Gå til innhold

De som tar opp flere lån på kreditt. Er de ikke klar over rentene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Enig. Nå ser jeg for så vidt noen poenger i artikkelen. Det er mulig å ta opp ganske mye lån i lånekassen uten at noen stiller noe særlig spørsmål til deg. Du ville aldri fått så mye lån, så lett i en vanlig bank. Så at ting kanskje kan gjøres bedre i søknadsprosessen kan nok hende. 

Men likefullt var artikkelen veldig uheldig vinklet for den stakkars dama som ble brukt for å eksemplifisere dette. Rett og slett svakt håndtert av NRK etter min mening. 

Anonymkode: ed2f6...f80

Ja, en får lån uansett i lånekassen. Selv da jeg var svartelistet overalt, fikk jeg lån der.

Anonymkode: 8fc4b...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, en får lån uansett i lånekassen. Selv da jeg var svartelistet overalt, fikk jeg lån der.

Ikke sant. Jeg vet ikke om lånekassen kjører noen som helst form for kredittsjekk egentlig. Men såvidt meg bekjent stilles det få krav av økonomisk art for å kvalifisere til et lån hos Lånekassen. Noe som nok er betimelig å diskutere. 

Men jeg føler vel ikke at NRK artikkelen treffer veldig godt på det poenget. Jeg føler mer at den egentlig bare henger ut en dame som ikke har evnet å sette seg inn i betingelsene, og fremstiller henne som rett og slett ganske dum. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke sant. Jeg vet ikke om lånekassen kjører noen som helst form for kredittsjekk egentlig. Men såvidt meg bekjent stilles det få krav av økonomisk art for å kvalifisere til et lån hos Lånekassen. Noe som nok er betimelig å diskutere. 

Men jeg føler vel ikke at NRK artikkelen treffer veldig godt på det poenget. Jeg føler mer at den egentlig bare henger ut en dame som ikke har evnet å sette seg inn i betingelsene, og fremstiller henne som rett og slett ganske dum. 

Ingen kredittsjekk, en har faktisk krav på å få det som student. Med 0 i inntekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2025 den 19.04):

Noen er klar over rentene, men skyver bare problemet foran seg. Det gjelder andre lån også, senest i dag leste jeg en sak om ei som "følte seg lurt" av Lånekassen. Hun hadde tatt opp ett av de gunstigste lånene man kan få, uten å sjekke noe av vilkår, tydeligvis. Og så kom det overraskende på at det må betales tilbake.

https://www.nrk.no/buskerud/stadig-flere-studenter-har-mer-enn-en-million-i-studiegjeld-_-tone-lise-foler-at-hun-har-blitt-lurt-1.17359461

Anonymkode: aa201...b53

Leste denne jeg også, og ble sjokkert over fremstillingen av dama. Hun beskrives jo som ganske dum. Det er ens eget ansvar å sjekke vilkårene når man studerer.  Visst er det lett å få lån, men det skal jo brukes til studier som forhåpentligvis skal føre til en jobb etter hvert. 

AnonymBruker skrev (På 21.4.2025 den 1.11):

Ja jeg syntes saken var såpass spesiell at den ikke burde vært på trykk, med mindre det er noe som ikke kommer frem i artikkelen så er hun jo på ingen måte lurt. Hun bare fikk sjokk da hun forsto hvor mye hun må betale tilbake i måneden. 

Anonymkode: aa201...b53

Nettopp. 👍

AnonymBruker skrev (På 21.4.2025 den 9.00):

Mange som er dårlig i økonomi, skyldes at foreldre ikke snakket om økonomi hjemme. Barneskolen lærer dessverre bort veldig lite om privat økonomi. Derfor er det veldig VIKTIG at dere foreldre snakker med barna (i skolealder) om økonomi hjemme. Hva slags utfordringer som kan oppstå, nedbetaling av lån, forskjell på sparekonto og fond, osv… Hvorfor dere prioritere å betale ditt og datt og nedprioritere ditt og datt. Ikke undervurder deres barn, de forstår mye mer enn dere tror :) 

Anonymkode: e6acc...4e5

Det er på ungdomsskolen man skal begynne å lære om privatøkonomi. Det er ikke barneskolens feil at folk får stor gjeld. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...