AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:33 #81 Del Skrevet mandag kl 13:33 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Min boomer generasjon mor er ihvertfall egoistisk og selvopptatt. Arveoppgjøret hun hadde med sine søsken da deres foreldre (min besteforeldre) gikk bort var så stygt at de knapt nok snakker sammen ennå 15 år senere. Det var trusler om anmeldelse over gjenstander uten verdi hverken sentimental eller annen og det var fysiske angrep underveis der alle fire var mer opptatt av at ingen skulle få mer enn de andre enn av å sørge sammen eller engang tenke over at de nå bare hadde hverandre. Fotoalbum feks er noe ingen av de går med på å digitalisere slik at alle kan ha bildene selv om det ikke koster de tid eller penger. To av de fire har ikke kontakt med alle barna sine og kun en av fire har barn som selv ønsker seg barn. Det er null forventninger fra oss i generasjonen etter de om hverken støtte, hjelp eller annet hverken praktisk eller økonomisk og alle flytta hjemmefra i ung alder. De selv hadde verdens beste foreldre som gjorde sitt beste og hjalp de på veien men de har virkelig dratt stigen opp bak seg og spikra igjen alle vindu. Anonymkode: e95cf...209 Men dette er jo unormalt. Jeg vet at det skjer, men VANLIG er det ikke. Anonymkode: ac857...fc0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet mandag kl 13:33 #82 Del Skrevet mandag kl 13:33 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er generasjon Z som har gjort det til en trend å være sint på boomere uten at de har selvinnsikt. De har blitt oppdratt pedagogisk snillistisk i skoleverket hvor de har utviklet et kelnermentalitet ovenfor mennesker i sin omgivelse, og så har de sovet i historietimene. Jeg er ikke boomer men dette generasjonspratet er bare tull. Anonymkode: 554d9...f51 Helt enig. Mon tro om ikke generasjon "Jeg har krav på" kommer til å møte seg selv i døra når de blir eldre. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:42 #83 Del Skrevet mandag kl 13:42 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er foreldrene dine som har gjort grovarbeidet som gjorde livet ditt mulig. Olje ble funnet opp i Norge 1974, hvis jeg husker riktig, da var du et barn. Anonymkode: fee3a...02d Nettopp. Og i motsetning til mange andre oljestater gikk ikke inntektene til de store oljeselskapene og ble fornuftet forvaltet til fremtidige generasjoner. I andre oljestater har ofte også pengene gått til korrupsjon og eliten i landene. Og dagens foreldre nyter godt av barnehager, svangerskapspermisjoner, kontantstøtte, barnetrygd, pappapermisjon, mammapermisjon, sykelønn etc som dagens besteforeldre har skapt. Anonymkode: 40df3...b14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:52 #84 Del Skrevet mandag kl 13:52 Jeg tror også man bør huske på at boomers i USA hadde en helt annen hverdag enn samme generasjon i Norge. I Norge var det magre tider på femti- og sekstitallet, og syttitallet da man følte man fikk bedre råd var også utrolig sparsomt og magert i forhold til i dag. På femti-sekstitallet var USA et drømmeland der folk hadde de utroligste ting, mens her hjemme var det mange som fortsatt manglet strøm og innlagt vann (altså de måtte hente vann utendørs). Innendørs toalett var ikke noe alle hadde selv på syttitallet, og man sto i kø for å få telefon. Så det er helt misvisende å hente påstander, reels og statistikk fra nettet når det er basert på forholdene i USA. Det var HELT forskjellig økonomi fra Norge. Anonymkode: ac857...fc0 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:53 #85 Del Skrevet mandag kl 13:53 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nettopp. Og i motsetning til mange andre oljestater gikk ikke inntektene til de store oljeselskapene og ble fornuftet forvaltet til fremtidige generasjoner. I andre oljestater har ofte også pengene gått til korrupsjon og eliten i landene. Og dagens foreldre nyter godt av barnehager, svangerskapspermisjoner, kontantstøtte, barnetrygd, pappapermisjon, mammapermisjon, sykelønn etc som dagens besteforeldre har skapt. Anonymkode: 40df3...b14 Oldeforeldre.... de som var ca 30 og eldre da oljeeventyret begynte. Det er de som tok de viktigste beslutningene og det verste strevet... Anonymkode: fee3a...02d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:56 #86 Del Skrevet mandag kl 13:56 Amossa skrev (6 timer siden): Fordi boomer-generasjonen er den første hvor både mann og kvinne hadde jobb og inntekt. Tidligere generasjoners kvinner var 100% omsorgspersoner for familien. De laget mat, sydde og strikket, sanket bær og passet barn og barnebarn. Mannen hadde et stort ansvar for å sørge for familiens levestandard., Etterkrigstiden ble helt annerledes. Spesielt min generasjon, som var unge på 70-tallet. Likestillingsdebatten var stor, og mange av oss tok høyere utdanning og fikk gode jobber. Vi opplevde en frihet og selvstendighet som ingen andre kvinner hadde hatt før oss. Prevensjon gjorde at barn kunne planlegges. Derfor fikk vi bare 1-3 barn. Vi kjempet fram barnehager, dager for å være hjemme med sykt barn og lengre permisjon etter fødsel. Og mye mer på arbeidsmarkedet. Kvinner som meg ønsket ikke lenger å vie hele vårt liv til mann og barn. Derfor forsvant omsorgsgenerasjonen. Og det er jeg veldig glad for. Bl.a. har min generasjon oppdratt den første generasjon menn som er i stand til å klare seg selv. Våre gutter kan lage mat, vaske hus og ikke minst, ta vare på barn. Din generasjon er likevel langt mer egoistisk og selvopptatt enn generasjonene både før og etter. Anonymkode: 19398...0bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:58 #87 Del Skrevet mandag kl 13:58 Skjønner ikke helt hvorfor «egoistisk» av mange automatisk oppfattes som en negativ ting? Å prioritere seg selv, forholdet og opplevelser er ikke en negativ ting selvom man har barnebarn. Er det egoistisk? Muligens. Er det negativt? Selvfølgelig ikke. Anonymkode: 81064...a74 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:58 #88 Del Skrevet mandag kl 13:58 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er født i 63. Flyttet hjemmefra som 17 åring. Mine barn har bodd hjemmme til de var 21( flyttet pga utdanning) 23 og 25 år gamle. De har fått hjelp til oppussing, pengebidrag og vi passer barnebarn. Ser det er mye likt blandt mine venner. Kjenner meg overhodet ikke igjen i beskrivelsen av min generasjon. Anonymkode: cad84...ad2 Har du gitt forskudd på arv? Nei, selvfølgelig har du ikke det. Du har gitt noen små drypp, til tross for at barna dine åpenbart ville hatt godt av arv nå, og ikke når du er død og de er 50-60 år. Min generasjon, derimot, gir og har planlagt å gi, betydelige andeler av arv når barna er unge voksne, og faktisk trenger hjelp. Boomers er utvilsomt den mest egoistiske generasjonen. Anonymkode: 19398...0bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:00 #89 Del Skrevet mandag kl 14:00 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg jobber i barnehage. Og for å si det sånn. Det er svært mange barn som ofte blir hentet av besteforeldre. Som passes av besteforeldre flere dager i strekk. Fordi gen z må ta vare på seg selv, realisere drømmer, reise og nyte livet. Og fordi de blir så veeldig slitne av barna sine. Har aldri, og ikke omgangskretsen min heller, hatt så mye pass til egne barn. Heller ikke forventet at besteforeldre skulle passe så vi fikk farte rundt. Anonymkode: bf6a3...548 Jasså? De fleste i gen z har vel ikke fått barn enda, all den tid mange av de fortsatt er tenåringer og tidlig i 20-årene enda.. Anonymkode: 96dc7...7c0 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:01 #90 Del Skrevet mandag kl 14:01 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er født i -80. Jeg og søsteren min var ekstremt mye hos besteforeldre. Dro dit etter skolen, overnattet der, dro dit for å få sitte i en krok og lese i fred etc etc. En gang bodde jeg 3 måneder hos bestemor og bestefar fordi pappa jobbet i oljen og mamma lå på sykehus med svangerskapsforgiftning. Besteforeldre nå skal hovedsaklig selvrealisere. Min mor og hennes samboer reiser verden rundt, året rundt. De har lite tid til barnebarn, og overraskende lite interesse i prtakdis selv om det er mye store ord. Min far er mer hjemmekjær, men han bor på en annan kant av landet så der blir det ikke noe hjelp i det daglige. Svigers er også kun interessert i å reise, drikke vin, og seg selv. De har aldri noen gang passet barn eller tatte med seg barnebarn på noe, og er vi sammen er de mest interessert i å snakke om seg selv og å drikke vin. Jeg er sjokkert over boomerene sin egoisme, og fast bestemt på å bli en bedre støtte om jeg en dag får barnebarn. Anonymkode: 7f58a...5d9 Jeg er i samme generasjon som deg. Jeg og min kone har god økonomi, og vi ga derfor begge barna en solid start på voksenlivet da de skulle inn på boligmarkedet. Jeg og min kone har god råd, og trengte ikke alt selv. Når de får barn, så skal vi selvfølgelig stille opp og passe barna. Barnebarna er jo min familie! Jeg ser ikke på det å passe evt barnebarn som arbeid. Det er jo min familie, og våre fremtidige generasjoner. Selvfølgelig stiller man opp. Dessverre tenker ikke boomers slik. De tenker stort sett på seg selv.. Anonymkode: 19398...0bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:02 #91 Del Skrevet mandag kl 14:02 Skulle ikke tro at dette er noe problem da. At det er konstruert. Men det er slik at før var vi hele sommeren hos besteforeldre, elelr dro hjem til dem etter skoletid, i mye større grad enn nå. Barna er på SFO, etter skoleslutt og i ferier, og det er mye bruk av barnevakter utenfor familien. Mine barn har aldri vært hos sine besteforeldre i ferier. For da har de egne planer. Og de har aldri overnattet der, kun vært der med oss, på middager i forbindelse med høytider, eller familesammenkomster. Og jeg kjenner mange i samme situasjon. Mine foreldre jobbet masse. Og vi hadde masse penger. Dyre hobbyer, privatundervisning, store fritidsboliger, båt og biler. Og de sponset egenandel på leiligheter. Men arv blir det neppe mye av. Og det er greit. De skal nyte godt av egne penger, og jeg håper de lever lenge. Men tid. Tid har de aldri hatt til familien. Og det har de heller ikke nå. Jeg husker ferier som mye mas egentlig. Det var dyrt. Men mye alkohol i feriene. Dro på Liseberg, Legoland, Tivoli, og Disney og alt sammen. Men samhold var det ikke. Anonymkode: bdb3c...e34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:03 #92 Del Skrevet mandag kl 14:03 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min generasjon, derimot, gir og har planlagt å gi, betydelige andeler av arv når barna er unge voksne, og faktisk trenger hjelp. Anonymkode: 19398...0bf Jøss. Mine «barn» utdannet seg med jobb ved siden av og har kommet seg inn på boligmarkedet på egen hånd, helt uten forskudd på arv. De er oppdratt til å prestere tilstrekkelig med studier og arbeid. De er oppdratt til ikke å bli hjelpesløse og hjelpeavhengige for å oppnå ting i livet. Du legger det frem som om det er en positiv ting å være avhengig av forskudd på arv. For ordens skyld, jeg er ikke «boomer generasjon». Anonymkode: 81064...a74 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:05 #93 Del Skrevet mandag kl 14:05 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skjønner ikke helt hvorfor «egoistisk» av mange automatisk oppfattes som en negativ ting? Å prioritere seg selv, forholdet og opplevelser er ikke en negativ ting selvom man har barnebarn. Er det egoistisk? Muligens. Er det negativt? Selvfølgelig ikke. Anonymkode: 81064...a74 Selvfølgelig er det negativt å være egoistisk. Det forstår alle som har normale sosiale antenner. Anonymkode: 19398...0bf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:07 #94 Del Skrevet mandag kl 14:07 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jøss. Mine «barn» utdannet seg med jobb ved siden av og har kommet seg inn på boligmarkedet på egen hånd, helt uten forskudd på arv. De er oppdratt til å prestere tilstrekkelig med studier og arbeid. De er oppdratt til ikke å bli hjelpesløse og hjelpeavhengige for å oppnå ting i livet. Du legger det frem som om det er en positiv ting å være avhengig av forskudd på arv. For ordens skyld, jeg er ikke «boomer generasjon». Anonymkode: 81064...a74 Det er også mine barn. Stjerneelever som nå studerer prestisjeyrker. Det kalles oppdragelse, og har ingenting med forskudd på arv å gjøre. Jeg liker å hjelpe mine barn. Du liker ikke det. Bortforklaringer om "hjelpesløshet" er selvfølgelig bare et vikarierende argument du må fortelle deg selv fordi du er en egoistisk drittsekk. Anonymkode: 19398...0bf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:08 #95 Del Skrevet mandag kl 14:08 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Når det er mindre religion