Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har gjennom alle år hatt 50/50 for vårt barn. Far har nå fått ny jobb og har flyttet til en annen by. Barnet bor da fast hos meg nå, samvær med far i helger og ferier etc.

Endringen kommer neste høst da barnet begynner på VGS, som ligger i byen far har flyttet til. Trolig vil barnet da bo mest med far, siden det er et stykke å pendle fra her jeg bor til skolen hver dag. Så da blir det evt samvær hos meg i helger og ferier. 

Jeg vurderer å flytte til denne byen jeg også, slik at jeg fortsatt kan ha barnet 50/50.  Er egentlig ingenting annet ved byen som lokker meg dit. 
Trives veldig godt her jeg bor, og det er dyrere å finne bolig i «fars by», som gjør det vanskelig for meg som er aleine.  Men kan ikke se for meg tre år som helge- og feriemamma heller. 

Noen som har vært i samme situasjon og vil dele noen tanker og erfaringer?

Anonymkode: 1384e...bab

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Flytt etter, men forbered deg på at barnet muligens flytter om tre år igjen for å studere. Og da må du la den unge voksne få gjøre det.

Anonymkode: a97a9...5f7

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Du må ikke glemme at barn på 16 årgjør selvstendige valg. Det er ikke gitt at dere fortsetter med 50/50 uansett hvor dere bor. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke flyttet etter. Ikke uvanlig at ungdommene flytter for å gå på videregående. Heller ikke uvanlig at såpass store ungdommer er dritt lei 50/50 og vil ha en fast base. 

Anonymkode: 499dd...613

• Liker 2
Skrevet

Det finnes facetime. Å endre miljø blir bare ensomt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde flyttet. Barnet blir mer og mer selvstendig, og som andre påpeker, vil det snart flytte videre for studier/arbeid. Jeg hadde blitt boende der jeg var med jobb, levelige boligpriser og nettverk.

Anonymkode: 0bd21...738

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er klar over at barnet skal videre etter VGS, men veit at dersom jeg flytter til fars by, vil vi fortsette med 50/50, etter alles ønske.
Barnet er mer og mer bundet opp i venner, fritidsaktiviteter og jobb, så er engstelig for at det blir veldig lite tid til «planlagt» samvær i helger, ferier etc. Da er det godt å kunne ha den hverdagslige kontakten gjennom å bo sammen noen år til. ❤️
Samtidig tenker jeg at om noen år (litt lengre frem i tid), så er det kanskje fint for barnet å komme hjem på besøk til barndomshjemmet sitt her jeg bor nå, med alle minner og bekjente som finnes her også.

Er litt å gruble over dette 😅 Dere som har svart, har dere egne erfaringer med temaet?

Anonymkode: 1384e...bab

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke flyttet etter. Barnet er klar for å prøve sine egne vinger og så trygt og godt at det kan være hos far. Det er en periode i livet vi "mister" barna våre litt, men de kommer tilbake igjen. 

Min sønn flyttet på hybel som 17 åring. Det er ikke aktuelt å flytte etter han. Vi besøker han, når vi kan og han kommer hjem med jevne mellomrom. Jeg tipper han er glad for å kunne komme "hjem" i mange år enda. 

Anonymkode: 0ea5e...489

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er litt å gruble over dette 😅 Dere som har svart, har dere egne erfaringer med temaet?

De flytter «permanent»  frem og tilbake. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke du skal rive opp hele livet ditt for å flytte etter barn/ungdom som begynner på vgs. Spørs litt hvor knyttet du er til stedet du bor nå. Jeg flyttet for å begynne på vgs når jeg var i den alderen. Jeg hadde aldri forventet at min far skulle flytte pga meg. 

Anonymkode: f879e...177

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ev. leie ut boligen din og leie der han går på skole? Da er det kanskje enklere å flytte tilbake når han blir student etter vgs., og tre år er litt kort tid å kjøpe/selge to ganger. Hvor langt unna er det, kan du pendle til jobb? Hadde hatt litt å si hvor enkelt det var å bytte jobb også, og om jeg enkelt kunne fått tilbake jobb etter tre år.

Jeg flyttet ut rett etter ungdomsskolen, hadde nok synes det var litt sært om mamma hadde flyttet etter, men det var andre tider. Om han faktisk ønsker 50/50 hadde jeg nok prøvd å få det til. 

Anonymkode: 7325d...cf2

AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt er det mellom der du bor nå og der sønnen din skal gå på vgs? Kan dere møtes en og annen kveld/helg eller blir det for langt?

jeg flyttet ut etter ungdomsskolen. Var hjemme annenhver helg. Hadde en av foreldrene mine flyttet for å bo med meg hadde det vært veldig merkelig. Jeg hadde ikke satt pris på det. Hadde og følt på et ansvar for at de satte livet sitt på vent i 3 år pga meg. 

Anonymkode: 3488c...de2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...