Gå til innhold

Hva kan man ta med til psykiatrisk avdeling (besøk)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal besøke en person som er innlagt på psyk i morgen (ikke tyngste avdeling/tvang). Vet det er rutiner mtp selvmordsfare. Jeg har lyst til å ta med noe hyggelig, men blomster funker sikkert ikke (vaser kan knuses). Kan jeg ta med mat, flaske/boks med brus? Blad/bøker? Noen som vet hvilke restriksjoner de pleier å ha? 

Anonymkode: 9f02a...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skal besøke en person som er innlagt på psyk i morgen (ikke tyngste avdeling/tvang). Vet det er rutiner mtp selvmordsfare. Jeg har lyst til å ta med noe hyggelig, men blomster funker sikkert ikke (vaser kan knuses). Kan jeg ta med mat, flaske/boks med brus? Blad/bøker? Noen som vet hvilke restriksjoner de pleier å ha? 

Ring og spør. Eneste fornuftige å gjøre her. 

Anonymkode: bc350...dbd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ring og spør. Eneste fornuftige å gjøre her. 

Tenkte det er en ganske vanlig problemstilling, og at noen kanskje visste… jeg driver ikke og ringer psykiatrisk på kvelden første påskedag for småtteri. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenkte det er en ganske vanlig problemstilling, og at noen kanskje visste… jeg driver ikke og ringer psykiatrisk på kvelden første påskedag for småtteri. 

Ta gjerne med noe snop. Har du knekkebrød og tubeost er det godt å ha på rommet. De få kveldsmat tidlig og det er lenge til frokost. 

Anonymkode: e86c9...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og rett i koppen kaffe eller te. De har ofte tekjøkken med vannkoker. 

Anonymkode: e86c9...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er alltid en ansvarsvakt på jobb, også på kveld, natt og røde dager. Jeg for eksempel hadde satt mer pris på at du ringte og spurte, enn at du tar med deg ting som vi må ta fra pasienten etterpå. Dette vil være med på å bidra til en mer positiv relasjonsbygging mellom ansatte og pasient. For oss som er på jobb er det ikke småtteri. 

Anonymkode: 279d8...e8a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være ulike regler på ulike avdelinger men der jeg jobber er det lov for det meste også blomster som de kan ha på rommet. Det som går igjen er vel snop og lesestoff, her har pasientene en hylle hver i pasient kjøleskapet så det er lov å ha ulikt pålegg de liker. Popcorn som de kan lage seg i mikroen er også populært for noen, så ulike gjester tar med ulike ting. Men det er nok ulike regler for ulike avdelinger.

Anonymkode: 31bfb...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være veldig forskjellige regler fra avdeling til avdeling av ulike grunner så ring å hør, eller sjekk om det står noe pårørendeinfo eller lignede på eventuelle infosider. Jeg har en mor som har vært mye inn og ut av psykiatrisk, til tider har det vært ulike regler på ulike avdelinger under samme tak selv om hun har vært der frivillig. Det kan være hensyn de tar pga andre pasienter feks. 

Anonymkode: bf3e0...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips min mor ofte har trengt er en god multibalm til hender og lepper samt saft hun liker fordi det ofte er veldig tørr luft på slike steder.

Anonymkode: bf3e0...a76

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bok/blad burde fungere. Samme med kryssord/sudokuhefte. 
Kanskje noe hjemmelaget bakst dere kan spise sammen? Det går vel mest i enkel mat på institusjoner. Så mye av det som serveres smaker sikkert litt butikk-kjøpt. 
Siden du skal på besøk regner jeg med du har snakket med den du besøker på forhånd? Hva med å sende en melding og høre om det er noe h*n ønsker at du tar med? Regner med personen vet om regler for hva som er tillat og ikke. 
Når du skal inn på avdelingen eller besøksrommet så vil du sikkert møte en ansatt som skal låse opp. Da kan du jo høre om det du har med er tillatt på avdelingen. Og heller droppe å ta noe av det frem om det er tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta med det meste, innpakning har noe å si. Du kan ta med blomster, men gjerne også noe i plast å ha de i, eller så har vi plastmugger som vi bruker. Mat, snop, drikke, blader, bøker, alt slikt er lov. Men ikke noe i metall eller glass. Altså har du med boksbrus tar vi vare på den og heller i glass for pas. Plastflasker kan man ha på rommet. Vær obs på at dersom du har med veske/sekk må den gåes gjennom og enten ta ut evnt farlige ting, eller ta vare på den for deg mens du er der, så det enkleste er hvis du bare har med mobil/nøkler og det pas skal få som er lov. 
(Alt som kan brukes som våpen er forbudt, inkl metallbestikk, og lighter.) 