forsvinner moralene og man blir mer selvsentrert det kan ikke fornektes det ser man jo. Anonymkode: 54104...2e8 Når man ikke kan skremme mennesker med religion så blir man mer åpen for andre muligheter. Man trenger ikke å bruke livet sitt på å hedre sin mor og far når de er noen rasshøl, for eksempel. Anonymkode: 1c9df...d3e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:08 #96 Del Skrevet mandag kl 14:08 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig er det negativt å være egoistisk. Det forstår alle som har normale sosiale antenner. Anonymkode: 19398...0bf Så deilig å ha et så naivt syn på livet😊 At folk i dag har råd og muligheter til å nyte livet selvom de har barnebarn, er ikke negativt. Du er passe egoistisk og ikke rent slem om du forventer at dine foreldre sine liv, skal dreies rundt dine barn. Først skal de forskuttere pengene sine til deg som arv, fordi du har vært hjelpesløs, så skal de bruke tiden sin på å være barnevakt i tillegg.. Åpenbart hvem som er egoistisk her. Anonymkode: 81064...a74 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:11 #97 Del Skrevet mandag kl 14:11 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er også mine barn. Stjerneelever som nå studerer prestisjeyrker. Det kalles oppdragelse, og har ingenting med forskudd på arv å gjøre. Jeg liker å hjelpe mine barn. Du liker ikke det. Bortforklaringer om "hjelpesløshet" er selvfølgelig bare et vikarierende argument du må fortelle deg selv fordi du er en egoistisk drittsekk. Anonymkode: 19398...0bf Om de såkalte barna dine var så Star sprangled awsome i prestisjeyrkene sine, så er de mer en ressurssterke nok til ikke å bli sydd puter under armene på av foreldre som i sin naivitet tror de «hjelper» barna sine med å fore dem med penger. Du oppdrar hjelpesløse barn som får ting i henda. Det er ikke lurt og det er ikke snilt. Veien til helvete er brolagt av dumme menneskers gode intensjoner. Anonymkode: 81064...a74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:22 #98 Del Skrevet mandag kl 14:22 Dagens småbarnsforeldre er uten tvil den mest egoistiske generasjonen. Disse er “curling-barna” som nå har blitt voksne. De sliter med å tilpasse seg et normalt arbeidsliv, for det er såå slitsomt å jobbe ei vanlig arbeidsuke. Barn skal de ha, men så finner de ut at barn også er såå slitsomt, og så klager de derfor over at besteforeldrene ikke avlaster mer med barnepass. De trenger jo “egentid”, så klart. Og de skal ha fin bolig med designmøbler, derfor trenger de forskudd på arv også, så klart. Anonymkode: e0f25...ca9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:25 #99 Del Skrevet mandag kl 14:25 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Om de såkalte barna dine var så Star sprangled awsome i prestisjeyrkene sine, så er de mer en ressurssterke nok til ikke å bli sydd puter under armene på av foreldre som i sin naivitet tror de «hjelper» barna sine med å fore dem med penger. Du oppdrar hjelpesløse barn som får ting i henda. Det er ikke lurt og det er ikke snilt. Veien til helvete er brolagt av dumme menneskers gode intensjoner. Anonymkode: 81064...a74 Det der stemmer bare ikke. Jeg ble født på slutten av 70-tallet, og også i min generasjon var det mange som fikk hjelp av foreldrene til å komme seg tidlig inn på boligmarkedet. De fleste av de andre har klart det også (bolig var jo dramatisk mye billigere for tjue år side), men de som fikk hjelp og kom tidlig inn er klart mer velstående enn de andre. Ikke har de dårligere jobber heller, tvert i mot, det er lettere å konsentrere seg om studier og få gode resultater uten økonomiske problemer. Du kan velge å ikke hjelpe dine barn, men det er ingen tvil om hva jeg velger for mine: Jeg sparer til dem. Anonymkode: 5dab3...40d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:28 #100 Del Skrevet mandag kl 14:28 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt ærlig, jeg har ikke sett noe til dette i det hele tatt. Anonymkode: a5d08...7ac Virkelig ??? Har du ikke sett trådene her inne på seksualforumet ? Det florerer jo av tråder med ung mann/moden dame-tematikk. Noen blir hyllet, andre skjelt ut. Tydeligvis populært tema i media ellers også. Anonymkode: 1ae76...d74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå