AnonymBruker Skrevet 20. april #1 Skrevet 20. april Hei - det har oppstått en liten diskusjon i familien, og jeg klarer ikke å søke meg fram til hva som er "riktig" her når det gjelder arv. Situasjonen er at min bestefar bor og har jobbet i Norge, men har ikke norsk statsborgerskap. Hvis det er av betydning så er statsborgerskapet hans heller ikke fra et EU / EØS-land. Han er ikke gift og har ikke samboer, men har barn i samme land han har statsborgerskap. Jeg er eneste slektning som har norsk statsborgerskap og bor i Norge. Når jeg søker på nett ser jeg at det vil være norsk arverett som gjelder, men hva skjer egentlig med hans bolig og formue når han faller fra? Arvingene er jo ikke norske statsborgere. Jeg vet også at han ikke har skrevet testamente, og heller aldri kommer til å gjøre dette. Håper at det finnes noen hjelpsomme sjeler der ute 🙂 Anonymkode: 1a21b...429
AnonymBruker Skrevet 20. april #2 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei - det har oppstått en liten diskusjon i familien, og jeg klarer ikke å søke meg fram til hva som er "riktig" her når det gjelder arv. Situasjonen er at min bestefar bor og har jobbet i Norge, men har ikke norsk statsborgerskap. Hvis det er av betydning så er statsborgerskapet hans heller ikke fra et EU / EØS-land. Han er ikke gift og har ikke samboer, men har barn i samme land han har statsborgerskap. Jeg er eneste slektning som har norsk statsborgerskap og bor i Norge. Når jeg søker på nett ser jeg at det vil være norsk arverett som gjelder, men hva skjer egentlig med hans bolig og formue når han faller fra? Arvingene er jo ikke norske statsborgere. Jeg vet også at han ikke har skrevet testamente, og heller aldri kommer til å gjøre dette. Håper at det finnes noen hjelpsomme sjeler der ute 🙂 Anonymkode: 1a21b...429 Det er statsborgerskapet han har som gjelder når han dør, og hvor han har sine eiendeler. Arv er komplisert, fordi reglene kan flyte i hverandre. Ditt statsborgerskap er av mindre betydning. I verste fall kan du arve ingenting fordi du er norsk og bor i Norge. Altså der finnes ikke klare regler, for arv over landegrensene uten å vite hvilket land det her er snakk om får du ikke bedre svar. Du kan undersøke med advokat eller ud om de kan svare deg. Anonymkode: 997e8...096 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #3 Skrevet 21. april Hvor er hans bolig og formue? Min mann er fra Marokko, og eier feriehus der. Arvereglene der er så vanvittige at nå skal vi heller styre på med å få det overført til ungene, med bruksrett livet ut for oss, for ellers risikerer barna (og jeg om han dør først) å måtte dele arven med kreti og pleti i familien hans. Ironisk nok er det slik at fordi vi har hjulpet dem økonomisk opp gjennom årene er de berettiget arv etter ham. Mor og søsken kan uansett kreve del av arven. Har hørt om et tilfelle der en ukjent søsken dukket opp etter dødsfall, og en større sum måtte utbetales til vedkommende i arv. Han som døde fikk aldri vite om dette søskenet, og møtte det aldri. Vedkommende meldte seg etter dødsfallet, og hadde papirer på at de hadde felles far. Det holdt. Det han eier i Norge blander ikke Marokko seg inn i, men det han eier der vil bli fordelt etter deres lover. Som er temmelig sprø for oss nordmenn. Anonymkode: 9fd5b...652 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #4 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor er hans bolig og formue? Min mann er fra Marokko, og eier feriehus der. Arvereglene der er så vanvittige at nå skal vi heller styre på med å få det overført til ungene, med bruksrett livet ut for oss, for ellers risikerer barna (og jeg om han dør først) å måtte dele arven med kreti og pleti i familien hans. Ironisk nok er det slik at fordi vi har hjulpet dem økonomisk opp gjennom årene er de berettiget arv etter ham. Mor og søsken kan uansett kreve del av arven. Har hørt om et tilfelle der en ukjent søsken dukket opp etter dødsfall, og en større sum måtte utbetales til vedkommende i arv. Han som døde fikk aldri vite om dette søskenet, og møtte det aldri. Vedkommende meldte seg etter dødsfallet, og hadde papirer på at de hadde felles far. Det holdt. Det han eier i Norge blander ikke Marokko seg inn i, men det han eier der vil bli fordelt etter deres lover. Som er temmelig sprø for oss nordmenn. Anonymkode: 9fd5b...652 Hei og takk for svar. Han har all formue i Norge - i form av bolig og penger i fysiske kontanter. Mistenker at jeg bør rådføre meg med advokat her. Anonymkode: 1a21b...429
AnonymBruker Skrevet 21. april #5 Skrevet 21. april Når han bor i Norge, og alltid formue er i Norge, er det norsk arverett som gjelder. Det betyr at alle arv deles likt mellom hans barn, uavhengig av statsborgerskap og bosted. Hvis noen av barna allerede er døde, går denne videre til deres barn. Anonymkode: b526e...f3f 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #6 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei og takk for svar. Han har all formue i Norge - i form av bolig og penger i fysiske kontanter. Mistenker at jeg bør rådføre meg med advokat her. Anonymkode: 1a21b...429 Isåfall et dette så enkelt at det går etter norske arveregler. Anonymkode: 9fd5b...652 3
CAPS LOCK Skrevet 21. april #7 Skrevet 21. april Avdødes bosted er avgjørende for om arveoppgjøret skal skje etter norsk arverett eller ikke. Dette går fram av lov om arv og dødsboskifte § 85, som sier: "Hvis ikke noe annet følger av overenskomst etter § 82, kan det kreves skifte for norsk skiftemyndighet når arvelateren ved sin død hadde sitt vanlige bosted i Norge. Hvis arvelateren ved sin død ikke hadde sitt vanlige bosted i Norge, og det ikke kreves skifte i den staten der han eller hun hadde sitt vanlige bosted, kan formue i Norge skiftes her hvis det begjæres av en person som nevnt i § 127 og skiftemyndigheten finner det hensiktsmessig. På samme vilkår kan også formue i utlandet skiftes her hvis arvelateren var norsk statsborger eller ved sin død hadde alminnelig verneting i Norge. Skiftebehandling for norsk skiftemyndighet gjennomføres etter norsk lov." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-10#KAPITTEL_2-10 Avdødes statsborgerskap og arvingenes statsborgerskap er således ikke relevant med mindre Norge og et annet land har avtalt at dette skal være avgjørende, noe som går fram av denne bestemmelsen innledningsvis og § 85 i den samme loven: "Det kan i overenskomst med fremmed stat fastsettes internasjonal-privatrettslige regler på arve- og skifterettens område. Når Norge har inngått en slik overenskomst, kan Kongen kunngjøre den som gjeldende med lovs kraft her i riket og gi de forskrifter som trengs til gjennomføring av overenskomsten." 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #8 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hei og takk for svar. Han har all formue i Norge - i form av bolig og penger i fysiske kontanter. Mistenker at jeg bør rådføre meg med advokat her. Anonymkode: 1a21b...429 Dette kompliserer saken ytterligere. Hva som kommer først, statsborgerskap, landet formuen er i eller landet hen dør i, varierer etter reglene i alle disse landene. Anonymkode: 997e8...096
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå