Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fortalte samboer at jeg kunne trenge litt mer hjelp i huset. Han responderte ved å si at han "bare" trener 4 ganger i uken (han trener 2 timer om gangen de dagene, så det blir jo ganske mange timer i løpet av en uke...) jeg har en datter på 5, og det beste jeg kan gjøre er å trene 1-2 ganger i uken på en bra uke... Jeg sliter også med lav energi pga endometriose... Er det riktig at han skal etterlate meg alene med hele huset bare for at han skal få trene? Ønsker å høre forskjellige synspunkter. Jeg mener jo selv at dette er ekstremt urettferdig...

Anonymkode: c3c50...ad3

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Han skal ikke hjelpe deg. Han skal gjøre sin del av jobben. Ikke be om hjelp. Fortell ham at han gjerne må trene om han har tid. Har han ikke tid til barn og husarbeid osv, har han ikke tid til å trene. 

Endret av Pysa
  • Liker 28
  • Nyttig 17
AnonymBruker
Skrevet

Vesentlig spørsmål: er det DIN datter eller er det DERES datter?

Anonymkode: 8f576...71b

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Næ, det er ikke spesielt vesentlig.

Husarbeid deler man sånn cirka 50/50 når man bor sammen. Du hjelper ikke ham. han hjelper ikke deg, men begge parter gjør sin halvdel av den nødvendige jobben.

Anonymkode: a43dc...825

• Liker 17
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og om det er di datter, og ikkje hans, flytta han inn i ditt hus? 

Eg tenker at det er lett for å gli inn i ei etablert husholdning uten å ta ansvar for at det skal gjerast noko særlig, for ein som kan starte som gjest...

Endret av Fjaselina
  • Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Pysa skrev (7 timer siden):

Han skal ikke hjelpe deg. Han skal gjøre sin del av jobben. Ikke be om hjelp. Fortell ham at han gjerne må trene om han har tid. Har han ikke tid til barn og husarbeid osv, har han ikke tid til å trene. 

Ja, det er det jeg mener og. Han trua med å stå opp ekstra tidlig for å trene og da måtte jeg si nei siden det har en tendens til å vekke opp vesla veldig tidlig og jeg syns livet blir slitsomt når jeg mister søvn pga at han skal trene

AnonymBruker
Skrevet
Fjaselina skrev (7 timer siden):

Og om det er di datter, og ikkje hans, flytta han inn i ditt hus? 

Eg tenker at det er lett for å gli inn i ei etablert husholdning uten å ta ansvar for at det skal gjerast noko særlig, for ein som kan starte som gjest...

Ja det er min datter og han flyttet inn. Han flyttet da forøvrig inn for 3 år siden. Jeg nevnte for han dette med mye trening i forbindelse med at vi nå har kjøpt ny bolig sammen. Han svarte at han bare kom til å fortsette og trene 4 ganger i uka og at det ikke er mye. Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er min datter og han flyttet inn. Han flyttet da forøvrig inn for 3 år siden. Jeg nevnte for han dette med mye trening i forbindelse med at vi nå har kjøpt ny bolig sammen. Han svarte at han bare kom til å fortsette og trene 4 ganger i uka og at det ikke er mye. Ts

Høres ut som om du driver Airbnb der han har måltider, klesvask og sex inkludert. 

Hvorfor har dere kjøpt bolig sammen når dere ikke har felles ansvar for å holde boligen i orden?

• Liker 12
  • Nyttig 7
Skrevet

Vi trener begge 3-5 ganger i uka, jobber fullt, har 3 barn og hund. Mannen er i tillegg trener for laget til det ene barnet. Vi får jo allikevel støvsugd huset hver uke, laget middag, vasket badene hver uke og gulvvask annenhver uke. Klart, det er jo ikke gullendes rent til enhver tid så andre har høyere standard. Men hvor mye husarbeid har dere egentlig?? Og dere må enes om en standard. (Og jeg har endometriose og adenomyose... fått hormonspiral og det hjelper mye på!)

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Sett dere ned og lag en liste over daglige/ukentlige oppgaver. Fordel dem 50/50, med helt klart hvem som skal gjøre hva. Så gjør man oppgavene når det passer, bortsett fra middagslaging. En ukentlig handletur. 

Da burde det være god nok tid tilovers til at du får trent. Jobber dere like lange dager, f.eks 8 - 1530? Begge skal ha like mye fritid i løpet av en uke. 

Daglig: lage middag, rydde etterpå, gå med søppel. Ta annenhver dag.

Noen ganger i uka: klesvask. To ganger hver?

Ukentlig: 50% av husvasken på hver, inkl sengetøyskift. F.eks en uke lettvint vask, neste uke mer grundig. Det beste er å ha fast ansvar for hver sine rom. Lage handleliste og ukeshandle, sammen?

Det burde være veldig overkommelig for to friske mennesker å klare dette, slik at begge får fritid til trening i løpet av uka. Legg bort mobiler og skjermer noen timer hver kveld, så er det utrolig hva man får tid til 🙂

Anonymkode: 52090...68a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Han skal ikke hjelpe til. Han skal bidra på lik linje med deg om felles husholdning.

Hvorfor du blander inn treningen hans eller datteren din forstår jeg ikke. Det er bare støy.

Og du er nødt til å selv avgjøre om du trives et helt liv som den med aleneansvaret for å rydde i huset eller om du vil ha en som bidrar på lik linje med deg.

For dersom du ikke trives med å være hushjelp så kan jeg avsløre allerede nå at du kommer til å irritere deg over dette resten av livet dere deler sammen. Og får dere barn sammen vil det bare bli verre - og du ender opp med enda et barn du har aleneansvar for.

Lykke til.

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

han kan jo gjøre begge deler.

Anonymkode: d4971...164

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg fortalte samboer at jeg kunne trenge litt mer hjelp i huset. Han responderte ved å si at han "bare" trener 4 ganger i uken (han trener 2 timer om gangen de dagene, så det blir jo ganske mange timer i løpet av en uke...) jeg har en datter på 5, og det beste jeg kan gjøre er å trene 1-2 ganger i uken på en bra uke... Jeg sliter også med lav energi pga endometriose... Er det riktig at han skal etterlate meg alene med hele huset bare for at han skal få trene? Ønsker å høre forskjellige synspunkter. Jeg mener jo selv at dette er ekstremt urettferdig...

Hva mener du med å etterlate deg alene med huset? Huset trenger man ikke passe på slik man gjør med barn. 

Han bør ta sin del av husarbeidet. Men det har vel ikke noe med treningen å gjøre. Fire ganger trening i uken høres flott ut. 

Anonymkode: 2fafe...ae2

AnonymBruker
Skrevet

Det var da ikke mye trening. Både jeg og mannen har mange flere forpliktelser utenfor huset i løpet av en uke, men handterer da likevel husarbeidet. Etter at vi etablerte følgende løsning så er det ingen gnisninger, og alt blir gjort;

Jeg har ansvar for å planlegge, og ukeshandle. Og at middagen kommer på bordet hver kveld. Jeg har ansvar for at klær er rene, at sengetrekk byttes hver søndag og at handklær byttes ca hver tredje dag. Jeg har ansvar for sparing/økonomi og forsikringer. Han har ansvar for at badene er rene til fredag hver uke, han har ansvar for å støvsuge to ganger i uka, han har ansvar for at kjøkkenet er rent hver kveld, og å følge med på om det skal snø - og da komme seg opp og måke om morgenen. Og så videre. 

Med felles barn må vi hver søndag se over kalenderen, fordele dager, aktiviteter og ansvar. I ditt tilfelle får det nesten være opp til han hvor mye slikt ansvar han ønsker å ta på seg - utover at jeg ser det som naturlig at han passer mens du trener og sikt. 

Anonymkode: 146ff...d32

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ditt problem er at du anser hus og hjem som din jobb og at han bare skal hjelpe til når det passer deg. Du må endre din innstilling til å inkludere han i ditt voksne liv og dere må fordele ansvaret . Så kan man selv finne ut når det passer best å gjøre sin del. 
Når du tar voksenansvaret fra en voksen, så får du ikke den partneren du ønsker. 

Anonymkode: fa17a...e04

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er da svært mange timer igjen i en uke selv om han trener 4 ganger. Hva mener du med at han må "hjelpe deg" med boligen? Er det ikke hans hjem også? Hvorfor behandler du ham som om han er sønnen din? Hvis han forlanger å oppføre seg som en parasitt i hjemmet ditt hvor du er eneste voksen, så kan jeg ikke helt se hva du skal med ham? Han er ikke engang faren til barnet ditt og det er jo noe han gjør svært tydelig ved å blåse i at hun vekkes dersom han står tidlig opp for å trene. 

Anonymkode: ea7c6...594

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvor mye husarbeid er det med to voksne og et barn i en hustand , han trener 4 av 7  dager ? Her handler det om tankegang og kommunikasjon tenker jeg . Om man legger en skikkelig plan så kunne han trent syv dager i uken og likevel kunne dere holdt huset sammen . Sett dere ned og prat skikkelig sammen 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husarbeid måtte han gjort om han bodde alene så hvorfor skal han la være å gjøre det når han bor med noen? Hvis en lar partneren få alt ansvaret, for å slippe å gjøre noe selv så respekterer man ikke partneren. 

Anonymkode: 86468...957

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får skrive opp en liste på alt du gjør av husarbeid hver uke. Lag to kolonner der ditt og hans navn står øverst, også setter du opp hva du gjør og hva han gjør . Si fra at du syntes arbeidfordelingen hjemme  er litt skev. Og si fra at noe her må flyttes fra din kolonne og over på hans. 

Her tenker jeg det er to måter. Enten bytter dere oppgaver annenhver uke, eller så har dere fast hver uke, hele tiden. Slik at begge vet hva som skal gjøres. Da må han tilpasse dette iht sin treningstid. 

Anonymkode: 2248a...546

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Last ned Samboer-app. Loggfør alle oppgavene dere gjør, så ser dere om dere har en fair fordeling.

Jeg trener 7-8 timer i uken, men jeg gjør like mye husarbeid som samboeren. 

Anonymkode: fd5e4...d62

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...