Gå til innhold

Norges statsminister og Jens skal til det hvitehus - april 2025

Egenskap

Anbefalte innlegg

Tema i møte USAs president er om sikkerhetspolitiske situasjonen, NATO og krigen i Ukraina, samt handel og næringsliv. 

Støre nevner USA som viktigste allierte. 

Krigen i Ukraina vil jeg avblåse. Fordi det sies at det er store områder i Ukraina som er trygt. Jeg stiller spørsmål hvorfor Ukrainske flyktninger har dratt til andre land, og ikke i sitt eget land? Hva er krigens stilling? Hvorfor makter ikke politiske ledere å løse konflikten mellom to land? Slik jeg forstår det så er NATO begrepet årsak til hensynsløse handlinger. 

Hvorfor forstår ikke land som har kommet under NATO paraply at NATO må nedlegges? Dette bruker da Russland til sin fordel og skaper sitt eget hysteri i eget hode. Selv om mange er voksne mennesker, men så makter folk ikke å se problemene selv. Det bør bli stopp at noen avis kilder skal få lov til å skape trussel bilder av ingenting. 

Jeg stiller spørsmål til hvorfor det er to Oslo karer som skal til det hvite hus, da som AP medlemmer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg stiller spørsmålet: Hvorfor skal Norge i det hele tatt forhandle med en terrorist? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (8 timer siden):

Tema i møte USAs president er om sikkerhetspolitiske situasjonen, NATO og krigen i Ukraina, samt handel og næringsliv. 

Pr nå er de det.

Krigen i Ukraina vil jeg avblåse.

Og med det mener du?

Fordi det sies at det er store områder i Ukraina som er trygt. Jeg stiller spørsmål hvorfor Ukrainske flyktninger har dratt til andre land, og ikke i sitt eget land? Hva er krigens stilling? Hvorfor makter ikke politiske ledere å løse konflikten mellom to land?

Konflikt? Et land har gått til full angrepskrig på en naboland. Tenker du at det riktige når man blir invadert er at man frivillig gir bort deler av sitt land? Tenker du store deler av Europa skulle gjort det under 2. verdenskrig?

Slik jeg forstår det så er NATO begrepet årsak til hensynsløse handlinger. 

Kan du forklare hva du mener med dette?

Hvorfor forstår ikke land som har kommet under NATO paraply at NATO må nedlegges?

Hva skal vi forstå og hvorfor?

Dette bruker da Russland til sin fordel og skaper sitt eget hysteri i eget hode.

På hvilken måte? Hva er alternativet?

Selv om mange er voksne mennesker, men så makter folk ikke å se problemene selv. Det bør bli stopp at noen avis kilder skal få lov til å skape trussel bilder av ingenting. 

Kan du fortelle hva du mener med dette?

Jeg stiller spørsmål til hvorfor det er to Oslo karer som skal til det hvite hus, da som AP medlemmer. 

Det er tross alt de som er statsminister og finansminister og det er det de reiser som.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (9 timer siden):

Men USA er jo det, inget annet lang er i dag i nærheten av å kunne gi oss en troverdig sikkerhetsgaranti. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (7 minutter siden):

Uff, tåkefyrsten skal møte sinnataggen, dette kan ikke gå bra.

Joda, fra et reelt politisk ståsted, er dette ideelt : tradisjonelt sliter Trump med diplomater. Han er ikke veldig glad i dem; han ønsker helhjertlig støtte, men han lever godt med alle som snakker han etter munnen. Hvilket er Støre sin force. 

Men jeg liker at vi sender Stoltenberg først, så Støre, men gjemmer Eide (den av dem som i utgagnspunktet er på den kritiske siden) : det er et ekstremt spisset og planlagt møte.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LeneXCII skrev (3 minutter siden):

Men USA er jo det, inget annet lang er i dag i nærheten av å kunne gi oss en troverdig sikkerhetsgaranti. 

Utfordringen vår er at de ikke lenger representerer noen troverdig sikkerhetsgaranti, og for øyeblikket er en omfattende og eksistensiell trussel. 

Vi har investert enormt mye inn i Amerikanske interesser, og disse forvitrer daglig mens vi ser på.  

Omstillingen vi er på vei inn i, blir brutal , kostbar, og usikker. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NATO er en ren forstyrrende begrep ovenfor Russland, NATO skulle fått mange tiår blitt lagt ned, for å bygge det vennskapet til selv Russland. Det er Russland selv som må forstå de har feil leder. En god leder overlever stafettpinnen videre når tiden er inne for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (15 timer siden):

Joda, fra et reelt politisk ståsted, er dette ideelt : tradisjonelt sliter Trump med diplomater. Han er ikke veldig glad i dem; han ønsker helhjertlig støtte, men han lever godt med alle som snakker han etter munnen. Hvilket er Støre sin force. 

Men jeg liker at vi sender Stoltenberg først, så Støre, men gjemmer Eide (den av dem som i utgagnspunktet er på den kritiske siden) : det er et ekstremt spisset og planlagt møte.

Trump kan ikke fordra Støre - Barth'en hadde blitt sendt i retur på grensa - men han respekterer Jensemann til en viss grad, så han kommer til å redde hele seansen fra å bli en fadese.

Man skal ikke se bort ifra at han kommer med noen stikk til Støre - evt ignorerer ham fullstendig :D 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både statsministeren og finansministeren har god erfaring med utenrikspolitikk og gode diplomatiske evner, så jeg tror at de begge kommer til å oppføre seg og håndtere møtet bra.  Presidenten er derimot umulig å forutsi noe om.  Pressen er vel med, så vi får se.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de vil klare seg bra jeg. Støre virker å være mindre opptatt av godhetsposering i hans uttalelser om USA og Trump enn visse andre. Stoltenberg vet vi har et godt forhold til Trump. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

USAs goodwill er viktig. Vi er nabo med Russland, vi har mye olje (unngå sabotasje), vi har mye av sparepengene (oljefondet) i amerikanske selskaper som helst ikke skal fordufte, vi ønsker ikke så høy toll. Og ‘keep your enemies close’. Dessverre har makt altfor mye å si, og USA er den største i verden. 
Trodde aldri jeg skulle tenke dette ‘Jeg er glad for at Stoltenberg som har god ‘standing ’ hos Trump valgte å gå inn i norsk politikk (når han kunne tjene 10 ganger mer i utlandet). 
Jeg vet mange mener han er ‘deep stats’, men jeg har lest mye nyheter fra alle vinkler. Har også jobbet i departement med høy klarering og styrende/dømmende organer. Har oppfatningen at de fleste folkevalgte faktisk vil oss vel. 
Lykke til, jeg håper det blir et fruktbart møte. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har ingenting å bidra med krigen mellom Ukraina og Russland. Håper tåkefyrsten holder kjeft om det så slipper han å bli kastet på gangen. Stoltenberg satt som sjef for Nato gjennom store deler av konflikten og fikk ikke til noe som helst han heller. 

Beste for Norge er å snakke om våre amerikanske investeringer gjennom oljefondet og bruke det som brekkstang for å begrense toll på norske varer. Kanskje spørre om vi kan kjøpe 20 ekstra F35 eller noe sånt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja tenker også dette ikke er plassen å ta opp internasjonale konflikter, heller fokusere på det direkte forholdet mellom USA og Norge.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke litt oppsiktsvekkende at et lite land som Norge får audiens hos kong Don så tidlig? Norsk diplomati har åpenbart ikke vært helt elendig her. Så gjenstår det selvsagt å se hva som kommer ut av møtet, men jeg har en klar mistanke om at AP-haterne vil kalle det en flopp og latterliggjøre Støre og Stoltenberg uansett resultat.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (På 22.4.2025 den 23.51):

heller fokusere på det direkte forholdet mellom USA og Norge.

men har det noe hensikt i det hele tatt? Hvor mye verdt er Donalds ord? 

Det blir "ausser Spesen nichts gewesen" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Liese Braun skrev (19 minutter siden):

men har det noe hensikt i det hele tatt? Hvor mye verdt er Donalds ord? 

Det blir "ausser Spesen nichts gewesen" 

Det at ordet hans er mindre verdt betyr jo bare at det er enda viktigere at han har et positivt syn på oss.

Hittil ser det ut til å gå veldig bra. Virker som om han smisker mer med oss enn motsatt ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (1 time siden):

Er det ikke litt oppsiktsvekkende at et lite land som Norge får audiens hos kong Don så tidlig? Norsk diplomati har åpenbart ikke vært helt elendig her. Så gjenstår det selvsagt å se hva som kommer ut av møtet, men jeg har en klar mistanke om at AP-haterne vil kalle det en flopp og latterliggjøre Støre og Stoltenberg uansett resultat.

Jeg skulle likt å sett de norske politikerne som ville gjort en bedre jobb, en Støre og Stoltenberg, men uansett så lenge JokerNord styrer det Hvitehus, puster jeg ikke ut før Støre og Stoltenberg sitter på flyet tilbake.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...