Gå til innhold

Ja til naturhage. Må man stelle hagen og veien for å bo der?

exictence

Anbefalte innlegg

Janik98 skrev (1 time siden):

Vi driver med bikuber og honning produksjon. Vi klipper ikke plenen mer enn to ganger i året så den ser veldig ustelt ut stort sett. Men til gjengjeld får vi rikt insektsliv i hagen, mange markblomster og flott honningproduksjon.

Nettopp, der har du knekt koden for en god naturplen, den bør slåes etter blomstring, et par ganger i året for å opprettholde eller øke innholdet av markblomster, og pollinatorer 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en grunn til at vi har gress. Det er behagelig å gå på og blir ikke like gjørmete når det regner.

En naturhage har kvister som stikker, planter som brenner og kanskje dyr som biter. Naturhage er utelukkende for å se på og hver gang man klipper så er det en periode hvor hagen ikke ser ut.

Hvis du ikke vil bruke hagen, hvorfor engang ha en hage? Kjøp en leilighet med god utsikt istedenfor.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her burde jeg snart klippe plenen for første gang i år. Men venter selvfølgelig til påsken er over. For meg er det nesten som terapi å holde på i hagen. Det er trist å se ustelte hager synes jeg.

Anonymkode: 43d52...071

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her burde jeg snart klippe plenen for første gang i år. Men venter selvfølgelig til påsken er over. For meg er det nesten som terapi å holde på i hagen. Det er trist å se ustelte hager synes jeg.

Ja, det å luke og få vekk dødt, gult og vått gress/ugress/råtten rabarbra og den første brenneslen er nesten terapeutisk. Tok en times runde i hagen i dag i den friske luften etter regnet og ble kvitt rusk og rask. Ble så fint i vårsola 😊

Anonymkode: df819...aa8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo skrev (2 timer siden):

Markblomstplen er langt fra lettstelt. For det første har det vi tradisjonelt tenker på som markblomster vidt forskjellige voksesteder i naturen. Noen trives f.eks. i tørr, næringsfattig jord og andre vil ha fuktig skygge. Det er altså ikke noen selvfølge at de vil vokse og trives på plenen din og danne det fargerike teppet du drømmer om. I praksis overtar de mest hardføre vekstene som diverse gressarter, tistel og kanskje noen soleievarianter. 

Faktisk er det mest lettstelte man kan ha en helt vanlig gressplen som klippes en gang i uken evt. med robotgressklipper. 

Enig i dette her.. skal være utrolig bra forhold for at et sånt prosjekt skal gi noe særlig til blomster.. problemet når man lar alt bare gro er jo at det ikke blir en nydelig gresseng utav det. I vår hage f.eks. så ville bringebærkratt,brennesle og tromsøpalme tattt over hele greia..mulig det kunne kommet noen små områder der litt blomst og gress kunne fått kommet opp, men mest slike harde vekster som dreper alt.. det ville blitt mus, rotter og flått og umulig å bruke på sikt.. i tillegg ville nok huset tatt skade av vekster mot treverket.. men det er i vårt område, kan være enklere å ha naturhage andre plasser vil jeg tro..det kommer an på mye.. vi har også en sånn type innvaderende slungplanteaktig-sak med hvite blomster som forpester alt om det ikke taes grep..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man må ikke ha blomsterbed og nyklippet plen, men det bør samtidig se nogenlunde velstelt ut.

Jeg tenker robotklipper er det enkleste. Potetåker (om du gidder det bittelille forarbeidet, samt høsting) krever også minimalt/ingenting mens det vokser og gror. Man kan også plante større prydbusker som rhododendron (gjerne mange av dem), som vokser seg stadig større. Det er også mulig å ha store "bed" med markdekkere, krypfuru o.l. Med litt startinnsats er det altså fullt mulig å ha en pen og ganske velstelt hage uten særlig jobb.

Vi har noen større blomsterbed (avgrenset med stein eller "plastlist"). Det ser ganske fine ut, men krever ikke mye. Vi har utelukkende stauder (blomster som kommer igjen år etter år). En gang om våren luker vi litt (er som regel lite å luke), klipper større, visne stilker som vi legger oppå jorden i bedet, slenger på litt hønsegjødsel og fyller på med bark. Barken gjør at fuktigheten ikke fordamper så lett (= ingen vanning), det blir mye mindre ugress med tiden tilføres næring til jorden og det ser velstelt ut. Har rhododendron i et par av bedene, noe som gir både høyde og fyller ut. Vi har i tillegg plen som må klippes, og det tar robotklipperen.

Anonymkode: e70ad...c53

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Million skrev (7 timer siden):

Jeg tror jeg kanskje hadde kjøpt en sekk med frø av markblomster og kornblomster, og strødd utover halve eller hele plenen og så latt det gro fritt. Det er veldig bie-og humle-vennlig, vi trenger mer blomster til de! Kanskje sette opp et humlehotell eller to også.

Plen er et herk å klippe. Man må ha egne sko til plenklipping, for de blir helt grønne av grønske fra kuttet gress. Jeg liker hage, men mistet litt piffen og lysten på å stelle det etter ti år i forrige bolig/rekkehus med hage. Hadde masse blomsterbed og slikt og brukte MYE tid og penger på den. Så plutselig en dag, poff, interessen forsvant, jeg var lei.

Så om jeg hadde flyttet til et nytt sted med hage i dag, skulle det vært markblomstplen og mest mulig lettstelt. Kanskje hadde naboer eller forbipasserende lurt på når jeg skal klippe plenen egentlig, men da hadde jeg bare svart "Ser du ikke alle blomstene jeg har sådd til biene? Man klipper jo ikke noe så fint!"

Du vil så noe som krever enda mer luking av ugress enn gressplen? Og tenker det er lettere? Ugresset vil ta knekken på blomster lenge før du får en blomstereng om du ikke luker flittig i starten. For å ikke snakke om at du må forberede jorden, ved å harve den godt, og vende den før du kan så... Og for at flerårige blomster skal trives neste år må du slå blonsterengen. Den bør ikke slås med vanlig klipper, men med ljå eller kantklipper, så den ikke blir for kort.

Agatha skrev (4 timer siden):

Enig i dette her.. skal være utrolig bra forhold for at et sånt prosjekt skal gi noe særlig til blomster.. problemet når man lar alt bare gro er jo at det ikke blir en nydelig gresseng utav det. I vår hage f.eks. så ville bringebærkratt,brennesle og tromsøpalme tattt over hele greia..mulig det kunne kommet noen små områder der litt blomst og gress kunne fått kommet opp, men mest slike harde vekster som dreper alt.. det ville blitt mus, rotter og flått og umulig å bruke på sikt.. i tillegg ville nok huset tatt skade av vekster mot treverket.. men det er i vårt område, kan være enklere å ha naturhage andre plasser vil jeg tro..det kommer an på mye.. vi har også en sånn type innvaderende slungplanteaktig-sak med hvite blomster som forpester alt om det ikke taes grep..

Tromsøpalme er sånn typisk plante vi som kjenner frykter, og turister synes er pene 😅 hvilket var hele bakgrunnen til at den ble innført også... Fyttirakker for ett faenskap... Tilogmed hestene klarte ikke bryte seg igjennom når det vokste for tett, og den har ødelagt mye beitemark for dyr...

Men det er det mange glemmer... Det er ikke de mest hardføre plantene vi ønsker i en naturhage eller en blomstereng. De mest hardføre vil ta livet av det meste annet. Så det krever faktisk en del arbeid for å fjerne hardføre planter/ugress, slik at små søte markblomster får plass.

Anonymkode: 922dc...b32

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har et hus i gata hvor hagen har fått gro vilt. Busker og trær gror over alt, og hele hagen er bare et kratt. Jeg er veldig fornøyd naturhager, at man ikke skal rydde for mye, og den litt ville, rufsete looken, men mange undervurderer hvor mye jobb det er å holde. Hvis man ikke steller den blir det bare ugress og kratt. Naturtomter med blåbærlyng og klynger med små trær og busker er kjempefint, men vanskelig å få til hvis det har vært mer vanlig hage det tidligere.

Blomsterenger er veldig arbeidskrevende i de fleste hager, fordi de krever gjerne andre jordsmonn enn vi vanligvis har, og beitedyr som holder kratt på avstand.

Hvis du vil ha alt gro er det ikke noe i veien for det, men hold en viss kustus inntil hus og gate. Om det blir så pent som du tenker er noe helt annet.

Anonymkode: b2888...aab

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du vil ha alt gro er det ikke noe i veien for det, men hold en viss kustus inntil hus og gate. Om det blir så pent som du tenker er noe helt annet.

Anonymkode: b2888...aab

Det er jeg elt enig, og har prøvd å få frem akkurat det. Selvfølgelig passe på at det ikke blir ulempe for huset, vokser for tett til huset og vinduene. Men flere her påpeker at det er resultatet. Ja, hvis man aldri gjør noe, en det må man jo selvsagt forhindre. 

En annen ting som flere påpeker, er at det er stelt og føyer med at det står uferdige prosjekter og rot i hagen. Det er jo ikke det jeg mener. Jeg synes det er flott med at naturen ordner seg selv, ikke at menneskelagde redskaper og rot står vilt omkring.

Synes rett  og slett ikke det er fint med runde og beskjære pyntebusker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I min naturhage vokser det meste fritt, og biene storkoser seg! 

Anonymkode: ac715...161

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I min naturhage vokser det meste fritt, og biene storkoser seg! 

IMG_6081.jpeg

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ene utelukker nødvendigvis ikke det andre. Jeg klipper plenen, men det kommer opp ulike vill blomster i løpet av sesongen. De klipper jeg rundt, sånn at det er til biene. Helt villniss ønsker jeg ikke. Da tar det over med bjørk og de hersens plomme trærne som er som ugress. 
I tillegg blir det så mye flått om alt får gro som det vil. Og med dyr så er det ikke det morsomste jeg vet å fjerne flått. 

Anonymkode: 55352...e99

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange Queens and Kings og Suburbia som ikke forstår HI her og som ikke vet hva en naturtomt er.

De er søte i sine fordømmende kommentarer om lengden på gresset og påstander om forfall og lagring av avfall.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

IMG_6081.jpeg

Vakkert! Hvilken busker er det du har der??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Minimum i et nabolag bør vel være at man klipper plenen og ikke har mye ræl stående midt i glaningen på alle andre. Man må selvfølgelig ikke ha blomster, men velstelt og ryddig bør det være.

Anonymkode: 86d6b...967

Velstelte og ryddige hager uten blomster, med plen klippet av robotgressklipper, er jo en av grunnene til at vi får færre og færre innsekter.

Her klipper vi den ene plena vår kun to ganger i året. Ser sikkert ustelt ut, men det er hyggelig å se insektene, og høre humla suse.

Anonymkode: b96e5...544

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Coco88 skrev (1 time siden):

Vakkert! Hvilken busker er det du har der??

Tusen takk for der! Har bortimot 100 rhododendrons i alskens farge. Forrige eier var lidenskapelig opptatt av sorten og dyrket fra frø.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som tidligere pårørende sier jeg nei og atter nei. Det er direkte synd å la hus og eiendom forfalle, og det hadde vært mye bedre om de solgte det for noe mer lettstelt. Det er ikke som at det blir en idyllisk hage med villblomstereng, det blir et ferniss av ugress og buskas som tar evigheter å fikse. Gjerne med en vannlekkasje eller to, noe kledning som råtner osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosa Dartle skrev (1 time siden):

Som tidligere pårørende sier jeg nei og atter nei. Det er direkte synd å la hus og eiendom forfalle, og det hadde vært mye bedre om de solgte det for noe mer lettstelt. Det er ikke som at det blir en idyllisk hage med villblomstereng, det blir et ferniss av ugress og buskas som tar evigheter å fikse. Gjerne med en vannlekkasje eller to, noe kledning som råtner osv. 

Da blir det nesten som et hus her i byen, hvor en ikke kan se at det er vindu på værveggen pga grønne busker som vokser over hele veggen og har begynt på iallefall en annen vegg også. Det huset har nok også¨skadet kledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (4 timer siden):

Ja, det er synd å la ting forfalle. Men at en velger å ikke vedlikeholde hagen (utenom at man holder det nede hvis det er til skade for huset), er et valg og bla en smakssak. Jeg synes det er pent med høyt gress, trær, og det noen kaller ugress. Da kan man ikke si at man lar det forfalle, man foretrekker noe annet enn det du gjør.

Jeg synes det er veldig leit at gamle mennesker ikke skal få velge å bo med god samvittighet i sitt eget hus fordi de ikke klarer eller ønsker å holde hagen lenger. Veldig trist er det.

Endret av exictence
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
exictence skrev (27 minutter siden):

Ja, det er synd å la ting forfalle. Men at en velger å ikke vedlikeholde hagen (utenom at man holder det nede hvis det er til skade for huset), er et valg og bla en smaksak. Jeg synes det er pent med høyt gress, trær, og det noen kaller ugress. Da kan man ikke si at man lar det forfalle, man foretrekker noe annet enn det du gjør.

Jeg synes det er veldig leit at gamle mennesker ikke skal få velge å bo med god samvittighet i sitt eget hus fordi de ikke klarer eller ønsker å holde hagen lenger. Veldig trist er det.

Det er da virkelig ikke en smakssak. Det er som å si at det er en smakssak om man dusjer eller ikke og dermed lukter vondt. Det påvirker folk rundt deg og den eneste grunnen til ikke å dusje/holde litt orden i hagen er latskap eller manglende boevne. 

Anonymkode: 351b2...096

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...