Anonymkode: 4a04c...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var innlagt ble jeg glad for blader, eller grafiske romaner. Jeg hadde ikke konsentrasjon til å lese bøker. Fikk mange bøker av venner som kom på besøk. Ble veldig glad for det, men klarte jo ikke lese noe. Det føltes derfor veldig sårt, og jeg har ikke klart å lese de bøkene etter jeg ble frisk heller. Jeg har aldri fortalt det til de som gav meg bøker, for jeg vet at de ville vise at de brydde seg. 

jeg ble og glad for drops siden jeg kunne suge på et og et drops og på en måte bruke det som en grounding teknikk. Det som betydde mest var at noen kom, satt sammen med meg og bare var der. Det var så vanskelig å være meg i den perioden, så det gav meg et pusterom.

Anonymkode: 71fb9...525

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips, alle sammen! Vedkommende har noen andre som tar meg seg alt hen trenger (jeg har spurt), så jeg tror ikke det er behov for mat eller andre praktiske ting (knekkebrød og kremer og slikt ble nevnt). Skal se om jeg finner noen blader, snop, brusflasker eller enkle bøker, det er jo litt begrenset hva de har på helligdagsåpen butikk/7-11 også. 🤪 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er alltid en ansvarsvakt på jobb, også på kveld, natt og røde dager. Jeg for eksempel hadde satt mer pris på at du ringte og spurte, enn at du tar med deg ting som vi må ta fra pasienten etterpå. Dette vil være med på å bidra til en mer positiv relasjonsbygging mellom ansatte og pasient. For oss som er på jobb er det ikke småtteri. 

Anonymkode: 279d8...e8a

Det forstår jeg! Jeg har vha denne tråden landet på ting jeg ser på det som veldig usannsynlig at noen vil ta bort (blader etc), i verste fall kan jeg spørre i inngangen, og legge det igjen i bilen før jeg går inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min intensjon var og er ikke at du skal ringe i kveld, når du skal dit i morgen. En telefon i forkant av du drar, er ikke en telefon for mye. Du kan vel og ringe den innlagte og spørre om både hva hen ønsker og hva som er lov. 

Når folk prøver å være hyggelige å hjelpe deg, så hadde det vært litt mer trivelig å lese at du setter pris på at folk bruker av sin tid, på å prøve å hjelpe deg ved å svare deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan ikke ta med seg hva som helst. Ville kanskje droppet å ha med noe… kanskje en sjokolade? Man får jo ikke gjort så mye skade med sjokoladepapir. 

Anonymkode: 7b3e4...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hva slags innleggelse det er. Om hun er på akuttpsykiatrisk, kan det være strenge regler. Enten det er en planlagt innleggelse eller ikke.

Er hun på et lengre opphold som er planlagt lang tid i forveien, er det sannsynligvis ikke like mye regler. Hva med å spørre venninnen din?

Anonymkode: e9011...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kommer helt an på hva slags innleggelse det er. Om hun er på akuttpsykiatrisk, kan det være strenge regler. Enten det er en planlagt innleggelse eller ikke.

Er hun på et lengre opphold som er planlagt lang tid i forveien, er det sannsynligvis ikke like mye regler. Hva med å spørre venninnen din?

Anonymkode: e9011...276

Venninnen svarer gjerne det som passer for henne 😅 trust me…….. folk er der av en grunn. Jeg tenker bare keep it safe og ikke ha med noe annet enn papir emballasje. 

Anonymkode: 7b3e4...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snacks (så lenge det ikke er noe spsieforstyrrelser og inni bildet), bok, blad - du kan jo og sende en melding og høre om du skal kjøpe med noe spesielt.

Anonymkode: 2695f...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...