Gå til innhold

Samboer bare trener istedenfor å hjelpe i huset

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, og det dreier seg om 16 timer i uka totalt. Mindre enn 10% av tida. Altså mer enn nok tid til å ta sin del av husarbeidet. Om han ikke glor det er det ikke treninga som er problemet t

Anonymkode: 0919f...58d

Helt enig med deg. TS sin kjæreste jobber 40 timer i uka og trener 8 timer i uka, da gjenstår det faktisk 120 timer hver uke til å gjøre sin halvdel av arbeidsoppgavene i sitt eget hjem.

Men mindre han sover 17 timer per døgn da, men i så fall bør han komme seg til lege. 

Anonymkode: ea7c6...594

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mange er helt vanvittig stolte av treningsopplegget sitt. Ser så utrolig mange på Tinder med treningsbilder at jeg nesten begynner å tro det er noe galt med hele generasjonen.

Anonymkode: 7a7c5...611

Kjære vakre vene. Man gjør faktisk noe viktig når man prioriterer egen helse og mentale velvære. Heldigvis er jeg og mannen rause nok til å unne hverandre dette 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mange er helt vanvittig stolte av treningsopplegget sitt. Ser så utrolig mange på Tinder med treningsbilder at jeg nesten begynner å tro det er noe galt med hele generasjonen.

Mange som stolt poster bilder av hagen sin, av strikketøyet sitt og av gåturer sin i skogen også. Folk er fullstendig hekta på å tro at andre har noen som helst interesse av egen hverdag. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjære vakre vene. Man gjør faktisk noe viktig når man prioriterer egen helse og mentale velvære. Heldigvis er jeg og mannen rause nok til å unne hverandre dette 

Ikke hvis egen gode helse går på bekostning av helsen til den man liksom elsker som må jobbe og slite for to hjemme. Med mindre man er betalt toppidrettsutøver så er trening hobby, og hobby er noe man gjør etter at man har gjort sin halvdel på hjemmebane.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke hvis egen gode helse går på bekostning av helsen til den man liksom elsker som må jobbe og slite for to hjemme. Med mindre man er betalt toppidrettsutøver så er trening hobby, og hobby er noe man gjør etter at man har gjort sin halvdel på hjemmebane.

Ja? Og det er jo ikke noe problem her når det er såpass mange timer av uka igjen. Han trener ikke hver dag og han har i tillegg tilbudt seg å stå opp tidlig for å trene. Som sagt - det er ikke treninga som er problemet her. Det er nok tid til husarbeid også. Hadde det vært bedre om han satt hjemme og så på fotball og stappa chips i trynet? For da er han jo i alle fall hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For all del, fint å være sunn, men alt med måte. Det er også ganske rart å gjøre det så demonstrativt, og snakke om overdreven trening (som typen til TS driver med) som en slags tjeneste til omverdenen man fortjener beundring for.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan han ikke hjelpe til utenom trening? Hvorfor er du sammen med han egentlig?

Anonymkode: 2ef82...620

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar husvask som treningsøkt jeg. Du kan foreslå det!😅

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt GAL om jeg ikke kunne hatt 8 timer egentid i uka i et samliv. Du velger feil kamp å ta, og risikerer hele forholdet slik du argumenterer. Han har valgt å flytte sammen med deg og ditt barn, og da må du forstå at alt ikke bare kan handle om dere, men at man også må få gjøre ting som gir en time out og livskvalitet. Har du tenkt igjennom hvorfor dette irriterer deg så voldsomt? 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja? Og det er jo ikke noe problem her når det er såpass mange timer av uka igjen. Han trener ikke hver dag og han har i tillegg tilbudt seg å stå opp tidlig for å trene. Som sagt - det er ikke treninga som er problemet her. Det er nok tid til husarbeid også. Hadde det vært bedre om han satt hjemme og så på fotball og stappa chips i trynet? For da er han jo i alle fall hjemme. 

Problemet til TS er jo at han ikke bidrar på hjemmebane fordi han trener. Helt enig med deg i at han har ufattelig mange timer igjen i ei uke utover 40 t med jobb og 8 t med trening. Jeg syns han høres umoden ut som forventer å ha 100 % fritid når han ikke er på jobb. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

For all del, fint å være sunn, men alt med måte. Det er også ganske rart å gjøre det så demonstrativt, og snakke om overdreven trening (som typen til TS driver med) som en slags tjeneste til omverdenen man fortjener beundring for.

Snakk om å ville misforstå. Er det noe sted sagt at det er demonstrativt? Og overdrevent er det faktisk ikke. For de av oss som driver med trening er dette helt normalt. Heller ikke snakk om at han skal beundres av omverdenen, men at han setter et godt eksempel for barna ved å prioritere egen helse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og kjæresten trener mye begge to. For oss er treningen viktig, og vi begge blir furten når vi er skadet/syk og ikke kan trene.

Men vi bruker aldri treningen for å slippe unna husarbeid. Vi må kanskje endre planer, utsette noe husarbeid, og slikt pga trening ja, men vi dropper ikke husarbeidet.

Men jeg skjønner ikke det at han truer med å stå opp tidlig? Hvordan er det en trussel? Han kommer med ett løsningsforslag hvor han får trent, og kan hjelpe til, men det passer ikke deg? Han klarer vel stå opp å dra på trening uten å vekke hele huset?

Anonymkode: 1228f...afd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pysa skrev (15 timer siden):

Han skal ikke hjelpe deg. Han skal gjøre sin del av jobben. Ikke be om hjelp. Fortell ham at han gjerne må trene om han har tid. Har han ikke tid til barn og husarbeid osv, har han ikke tid til å trene. 

