Gå til innhold

Svar som blir oppfattet som negative i diskusjoner på KG - hvor går grensen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor er det så mange som stiller spørsmål eller lufter problemstillinger på KG, som er så sensitiv for "negative" svar?
Jeg tenker ikke på direkte frekke svar, personhets eller trolling, for det er jo åpenbart negativt og unødvendig i en debatt. Jeg tenker på de svarene der folk svarer saklig men har en annen oppfatning og mening av saken/problemstillingen enn trådstarter. Ofte ser man trådstarter reagere veldig på svarene og tar de opp i verste mening. Noen velger også å gå rett i offerrollen og klager på at folk er så negative. Trådstarter får også ofte støtte fra enkelte andre brukere, og får beskjed om at det er typisk folk på KG å være kjipe, og at de bare må overse de negative (eventuelt sure/bitre) svarene.

Hva er greia med at man går inn på et diskusjonsforum (underforstått at man ønsker ulike synspunkter og meninger), og så blir man så lett irritert over at noen har et annet syn på saken? Hvilke forventninger har man da til å drøfte noe på et diskusjonsforum? Man skal jo kunne forvente at folk holder seg saklige og ikke tyr til personangrep eller latterliggjøring, men man kan jo ikke forvente å få kun én type svar eller at alle skal se saken fra samme side. Det er også ganske frustrerende at folk får kjeft for å "gidde å svare når man ikke har noe mer positivt å komme med".

Hvor går grensen for DEG? Hvor ærlig kan folk være i "negativ" retning før de blir stemplet som kjip, bitter eller sur?

Anonymkode: 51045...5cf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Grensen går der folk går på meg som person og ikke sak. Og det er det ekstremt mange som gjør. Det virker ikke som de skjønner det, heller. 

Feks å skrive at naboene mine ikke liker meg, at jeg høres ut som en kranglefant, at jeg er vanskelig, finner på ting, at jeg ødelegger for andre, eller ilegger meg meninger som bare er latterlige (gjerne i «alle eller ingen» stil). 

Hvis jeg diskuterer vikeplikt eller hagestell er jeg ikke interessert i å ha en samtale eller diskusjon med noen som forsøker å gjøre det personlig og til å handle om meg. 

Anonymkode: 1f51d...9a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Grensen går der folk går på meg som person og ikke sak. Og det er det ekstremt mange som gjør. Det virker ikke som de skjønner det, heller. 

Feks å skrive at naboene mine ikke liker meg, at jeg høres ut som en kranglefant, at jeg er vanskelig, finner på ting, at jeg ødelegger for andre, eller ilegger meg meninger som bare er latterlige (gjerne i «alle eller ingen» stil). 

Hvis jeg diskuterer vikeplikt eller hagestell er jeg ikke interessert i å ha en samtale eller diskusjon med noen som forsøker å gjøre det personlig og til å handle om meg. 

Anonymkode: 1f51d...9a0

Det er helt forståelig, og i sånne tilfeller skjønner jeg at både trådstarter og andre reagerer.
Jeg blir derimot litt forvirret når jeg ser følgende: trådstarter forteller om en gang det skjedde noe som de reagerte på, og så spør de folk på KG om de ville ha reagert likt eller ikke. Når da noen svarer at de synes reaksjonen var litt overdrevet og forklarer hvorfor, så blir trådstarter fornærmet og klager på at de svarer så negativt. Så kommer det plutselig andre inn og trøster trådstarter med at "sånn er det alltid på KG, folk er så kjipe".

Jeg kan jo også vise til et eksempel fra en gruppe jeg er med i på Facebook. En bruker valgte å skrive et anonymt innlegg i gruppa der de skrev om vegansk kosthold og dets fordeler når man har en spesiell sykdom. Allerede i første innlegg skrev vedkommende at de måtte være anonym her, for folk ble så trigget av denne typen innlegg. De fikk saklige svar der folk enten sa seg enig i at vegansk kosthold kan være positivt, eller sa seg uenig. Den eneste kritikken de fikk som kunne anses som usaklig, gikk på at de valgte å være anonym. Likevel klarte vedkommende å tolke alt i verste mening, mente svarene de fikk virkelig beviste hvorfor de måtte være anonym, og ble selv ganske usaklig og gikk til personangrep. Det ble ikke så mange svar på det innlegget, og det er jo forståelig når alt man svarer blir tatt opp i verste mening og vridd på. Ingen gidder å ta en debatt med noen som allerede har bestemt seg for at alle som er uenige er negative og slemme mennesker.
Det er en del tråder på KG der både trådstarter og andre brukere som er på samme måten.

Anonymkode: 51045...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mange mennesker som mangler selvinnsikt her i verden. De ser ikke hvordan deres internaliserte ideer om seg selv påvirker hvordan de leser andres innspill. Så de tar seg nær og tar personlig ulike meninger, fordi inni seg leses det som kritikk. 

Anonymkode: c1312...c0e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vil egentlig ikke ha andres meninger og konstruktive/velmente innspill, de vil bare ha bekreftelse og støtte for sitt syn.

En del glemmer nok også at de som svarer ikke har hele bildet og alle nyansene, vi vet bare akkurat det som oppgis av informasjon i HI og må tolke ut fra det, og oppfatter derfor svarene som mer feil/misforståtte/irrelevante på grunn av det. Jeg svarte en gang på en AB-tråd, hvor det etterpå viste seg at jeg kjente brukeren bak, og hun var fornærmet på meg lenge for det svaret. Faktum er at hvis hun hadde spurt meg åpent og direkte ville hun fått et annet svar, fordi jeg ville hatt helt annen kjennskap til alt som lå bak, men på grunnlag av bare det lille hun skrev i tråden ville jeg svart det samme igjen og igjen. 

Endret av Daria
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det gjelder å skille på sak og personangrep. 

Eksempel - hvis noen sier de stemmer Rødt. Da er det greit å spørre om de er klar over at Rødt har kommunisme i partiprogrammet sitt, og om dette er noe vedkommende støtter. Men ikke greit å skrive "din j**** kommunist, er du sjuk i hodet ditt". Så finnes det så klart noen nyanser mellom de ytterpunktene, men de fleste bør klare å forholde seg saklig.

Mange her har en hang til å beskylde andre for å være mindre intelligente, eller ikke ha greie på det de skriver om. Jeg har sett det mange ganger. Og jeg har selv blitt beskyldt for både å ha null kunnskaper om mitt arbeidsfelt, mangelfull språkforståelse innen et fremmedspråk jeg er vokst opp med og bruker daglig i jobben, at jeg bør holde meg hjemme fordi jeg ikke er moden nok til å reise (jeg pendler til utlandet i jobben min) osv. 

Anonymkode: bc214...a99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...