fire24 Skrevet søndag kl 23:41 #1 Del Skrevet søndag kl 23:41 https://www.nrk.no/buskerud/stadig-flere-studenter-har-mer-enn-en-million-i-studiegjeld-_-tone-lise-foler-at-hun-har-blitt-lurt-1.17359461 Ja, hva skal man si? Jeg tenker jo at de fleste bør ha tatt seg bryet med å sjekke ståa på studielånet innen det når et par 100.000. Ihvertfall tenkt seg om før man tar opp mer. Jeg regner med at de fleste gjør det. Eller? Hva tenker du? 16 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snusmumriken Skrevet i går, 04:31 #2 Del Skrevet i går, 04:31 Synes ansvarsfraskrivelsen hennes er hårreisende! Hvordan pokker har hun ikke fått med seg at studieLÅN må betales tilbake? 33 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-venter- Skrevet i går, 04:46 #3 Del Skrevet i går, 04:46 Så flaut! Grunnen til at det er lurt å ta studielån er at noe omgjøres til stipend. Resten kan man betale ned med en gang om man vil, men etter annet lån siden det har bedre vilkår. At ikke folk skjønner at en million er kjip å betale ned er bare flaut… 18 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alien_mindbender Skrevet i går, 05:06 #4 Del Skrevet i går, 05:06 Jeg vet ikke om NRK forstår hvordan hun framstår i denne saken. Det virker jo som hun trodde at lån i lånekassa var rentefritt eller noe. Og til slutt i saken står det «og det er et dumt lån. Fordi du får ikke tilbake pengene som du i det minste gjør med et boliglån», men du får det jo tilbake i form av bedre lønn med utdanning enn uten (vanligvis). Lån fra lånekassa kan heller ikke arves, i motsetning til andre lån. 29 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Granitta Skrevet i går, 05:43 #5 Del Skrevet i går, 05:43 (endret) Hm Endret i går, 05:52 av Granitta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janik98 Skrevet i går, 05:49 #6 Del Skrevet i går, 05:49 Nå har ikke jeg en million i lån, kanskje 300k men jeg er låst til å studere videre, kan ikke jobbe deltid siden jeg har barn å ta vare på. Enten må jeg studere videre for å få en fullendt utdannelse eller så må jeg jobbe på kiwi 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virrevirrevapp Skrevet i går, 06:15 #7 Del Skrevet i går, 06:15 Merkelig artikkel. Jeg har fullt studielån (med unntak av de som har studert i utlandet), og jeg betaler ca 2.000 kr i mnd i nedbetaling. Har tatt mastegrad, ppu, tilleggfag - og folkehøyskole fra da jeg var 15. Skal sies at jeg tok alle eksamener jeg var meldt opp til, så jeg fikk full omgjøring til stipend (untatt folkehøyskole da). Har hele tida visst hvor mye fullt studielån er, at det skal betales tilbake og ca hvor mye det blir. Man blir jo opplyst om det HELE tida; tar man ikke nok eksamener, øker studielånet/ man mister stipend. Jeg og alle jeg studerte med, venta hele tida på brev om "omgjort til stipend". Mener hun at Lånekassen eller studiestedene burde løpt etter henne og sagt hey, nå stiller du på den eksamen, hvis ikke koster det deg x kroner? 15 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaBomba Skrevet i går, 06:18 #8 Del Skrevet i går, 06:18 Enkelte bør beskyttes mot seg selv. 25 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet i går, 06:22 #9 Del Skrevet i går, 06:22 Dette er jo helt vilt å lese! Hun babler om at et huslån får du igjen når du selger huset. Pengene fra studielånet har hun brukt til å LEVE mens hun studerte! At hun ikke har sett dette selv? Her burde det ringt noen bjeller hos NRK 🤯 19 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Undrende123 Skrevet i går, 06:52 #10 Del Skrevet i går, 06:52 LaBomba skrev (28 minutter siden): Enkelte bør beskyttes mot seg selv. Og i denne saken er det NRKs ansvar. Helt ufattelig at denne saken har blitt godkjent av en redaktør. Googler man navnet hennes kommer det jo frem flere nyhetsartikler om henne som tyder på at hun burde blitt skjermet. 8 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
globalagogo Skrevet i går, 07:02 #11 Del Skrevet i går, 07:02 Hva mener hun med at man får tilbake boliglån? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlternativX Skrevet i går, 07:03 #12 Del Skrevet i går, 07:03 Komisk artikkel, det er jo ren ansvarsfraskrivelse. "Jeg føler meg lurt", "ingen tok ansvar for å passe på meg", "altfor vanskelig å finne frem til reglene "🙄 Hallo.... 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slarti Skrevet i går, 07:10 #13 Del Skrevet i går, 07:10 Til tross for at hun har vert i aviser flere ganger så virker det som at hun ikke leser aviser selv. Sitat Tone Lise savner menneskelig kontakt og veiledning fra Lånekassen. Som da hun ikke tok den siste eksamen i sykepleien. – Jeg vet ikke om den eksamen kosta meg femten eller tjue tusen, liksom. Fasiten er at den kostet henne 66.744 kroner, på grunn av det tapte stipendet. Studieåret kostet dermed 166.859 kroner. – Og det bare skjer uten at noen stiller spørsmål ved, følger opp, eller opplyser meg om at de valgene jeg tar faktisk er ganske dyre, sukker Tone Lise. Det er da viden kjent at du ikke får overført lån til stipend om du ikke fullfører eksamen. Var masse skriverier i alle aviser i hele nationen når dem innførte disse reglene. At hun er mer opptatt av å være i avisene en å faktisk lese nyheter er ikke bra. Håper ikke firmaene som hun søker jobb hos søker opp navnet hennes (noe som er vanlig i dag) Saker som dette er ikke så positivt for arbeidsgivere. 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet i går, 08:42 #14 Del Skrevet i går, 08:42 globalagogo skrev (1 time siden): Hva mener hun med at man får tilbake boliglån? Man får jo pengene igjen når huset en gang blir solgt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virrevirrevapp Skrevet 15 timer siden #15 Del Skrevet 15 timer siden Hun har fortsatt mulighetern til å ta de eksamenene hun mangler og ikke har fått omgjøring for.... https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/studielan_-sporsmal-om-regler-for-studielan-og-stipend-fra-lanekassen-under-eller-etter-utdanning-1.16045614 https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/omgjoring-av-basislan/ 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Me for life Skrevet 13 timer siden #16 Del Skrevet 13 timer siden Hun skal bli lærer og skjønner ikke hvordan studielån fungerer..... 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 13 timer siden #17 Del Skrevet 13 timer siden fire24 skrev (På 21.4.2025 den 1.41): https://www.nrk.no/buskerud/stadig-flere-studenter-har-mer-enn-en-million-i-studiegjeld-_-tone-lise-foler-at-hun-har-blitt-lurt-1.17359461 Ja, hva skal man si? Jeg tenker jo at de fleste bør ha tatt seg bryet med å sjekke ståa på studielånet innen det når et par 100.000. Ihvertfall tenkt seg om før man tar opp mer. Jeg regner med at de fleste gjør det. Eller? Hva tenker du? Blir det nok som syter kommer myndighetene sikkert med "studielånstøtte"... 😂 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beloved Skrevet 13 timer siden #18 Del Skrevet 13 timer siden Sirah skrev (22 timer siden): Man får jo pengene igjen når huset en gang blir solgt. Det er det jo faktisk ingen garantier for. Boligprisene kan gå ned, selv om de stort sett går opp. I tillegg kan huset falle i verdi som følge av feks. dårlig vedlikehold og skader. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 13 timer siden #19 Del Skrevet 13 timer siden Denne artikkelen viser jo tydelig at folk av og til må beskyttes mot seg selv. Hun uttaler at hun aldri hadde tenkt på studielånet som gjeld?! 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fire24 Skrevet 12 timer siden Forfatter #20 Del Skrevet 12 timer siden Beloved skrev (25 minutter siden): Det er det jo faktisk ingen garantier for. Boligprisene kan gå ned, selv om de stort sett går opp. I tillegg kan huset falle i verdi som følge av feks. dårlig vedlikehold og skader. Nemlig. Hvis man velger å kjøpe et usentralt hus som trenger masse oppussing (jobb), men ikke er villig til å legge inn innsats i både planlegging og gjennomføring så kan man risikere å tape på det. Og hvis man skal investere i bolig som gir garantert avkastning senere så må man ha både spart opp egenkapital og klare å betjene et høyt lån og velge et godt område da det er mange andre som vil det samme. Det samme gjelder utdanning. Hvis du velger en utdanning som gir dårlig avkastning så får man selvsagt ikke så mye igjen for pengene man brukte på gitt utdanning. Hvis du skal få en ettertrakted utdanning der du tjener godt så må du først ha gode karakterer fra før. Deretter må du jobbe godt underveis i utdanningen for å få gode karakterer. Det er jo ganske sammenlignbart. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå