AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:43 #1 Del Skrevet søndag kl 16:43 Leser stadig om folk som er i økonomisk krise, så de tar opp lån hos lett tilgjengelige og useriøse aktører. De får deretter sjokk når innbetalinger med renter kommer. Skjuler disse aktørene hvor dyrt det er å låne av dem eller er folk naive? Kjenner flere som har slik gjeld. De er smarte mennesker med universitetsgrad🤔 Anonymkode: 58035...645 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet søndag kl 16:58 #2 Del Skrevet søndag kl 16:58 Alt dette står der om når man signerer lånepapir. Men mange "pisser på føttene" for å de litt varme. Men er veldig kortvarig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:03 #3 Del Skrevet søndag kl 17:03 Jo, men er gjerne desperate Folk er betalingsvillige til det ikke går lenger, burde stoppet lenge før man tok slike lån Anonymkode: 48d20...a4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:04 #4 Del Skrevet søndag kl 17:04 Noen er klar over rentene, men skyver bare problemet foran seg. Det gjelder andre lån også, senest i dag leste jeg en sak om ei som "følte seg lurt" av Lånekassen. Hun hadde tatt opp ett av de gunstigste lånene man kan få, uten å sjekke noe av vilkår, tydeligvis. Og så kom det overraskende på at det må betales tilbake. https://www.nrk.no/buskerud/stadig-flere-studenter-har-mer-enn-en-million-i-studiegjeld-_-tone-lise-foler-at-hun-har-blitt-lurt-1.17359461 Anonymkode: aa201...b53 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:08 #5 Del Skrevet søndag kl 17:08 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Noen er klar over rentene, men skyver bare problemet foran seg. Det gjelder andre lån også, senest i dag leste jeg en sak om ei som "følte seg lurt" av Lånekassen. Hun hadde tatt opp ett av de gunstigste lånene man kan få, uten å sjekke noe av vilkår, tydeligvis. Og så kom det overraskende på at det må betales tilbake. https://www.nrk.no/buskerud/stadig-flere-studenter-har-mer-enn-en-million-i-studiegjeld-_-tone-lise-foler-at-hun-har-blitt-lurt-1.17359461 Anonymkode: aa201...b53 Det her er meget spesielt, å være voksen og godt opp i årene og allikevel ha så lite clue om eget lån. Anonymkode: 245e3...16c 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:13 #6 Del Skrevet søndag kl 17:13 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Leser stadig om folk som er i økonomisk krise, så de tar opp lån hos lett tilgjengelige og useriøse aktører. De får deretter sjokk når innbetalinger med renter kommer. Skjuler disse aktørene hvor dyrt det er å låne av dem eller er folk naive? Kjenner flere som har slik gjeld. De er smarte mennesker med universitetsgrad🤔 Anonymkode: 58035...645 Lån uten sikkerhet er en sak, kredittkort er en annen sak. Hvordan folk løser sin økonomi er stort sett en privat sak, i alle fall så lenge usikret gjeld ikke går,ut over andre. Hvor smarte dem du kjenner er eller ikke er må du nesten finne ut av selv. Jeg kjenner ikke din omgangskrets. Anonymkode: 1c517...147 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:11 #7 Del Skrevet søndag kl 23:11 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det her er meget spesielt, å være voksen og godt opp i årene og allikevel ha så lite clue om eget lån. Anonymkode: 245e3...16c Ja jeg syntes saken var såpass spesiell at den ikke burde vært på trykk, med mindre det er noe som ikke kommer frem i artikkelen så er hun jo på ingen måte lurt. Hun bare fikk sjokk da hun forsto hvor mye hun må betale tilbake i måneden. Anonymkode: aa201...b53 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krist1an Skrevet søndag kl 23:24 #8 Del Skrevet søndag kl 23:24 Ikke alle som har et valg. Ikke alle som har hatt muligheten til å spare seg opp en buffer. Ting skjer, en knekt tann, uhell med bil, mistet briller osv. Av og til så må man, om det er høye renter og dårlige vilkår eller ikke. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:31 #9 Del Skrevet søndag kl 23:31 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Noen er klar over rentene, men skyver bare problemet foran seg. Det gjelder andre lån også, senest i dag leste jeg en sak om ei som "følte seg lurt" av Lånekassen. Hun hadde tatt opp ett av de gunstigste lånene man kan få, uten å sjekke noe av vilkår, tydeligvis. Og så kom det overraskende på at det må betales tilbake. https://www.nrk.no/buskerud/stadig-flere-studenter-har-mer-enn-en-million-i-studiegjeld-_-tone-lise-foler-at-hun-har-blitt-lurt-1.17359461 Anonymkode: aa201...b53 Wow. Dette er virkelig noe av det mest oppsiktsvekkende jeg har lest på lenge. Hun burde jo spares fra å legges ut på nett 😱 Skjønte ikke at det ble så mye, skjønte ikke at det ble dyrt, skjønte ikke at alt dette skulle betales tilbake, har blitt lurt, lånet romantiseres av Lånekassen. Gud bedre for en ansvarsfraskrivelse! Anonymkode: 8dd1b...5ee 18 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:32 #10 Del Skrevet søndag kl 23:32 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Noen er klar over rentene, men skyver bare problemet foran seg. Det gjelder andre lån også, senest i dag leste jeg en sak om ei som "følte seg lurt" av Lånekassen. Hun hadde tatt opp ett av de gunstigste lånene man kan få, uten å sjekke noe av vilkår, tydeligvis. Og så kom det overraskende på at det må betales tilbake. https://www.nrk.no/buskerud/stadig-flere-studenter-har-mer-enn-en-million-i-studiegjeld-_-tone-lise-foler-at-hun-har-blitt-lurt-1.17359461 Anonymkode: aa201...b53 "Lurt" fordi hun ikke leste villkår som er veldig tydelige og enkle å forstå, spesielt delen med omgjøringsstipend. Her føler jeg at hun driter seg skikkelig ut. Makan til tiltaksløshet. Og hun der skal bli lærer og lære unge til å bli reflekterte og å oppsøke kunnskap? Anonymkode: 807eb...18d 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet søndag kl 23:36 #11 Del Skrevet søndag kl 23:36 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Noen er klar over rentene, men skyver bare problemet foran seg. Det gjelder andre lån også, senest i dag leste jeg en sak om ei som "følte seg lurt" av Lånekassen. Hun hadde tatt opp ett av de gunstigste lånene man kan få, uten å sjekke noe av vilkår, tydeligvis. Og så kom det overraskende på at det må betales tilbake. https://www.nrk.no/buskerud/stadig-flere-studenter-har-mer-enn-en-million-i-studiegjeld-_-tone-lise-foler-at-hun-har-blitt-lurt-1.17359461 Anonymkode: aa201...b53 en typisk skylde på alle andre enn seg selv for egen kunnskapsløshet, AnonymBruker skrev (6 timer siden): Leser stadig om folk som er i økonomisk krise, så de tar opp lån hos lett tilgjengelige og useriøse aktører. De får deretter sjokk når innbetalinger med renter kommer. Skjuler disse aktørene hvor dyrt det er å låne av dem eller er folk naive? Kjenner flere som har slik gjeld. De er smarte mennesker med universitetsgrad🤔 Anonymkode: 58035...645 dessverre så finnes det mange som ikke tenker lengre frem enn sin egen nese økonomisk, noen har tidligere i livet ikke hatt mulighet til å spare opp, noen har ikke spart på grunn av ekstremt sløseri, og for begge disse gruppene så er det lett å ty til raskt og "enkelt" lån når de plutselig står der og trenger penger i nøden. Så har du de som tar opp dyre lån for å reise til syden/Forbruke på noe de absolutt ikke trenger, jeg tror de bare se sum og en % uten og egentlig ha kapasitet til å sette disse sammen eller tenke fremover. hva som suser mellom ørene til disse vet jeg desverre ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 00:15 #12 Del Skrevet mandag kl 00:15 En del mennesker er rett og slett dumme. Husker ei på Luksusfellen for noen år siden som hadde refinansiert studielånet sitt til et dyrt forbrukslån, fordi hun syntes det ble ryddigere med ett lån...