Gå til innhold

Folk som hever stemmen og blir sinte under diskusjoner.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner en som ofte vil prate om politikk og som jeg egentlig er uenig med i mye. Når jeg saklig og rolig kommer med motargumenter hever vedkommende stemme nivået og blir sint og dominerende så jeg biter som regel i meg motargumenter og stryker vedkommende med hårene og bare jatter med eller unngår å si noe. Dette fører til at jeg føler at jeg går på tvers av meg selv i denne tausheten. Dette gjelder andre emner også enn politikk men går altså på sak og ikke personlige ting. Eksempel er religion og overtro og mangel på vitenskap i medisinske spørsmål. 

Hvordan takle sånne folk? Det er jo slitsomt å omgåes dem. 

Anonymkode: 329a5...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Religion og politikk er ømtålige temaer som du bare bør diskutere med de som du er sikker på deler samme overbevisning som deg selv. Med mindre du faktisk tåler å få en del kritikk i retur.

Anonymkode: 0e4d0...6aa

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La være å begi deg inn på diskusjoner med denne personen. Hvis hen begynner, så bare si at dette kan dere ikke snakke om. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Religion og politikk er ømtålige temaer som du bare bør diskutere med de som du er sikker på deler samme overbevisning som deg selv. Med mindre du faktisk tåler å få en del kritikk i retur.

Anonymkode: 0e4d0...6aa

Jeg tåler motbør og det er artig med en livlig diskusjon der man er uenige og kommer med argumenter begge veier. Det som ikke er artig er når den andre blir sint bare på grunn av ulike standpunkter. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaia skrev (1 time siden):

La være å begi deg inn på diskusjoner med denne personen. Hvis hen begynner, så bare si at dette kan dere ikke snakke om. 

Ja, vedkommend begynner ofte med religion og politikk og jeg må bite i meg hele tiden. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ja, vedkommend begynner ofte med religion og politikk og jeg må bite i meg hele tiden. 

Er det en person du kan velge bort, eller er det situasjoner der dere kommer til å møtes uansett? Hvis det er tilfelle, så bør du si fra til vedkommende om at dette er temaer dere faktisk ikke kan snakke sammen om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Jeg liker ikke å snakke om disse temaene med deg når du hever stemmen og blir sint. Jeg synes det er veldig interresant å diskutere med deg, men kun med et roligere nivå".

Om det ikke blir respektert, så unngå de temaene med denne personen. "Husk den grensa jeg satte, dette ønsker jeg ikke snakke med deg om".

Anonymkode: 075dd...687

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han er engasjert og ikke sint? Bør så klart ikke heve stemmen. Men som en selv engasjert person blir jeg noen ganger oppfattet som sint i stede. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg kjenner en som ofte vil prate om politikk og som jeg egentlig er uenig med i mye. Når jeg saklig og rolig kommer med motargumenter hever vedkommende stemme nivået og blir sint og dominerende så jeg biter som regel i meg motargumenter og stryker vedkommende med hårene og bare jatter med eller unngår å si noe. Dette fører til at jeg føler at jeg går på tvers av meg selv i denne tausheten. Dette gjelder andre emner også enn politikk men går altså på sak og ikke personlige ting. Eksempel er religion og overtro og mangel på vitenskap i medisinske spørsmål. 

Jeg brøt kontakten med den personen i livet mitt som var slik. Det var horribelt.

Anonymkode: 697f2...e3b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker slikt. Sitter bare og ser på personen for så å si "er det en grunn til at du tror jeg hører dårlig?" Eller "får du mer frem poengene dine når du sier dem høyt?"

Anonymkode: 7baaa...f2a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det er som å lese om faren min. Bare at vi snakket ikke om politikk, vi kunne snakke om hva som helst som egentlig hadde en hyggelig tone, for å så ende opp i en skrikekonkurranse, fordi i hans øyne så er det slik at den som snakker høyest vinner argumentasjonen.

Jeg brøt kontakt med han for lenge siden og har hatt det så bra siden.

Anonymkode: ca067...162

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2025 den 13.06):

Du slutter å omgåes dem.

Anonymkode: ca10d...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Høres ikke ut som et sunt vennskap. Bare dropp personen i livet ditt. Velg deg selv først. Du er viktig. Denne personen styrer deg med redsel. 

Anonymkode: ca10d...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommenter det? «Du trenger ikke heve stemmen/rope, jeg blir ikke mer enig av den grunn» for eksempel.

Anonymkode: f3ed6...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver typen min. Han kommer fra et land der høyt stemmebruk er vanlig, samt mer overtroiske. Jeg spør hvorfor han skriker og har problemer med å takle andres meninger. Roer seg litt da.
Jeg synes det er smakløst og umodent

Anonymkode: e1697...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Jeg tror vedkommende aldri har lært å diskutere og respektere andre synspunkter. Det er litt vanskelig å kutte ut vedkommende da vi har felles venner. Jeg kan prøve å si at: Jeg blir ikke mer enig med deg bare fordi du roper. Evt si at jeg ikke orker å diskutere. Jeg har en plagsom følelse av å gå på tvers av meg selv i dette vennskapet så kan nok være greit å minimere kontakten. Det går i konspirasjonsteorier, overtro og alt mulig. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS her. Jeg tror vedkommende aldri har lært å diskutere og respektere andre synspunkter. Det er litt vanskelig å kutte ut vedkommende da vi har felles venner. Jeg kan prøve å si at: Jeg blir ikke mer enig med deg bare fordi du roper. Evt si at jeg ikke orker å diskutere. Jeg har en plagsom følelse av å gå på tvers av meg selv i dette vennskapet så kan nok være greit å minimere kontakten. Det går i konspirasjonsteorier, overtro og alt mulig. 

Du er konfliktsky og han det stikk motsatte. Derfor føler du deg overkjørt. 
Om du ikke vil ta det opp med han, så høres minimering av kontakt ut som løsningen, så du ikke går på kompromiss med deg selv, som du skriver

Anonymkode: e1697...e22

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...