Enig. Men vil legge til en ting til.

Om mannen ikke har tid til barn og husarbeid, da bør han faktisk ikke være i et forhold overhodet.

Jeg forstår ikke hvorfor Ts får så mye pes fordi han trener!

Ts beskriver enkelt at når hun sier at han må ta mer husarbeid, da er det HAN som klikker og sier han bare trener 4 ganger i uken. Det er altså HAN som trekker frem sin trening og gjør den til en kamparena, for å fremstille Ts som urimelig som liksom hindrer ham fra å trene. Det mannen gjør her er sterk manipulering av henne!

Han bidrar ikke (nok) til husarbeidet, det til tross for at han tydeligvis er svært så frisk selv og Ts har helseutfordringer. Han trener 8 timer i uken, mens Ts ikke får tid til å trene mer enn én, maks to, ganger pr. uke.

Med andre ord, dette er en mann som ikke bidrar, ikke ønsker å bidra, som utnytter Ts som sin personlige og ubetalte hushjelp, vaskehjelp, kokke, elskerinne. Og når hun tar opp det at han ikke bidrar nok i felles hjem, så går han rett til manipulasjonsteknikker og kaller henne urimelig, selv om det er HAN som ikke bidrar og tar sin del av ansvaret.

Ts, om denne mannen ikke blir med i parterapi OG umiddelbart begynner å ta sin halvdel av husarbeid osv. - ikke flytt inn i nytt hus med ham! Og få for all del IKKE barn med en slik udugelig "mann", for mest trolig vil han ikke endre seg nok. Å leve med en mann som manipulerer slik han gjør, det bør uansett være noe du ikke ønsker for hverken deg selv eller ditt nåværende barn, langt mindre bringe flere barn inn i...

Anonymkode: 34fc0...6f1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg fortalte samboer at jeg kunne trenge litt mer hjelp i huset. Han responderte ved å si at han "bare" trener 4 ganger i uken (han trener 2 timer om gangen de dagene, så det blir jo ganske mange timer i løpet av en uke...) jeg har en datter på 5, og det beste jeg kan gjøre er å trene 1-2 ganger i uken på en bra uke... Jeg sliter også med lav energi pga endometriose... Er det riktig at han skal etterlate meg alene med hele huset bare for at han skal få trene? Ønsker å høre forskjellige synspunkter. Jeg mener jo selv at dette er ekstremt urettferdig...

Anonymkode: c3c50...ad3

Tror kanskje TS må dele litt mer av denne samtalen. Gikk den virkelig slik?

hun: jeg trenger mer hjelp til husarbeid 

han: det kan jeg ikke. Jeg trener jo bare 4 ganger i uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan bodde han før han ble sammen med deg? Var rene svinestien hjemme hos ham, fordi han trente så mye at han ikke rakk å vaske kåken?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Snakk om å ville misforstå. Er det noe sted sagt at det er demonstrativt? Og overdrevent er det faktisk ikke. For de av oss som driver med trening er dette helt normalt. Heller ikke snakk om at han skal beundres av omverdenen, men at han setter et godt eksempel for barna ved å prioritere egen helse 

Han setter ikke noe godt eksempel for en aktiv livsstil for TS sitt barn ved å stikke av på treningssenter slik at hun sitter hjemme og ser på at mammaen sliter seg ut med å gjøre husarbeid for to. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Han klarer vel stå opp å dra på trening uten å vekke hele huset?

Anonymkode: 1228f...afd

Han gjør jo tydeligvis ikke dette siden han greier å vekke både Ts og hennes barn...

Jeg kjenner flere som trener før familien våkner, fellesnevneren for alle dem er at de ikke vekker andre selv om de selv står opp grytidlig, og også at de bidrar i hus, hjem og med barn (uansett hvem barna er sine, mine, dine eller felles) like mye som partneren.

Samboeren til Ts er manipulerende og bruker sin trening som unnskyldning for at han selv ikke vil bidra, og han forsøker å gi henne skyldfølelse med å beskylde henne, dvs. manipulere henne, for å være urimelig.

Et forhold med en slik mann er dødfødt om han ikke innser at han har like mye ansvar for felles hjem og familien de utgjør, som det Ts selv har.

Anonymkode: 34fc0...6f1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han setter ikke noe godt eksempel for en aktiv livsstil for TS sitt barn ved å stikke av på treningssenter slik at hun sitter hjemme og ser på at mammaen sliter seg ut med å gjøre husarbeid for to. 

Ok. Så han bør sitte hjemme hele dagen? Det er ikke ensbetydende å ikke bidra fordi man trener. Hun trenger ikke vaske akkurat når han er på treningssenter. Hun kan forsøke å gjøre det beste ut av at han vil trene på Morgenen.  Og at samboer sannsynligvis har mer overskudd fordi han trener. Problemet ligger ikke i i treninga her, men fordeling av husarbeidet. Hvorfor er det så mange anti trenings personer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror TS hadde hatt godt av å drite i husarbeid et par ganger i uka og trene mer hun og….

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
petterm skrev (7 timer siden):

Høres ut som om du driver Airbnb der han har måltider, klesvask og sex inkludert. 

Hvorfor har dere kjøpt bolig sammen når dere ikke har felles ansvar for å holde boligen i orden?

Kanskje han bidrar mer til husholdet, holder familien med bil og er med å betaler utgiften på hennes datter. Da får hun jammen tåle å rydde opp etter sin egen unge.

Anonymkode: d251a...8ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...