere generasjoner i en jobbsituasjon. De som ble født på 90-tallet kunne man både snakke med og til. De som er født etter år 2000 er derimot kongen på haugen, kan alt bedre enn sjefen og har med seg mobiltelefonen på do. Mobilene deres plinger i et sett og da må de bare svare, selv om de i teorien faktisk er på jobb. For ikke å snakke om propper i ørene.

Anonymkode: 61ccd...a0b

jeg har helt ulik erfaring, det er min generasjon (født 1970 ish) som har med telfonen overalt, til og med på do, ikke mine barns (første født i 91 og siste i 2000 som har det) Ikke er de ekstremt på i some heller egentlig til forskjell fra de på min alder som deler alt mulig fra frokostkaffien til kveldsmaten hver dag.. 

Anonymkode: af8ae...b8d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Var de mannens slave? Hvordan? På den tiden var de ikke ute i lønnet jobb, de hadde hushjelp som både vaske og laget mat, men det var mye tyngre fysisk enn nå når det er maskiner som gjør alt arbeidet, men ingen generasjon har klaget mer enn nå.

Anonymkode: 5bb65...721

Haha nei - de aller aller fleste kvinner i gamledager hadde ikke hushjelp, de var hushjelpen 😂 

Anonymkode: 70cd1...55e

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det som plager meg mest, er at mine foreldre (født i 55 og 58), ikke forstår hvor tilstedeværende dagens foreldre blir avkrevet å være. I tillegg står man overfor helt andre og vanskeligere problemstillinger enn tidligere - hence skjermbruk og sosiale medier, blant annet.

De forstår ikke hvorfor foreldrene må engasjeres i alt, før ordnet man bare opp i både barnehagen og på skolen om det skulle være noe. Slik er det absolutt ikke i dag, det er så mange syke problemstillinger vi må involveres i at jeg blir helt matt.

Da jeg var barn, kunne jeg bare hive meg på sykkelen og finne en venn å leke med. Sånn er det ikke i dag - alt må avtales, og det passer aldri. Sånn føler i alle fall vi det. 

Angående skjerm - mine foreldre er selv avhengige av dette, og det irriterer meg noe jævlig at mobilen eller nettbrettet alltid må være fremme, de få gangene vi møtes. De er gode på å ta bilder av barnebarna for å legge ut på snapchat, men de er i realiteten ikke engasjert i barnebarna sine. De ser vel egentlig mer på dem som et ork, uten at det er store grunner for det. Det er viktigere å få sitte i ro med kaffekoppen og slappe av, uansett hvor lenge siden det er vi har møttes. 

Jeg bestemte meg for lenge siden, viss jeg er så HELDIG å få barnebarn, at jeg vil være en tilstedeværende bestemor. Om jeg har helsen i behold, vil jeg prøve å være den bestemoren min favorittbestemor var ❤️ Men så liker jeg barn, da.

Jeg vil prøve å hjelpe barna mine på en fornuftig måte, det er ikke snakk om å passe barnebarna stadig vekk. Man kan hente de i barnehagen og på skolen av og til, invitere på middag, ta de med på utflukter og lignende, etterhvert som de vokser til ☺️ Tilbringe tid sammen, gå på turer i skog og mark. Bidra til å bli de menneskene man klager på at dagens barn og unge ikke blir, med andre ord ... 

Ting skjer ikke i et vakuum, man preges av omgivelsene og dagens samfunn. 

Om min foreldregenerasjon mener dagens foreldre er ubrukelige og skaper ufordragelige barn, bør de vel kanskje vende blikket innover. De er tross alt våre foreldre. 

Anonymkode: 45e02...8a2

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ting er jo helt annerledes nå.... 

Mine oldeforeldre måtte bo i generasjonsboliger, mange på samme rom. Det var til tider sult, man måtte hjelpe hverandre med alt. 

Mine besteforeldre (født i krigstid) giftet seg unge, trengte starthjelp økonomisk, og det var ingen barnheage og slikt, så de trengte også tid. Men eide egen bolig og tok sin første utenlandstur. 

Mine foreldre tok utdannelse, kom seg ut i arbeidslivet, men trengte mye tid i form av barnevakt og annen hjelp da slike tjenster ikke fantes. Men aldri noe økonomisk. Og selvfølgelig unner jeg dem pensjonstilværelsen i utlandet - vi er velkomne og har egne rom både der og i barndomshjemmet, og forventer derfor selvfølgelig ikke at de skal bruke sine siste år her hjemme for å være parat med hjelp. 

Jeg og mannen flyttet hjemmefra 19 år gamle, fikk godt med stipend og lån. Sponset en femåring utdannelse av staten, rett inn i godt betalt jobb. Alt av tjenester er tilgjengelig - barnehage, SFO, vaskehjelp, dekkverksted.... Vi er stadig på tur ut av Norge. Lurer vi på noe har vi internett, og nå også ChatGPT. 

Da er man ganske blåst om man fortsatt sitter og forventer penger og tjenester av egne foreldre... 

Anonymkode: 265dd...952

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Utrolig hvor mye mange tror de vet om andre. Og forunderlig hvor mye generasjonshat mange fremelsker.  Hva er egentlig greia med det?

Anonymkode: cad84...ad2

Det er det denne tråden handler om; generaliseringen og stereotyper fra en generasjon. Det betyr ikke at DU nødvendigvis er sånn, eller díne besteforeldre er sånn. 
Det som egentlig overrasker i slike tråder at det kommer frem kommentarer fra denne generasjonen som faktisk bekrefter at mange av boomers er sånn som generaliseringen sier. 

AnonymBruker
Skrevet

Med så mange perfekte småbarnsforeldre som det er i denne tråden, så får en håpe karma ikke biter dere i baken den dagen dere står der som besteforeldre selv.

Og nei, jeg er ikke en boomer.

Anonymkode: 55cfa...037

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi gen-x hadde "den stille generasjonen" som besteforeldre da vi var barn, mens våre boomers foreldre var opptatt med sitt. Den generasjonen som på sine eldre dager er generalisert som "den beste besteforeldregenerasjonen". Så det ene er jo at gen-x hadde gode besteforeldre som boomers hyppig benyttet seg av. Det andre er at gen-x, barn av boomers, er den dårligst ivaretatte generasjon barn, så gen-x hadde ingen forventninger til noe. I alle fall ikke til å få hjelp av egne foreldre. Så at gen-x regnes som "den sammenbitte tøffe generasjonen" av sin oppvekst er kanskje en realitet. Fravær av klager betyr ikke automatisk at hjelpen er der og at alt er bra. Det betyr bare at vi ikke klaget da vi var i tidsklemma med små barn for 20 år siden. 

De som klager over besteforeldre nå, er jo helst millennials-unge voksne eller eldre gen-x, som skulle ønske at sine foreldre (boomers, de som nå over 60) ville gitt deres barn en like god besteforeldre-opplevelse som de selv hadde i barndommen. 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

"Vi er utslitt fordi dagens samfunn ikke tillater halvhjertet foreldreskap slik dere slapp unna med."

Akkurat dette! Som boomers-gen aldri vil ha selvinnsikt nok til å forstå. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.4.2025 den 14.49):

Det mest syke med disse besteforeldrene, er jo at de så det som en selvfølge at egne barn passet og aktiviserte yngre søsken. Jeg er selv eldst av tre og har utallige timer med barnepass og "se etter X mens jeg dusjer/lager middag/legger Y/drar på butikken/vasker badet" etc. Jeg var til enorm hjelp og avlastning med yngre søsken. I tillegg stilte selvsagt mine besteforeldre mye opp, så totalt sett hadde mine foreldre rett og slett vannvittig mye barnefri. Veldig, veldig mye mer barnefri enn det som er vanlig for dagens foreldre. 

Mine foreldre gjengjelder på ingen måte den tjenesten jeg gjorde for dem med barnepass. Det er fokus på at besteforeldre skal få bestemme over seg selv og ikke få et ansvar tvunget på seg, selv om de selv tvang dette ansvaret på egne barn.

Anonymkode: 4aee5...616

Jeg siterer meg selv for å dra fram dette argumentet igjen. 

Jeg syns det er veldig spesielt at dagens besteforeldre hadde null skrupler med å benytte egne barn som avlastning i veldig mange hverdagslige situasjoner, som dagens foreldre må multitaske og stå i, eller at de fullt ut benytte egne barn som barnevakt i kortere eller lengre tidsrom. 

Jeg og mange andre i min generasjon (vokst opp på 80- og 90-tallet) har utallige timer til sammen med avlastning og barnepass. Det var umyndige barn som ble påtvunget et ansvar de egentlig ikke ønsket. De samme voksne som tvang dette ansvaret på barna sine, er de som nå skriker høyt om selvrealisering og at de må få bestemme over sitt eget liv, de er ferdige med småbarn osv. Hvorfor har disse voksne menneskene et valg, mens barna deres ikke hadde det?

Anonymkode: 4aee5...616

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
JojoMoyes skrev (5 timer siden):

Men det vi ikke glemte i vårt «halvhjertet» foreldreskap var å lære de folkeskikk ,grenser og konsekvenser . Vi lærte de og at pengene kommer ikke rekende på en fjøl som for eks til falske negler/vipper /lepper osv . Vi turde også si nei og vise at barn ikke er sjef»en» i huset men at de voksne har ansvaret og i hovedsak styrer huset vi alle bodde i . Osv osv . Så noe fikk vi også til .Sånn som barn /ungdom snakker til og svarer voksne er jo helt horribelt å høre på .

Vi kan alltids debattere om oppdragelsen boomers gav var bra nok. Det ble jo absolutt folk ut av generasjon-x, og boomers regnes som å ha hatt det fineste livet hittil på jorden, generaslisert sett. De ble ikke utslitte av egen foreldrerolle, har god helse og økonomi på sine gamle dager, som kanskje en konsekvens av krav og grenser til eget forgodtbefinnende og egen fritid.

Men når man ser på hvordan gen-x har oppdratt sine barn og kanskje overdrevet har forsøkt å unngå å gi egne barn samme oppdragelse som de selv fikk - ja kanskje så mye at gen-x har oppdratt bortskjemte og kravstore barn. Med det kan egentlig boomers-generasjonen innse at de har feilet. Vi har prøvd desperat å ikke gi våre barn samme barndom som vi selv fikk. 

Med meningsladede ord som folkeskikk, grenser og konsekvenser. Og "nei", og "vise barna hvem som er sjefen".. Og fra kommentar tidligere fra samme bruker: Besteforeldre som skygger banen fordi barn får bestemme for mye.., mangel på barneoppdragelse.., de slitne utakknemlige barna våre.., dette egoistiske samfunnet vi lever i.. uten folkeskikk og oppdragelse, godt man kan velge å ta vare på egen tid og helse... 

.. så fremstår egentlig du som en person som lever fullstendig opp til hvordan boomers-generasjonen beskrives. Og gir en illustrasjon på hvor hardt gen-x ble oppdratt, sammenlignet med de som har unge foreldre nå. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...