Gå til innhold

Avklaring på AAP på veien mot ufør

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ganske like diagnoser som meg da. Har du opplevd at NAV har presset deg på noe tidspunkt? Redd for at det plutselig skal komme noe skummelt som arbeidsutprøving eller noe. 

Anonymkode: 4c31f...d24

Nei, har ikke blitt presset til noe da det ofte gjør meg sykere. Fokuset er på behandling. 

Så lenge du går i behandling og psykolog/lege er enig i at jobb og tiltak ikke er rett for deg så slipper du det. Bare husk å være åpen og ærlig om hvordan du har det og hva du tenker med saksbehandler på Nav😊

Anonymkode: 169f7...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei, er det noen her som har vært/ er på AAP? Hvor lenge har dere vært, hva er dere syke av, hva har dere blitt bedt av NAV om å gjøre for å avklares? Jeg har vært på AAP i 14 måneder og ikke hørt noe fra NAV... Får svar hvis jeg spør om noe, men ellers ingenting. Har/hadde dere mye kontakt med veileder? 

Gikk på AAP i 2 år før Nav åpnet opp for at jeg kunne søke ufør. Men det varierer veldig, å jeg kjenner ei som det tok 16-17 år før hun var ferdig avklart å kunne søke ufør. Det tar vel i snitt 7 år før man kan søke ufør.

Jeg var ikke i arbeidstrening da jeg var for dårlig til det, men var hos tiltaksarrangør i 3 omg, husker ikke hvor lang tid tiltakene skulle vare, men det var noen mnd. Ble skrevet ut fra tiltakene alle gangene da veilederne jeg hadde hos tiltaksarrangør meldte fra at jeg var for syk. Psykiske sykdommer var grunnen hos meg. Jeg prøvde å være tøff i trynet når jeg skulle på møter hos tiltaksarrangør, men de så på meg at jeg var for syk. 

Anonymkode: e28bc...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ganske like diagnoser som meg da. Har du opplevd at NAV har presset deg på noe tidspunkt? Redd for at det plutselig skal komme noe skummelt som arbeidsutprøving eller noe. 

Er ikke arbeidsutprøving en del av alles kartlegging for uføretrygd? 

Jeg fikk det for mange år siden og endte med å fortsette å jobbe, i dag jobber jeg 100% og har tjent nok til egen bolig. I løpet av de første ukene fikk jeg mange panikkangstanfall men det gikk over etter hvert. Uansett hvor skummelt det er vet du ikke hvor det kan bære hen så ha et åpent sinn.

Anonymkode: ac43d...0ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har selv et ansvar for å følge opp sin egen sak. Det går kun utover deg om du ikke blir avklart, ting skjer ikke av seg selv. Husk at veilederen din har ca 80 mennesker som hen følger opp. Du må derfor selv ta initiativet. Be om et møte for å legge en plan for avklaringen.

Anonymkode: 9218d...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er ikke arbeidsutprøving en del av alles kartlegging for uføretrygd? 

Jeg fikk det for mange år siden og endte med å fortsette å jobbe, i dag jobber jeg 100% og har tjent nok til egen bolig. I løpet av de første ukene fikk jeg mange panikkangstanfall men det gikk over etter hvert. Uansett hvor skummelt det er vet du ikke hvor det kan bære hen så ha et åpent sinn.

Noen har bare samtaler hos tiltaket som driver med arbeidsutprøving. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva mener du med at Nav har presset personer? Nav gjør jobben sin, å noen kriterier må stilles. Hvordan tenker du ellers at man skal kunne vurdere arbeidsevnen/ inntektsevnen til folk hvis man ikke kan stille krav? Dessuten så har du ikke vært på AAP så lenge, så du må nok bare belage deg på at det tar tid å at du "presses" ut i utprøving. 

Alder er jo også en greie Nav har begynt å se på, spesielt unge med lette psykiske lidelser. Men nå har ikke du sagt hvor gammel du er. 

Anonymkode: e28bc...0f0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Syk 2007. Ufør 2024. 

Anonymkode: 5459d...980

Var nav usikre på om du var syk eller ikke? Utrolig lang tid! 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2025 den 20.22):

7 år på AAP før jeg søkte uføretrygd. Gikk i behandling før jeg kom inn i NAV systemet og fortsatte ut AAP og flere år som ufør. Kunne ha søkt uføretrygd mye tidligere men jeg ville ikke gi opp håpet om å komme meg ut i arbeid. 

Hadde nok kontakt med saksbehandler jevnt og trutt. Hovedsakelig i forbindelse med forlengelse av AAP. Husker ikke om det var hver 6. måned eller mindre. Hadde møter her og der. Saksbehandler hadde kontakt med fastlege og behandler for oppdateringer. 

Det er rart av deg å avslutte et tiltak uten å være i dialog med NAV først. Kravet for AAP er å være i et tiltak. 

Anonymkode: 0cb13...e13

Var aldri i noe tiltak her heller. 7 år på AAP her før ufør.

Anonymkode: 768a0...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abra skrev (På 20.4.2025 den 20.35):

Jobbet på et lager. Skulle være 4 timer 3 dager i uken. Men måtte dra hjem tidligere hver dag pga smerter. Hadde forholdsvis enkle arbeidsoppgaver. Tiltaket ble også avsluttet litt før, de så ingen grunn til å tvinge meg gjennom alle ukene da de så hvor mye jeg slet. 

Lagerarbeid med bekhterevs? Hørtes ikke ut som en lur kombinasjon. 

Anonymkode: 2d1b2...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Lagerarbeid med bekhterevs? Hørtes ikke ut som en lur kombinasjon. 

Anonymkode: 2d1b2...2f3

Tiltaksarrangøren jeg hadde var helt nye i området. Jeg var første ‘kunde’. De hadde ikke så mange kontakter her omkring enda. Så måtte dit😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2025 den 20.41):

Så leit å høre, håper du har akseptable dager nå ❤

Dagene er opp og ned. Mye smerter som går i nervene. Desverre ikke Norge operere de ikke skadden jeg har i nakken. Og å gjøre det privat har jeg ikke mulighet til.

Så må da bare prøve å gjøre dagene best ut av hvordan en har det

Anonymkode: 52802...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på AAP i to år pluss ventetiden på søknaden. Fikk godkjent arbeidet arbeidsgiver hadde gjort under sykemeldingsperioden som utprøving. NAV var også enige med meg og arbeidsgiver at omplasseringen jeg hadde fått var det beste som kunne skje meg i arbeidslivet. Jobber i dag deltid i den jobben. 
Hadde i tillegg fysisk diagnose som det ikke var tvil om. Alt i alt mange faktorer som gjorde at jeg slapp å gå å vente så lenge. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...