Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det var optiker som sa at jeg hadde tørre øyne. Muligens på vei til å få grå stær. Har i etterkant fått en revmatisk diagnose (ikke autoimmun), men ikke Sjøgrens mm. Er mye tørr i munnen. 

Anonymkode: 130b7...3de

Alle reumatisme sykdommer er, meg bekjent, autoimmune. Også Sjøgrens sykdom er autoimmun. 
Er du mye tørr i munnen så bør der taes ut spyttkjertler, (en bagatellmessig sak), for å undersøke mot Sjøgrens. 

Finnes også andre, men uhyre sjeldne, sykdommer som gir tørre øyne.  I tillegg kommer en rekke medisiner.

Anonymkode: e0d1a...921

• 1 måned senere...
Skrevet

Siden flere har har kunnskap om tørre øyne og øyedråper så kan kanskje noen svare her.

Hvilke øyedråper på blå resept kan brukes sammen med kontaktlinser? Ser at mange en fornøyd med Viscotears og Artalac, men disse kan ikke brukes samtidig som en har på kontaktlinser 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.4.2025 den 18.32):

Kan jeg spør hvilken revmatisk sykdom du har fått? Her har det bare vært mas om Sjøgrens men siden jeg ikke er tørr andre steder enn i øynene så er det litt usannsynlig.

Anonymkode: 282a4...f96

Sent svar for jeg så ikke denne før nå. Jeg har fått fibromyalgi. Er testet (blodprøver) for ulike typer revmatisme som er autoimmune, men de var negative. 

AnonymBruker
Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (2 timer siden):

Siden flere har har kunnskap om tørre øyne og øyedråper så kan kanskje noen svare her.

Hvilke øyedråper på blå resept kan brukes sammen med kontaktlinser? Ser at mange en fornøyd med Viscotears og Artalac, men disse kan ikke brukes samtidig som en har på kontaktlinser 

Artelac inneholder ikke konserveringsmidler, og kan, ergo, brukes samtidig med linser

Anonymkode: bfa32...d42

AnonymBruker
Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (3 timer siden):

Det tror jeg ikke finnes. Men apoteket eller de de får linser fra/optiker kan gjerne svare deg. 
Mange dråper kan gi misfarging på linser. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Artelac inneholder ikke konserveringsmidler, og kan, ergo, brukes samtidig med linser

Anonymkode: bfa32...d42

Både stemmer og stemmer ikke. Artelac finnes i endosebeholdere, de er uten konserveringsmiddel. Den finnes òg i flasker med konserveringsmiddel. 
https://www.felleskatalogen.no/medisin/artelac-bausch-and-lomb-546478?markering=0

Har du tørre øyne så vil kontaktlinser gjøre øynene enda tørrere og på sikt skade mer enn om du legger bort linsene og går over til briller. (Vet du ikke vil like dette svaret). 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det tror jeg ikke finnes. Men apoteket eller de de får linser fra/optiker kan gjerne svare deg. 
Mange dråper kan gi misfarging på linser. 

Har du tørre øyne så vil kontaktlinser gjøre øynene enda tørrere og på sikt skade mer enn om du legger bort linsene og går over til briller. (Vet du ikke vil like dette svaret). 

Hyprosan bruker jeg sammen med linser, den har jeg på blå resept. Hadde håpet det fantes noe annet som også kunne brukes med linser.

Jeg får eventuelt vurdere å bruke Hyprosan på dagtid når jeg har linser på, så en annen type på kveld når linser er av.

Å bruke briller går ikke. Press mot siden av hodet fra brillene gir meg en forferdelig hodepine om jeg er i aktivitet. Briller, pannebånd, hodelykt osv kan ikke brukes av den grunn, dessverre. 

AnonymBruker
Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (2 timer siden):

Hyprosan bruker jeg sammen med linser, den har jeg på blå resept. Hadde håpet det fantes noe annet som også kunne brukes med linser.

Jeg får eventuelt vurdere å bruke Hyprosan på dagtid når jeg har linser på, så en annen type på kveld når linser er av.

Å bruke briller går ikke. Press mot siden av hodet fra brillene gir meg en forferdelig hodepine om jeg er i aktivitet. Briller, pannebånd, hodelykt osv kan ikke brukes av den grunn, dessverre. 

Hyprosan er bare fukt, den smører ikke. Har du tørre øyne så bør du gå for Viscotears, av dem vi kan få på blå resept. 
Uten resept er der Thea…. Ett eller annet som og er god, men dyr. 
Du kan jo bruker Viscotears om morgenen før du tar linsene på? Ha dem liggende ved senga, og drypp når du våkner. 
Tørre øyne som ikke blir tilstrekkelig smurt, kan skade hornhinnen med en type «riper» fordi det tørre øyelokket rasper hver gang vi blunker. Pågår det i årevis, så er det ikke ok, når vi blir gamle. 

Skrevet

Ryddet for tulleinnlegg. 

Christina82, mod

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 20.4.2025 den 18.25):

Jeg har fått påvist tørre øyne og trenger øyedråper. Hittil har jeg kjøpt hos optiker, men er ikke overbevist om at de er det beste. 

Hvor kjøper du øyedråper? Noen bedre/dårligere enn andre? Jeg vet at det er personlig oppfatning. 

Er det andre ting du merker med å ha tørre øyne? 

Har du testa deg for Sjögrens Syndrom? Har du anti-SSA? Positiv Ana, etc..? Lurt å teste seg for anti-SSA hvis du planlegger å bli gravid, da slike antistoffer kan påvirke barnets/fosterets hjerte/hjerterytme. Har du også tørr munn eller er tørr nedentil, altså i vagina? Må du drikke vann ofte? Hvis du har Sjögrens syndrom kan du få øyedråper på blå resept. 

Endret av Anonymeeee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...