🙄 Anonymkode: 12ce3...fcc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 00:29 #13 Del Skrevet mandag kl 00:29 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): En del mennesker er rett og slett dumme. Husker ei på Luksusfellen for noen år siden som hadde refinansiert studielånet sitt til et dyrt forbrukslån, fordi hun syntes det ble ryddigere med ett lån...🙄 Anonymkode: 12ce3...fcc Holy moly! 😲🤣 Anonymkode: fe00b...c21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 00:46 #14 Del Skrevet mandag kl 00:46 AnonymBruker skrev (1 time siden): "Lurt" fordi hun ikke leste villkår som er veldig tydelige og enkle å forstå, spesielt delen med omgjøringsstipend. Her føler jeg at hun driter seg skikkelig ut. Makan til tiltaksløshet. Og hun der skal bli lærer og lære unge til å bli reflekterte og å oppsøke kunnskap? Anonymkode: 807eb...18d Når det sies at lånet er gunstig så gjelder jo det relativt til andre lån, og det skal godt gjøres å finne et lån med like gode vilkår som studielånet. Hva forventet hun egentlig, at lånet skulle være rentefritt eller aldri variere? Lånekassen tilbyr jo fastrente også. Dette er en ikke-sak som ikke burde vært trykket. Anonymkode: 5e184...33e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:00 #15 Del Skrevet mandag kl 07:00 Mange som er dårlig i økonomi, skyldes at foreldre ikke snakket om økonomi hjemme. Barneskolen lærer dessverre bort veldig lite om privat økonomi. Derfor er det veldig VIKTIG at dere foreldre snakker med barna (i skolealder) om økonomi hjemme. Hva slags utfordringer som kan oppstå, nedbetaling av lån, forskjell på sparekonto og fond, osv… Hvorfor dere prioritere å betale ditt og datt og nedprioritere ditt og datt. Ikke undervurder deres barn, de forstår mye mer enn dere tror Anonymkode: e6acc...4e5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:07 #16 Del Skrevet mandag kl 07:07 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mange som er dårlig i økonomi, skyldes at foreldre ikke snakket om økonomi hjemme. Barneskolen lærer dessverre bort veldig lite om privat økonomi. Derfor er det veldig VIKTIG at dere foreldre snakker med barna (i skolealder) om økonomi hjemme. Hva slags utfordringer som kan oppstå, nedbetaling av lån, forskjell på sparekonto og fond, osv… Hvorfor dere prioritere å betale ditt og datt og nedprioritere ditt og datt. Ikke undervurder deres barn, de forstår mye mer enn dere tror Anonymkode: e6acc...4e5 Vi hadde i alle fall eget emne innen privatøkonomi på ungdomsskolen for ca 15 år siden, og jeg regner med at dette bare har blitt mer av etter dette. Vi satte opp budsjett og lærte renteregning... Så dette er ikke noe man er avhengig av å lære hjemme. Tenker at det er mange som rett og slett lærer dumme ting hjemmefra, og jeg synes ikke at man skal være avhengig av å ha ressursterke foreldre for å lære dette. Anonymkode: 17a13...af0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:45 #17 Del Skrevet mandag kl 08:45 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Wow. Dette er virkelig noe av det mest oppsiktsvekkende jeg har lest på lenge. Hun burde jo spares fra å legges ut på nett 😱 Skjønte ikke at det ble så mye, skjønte ikke at det ble dyrt, skjønte ikke at alt dette skulle betales tilbake, har blitt lurt, lånet romantiseres av Lånekassen. Gud bedre for en ansvarsfraskrivelse! Anonymkode: 8dd1b...5ee Leste også artikkelen og stusset mest på det presseetiske egentlig. Mulig at ting kan gjøres bedre og klarere i søknadsprosessen til Lånekassen for å få mer oversikt over akkumulert lån, og at journalisten ønsket å sette fokus på det. Men likevel, å bruke en så uvitende person som eksempel syns jeg er ugreit. Journalisten må jo ha skjønt at 98% av de som leser denne artikkelen kommer til å stemple henne som direkte dum. Rett og slett ugreit syns jeg. Anonymkode: ed2f6...f80 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:31 #18 Del Skrevet mandag kl 10:31 AnonymBruker skrev (1 time siden): Leste også artikkelen og stusset mest på det presseetiske egentlig. Mulig at ting kan gjøres bedre og klarere i søknadsprosessen til Lånekassen for å få mer oversikt over akkumulert lån, og at journalisten ønsket å sette fokus på det. Men likevel, å bruke en så uvitende person som eksempel syns jeg er ugreit. Journalisten må jo ha skjønt at 98% av de som leser denne artikkelen kommer til å stemple henne som direkte dum. Rett og slett ugreit syns jeg. Anonymkode: ed2f6...f80 Ja, var det jeg tenkte også. Godt mulig artikkelen var tenkt som en advarsel til andre som ikke har for vane å sette seg inn i hva de signerer på, dem er det sikkert mange av. Men de burde unngått å trykke dette med "følte seg lurt". Jeg forstår ikke helt hvordan Lånekassen romantiserer noe, og man kan vel ringe inn og få veiledning om man har behov. Men de kan jo umulig ha kapasitet til at samtlige som tar opp studielån får veiledning i hva det vil si å ha et lån. Det bør man strengt tatt ha lært hvis man har kvalifisert seg til høyere utdanning. Anonymkode: aa201...b53 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:42 #19 Del Skrevet mandag kl 10:42 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Noen er klar over rentene, men skyver bare problemet foran seg. Anonymkode: aa201...b53 Tenker dette er veldig vanlig blant folk som sliter med dårlig gjeld. Snakket med en kamerat om det senest i går. Han er langtidsledig og lever på ymse stønader fra NAV, og tok på seg kredittkortgjeld for å finansiere et semester da han hang etter med studiene. Nå sier han at det går bra, for han betaler jo bare så lite som mulig på det. 🙄 Betyr jo at han bare øser ut penger på renter i årevis. Han sier også at han skal bli kvitt gjelda når han endelig får seg jobb. Han burde åpenbart omrokkere på gjelden så han kommer i gang med rentefrie perioder igjen, eller aller helst stramme inn livreima skikkelig å ta unna så mye som mulig av lånet, men svaret er alltid det samme: Det skal løses i fremtiden når ting ordner seg og alle planetene er på linje. Anonymkode: 715d5...a1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:45 #20 Del Skrevet mandag kl 10:45 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, var det jeg tenkte også. Godt mulig artikkelen var tenkt som en advarsel til andre som ikke har for vane å sette seg inn i hva de signerer på, dem er det sikkert mange av. Men de burde unngått å trykke dette med "følte seg lurt". Jeg forstår ikke helt hvordan Lånekassen romantiserer noe, og man kan vel ringe inn og få veiledning om man har behov. Men de kan jo umulig ha kapasitet til at samtlige som tar opp studielån får veiledning i hva det vil si å ha et lån. Det bør man strengt tatt ha lært hvis man har kvalifisert seg til høyere utdanning. Anonymkode: aa201...b53 Enig. Nå ser jeg for så vidt noen poenger i artikkelen. Det er mulig å ta opp ganske mye lån i lånekassen uten at noen stiller noe særlig spørsmål til deg. Du ville aldri fått så mye lån, så lett i en vanlig bank. Så at ting kanskje kan gjøres bedre i søknadsprosessen kan nok hende. Men likefullt var artikkelen veldig uheldig vinklet for den stakkars dama som ble brukt for å eksemplifisere dette. Rett og slett svakt håndtert av NRK etter min mening. Anonymkode: ed2f6...f80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå