Gå til innhold

Egoistiske besteforeldre (boomer-generasjonen)

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

(Før du leser, dette er en generalisering. Det finnes unntak. Unntak motbeviser ikke trender)

Hvorfor er dagens besteforeldre så ekstremt egoistiske? Dette er den såkalte "boomer-generasjonen" - født ca. mellom 1946 og 1965.

De bruker mindre tid med barnebarn enn tidligere generasjoner. De er den første generasjonen som kastet ut både sine foreldre og sine barn fra egen bolig. I tidligere generasjoner var det vanlig med flergenerasjonsboliger. Mine besteforeldre, for eksempel, levde sammen både med sine barn og sine foreldre. Mine besteforeldre brukte også mye tid med meg og mine søsken. Mine foreldre, derimot, bruker svært lite tid på barnebarna sine.

Det samme gjelder også arv. Både tidligere og nyere generasjoner har et sterkt ønske om å hjelpe sine barn. Boomers derimot har en ekstremt egoistisk tankegang, der alt handler om seg selv. Kommende generasjoner får klare seg selv.

image.thumb.png.51ed32641dba213954b98896d57533ca.png

Anonymkode: 19398...0bf

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor det er sånn vet jeg ikke helt sikkert, men det er vel en velkjent sak at mange boomers er forvokste bortskjemte drittunger som har fått det meste servert på sølvfat. De har aldri slitt ordentlig så derfor forstår de ikke hvordan andre generasjoner har måttet/må slite for å få ting til å gå rundt. Og så går de rundt i en slags illusjon om at de fortjener både det ene og det andre bare fordi.

Akkurat som gen z. Gen z er 100% de nye boomerne og det syntes jeg både er kjempegøy og ganske slitsomt på en og samme gang. Boomers som klager over gen z er festlig. De klarer liksom ikke å se greia, det er jo som regel totalt blottet for selvinnsikt. 

Og før dere boomers og gen z’s begynner å grine om at du og den ikke er sånn og bla bla bla, så er dette en generalisering og gjelder naturligvis ikke alle. Men for all del, fortsett og bidra til at folk har et negativt syn på hele generasjonen deres. 

Anonymkode: 95985...57a

• Liker 22
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Og flere og flere sitter alene som eldre. Blir moro når genx kommer på gamlehjem... Ingenting igjen til dem, og enda mer vant til velfungerende velferdsstat med nok til alle. Om ti år er det helt krise. Og de får nesten ikke arv fra sine boomers foreldre. 

Anonymkode: bdb3c...e34

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

De er vokst opp i oppgangstider, blitt bortskjemte. 

Anonymkode: 6620f...50a

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og flere og flere sitter alene som eldre. Blir moro når genx kommer på gamlehjem... Ingenting igjen til dem, og enda mer vant til velfungerende velferdsstat med nok til alle. Om ti år er det helt krise. Og de får nesten ikke arv fra sine boomers foreldre. 

Gen X har enda bequerel-rester etter Tsjernobylulykken i seg, så vi lever kanskje ikke så lenge uansett. Pluss at noen har tøyset litt mye med ecstacy i sin ungdom. GenX-erne er som kakerlakker å regne. Vi kom hjem til låst dør som barn, og ble kastet tidlig ut hjemmefra, så jeg tror vi klarer oss greit.

Anonymkode: fafe7...827

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 20
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gen X har enda bequerel-rester etter Tsjernobylulykken i seg, så vi lever kanskje ikke så lenge uansett. Pluss at noen har tøyset litt mye med ecstacy i sin ungdom. GenX-erne er som kakerlakker å regne. Vi kom hjem til låst dør som barn, og ble kastet tidlig ut hjemmefra, så jeg tror vi klarer oss greit.

Hahaha! Ja, kanskje det. Jeg har spart opp et lite arsenal av penger og eiendom. Etter jappetiden på 80-tallet og det store kræsjet ble jeg som Morten Skogmus. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Generalisering eller ei, jeg ser ihvertfall engasjerte besteforeldre overalt, både blant kjente og mindre kjente. I mine barns barnehage og på skole har besteforeldre både levert og hentet, besteforeldre heier på fotballkampene og er med på diverse arrangementer. På jobb jobber jeg med flere som har blitt besteforeldre og der snakkes det mye om barnebarn og pass av disse. 

Vår familie har alltid vært veldig familieorientert og det er vel slikt som forplanter seg videre. 

Anonymkode: 83648...bfe

• Liker 15
  • Hjerte 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

De er første generasjon hvor både mann og kvinne jobber utenfor hjemmet,  så selvfølgelig orker de ikke å passe barnebarn hele tiden. De har eget hjem å ta seg av utenom jobben de og pluss trenger å slappe av. Synes det er veldig rart at min generasjon ikke forstår at foreldrene våre er i ferd med å bli eldre og orke mindre selv om de står i full jobb.

Anonymkode: 14f2c...a9e

• Liker 29
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Når det er mindre religion forsvinner moralene og man blir mer selvsentrert det kan ikke fornektes det ser man jo. 

Anonymkode: 54104...2e8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hahaha! Ja, kanskje det. Jeg har spart opp et lite arsenal av penger og eiendom. Etter jappetiden på 80-tallet og det store kræsjet ble jeg som Morten Skogmus. 

Jeg var opptatt med å leke med Barbie og høre på opptakskassetter på 80-tallet, så jappetiden og det store kræsjet gikk meg hus forbi 😅

• Liker 8
Skrevet

Fordi boomer-generasjonen er den første hvor både mann og kvinne hadde jobb og inntekt.  Tidligere generasjoners kvinner var 100% omsorgspersoner for familien.  De laget mat, sydde og strikket, sanket bær og passet barn og barnebarn.  Mannen hadde et stort ansvar for å sørge for familiens levestandard.,  
Etterkrigstiden ble helt annerledes.  Spesielt min generasjon, som var unge på 70-tallet.  Likestillingsdebatten var stor, og mange av oss tok høyere utdanning og fikk gode jobber. Vi opplevde en frihet og selvstendighet som ingen andre kvinner hadde hatt før oss.  Prevensjon gjorde at barn kunne planlegges.  Derfor fikk vi bare 1-3 barn.  Vi kjempet fram barnehager, dager for å være hjemme med sykt barn og lengre permisjon etter fødsel.  Og mye mer på arbeidsmarkedet.  

Kvinner som meg ønsket ikke lenger å vie hele vårt liv til mann og barn.  Derfor forsvant omsorgsgenerasjonen.  Og det er jeg veldig glad for.  Bl.a. har min generasjon oppdratt den første generasjon menn som er i stand til å klare seg selv.  Våre gutter kan lage mat, vaske hus og ikke minst, ta vare på barn.  

• Liker 19
  • Hjerte 4
  • Nyttig 18
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre har aldri engasjert seg noe særlig i egne barnebarn, men min manns foreldre gjør så godt de kan, selv om det ikke er så mye. 

Har jeg rett når jeg tror at besteforeldre før var yngre? Mor i hus hadde gjerne ikke vært i lønnet arbeid og hadde tid innimellom slagene i huset? 

Jeg ser at noen får masse praktisk og økonomisk hjelp, mens andre ikke gjør det. Vi får ikke noe hjelp, men ungene får jo tilbrakt tid sammen med besteforeldrene (på farssiden), og det er verdifullt i seg selv. 

Anonymkode: 52251...a89

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når det er mindre religion forsvinner moralene og man blir mer selvsentrert det kan ikke fornektes det ser man jo. 

Anonymkode: 54104...2e8

Forsvant religionen med boomerne?
Jeg har ikke inntrykk av at religiøse er så mye mer uselviske og moralske enn andre folk. I mange tilfeller tvert imot. De gjør ofte gale ting med god samvittighet fordi de kan slå i bordet med at det står i den hellige boka at sånn er det. At det er deres personlige tolkning er ikke så nøye.

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å kalle boomere egoistiske er historieløst. Det var på gårdene før i tiden man kunne bo sammen flere generasjoner. Når alle skulle bo i by og begge kjønn være i arbeid så gikk jo ikk det lenger og staten måtte ta seg av barn og eldre når mor var i arbeid. Boomere gjord mye bra for likestilling og rettigheter du nå i dag tar som en selvfølge. Generasjonen før dem også. 

Anonymkode: 554d9...f51

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født på70-tallet. Ingen hadde besteforeldre i nærheten, jeg hadde aldri barnevakt av besteforeldre og var aldri hos de alene og sånt var vanlig blant mine venner. Besteforeldre så aldri på meg. Mine barns besteforeldre i helt annen kategori. Svigermor kom og passet eldstemann i 3 uker når jeg skulle føde yngste og vi bodde 70 mil unna. De kom de 70 milene for å være barnevakt en annen fang når min mann ble alvorlig syk. De har hentet i bhg, blitt med på kamper, forestillinger og avslutninger. Eldste er 18 og fortsatt ser jeg bestsforeldre på kamp.   

Mine foreldre flyttet langt fra sine foreldre som var vanlig for å få jobb, jeg og mange andre i min nærhet flyttet tilbake så besteforeldre er i 1 times radius.  Jeg har møtt på så mange besteforeldre på dugnad, kamp, avslutning og som henter.   Mine barnevakter var naboer, mine barns barnevakter har utelukkende vært besteforeldre.

Mange genx - som jeg - måtte klare seg selv fra de var små, og de som fikk barn i 20-årene blir nå både besteforeldre, må jobbe fullt OG må håndtere skrale foreldre.  Mine bestemødre jobbet ikke, begge mine foreldre og svigerforeldre jobbet kun til de var 57 og 62. Ikke en sjans vi kan slutte å jobbe så tidlig. Dvs, gen x får trippel byrde som boomers ikke hadde for det er for store forventninger og det går ikke om dsgens 20-åringer krever mye av genx besteforeldre som ikke vil bli mulig. 

Anonymkode: 8e4b8...199

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil vel ikke kalle mine foreldre/svigerforeldre verken egoistiske eller bortskjemte. Begge har knurret og biti for å skapt det de har. Jeg mener ikke at jeg har noen rett til deres verdier. Snarere håper jeg de koser seg i alderdommen med det de har opparbeidet seg. Når det er sagt så er det stor forskjell på familiene. Min mann er yngst av 5, mor var fylt 40 når han ble født tidlig på 70-tallet. Forsvarsfamilie, de flyttet mye rundt frem til han ble født og de skapte en fast base. Han bodde hjemme til han var 30 år og hadde bygget sitt eget hus før han flyttet ut. Mine foreldre fikk meg når de var 16 og 18 år gamle. Min mor hadde ikke en gang fullført ungdomsskolen og har blitt voksen sammen med meg. Jeg er eldst. Jeg var den første i klassen som hadde skilte foreldre. Svigerforeldrene har vært en trygg base for mine barn og alle andre barnebarn de har. Mine foreldre har vært opptatt av å realisere seg selv. De fikk barn for tidlig, var fremdeles unge når vi flyttet ut. Vi flyttet også tidlig. Etter vi startet våre egne liv, har de tatt seg utdannelse, fått bedre råd, funnet nye partere osv. Vi passer ganske enkelt ikke inn i det livet og har ikke noe ønske om å passe inn i det heller. Avstanden ble for stor. 

Anonymkode: 51ee9...9ff

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Min bestemor var hjemmeværende, og fikk min mamma da hun var 18. Da jeg ble født, var hun 45 år, og hadde allverdens overskudd og lyst til å være med barnebarna.

Min mamma var 54 og i full jobb da hun ble bestemor første gang, såklart kan ikke hun bidra like mye som min bestemor gjorde, selv om mamma bidrar mye selv nå når hun snart er 70 og jeg har barn på 3 og 4 år pluss tenåring❤️ Min samboers foreldre er 75 og 77, de klarer kun å ha besøk av oss og barnebarn, og orker ikke å passe barn lengere. Tror det handler mye om at vi blir eldre og eldre når vi får barn.

Anonymkode: 6ecda...2d4

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Men vi har også den generasjonen i drift som helst ikke vil at foreldre eller søsken for den saks skyld, skal være en del av deres familie. Det er mange voksne nå som romantiserer det å ha «sin egen lille familie», fordi VI er så knyttet til barna våre. Hvis besteforeldre skal slippe til, skal alt gjøres på foreldrene med barn sine premisser…. «Nei, vi har bestemt at INGEN får møte barna våre før om 2 mnd for VI skal knyte bånd å bli kjent med barnet vårt…». «Nei, VI ønsker å lage vår egen jul hjemme, så alle får komme til OSS, ellers driter vi i dem….» «VI liker ikke nieser og nevøer, fordi de har ingenting med oss å gjøre, så vi gidd ikke gå i bursdag til niesen min på 6 år….» «Åneiiiiiii! Svigermor maser igjen om å få være med barna våre! Orker ikke og forstår ikke hvorfor det er såååå viktig. Jeg vil ikke ha noe med svigerfamilie å gjøre for de hører ikke til MEG…» 

Litt satt på spissen, men dette er også en trend i dagens samfunn! På mange måter er vi i egoismens tid! Det er mange besteforeldre som prøver, men blir utestengt fordi unge voksne i dag kun tenker på seg. Det som lyser gjennom, er jo at det ikke er barna som ønsker dette, men foreldrene. Barna stort sett elsker å være med familie og venner utenom mor og far. Så her kommer det også til å bli mye rart i framtiden, med foreldre som har laget barn som kun skal være alene med kjernefamilien…. Hvorfor det er slik, vet jeg ikke, men har en teori om at mange av dagens unge voksne/foreldre har vokst opp i et samsurium av skilte foreldre som har laget nye kjærlighets familier, og derfor verner ekstra om sin egen familie. De har halvsøsken hit og dit som de aldri har følt seg som en riktig del av osv. 

Trist samfunn vi lever i :( 

Anonymkode: 5c636...ddf

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Er født i 63. Flyttet hjemmefra som 17 åring. Mine barn har bodd hjemmme til de var 21( flyttet pga utdanning) 23 og 25 år gamle. De har fått hjelp til oppussing, pengebidrag og vi passer barnebarn. Ser det er mye likt blandt mine venner. Kjenner meg overhodet ikke igjen i beskrivelsen av min generasjon.

Anonymkode: cad84...ad2

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er født i 63. Flyttet hjemmefra som 17 åring. Mine barn har bodd hjemmme til de var 21( flyttet pga utdanning) 23 og 25 år gamle. De har fått hjelp til oppussing, pengebidrag og vi passer barnebarn. Ser det er mye likt blandt mine venner. Kjenner meg overhodet ikke igjen i beskrivelsen av min generasjon.

Anonymkode: cad84...ad2

De fleste har det nok ikke slik TS beskriver, selv om det er mange som er slik. Jeg er født i 74, og har foreldre født på 50-tallet. De kunne ofret seg både for oss barna og ikke minst barnebarna. 

Anonymkode: 5c636...ddf

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...