Gå til innhold

Pappa bare brukte meg for penger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en ganske lang og komplisert historie når det gjelder familie. Da særlig min mor og far. Jeg skal ikke gå for dypt inn i det nå, men kort fortalt så døde mor når jeg var 21 år etter 2 år med ganske hard sykdom. Og vi har aldri hatt noe stor og nær familie, så da ble det pappa jeg skulle forhold meg til når hun var borte. Og han har egentlig aldri vært noen pappa for meg. Jeg har mye vonde minner fra barndommen, mye kjefting og krangling og alkoholisme. Jeg vet han har sagt han aldri ønsket seg barn.

Men da sto jeg der, da. Og han var alt jeg hadde. Jeg hadde langt ifra livet i orden, og jeg var avhengig av hjelp til å komme meg på beina. Jeg leide leilighet av ham i flere år etter mamma døde. Han flyttet til Spania. Jeg så han ikke på flere år etter det, og han tok i grunn kun kontakt når det var snakk om leiligheten eller penger. Vi hadde mange diskusjoner, hvor han mente jeg skulle betale for vedlikehold av leiligheten (ting som åpenbart er huseier sitt ansvar). Han ble truende om jeg nektet. Truet med å kaste meg ut. Så jeg gjorde oftest som han sa, og betalte for ting som egentlig ikke var mitt å betale for. Han økte leien opptil flere ganger i året også. Snart hadde det vært billigere for meg å kjøpe leiligheten selv og betale huslån enn å leie av han.

Etter flere år med dette, forsøkte jeg å komme meg ut av situasjonen. Dessverre skjedde corona, som gjorde alt vanskeligere. På et punkt sa han til meg at hans nye  kjæreste i Spania skulle få alle pengene hans når han døde og jeg skulle ikke få noe. For jeg var ikke noe datter for han.

Etter en stund klarte jeg på mirakuløst vis å få huslån og kjøpe meg eget sted. Så takknemlig. Jeg ga beskjed til pappa 4 mnd før jeg skulle flytte at nå har jeg kjøpt meg eget. Dette har han visst at jeg har ønsket meg i over 5 år. Men istedenfor å gratulere meg, så forsøkte han heller å gi meg dårlig samvittighet og forsøkte å få meg til å bli i leiligheten hans. Fordi det passet han så dårlig nå å drive med salg av leilighet.

Men jeg flyttet. Og jeg er lykkelig for det. Jeg har fått et kjempefint sted å bo.

Men pappa har jeg aldri hørt fra igjen. Det er snart 2 år siden sist jeg ringte han. Da bestemte jeg meg for at dersom han ønsket kontakt med dattera si, så var det hans tur nå til å slå på tråden. Men det har han ikke gjort. Det har bare blitt mer og mer tydelig for meg at han manipulerte meg på alle måter han kunne for å tyne mest mulig penger ut av meg. Mer og mer i leie. Manipulerte meg til å bli værende så lenge som mulig, og viftet med gulerota om at en dag skulle han selge leiligheten og jeg skulle få morsarven min. Morsarven min har jeg aldri fått. Til tross for høye lovnader om ditten og datten.

Og i disse siste årene nå, så kjenner jeg at jeg er så bitter for det familielivet jeg ble utdelt. For alt jeg egentlig ønsker meg her i verden er en stabil familie som stiller opp for hverandre og bryr seg. Jeg blir så sykt sjalu på alle som har gode familier. Det gjør så vondt.

Men, i det minste kom jeg meg vekk fra en forferdelig situasjon som tærte veldig på meg. Og jeg har det bra i dag, generelt sett... Men det er allikevel trist. Jeg håper alle som har gode familier vet hvor forbanna heldige de er. ❤️ Jeg ble forlatt av min fordi jeg var aldri ønsket til å begynne med. 

Anonymkode: a01d3...b11

• Hjerte 16
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fine deg. Først av alt, så er det ikke flaks at du fikk kjøpt deg leilighet. Dette er helt sikkert frukter av at du er smart og har tatt gode valg. Godt jobbet!! For det andre, så fremstår faren din som en drittsekk. Hvis han får samboer eller gifter seg, så kan det hende at du kan kreve skifte slik at du får morsarven din. Hør med advokat om dette. Lykke til!! 

Anonymkode: dd085...444

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Håper du treffer en snill mann og at dere får barn. Da kan du få din egen familie. Du vil kanskje savne besteforeldre på din side, men det går bra. Hvis barna har ett sett besteforeldre, så går det fint det også. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper du tar kontakt med en advokat. Du har lovfestet rett på morsarven din.

Anonymkode: 070eb...89c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med advokat, Ts.

Du skylder ikke din far å ta noe hensyn til ham.

Få advokat til å se på saken din slik at du om ikke annet kan redde din morsarv. Det er jeg sikker på at din mor hadde ønsket at du gjorde! ❤️ 

Anonymkode: 1e0b8...9cb

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fine deg. Først av alt, så er det ikke flaks at du fikk kjøpt deg leilighet. Dette er helt sikkert frukter av at du er smart og har tatt gode valg. Godt jobbet!! For det andre, så fremstår faren din som en drittsekk. Hvis han får samboer eller gifter seg, så kan det hende at du kan kreve skifte slik at du får morsarven din. Hør med advokat om dette. Lykke til!! 

Tusen takk ❤️ Det er jeg og min samboer som jobbet veldig hardt for å få råd til en tomannsbolig på landet. Og du er langt ifra den eneste som har sagt at min far er en drittsekk.. 😅 Han har jo en samboer, men de bor i Spania. Leiligheten her i Norge er jo nå solgt. 

Håper du treffer en snill mann og at dere får barn. Da kan du få din egen familie. Du vil kanskje savne besteforeldre på din side, men det går bra. Hvis barna har ett sett besteforeldre, så går det fint det også. 

Pga hvordan min familie har vært, så mistenker jeg at jeg har derfor aldri hatt noe lyst på barn selv. Fordi jeg har slitt med veldig mye psykisk og emosjonell regulering, og jeg vil ikke fortsette sirkelen med å være stygg mot mine barn. Så jeg har bare lagt ifra meg ideen om barn for mange, mange år siden. Men tanken er god. ❤️ Jeg har en snill samboer, vi har vært sammen i 10 år nå, og hans familie er heldigvis litt mer i vater enn hva min har vært.

Jeg håper du tar kontakt med en advokat. Du har lovfestet rett på morsarven din.

Anonymkode: 070eb...89c

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ta kontakt med advokat, Ts.

Du skylder ikke din far å ta noe hensyn til ham.

Få advokat til å se på saken din slik at du om ikke annet kan redde din morsarv. Det er jeg sikker på at din mor hadde ønsket at du gjorde! ❤️ 

Anonymkode: 1e0b8...9cb

Svarer på disse to her samtidig, da det gjelder det samme.
Jeg tok kontakt med advokat i 2021. Da ble jeg fortalt at så lenge min far satt i uskifta bo, så hadde jeg ikke rett på noenting. Da kunne han bruke opp alle pengene. Dette kostet meg 1600 kr å få beskjed om, noe som er mye penger for meg, så det frister lite å ta kontakt igjen med en advokat for å betale mye penger for å høre "de kan ikke hjelpe meg"... Men dersom noen vet med sikkerhet at nå som leiligheten er solgt at jeg faktisk har krav på noe, så må de gjerne fortelle meg hvor jeg kan gå for å finne ut dette. 

Takk for alle svar ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

TS her.

Tusen takk ❤️ Det er jeg og min samboer som jobbet veldig hardt for å få råd til en tomannsbolig på landet. Og du er langt ifra den eneste som har sagt at min far er en drittsekk.. 😅 Han har jo en samboer, men de bor i Spania. Leiligheten her i Norge er jo nå solgt. 

Pga hvordan min familie har vært, så mistenker jeg at jeg har derfor aldri hatt noe lyst på barn selv. Fordi jeg har slitt med veldig mye psykisk og emosjonell regulering, og jeg vil ikke fortsette sirkelen med å være stygg mot mine barn. Så jeg har bare lagt ifra meg ideen om barn for mange, mange år siden. Men tanken er god. ❤️ Jeg har en snill samboer, vi har vært sammen i 10 år nå, og hans familie er heldigvis litt mer i vater enn hva min har vært.

Jeg tok kontakt med advokat i 2021. Da ble jeg fortalt at så lenge min far satt i uskifta bo, så hadde jeg ikke rett på noenting. Da kunne han bruke opp alle pengene. Dette kostet meg 1600 kr å få beskjed om, noe som er mye penger for meg, så det frister lite å ta kontakt igjen med en advokat for å betale mye penger for å høre "de kan ikke hjelpe meg"... Men dersom noen vet med sikkerhet at nå som leiligheten er solgt at jeg faktisk har krav på noe, så må de gjerne fortelle meg hvor jeg kan gå for å finne ut dette. 

Takk for alle svar ❤️

Jeg trodde ikke folk bare kunne bruke opp pengene sånn, du har da rett på din del av arven?? Jeg hadde virkelig tatt kontakt med en annen advokat som er spesialist på arveloven!

Anonymkode: 8e0e0...108

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

TS her.

Takk for alle svar ❤️

Prøv å ta kontakt med jurk (juridisk rådgivning for kvinner) https://foreninger.uio.no/jurk/

Jeg vet ikke om det har noen betydning at han ikke bor i Norge lenger. I utgangspunktet kan du kreve skifte om han har vært samboer i to år  https://advokatmatch.no/uskiftet-bo

Sitat

Dersom du ønsker å gifte deg på nytt mens du sitter i et uskiftet bo, må arven fordeles før det nye ekteskap kan inngås. De øvrige arvingene kan også kreve at formuen fordeles hvis du har hatt en ny samboer i mer enn to år, eller hvis du venter barn med en ny samboer. 

Anonymkode: f475d...c39

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...