exictence Skrevet søndag kl 13:49 #1 Del Skrevet søndag kl 13:49 (endret) Selvsagt kreves det vedlikeholds arbeid ved å eie et hus. Men hvorfor mer alle jeg kjenner at man må klippe plenen, gjøre det pent med blomster og planter, luke oppkjørselen osv? At de synes dette er pent og av interesse, så er det jo flott. Men ellers synes jeg godt at folk må må bo i eneboliger med hage uten å måtte føle på at de MÅ stelle hagen. Mange eldre flytter i små leiligheter pga de ikke lenger orker vedlikeholdet det er med hage. Kan de ikke bare la være med å ha hagen på stell da? Hva mener du? Endret søndag kl 14:56 av exictence 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet søndag kl 13:53 #2 Del Skrevet søndag kl 13:53 Sett flere og flere planteekstrakter vilblomster og lar deler av hagen blomstre med markblomster 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:53 #3 Del Skrevet søndag kl 13:53 exictence skrev (3 minutter siden): Selvsagt kreves det vedlikeholds arbeid ved å eie et hus. Men hvorfor mer alle jeg kjenner at man må klippe plenen, gjøre det pent med blomster og planter, luke oppkjørselen osv? At de synes dette er pent og av interesse, så er det jo flott. Men ellers synes jeg godt at folk må må bo i eneboliger med hage uten å måtte føle på at de MÅ stelle hagen. Mange eldre flytter i små leiligheter pga de ikke lenger orker vedlikeholdet det er med hage. Kan de ikke bare la være med å ha hagen på stell da? Hva mener du? Det er vel ingen som vil betale i dyre dommer for en eiendom de skal tape på, ikke nyte i hverdagen og i tillegg ikke like å se på..? Hvorfor lar ikke folk bare hjemmet sitt forfalle? Fordi man bryr seg om det, legger penger og innsats i det. Og for enkelte er det arv til barna deres... Anonymkode: ceb90...bf2 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet søndag kl 14:09 Forfatter #4 Del Skrevet søndag kl 14:09 (endret) jegerrinne skrev (22 timer siden): Sett flere og flere planteekstrakter vilblomster og lar deler av hagen blomstre med markblomster Har du? Ja, jeg har sett noen slike steder. Synes det er idyllisk og herlig AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det er vel ingen som vil betale i dyre dommer for en eiendom de skal tape på, ikke nyte i hverdagen og i tillegg ikke like å se på..? De betaler ikke i dyre dommer for et f.eks barndomshjem de har arvet eler et lite hus de har bodd i alltid selv om de ikke klipper plenen. AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvorfor lar ikke folk bare hjemmet sitt forfalle? Fordi man bryr seg om det, legger penger og innsats i det. Og for enkelte er det arv til barna deres... Anonymkode: ceb90...bf2 Ikke snakk om å la huset forfalle. Det skrev jeg også. Eiendommen er like mye verdt om man lar gresset gro Endret mandag kl 12:12 av exictence 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet søndag kl 14:12 #5 Del Skrevet søndag kl 14:12 Vi rydder og steller utendørs når det er visning i nabolaget. Vi ønsker ikke å fremstå som sjuskete. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:13 #6 Del Skrevet søndag kl 14:13 De fleste som flytter fordi de ikke orker vedlikehold, er også de som synes det er trivelig om det ser sånn nogenlunde greit ut rundt de. Jeg hadde aldri orket bo ett sted hvor det forfalt ute. På samme måte synes jeg det er mer trivelig inne om jeg gidder rydde og ta oppvasken, istedenfor å la alt flyte over. Jeg steller ikke hagen for andres del, jeg steller den fordi jeg vil ha det pent rundt meg... For mange eldre har hagen vært en hobby og tidsfordriv, og det er ikke koselig å sitte å se på at det man har lagt så mye arbeid i bare forfaller, som en evig påminnelse om at man ikke klarer mer. Anonymkode: 922dc...b32 15 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet søndag kl 14:15 #7 Del Skrevet søndag kl 14:15 Folk gjør jo som de vil med det og man må ikke ha jevn gressplen, formklipte busker og striglede rabatter. Men hvis man overlater det hele til seg selv i årevis tar naturen over og da ender det opp med et utrivelig villniss som ikke er til glede for noen. (Bortsett kanskje fra smågnagere som koser seg, og formerer seg, i dødt gress og planterester og ikke sier nei takk til å flytte inn i hus om vinteren...). En annen ting er at busker og trær som vokser inntil og over huset kan bidra til algevekst og råte og dermed raskere forfall. En hage helt ute av kontroll bidrar også til å senke verdien på eiendommen fordi det fort kan koste flere hundre tusen å sette den i stand igjen. 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet søndag kl 14:15 Forfatter #8 Del Skrevet søndag kl 14:15 Stor pike skrev (2 minutter siden): Vi rydder og steller utendørs når det er visning i nabolaget. Vi ønsker ikke å fremstå som sjuskete. Jeg synes det er sjuskete dersom man har boss eller avfall eller rot i hagen eller utenfor. Det er ikke sjuskete å ikke klippe gresset, synes jeg 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:15 #9 Del Skrevet søndag kl 14:15 Jeg er lei av plenklipping og alt som har med uteområdet. Jeg har kjøpt meg naturtomt. Skal bygge et lite hus. Men ingen hage. Det skal få vokse blåbær og lyng der. Kun platting og steiner der jeg skal sitte ute. Resten skal få vokse som det vil. Må bare klippe litt trær hvis dem får fotfeste der. Men for dem som elsker å drive på så for dem bare gjøre det. Jeg liker det ikke. og grunnen til at jeg ikke kjøpe leilighet er at jeg ikke ønsker naboer i alle kanter. Anonymkode: 96ebf...733 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet søndag kl 14:21 Forfatter #10 Del Skrevet søndag kl 14:21 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De fleste som flytter fordi de ikke orker vedlikehold, er også de som synes det er trivelig om det ser sånn nogenlunde greit ut rundt de. Jeg hadde aldri orket bo ett sted hvor det forfalt ute. På samme måte synes jeg det er mer trivelig inne om jeg gidder rydde og ta oppvasken, istedenfor å la alt flyte over. Jeg steller ikke hagen for andres del, jeg steller den fordi jeg vil ha det pent rundt meg... For mange eldre har hagen vært en hobby og tidsfordriv, og det er ikke koselig å sitte å se på at det man har lagt så mye arbeid i bare forfaller, som en evig påminnelse om at man ikke klarer mer. Anonymkode: 922dc...b32 Ja, det kan jeg forstå. Når de har lagt mye i det før, og så bare blir det andre vekster og høyt gress. Men i mine øyne er ikke det å forfalle når det er høyt gress, villniss og små trær som vokser opp. Når insekter og andre smådyr trives der muligens. Det blir mer naturlig uberørt natur. Men selvsagt synes jeg at man må vedlikeholde på den måten at ikke trær og vekster kommer for nært huset. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet søndag kl 14:23 Forfatter #11 Del Skrevet søndag kl 14:23 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er lei av plenklipping og alt som har med uteområdet. Jeg har kjøpt meg naturtomt. Skal bygge et lite hus. Men ingen hage. Det skal få vokse blåbær og lyng der. Kun platting og steiner der jeg skal sitte ute. Resten skal få vokse som det vil. Må bare klippe litt trær hvis dem får fotfeste der. Men for dem som elsker å drive på så for dem bare gjøre det. Jeg liker det ikke. og grunnen til at jeg ikke kjøpe leilighet er at jeg ikke ønsker naboer i alle kanter. Anonymkode: 96ebf...733 Midt i blinket. Sånn jeg liker det. Men jeg vet bla om et flott hus som tidigere hadde striglet hage og beplantning. De som bor der nå har bare latt gresset gro. Nå blir det snart en fin naturtomt der. 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet søndag kl 14:23 #12 Del Skrevet søndag kl 14:23 exictence skrev (4 minutter siden): Jeg synes det er sjuskete dersom man har boss eller avfall eller rot i hagen eller utenfor. Det er ikke sjuskete å ikke klippe gresset, synes jeg Nja, litt lang gressplen med løvetann og smørblomster er vel ikke så ille, men etter en sesong eller to er det andre ting som vokser opp. Her er det f.eks. en del bjørk som sår seg selv og etter noen sesonger uten plenklipp ville vi sannsynligvis ikke kunnet se annet enn bjørk- og seljekratt. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:24 #13 Del Skrevet søndag kl 14:24 Leo skrev (7 minutter siden): Folk gjør jo som de vil med det og man må ikke ha jevn gressplen, formklipte busker og striglede rabatter. Men hvis man overlater det hele til seg selv i årevis tar naturen over og da ender det opp med et utrivelig villniss som ikke er til glede for noen. (Bortsett kanskje fra smågnagere som koser seg, og formerer seg, i dødt gress og planterester og ikke sier nei takk til å flytte inn i hus om vinteren...). En annen ting er at busker og trær som vokser inntil og over huset kan bidra til algevekst og råte og dermed raskere forfall. En hage helt ute av kontroll bidrar også til å senke verdien på eiendommen fordi det fort kan koste flere hundre tusen å sette den i stand igjen. Signerer denne. Hus med sjuskete, ustelte hager forteller enormt mye om de som bor der, og da lurer jeg bare på hvor ille det er inne hvor ingen kan se... Anonymkode: df819...aa8 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet søndag kl 14:25 Forfatter #14 Del Skrevet søndag kl 14:25 Leo skrev (Akkurat nå): Nja, litt lang gressplen med løvetann og smørblomster er vel ikke så ille, men etter en sesong eller to er det andre ting som vokser opp. Her er det f.eks. en del bjørk som sår seg selv og etter noen sesonger uten plenklipp ville vi sannsynligvis ikke kunnet se annet enn bjørk- og seljekratt. Små bjørk blir store bjørk, og det er jo så pent. Jeg ville nok ha latt gresset gro og la naturen få ordne seg selv. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:27 #15 Del Skrevet søndag kl 14:27 exictence skrev (4 minutter siden): Ja, det kan jeg forstå. Når de har lagt mye i det før, og så bare blir det andre vekster og høyt gress. Men i mine øyne er ikke det å forfalle når det er høyt gress, villniss og små trær som vokser opp. Når insekter og andre smådyr trives der muligens. Det blir mer naturlig uberørt natur. Men selvsagt synes jeg at man må vedlikeholde på den måten at ikke trær og vekster kommer for nært huset. Har en nabo som har det slik. Masse villniss og knehøyt gress. Han har også 5-6 uferdige prosjekter strødd omkring ute. Halvferdig platting, halvmalt bod, sirkelsag som har stått under presenning i årevis, stillas langs den ene veggen i halvannet år, halvbygd steinmur... Tør ikke å tenke på hvordan det står til inne hos ham. Anonymkode: df819...aa8 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:28 #16 Del Skrevet søndag kl 14:28 Vel. Det jeg bor er det sjuskete. Har bodd her i 2 år nå. Men det koster penger å fikse opp noe som ikke har blitt gjort med på 15-20 år. Fått fikset en vegg som må males? En hekk som må klippes for det kan ikke jeg. Må ha ny platting. Fikse innkjørselen og trapp. Men det må gjøres i pøljer. Anonymkode: 8b36d...710 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet søndag kl 14:28 Forfatter #17 Del Skrevet søndag kl 14:28 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Signerer denne. Hus med sjuskete, ustelte hager forteller enormt mye om de som bor der, og da lurer jeg bare på hvor ille det er inne hvor ingen kan se... Anonymkode: df819...aa8 Det kan jo være at det er ille inne hos noen da. Men jom sagt synes ikke jeg det er sjuskete med å la være å klippe gresset eller ta vekk ugress. Det er en smakssak. Jeg kjenner noen som velger å ha det slik, og de har det veldig ryddig og pent inne. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet søndag kl 14:29 Forfatter #18 Del Skrevet søndag kl 14:29 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har en nabo som har det slik. Masse villniss og knehøyt gress. Han har også 5-6 uferdige prosjekter strødd omkring ute. Halvferdig platting, halvmalt bod, sirkelsag som har stått under presenning i årevis, stillas langs den ene veggen i halvannet år, halvbygd steinmur... Tør ikke å tenke på hvordan det står til inne hos ham. Anonymkode: df819...aa8 Han har det ikke slik jeg beskrev det. Jeg mente ikke å ha halvferdige prosjekter og uryddige ting. Det er ikke pent i mine øyne heller. Endret søndag kl 14:29 av exictence 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet søndag kl 14:30 #19 Del Skrevet søndag kl 14:30 exictence skrev (Akkurat nå): Små bjørk blir store bjørk, og det er jo så pent. Jeg ville nok ha latt gresset gro og la naturen få ordne seg selv. Nå tror jeg ikke helt du vet hva du snakker om. Små bjørker vokser tett i tett og danner, sammen med andre vekster, et nærmest ugjennomtrengelig villniss i løpet av noen få år. 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet søndag kl 14:32 Forfatter #20 Del Skrevet søndag kl 14:32 Leo skrev (Akkurat nå): Nå tror jeg ikke helt du vet hva du snakker om. Små bjørker vokser tett i tett og danner, sammen med andre vekster, et nærmest ugjennomtrengelig villniss i løpet av noen få år. Hvordan blir det da? Jeg ser for meg en idyllisk bjørkeskog, ha, ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå