Gå til innhold

Hvor mye bør voksne barn få vite om foreldrenes fortid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tvillinger på 24 år med min eks, som jeg ikke har hatt kontakt med de siste 6 årene.

Jeg gikk fra min eks da han var litt for glad i å drikke, og ikke ønsket å legge seg inn på rehabilitering.

Etter bruddet ble jentene boende mest hos meg siden de var bare to år gamle, og har i dag kontakt med sin far av og til.

Nå forteller jentene meg at deres far plutselig har åpnet opp og begynt å fortelle om livet sitt da han møtte meg, og forteller hvordan vi levde da vi var unge og litt ville studenter for 26 år siden.

Jeg bodde i kollektiv da jeg møtte han, var på byen hver helg og omgikk folk som kun drakk alkohol, men også folk som røykte hasj og noen som tok ecstasy eller andre stoffer til fest og festivaler.

Jeg røykte hasj av og til en periode, og testet ut ecstasy og annen partydop når jeg var på festivaler som Roskilde, Quartfestivalen ol.

Jeg ble aldri avhengig av stoff og har hatt fast jobb, egen bolig og bil i alle år, mens han har røykt hasj ved siden av drikkingen siden vi var unge, har ikke jobb og bor i en litt miserabel sokkelleilighet han leier.

Jeg har aldri snakket med jentene om mitt forhold til alkohol eller andre rusmidler, men i dag spurte de meg og fortalte at faren har sagt at jeg brukte mye stoffer og levde et  utsvevende liv, noe som er en overdrivelse.

Jeg føler at barna mine har fått et annet syn på meg og forstår ikke at det er bra for de å vite hvordan foreldrene var når de var unge, og iallfall ikke foreldrenes forhold til narkotika.

Min eks er en stor idiot og skal hevde seg selv og ødelegge forholdet mellom meg og jentene.

Skal man virkelig fortelle voksne barn alt?

Anonymkode: 2cf78...33f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dine jenter er voksne. Fortell dem sannheten og at du skjønte tidlig at dette ikke var et liv som kunne fortsette, og derfor tok andre valg når du ble eldre. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe problem med at voksne barn får vite slikt. 

Anonymkode: 8a787...96f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har tvillinger på 24 år med min eks, som jeg ikke har hatt kontakt med de siste 6 årene.

Jeg gikk fra min eks da han var litt for glad i å drikke, og ikke ønsket å legge seg inn på rehabilitering.

Etter bruddet ble jentene boende mest hos meg siden de var bare to år gamle, og har i dag kontakt med sin far av og til.

Nå forteller jentene meg at deres far plutselig har åpnet opp og begynt å fortelle om livet sitt da han møtte meg, og forteller hvordan vi levde da vi var unge og litt ville studenter for 26 år siden.

Jeg bodde i kollektiv da jeg møtte han, var på byen hver helg og omgikk folk som kun drakk alkohol, men også folk som røykte hasj og noen som tok ecstasy eller andre stoffer til fest og festivaler.

Jeg røykte hasj av og til en periode, og testet ut ecstasy og annen partydop når jeg var på festivaler som Roskilde, Quartfestivalen ol.

Jeg ble aldri avhengig av stoff og har hatt fast jobb, egen bolig og bil i alle år, mens han har røykt hasj ved siden av drikkingen siden vi var unge, har ikke jobb og bor i en litt miserabel sokkelleilighet han leier.

Jeg har aldri snakket med jentene om mitt forhold til alkohol eller andre rusmidler, men i dag spurte de meg og fortalte at faren har sagt at jeg brukte mye stoffer og levde et  utsvevende liv, noe som er en overdrivelse.

Jeg føler at barna mine har fått et annet syn på meg og forstår ikke at det er bra for de å vite hvordan foreldrene var når de var unge, og iallfall ikke foreldrenes forhold til narkotika.

Min eks er en stor idiot og skal hevde seg selv og ødelegge forholdet mellom meg og jentene.

Skal man virkelig fortelle voksne barn alt?

Du har jo vært dum å tatt dop? Det er jo sannheten. Jeg kan ikke i min villeste fantasi forstå folk som prøver narkotika. Ellers er barna dine godt voksne 24 år gamle. Han sa sannheten. Hadde barna vært 4 år noe helt annet.

Anonymkode: a0426...620

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

smilo skrev (Akkurat nå):

Dine jenter er voksne. Fortell dem sannheten og at du skjønte tidlig at dette ikke var et liv som kunne fortsette, og derfor tok andre valg når du ble eldre. 

Jentene mine har nesten ikke drukket alkohol fordi de er veldig opptatt av trening og en sunn livsstil, og ble veldig overrasket og sa de var skuffet over meg.

Jeg var Ærlig og sa at jeg hadde prøvd et par ting fordi jeg var nysgjerrige og ville ha det gøy, men har aldri hatt avhengighetsproblemer slik som deres far, og at jeg ikke forstod hvorfor deres far skulle begynne å snakke om dette nå og dra meg ned i driten.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har jo vært dum å tatt dop? Det er jo sannheten. Jeg kan ikke i min villeste fantasi forstå folk som prøver narkotika. Ellers er barna dine godt voksne 24 år gamle. Han sa sannheten. Hadde barna vært 4 år noe helt annet.

Anonymkode: a0426...62

Jeg angrer ikke på at jeg har prøvd dop, for da har jeg faktisk en erfaring jeg kan uttale om, i likhet med andre som uttaler seg skråsikkert og ikke vet hva de snakker om

smilo skrev (7 minutter siden):

Jeg tok ikke noe valg for jeg hadde ikke problemer med å slutte.

Jeg prøvde dop fordi jeg ville finne ut hvordan det var, og ble ikke avhengig.

I dag drikker jeg nesten ikke alkohol heller.

Ts

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har litt yngre barn enn deg, 18-20, og vært helt åpne med de om at jeg har prøvd f.eks hasj, og kokain et par ganger tidlig i 20 årene. Jeg ser på det som en styrke, at jeg kan bruke min idioti for å ha mer tyngde bak argumentene om hvorfor dop er idioti. Tror det at jeg har vært åpne med de har gjort at de har kommet å snakket med meg når de har opplevd f.eks å få tilbud om dop i russetiden.

De har vært veldig åpne med meg, og jeg vet at ingen av de har testet noe. Tror en del av det kommer av at jeg har tatt spenningen og mystikken helt ut av det for de

Anonymkode: 52457...ac0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine voksne barn vet "alt". 

Og har alltid sagt at jeg har prøvd alt og gjort alt, så hvis de lurer på noe eller vil teste noe, spør heller meg først, så kan jeg forklare om det meste. 

Vi har et svært åpent forhold og kan snakke om alt. Det har vært veldig viktig for meg, at vi voksne tør å snakke med ungene om alt fra sex til heroin. Eller fra trening til spiseforstyrrelser. Mobbing, følelser, forelskelser, depresjoner osv. ALT! 

Anonymkode: e13f4...e24

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt yngre barn enn deg, 18-20, og vært helt åpne med de om at jeg har prøvd f.eks hasj, og kokain et par ganger tidlig i 20 årene. Jeg ser på det som en styrke, at jeg kan bruke min idioti for å ha mer tyngde bak argumentene om hvorfor dop er idioti. Tror det at jeg har vært åpne med de har gjort at de har kommet å snakket med meg når de har opplevd f.eks å få tilbud om dop i russetiden.

De har vært veldig åpne med meg, og jeg vet at ingen av de har testet noe. Tror en del av det kommer av at jeg har tatt spenningen og mystikken helt ut av det for de

Anonymkode: 52457...ac0

Mine jenter er anti-narkotika, drakk ikke alkohol før det var 18 år og de har vært full én gang.

Det å ha en far som er alkoholiker og røyker hasj daglig har nok satt sine spor, derfor har de valgt en straight livsstil med mye trening og sunt kosthold, og sier de ble veldig skuffet over meg.

Prøver å få de til å forstå at det er forskjell mellom å prøve partydop en periode, og å være på kjøret slik som deres far, men de klarer ikke helt å se forskjellen .

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg angrer ikke på at jeg har prøvd dop, for da har jeg faktisk en erfaring jeg kan uttale om, i likhet med andre som uttaler seg skråsikkert og ikke vet hva de snakker om

Jeg tok ikke noe valg for jeg hadde ikke problemer med å slutte.

Jeg prøvde dop fordi jeg ville finne ut hvordan det var, og ble ikke avhengig.

I dag drikker jeg nesten ikke alkohol heller.

Ts

Er ikke dette delvis genetisk da? Du hadde flaks og ble ikke avhengig? Eller død. Men det er et flakselement der.  

Uansett, nå er katta ut av sekken, uavhengig av hva du synes om at de vet det. Nå kan du øve både deg og dem på å være voksen, ta ansvar for det du har gjort, si du forstår at de er skuffet, for dette var jævlig dumt gjort av deg og det er litt flaks og litt prestasjon at det ikke ble verre enn det ble.

Anonymkode: b350c...cf5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å stå støtt for den fortiden en har hatt enn å skjule, dekke over og ha hemmeligheter. Ja vel nå ble det fortalt av "feil" person og du kunne hatt bedre kontroll med historien om det var du selv som fortalte men en kan aldri eie andres historier og fortellinger om deg. En må lære seg at en er alltid en synder eller en helgen i andres historier uansett hvordan det objektivt er. 

Selv om du ser dine barn bare som dine barn så er de også voksne, og voksne mennesker er vanligvis såpass herdet at de vet at ingen er helgen (selv ikke sine egne foreldre) og svært få er djevelen selv med feil og uperfekte handlinger. Jeg tror ikke voksne barn tar noe skade av å høre at foreldre har hatt sin fortid. 

Anonymkode: 173bb...722

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Prøver å få de til å forstå at det er forskjell mellom å prøve partydop en periode, og å være på kjøret slik som deres far, men de klarer ikke helt å se forskjellen .

Ts

Enda mer viktig å være åpen til dem. Avhengighet er en sykdom. Høres ut som de har vokst opp uten å vite dette om rus.

Anonymkode: 6501d...8c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tok dumme valg en gang i tiden, stå for det. Barna dine er voksne, både de og du tåler at de er skuffet over fortiden din.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har alle ei fortid, og ett levd liv. 

Forskjellen på folk generelt, er att noen vokser opp, mens andre fortsetter ungdomstiden sin til langt oppi 50 åra. 

Dine barn har hatt sin tid de og, er nok mye DU ikke vet. 

Anonymkode: 0c1bf...aa8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke dette delvis genetisk da? Du hadde flaks og ble ikke avhengig? Eller død. Men det er et flakselement der.  

Uansett, nå er katta ut av sekken, uavhengig av hva du synes om at de vet det. Nå kan du øve både deg og dem på å være voksen, ta ansvar for det du har gjort, si du forstår at de er skuffet, for dette var jævlig dumt gjort av deg og det er litt flaks og litt prestasjon at det ikke ble verre enn det ble.

Jeg vet ikke helt hva som var grunnen til at jeg sluttet å bruke partydop, men jeg tror jeg gikk lei og husker at det ikke gav meg så mye som de første gangene.

Dessuten ønsket jeg noe nytt i livet mitt og valgte da å bli gravid, men med feil mann, for jeg forstod ikke at barnas far hadde et alvorlig alkoholproblem før det var for sent.

Jeg trodde at hvis jeg bare pøste på med kjærlighet så ville alt løse seg, men han fikk det bare verre.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne tatt kontroll over narrativet ved å fortelle dem om dette selv, helt ærlig så burde det vært snakket om mens de var tenåringer? Jeg var 14-15 år da jeg forstod at min far slet med avhengighet, han snakket ikke med meg om egen rusproblematikk, men han var åpen om at flere i familien har slitt med alkoholisme, det er jeg veldig takknemlig for ettersom jeg vet at avhengighet er arvelig, og jeg har allerede slitt med en annen form for avhengighet tidligere. Fordi jeg visste om alkoholmisbruket som har gått i arv i familien, så har jeg vært veldig obs på mine egne mønster. 

Anonymkode: e6e2b...03b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enda mer viktig å være åpen til dem. Avhengighet er en sykdom. Høres ut som de har vokst opp uten å vite dette om rus.

Anonymkode: 6501d...8c1

Ja de har et svart-hvitt bilde på hvordan rusmidler er.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mine jenter er anti-narkotika, drakk ikke alkohol før det var 18 år og de har vært full én gang.

Det å ha en far som er alkoholiker og røyker hasj daglig har nok satt sine spor, derfor har de valgt en straight livsstil med mye trening og sunt kosthold, og sier de ble veldig skuffet over meg.

Ts

De er ikke modne nok til å se forskjellen ennå. De ser verden i svart-hvitt, med modenhet ser man at søkk er det ikke. Ville tatt dette med stor ro. For det første ville jeg tatt en prat med dem om at de ikke har noen grunn til å være skuffet over deg. Minn dem på hvem som har tatt vare på dem gjennom oppveksten og at dette var lenge siden. Dessuten bør du passe deg for å snakke masse dritt om faren deres, selv om du kan føle at det er fortjent. 

Anonymkode: 65568...71d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke modne nok til å se forskjellen ennå. De ser verden i svart-hvitt, med modenhet ser man at søkk er det ikke. Ville tatt dette med stor ro. For det første ville jeg tatt en prat med dem om at de ikke har noen grunn til å være skuffet over deg. Minn dem på hvem som har tatt vare på dem gjennom oppveksten og at dette var lenge siden. Dessuten bør du passe deg for å snakke masse dritt om faren deres, selv om du kan føle at det er fortjent. 

*slik er det ikke, autocorrect gjorde det til «søkk»…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja de har et svart-hvitt bilde på hvordan rusmidler er.

Ts

Hva har du fortalt dem om grunnen til at du forlot deres far da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...