Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått påvist tørre øyne og trenger øyedråper. Hittil har jeg kjøpt hos optiker, men er ikke overbevist om at de er det beste. 

Hvor kjøper du øyedråper? Noen bedre/dårligere enn andre? Jeg vet at det er personlig oppfatning. 

Er det andre ting du merker med å ha tørre øyne? 

Anonymkode: 130b7...3de

Skrevet

Jeg hadde tørre øyne over en lang periode. Prøvde mye forskjellig. Det som fungerte best for meg var Hylo-gel, kjøpt på apoteket. De ga god lindring. Ellers så fikk jeg oftagel utskrevet av øyelege. De fikk jeg da på blå resept. Langt billigere løsning, men var ikke like fornøyd med den.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper Apotek 1 sitt eget merke med øyedråper og de funker for meg. Hørt mye bra om hylogel da.

Anonymkode: 282a4...f96

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har fått påvist tørre øyne og trenger øyedråper. Hittil har jeg kjøpt hos optiker, men er ikke overbevist om at de er det beste. 

Hvor kjøper du øyedråper? Noen bedre/dårligere enn andre? Jeg vet at det er personlig oppfatning. 

Hvem har påvist at du har tørre øyne? 
Har du tørre øyne så skal du til øyelege for å få øyedråper på blå resept slik at du slipper å betale dette selv, med unntak av egenandeler opp til frikort. 
Snakk med fastlegen. Har du dokumentasjon fra optiker, så tar du denne med. Mulig fastlegen da kan gi deg blå resept.

Det vesentlige er om du mangler fett eller tåreveske i øynene dine. Det avgjør og hvilke øyedråper som hjelper deg best. Du skal dryppe så ofte at øynene aldri føles tørre, fordi du på sikt kan skade øynene.

Mangler du fett så er Viscotears på apoteket best, gjerne i kombinasjon med Oftalgel eller Artelac. 

Du skal og sjekkes for Sjøgrens og andre sykdommer som er kjent for å gi tørre øyne, slik at du får korrekt behandling i tidlig fase. 
Er du tørr i munnen? 

Anonymkode: e0d1a...921

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hylo gel eller hylo dual intense synes jeg at virker. 

Anonymkode: ec1cd...de4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker litt forskjellig. Hylo sine for ren fukt, men også Thealipid siden jeg mangler fettstoff. Burde også vært mye flinkere til å bruke varmemaske, øyelokkshygiene og øyelokksmassasje for å holde kjertlene åpne, men det tar så lang tid at jeg ikke orker 😅

I perioder er jeg flink til å bruke simplex øyesalve på natta, men jeg liker å lese på sengen så det er upraktisk. Burde nok gjøre det mer.

Anonymkode: b658f...58f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gå til legen og si du trenger resept på Hyprosan. Eneste dråpene som er tilgjengelig på blå resept mot tørre øyne.

Du kan også be om resept på Oftagel, som er mer geleaktig. Disse er super på natten, men ikke noe å bruke på dagtid da de gir litt tåkesyn siden de er tyktflytende.

Varme på øyelokk og lett massasje hjelper også på, men det må gjøres daglig. Kjøp en elektrisk øyemaske med varme.

Det er fælt med tørre øyne på nattestid dessverre.

Du sier ikke noe om hva grunnen til tørre øyne er, så ikke sikkert at tipsene over er passende for deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tørre øyne kan ha mange årsaker:

- Overgangsalder

- Sjøgrens syndrom

- Midd i øyenvippene (bruk Blephasol Duo morgen og kveld)Sikkert flere årsaker som jeg ikke kjenner i tillegg

Jeg bruker Blephasol mot midd + Oxyal øyendråper og syns det hjelper godt. Har også blitt bedre av medisiner for overgangsalder / hormonbehandling

Anonymkode: 857f0...792

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (38 minutter siden):

Gå til legen og si du trenger resept på Hyprosan. Eneste dråpene som er tilgjengelig på blå resept mot tørre øyne.

Du kan også be om resept på Oftagel, som er mer geleaktig. Disse er super på natten, men ikke noe å bruke på dagtid da de gir litt tåkesyn siden de er tyktflytende.

Varme på øyelokk og lett massasje hjelper også på, men det må gjøres daglig. Kjøp en elektrisk øyemaske med varme.

Det er fælt med tørre øyne på nattestid dessverre.

Du sier ikke noe om hva grunnen til tørre øyne er, så ikke sikkert at tipsene over er passende for deg.

Nå feilinformerer du. Hyprosan er ikke den eneste øyedråpen på blå resept. Viscotears, Artelac, Oftalgel og en del flere fåes på blå resept. Se Felleskatalogen.
Varmemasker og massasje skal ikke brukes uten opplæring. Folk har kommet med skader etter forsøk på disse metodene uten opplæring. 
Når øynene blir for tørre om natten, så kan dette skyldes for lite dropping i løpet av dagen. 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tørre øyne kan ha mange årsaker:

- Overgangsalder

- Sjøgrens syndrom

- Midd i øyenvippene (bruk Blephasol Duo morgen og kveld)Sikkert flere årsaker som jeg ikke kjenner i tillegg

Jeg bruker Blephasol mot midd + Oxyal øyendråper og syns det hjelper godt. Har også blitt bedre av medisiner for overgangsalder / hormonbehandling

Anonymkode: 857f0...792

Den vanligste grunnen til tørre øyne, vet du hva det er? Kvinner med øyesminke tett på øynene, blant annet mascara og kunstige øyevipper. 
Der finnes og langt flere og mindre kjente diagnoser som gir tørre øyne i sene faser når behandling ikke har vært optimal. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har du tørre øyne så skal du til øyelege for å få øyedråper på blå resept slik at du slipper å betale dette selv, med unntak av egenandeler opp til frikort. 
Snakk med fastlegen. Har du dokumentasjon fra optiker, så tar du denne med. Mulig fastlegen da kan gi deg blå resept.

Det vesentlige er om du mangler fett eller tåreveske i øynene dine. Det avgjør og hvilke øyedråper som hjelper deg best. Du skal dryppe så ofte at øynene aldri føles tørre, fordi du på sikt kan skade øynene.

Mangler du fett så er Viscotears på apoteket best, gjerne i kombinasjon med Oftalgel eller Artelac. 

Du skal og sjekkes for Sjøgrens og andre sykdommer som er kjent for å gi tørre øyne, slik at du får korrekt behandling i tidlig fase. 
Er du tørr i munnen? 

Dette fikk ikke jeg beskjed om på øyeavd. Fikk resept på hydrosan, oftagel og viscotears med beskjed om å prøve meg frem og at det er veldig viktig at jeg drypper, så ble jeg skrevet ut. Synes ikke noen hjelper, bruker viscotears nå. Lege sa at jeg skulle dryppe hver time, Apotek sa max 4 ganger daglig. Hva burde jeg gjøre? De er så tørre at det gjør vondt å blunke.

Anonymkode: 98f7d...074

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette fikk ikke jeg beskjed om på øyeavd. Fikk resept på hydrosan, oftagel og viscotears med beskjed om å prøve meg frem og at det er veldig viktig at jeg drypper, så ble jeg skrevet ut. Synes ikke noen hjelper, bruker viscotears nå. Lege sa at jeg skulle dryppe hver time, Apotek sa max 4 ganger daglig. Hva burde jeg gjøre? De er så tørre at det gjør vondt å blunke.

Drypper slik legen har forskrevet, såklart? Apoteket har ikke undersøkt deg. Du må dryppe i flere måneder før det har skikkelig effekt, pga vekstsyklusen til øyecellene. Mener å huske at det var det legen sa til meg, og selv om forklaringen kanskje er husker feil var essensen hvertfall at det kan ta uker og måneder før du opplever bedring.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg smører med Vaselin på kvelden.

For min del hjelper det faktisk også å drikke mere vann.

Anonymkode: 3e00c...36e

Skrevet

Oculac og oftagel på dagtid. 
vita-pos salve på kvelden 

Skrevet

Har hatt god effekt av Hyprosan, det fekk eg på blå resept. Men augelegen sa at det tek 2 mnd å sjå full effekt, og at mangelfull drypping no blir synlig om 2 mnd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Drypper slik legen har forskrevet, såklart? Apoteket har ikke undersøkt deg. Du må dryppe i flere måneder før det har skikkelig effekt, pga vekstsyklusen til øyecellene. Mener å huske at det var det legen sa til meg, og selv om forklaringen kanskje er husker feil var essensen hvertfall at det kan ta uker og måneder før du opplever bedring.

Jeg er bare usikker på om legen da mente at alle dråpene skal brukes så hyppig, eller bare hyprosan siden det var den jeg skulle prøve først. Ble usikker når apoteket da plutselig understreker at viscotears bare skal brukes 3-4 ganger daglig.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg er bare usikker på om legen da mente at alle dråpene skal brukes så hyppig, eller bare hyprosan siden det var den jeg skulle prøve først. Ble usikker når apoteket da plutselig understreker at viscotears bare skal brukes 3-4 ganger daglig.

Hyprosan og viscotears er jo ikke det samme? De har forskjellige virkestoff. Så at apoteket sier noe om Viscotears betyr jo ikke at det samme gjelder for Hyprosan.

Og skjønner ikke hvor apoteket har det fra, står tydelig i Felleskatalogen at Viscotears kan brukes 3-4 ganger om dagen eller oftere om nødvendig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du skal dryppe så ofte som du trenger. Du skal ikke ha tørr følelse på øynene, fordi hornhinnen da kan bli rippete og skadet. 
Eneste problemet ditt med å dryppe så ofte, er at du har fått foreskrevet for lite på resepten din. Men dette kan fastlegen ordne. 
I perioder drypper jeg oftere enn hver time, så da går det med mye engangs pipetter. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Er du tørr i munnen? 

Det var optiker som sa at jeg hadde tørre øyne. Muligens på vei til å få grå stær. Har i etterkant fått en revmatisk diagnose (ikke autoimmun), men ikke Sjøgrens mm. Er mye tørr i munnen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var optiker som sa at jeg hadde tørre øyne. Muligens på vei til å få grå stær. Har i etterkant fått en revmatisk diagnose (ikke autoimmun), men ikke Sjøgrens mm. Er mye tørr i munnen. 

Glemte å si at jeg har en autoimmun sykdom som ikke skal påvirke øynene/tørre slimhinner 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan jeg spør hvilken revmatisk sykdom du har fått? Her har det bare vært mas om Sjøgrens men siden jeg ikke er tørr andre steder enn i øynene så er det litt usannsynlig.

Anonymkode: 282a4...f96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...