Gregarious Skrevet 22. april #21 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Joda, det tilkommer også andre type jobber når teknologien endrer seg, men utfordringen er at endringene gjerne erstatter flere jobber enn de skaper over tid. De som allerede er i bransjen med god bakgrunn og evne til å henge mer med og lære seg noe nytt vil nok alltids klare seg, men man bør tenke seg godt om før man evt. vurdere å starte i bransjen nå. Anonymkode: 2b623...730 Jeg finner ikke grunnlag for å si at det kommer til å bli mindre jobber de neste tiårene innen IT, relativt til andre jobber i andre bransjer. Nesten samtlige bransjer står foran store forandringer så at en bør tenke seg nøye om gjelder de fleste retninger. Det som kommer til merkes er at individer som ikke har evner til å gjøre med komplekse jobber vil få en vesentlig vanskeligere fremtid. Før har det vert plass og behov for disse, men dette vil forsvinne mer og mer. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april #22 Skrevet 22. april Heijasmiiil skrev (På 20.4.2025 den 20.15): Dette med at Ai kan skreve generelle apper er ikke noe å være redd for. De appene AI skriver er apper du googlet deg til for noen år siden. Det sparer deg bare tid. Du får ikke noen som ikke forstår programmering til å rette opp i de feilene AI gjør eller tilpasse koden til miljøet ditt. En annen ting som jeg aldri ser nevnes er markedet for AI. Det finnes egentlig ikke. Tjenester som Chat gpt, Grok osv, er dere klar over hvilket underskudd de drives med? Hvor mye mer kostbart det er å sette opp AI infrastruktur enn det markedet er villig til å betale for det? For når disse tjenestene etterhvert ikke kan gå med underskudd lenger, så kan jeg love at det ikke er deg og med og hvermannsen som har råd til å betale for disse tjenestene. Dette her er ikke videostreaming. Disse tjenestene koster, og markedet for en tjeneste som tilby deg en litt raskere måte å gjøre ting på enn å google det, er faktisk ikke der. Folk bruker det så lenge det er gratis. Folk kommer ikke til å ville betale den faktiske prisen de må betale for at disse tjenestene skal være lønnsomme. AI kommer til å erstatte betydelig mindre enn det folk tror. Dette med marked er et veldig godt poeng. Det er mange morsomme "greier", herunder "AI-greier" som rent teknisk er mulig (og knapt nok vanskelig) å lage, men finnes det et business case for det? Er noen villig til å betale tilstrekkelig mye for den varen eller tjenesten eller appen eller whatever til at det har livets rett på sikt? Anonymkode: a9c4b...d2f
AnonymBruker Skrevet 23. april #23 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (På 20.4.2025 den 12.43): Har alltid mistenkt at IT utdanning, da inkludert alt som har med programmering å gjøre, før eller siden skulle begynne å spise sin "egen hale". Nå har vi kommet faktisk frem til at AI-en lager app-ene som følge av en setning (kommando). https://www.vg.no/dinepenger/jobb/i/1MGL0e/bruker-ai-til-aa-lage-app-dette-er-ikke-en-liten-trend-det-er-en-eksplosjon Er en grunn til at jeg aldri gadd en gang å prøve å lære meg noe programmering. Som nevnt, jeg har alltid mistenkt at hele dritten man lærer vil bli tatt over av "maskiner" om ikke så lenge. Dette går fullstendig i dass for denne bransjen vil nå snart kun trenge en bitte liten og spesifikk antall Einstein-nivå spesialister og ellers kan alle andre som tar bachelor i noe IT-relatert anse det som like nyttig som bachelor i middelalderhistorie 😂 Tenk bare hva som skjer innen 2030. Alle som tøffer seg nå og prøver seg på et eller annet grunnleggende innen R og Python. BYE the Fuck Boy Bye 😃 Anonymkode: 77f0c...7cd Jeg er glad jeg er utdannet systemutvikler med prosjektledelse på si. For ja, selve programmeringen blir i stor grad gjort av AI hos oss i dag. Bestillingen til AI-motoren, design av systemet, diverse tester (noe AI-drevet her og) og mer til gjøres fremdeles av mennesker - og det bare for å nevne noen eksempler. ROS og DPIA er blitt en del av hverdagen, oppdatering og øving på IRP-er har vi mer tid til, og mye annet. Jobber heldigvis ikke som koder, men som en som har et langt bredere syn og kan kartlegge behov. For joda, AI kan gjøre en del av kodejobben, men det er vitterlig ikke slik at vi med IT-utdanning står på bar bakke av den grunn 🤭 Absolutt INGENTING indikerer at bransjen går "fullstendig i dass". Og R-folka er i grunn generelt ikke IT-folk, men folk som jobber med statistikk, økonomi og lignende. AI må for øvrig også programmeres, og vi må fremdeles hoste løsninger, kunne nettverk, kunne lage gode bestillinger, brukerteste (eget fag i seg selv) og mye mer. Man må huske på at koding bare er en liten del av utvikling - det later til at enkelte glemmer det. Anonymkode: 3a3fe...607 3
Majer Skrevet 25. april #24 Skrevet 25. april (endret) IT er mer enn koding, men forstår hva du mener. Det du skriver gjelder særlig for nyutdannede. Vil tro det er rundt 1/3 av de jeg studerte med som har fått jobb som utviklere. Men dette var rett etter pandemien. Under pandemien tok de inn en haug av folk- noe som har gjort det vanskelig for de som kom etter. Men det er mye annet man kan jobbe med dersom man en kombinasjon av IT og noe annet. Fremtiden handler om en kombinasjon av spisskompetanse, tverrfaglig kompetanse og domenekunnskap. IT+arabisk= E-tjenesten, E-bataljonen, PST eller Kripos IT+ helsefag= digitalisering, tjenestedesign, produkt- eller prosjektledelse IT+pedagogikk= utvikling av opplæring for sykehus eller jobb i direktorat Osv, osv osv. Endret 25. april av Majer Rettelse
AnonymBruker Skrevet 25. april #25 Skrevet 25. april Forskjell på kompleksiteten til en app som inneholder 1000 linjer kode, og et beist av et system som inneholder flere millioner linjer med kode. Kan godt være at mange IT jobber blir utradert de neste 10-20 åra, men du kommer bare så langt med "vibe coding". Og koding er ikke bare å utvikle "business logic" til appen, det er i grunn bare en veldig liten del av systemet. Anonymkode: a1400...1f1 1 1
Ivy Skrevet 28. april #26 Skrevet 28. april Bedriftsledere hauser opp og ser på vibe coding som morgendagens løsning når det kommer til innsparinger. Det vil det nok, frem til det har gått full circle og ingen av vibe 'coderne' skjønner hvordan de skal løse et problem. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #27 Skrevet 28. april Gjelder sys error-kodene fra Commodore 64 fortsatt den dag i dag? Anonymkode: 79c1e...0e8
AnonymBruker Skrevet 28. april #28 Skrevet 28. april Gregarious skrev (På 22.4.2025 den 16.54): Jeg finner ikke grunnlag for å si at det kommer til å bli mindre jobber de neste tiårene innen IT, relativt til andre jobber i andre bransjer. Nesten samtlige bransjer står foran store forandringer så at en bør tenke seg nøye om gjelder de fleste retninger. Det som kommer til merkes er at individer som ikke har evner til å gjøre med komplekse jobber vil få en vesentlig vanskeligere fremtid. Før har det vert plass og behov for disse, men dette vil forsvinne mer og mer. Enig i at de som ikke klarer å gjøre komplekse oppgaver vil slite om de har kontorjobber. Men tror det vil løse seg ved at de i stedet for kontorjobber får håndverkerjobber, blir hjelpepleiere, osv. Men de som må gi opp fysiske yrker fordi kroppen ikke takler det, de vil trolig ikke lenger kunne få enkle kontorjobber. Anonymkode: e3889...7db 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #29 Skrevet 29. april Gregarious skrev (På 22.4.2025 den 16.54): Jeg finner ikke grunnlag for å si at det kommer til å bli mindre jobber de neste tiårene innen IT, relativt til andre jobber i andre bransjer. Nesten samtlige bransjer står foran store forandringer så at en bør tenke seg nøye om gjelder de fleste retninger. Det som kommer til merkes er at individer som ikke har evner til å gjøre med komplekse jobber vil få en vesentlig vanskeligere fremtid. Før har det vert plass og behov for disse, men dette vil forsvinne mer og mer. Vel, vi ser det allerede. Det er hos oss og tilsvarende selskaper nesten stans i nyansettelser nå, mye på grunn av AI. Det er mange søkere til IT jobber nå, og færre jobber. At de uten evne til mer komplekse jobber sliter generelt er ikke noe nytt, det har vært tema siden slutten av nittitallet. Forskjellen nå, er at mange av også de med relativt komplekse jobber ikke nødvendigvis heller får jobb på grunn av at teknologien (f. eks. AI) har blitt bedre til å også støtte slike jobber. Mer teknologisk støtte betyr som regel færre ansatte over tid. Anonymkode: 2b623...730
AnonymBruker Skrevet 29. april #30 Skrevet 29. april Programmerere og menneskelig dømmekraft er det desidert behov for fremover. Det blir litt som å mene at psykologer er overflødige fordi ChatGTP kan diskutere problemene dine med deg. Anonymkode: 046f4...050 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #31 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vel, vi ser det allerede. Det er hos oss og tilsvarende selskaper nesten stans i nyansettelser nå, mye på grunn av AI. Det er mange søkere til IT jobber nå, og færre jobber. At de uten evne til mer komplekse jobber sliter generelt er ikke noe nytt, det har vært tema siden slutten av nittitallet. Forskjellen nå, er at mange av også de med relativt komplekse jobber ikke nødvendigvis heller får jobb på grunn av at teknologien (f. eks. AI) har blitt bedre til å også støtte slike jobber. Mer teknologisk støtte betyr som regel færre ansatte over tid. Anonymkode: 2b623...730 Grunnen er at de fleste outsourcer til India og andre billigland. Lønner seg nok i starten til spaghetti-kode gjør det umulig å skalere og vedlikeholde. Anonymkode: 5f0a3...e92
1235 Skrevet 14. juni #32 Skrevet 14. juni Da kommer Agentic AI fra Ericson, fungerende versjon faktisk. Da antar jeg ikke lenge før vi erstatter god del folk med AI teams på jobben. Ser ut som de starter på toppen av systemet og går ned til Call sentere sist. Lykke til for meg da. Enste jeg håper på nå er at bitcoin går opp i verdi slik jeg klarer meg selv uten å gå på NAV.
AnonymBruker Skrevet 14. juni #33 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 5.45): Tar der rolig, har jobbet med programmering siden 1990 og allerede da hørte vi om at snart kunne "alle" programmere.... Har foreløpig ikke fått mer hjelp av "AI" enn det et vanlig søk på nettet kan gi meg. Anonymkode: 5f0a3...e92 Har jobbet selv i bransjen siden 90-tallet og hvis du mener det du sier her at du ikke har fått mer hjelp av AI enn det er vanlig søk på nettet kan gi deg så tør jeg å påstå at du jobber tungvint og er gammeldags. AI er en stor game changer, jeg har det siste året benyttet AI til å spare mye tid. Kvalitative svar og sparer utrolig med tid. En helt annen effektiv hverdag. Det som ikke lar seg løse nå, løses ila. av noen få måneder. Endringene som skjer er enorme og det går raskt. Har nærmest kuttet ut søk på nett, går mye raskere å prompte AI. Nå har jeg kommet ditt at jeg ikke spør AI om hvordan jeg skal løse problemer eller koding, jeg får nå AI til å faktisk gjøre jobben for meg. Vi blir ikke arbeidsledige enda, så lenge man holder seg up to date. Men dette er ikke noe nytt i IT bransjen. Anonymkode: 76477...61d
AnonymBruker Skrevet 15. juni #34 Skrevet 15. juni Nei, jeg jobber ikke "gammeldags" og de fleste spørsmål jeg har forsøkt å få svar på gjennom div "AI"-løsninger er ikke mye bedre enn google-søk. Lite konkret og ofte fulle av småfeil. Heldigvis kan ikke min jobb er erstattes av "AI". Pussig nok, når AI kommer til kort anbefaler de å søke videre på google eller en youtube-videio. Anonymkode: 5f0a3...e92
AnonymBruker Skrevet 15. juni #35 Skrevet 15. juni Ville vært mer bekymret for AI om jeg var advokat egentlig Anonymkode: b472e...5a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå