Gå til innhold

IT-utdanning er verdiløs snart. Kan ikke kode, men AI lager app-ene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid mistenkt at IT utdanning, da inkludert alt som har med programmering å gjøre, før eller siden skulle begynne å spise sin "egen hale". 

Nå har vi kommet faktisk frem til at AI-en lager app-ene som følge av en setning (kommando).

https://www.vg.no/dinepenger/jobb/i/1MGL0e/bruker-ai-til-aa-lage-app-dette-er-ikke-en-liten-trend-det-er-en-eksplosjon

Er en grunn til at jeg aldri gadd en gang å prøve å lære meg noe programmering. Som nevnt, jeg har alltid mistenkt at hele dritten man lærer vil bli tatt over av "maskiner" om ikke så lenge. Dette går fullstendig i dass for denne bransjen vil nå snart kun trenge en bitte liten og spesifikk antall Einstein-nivå spesialister og ellers kan alle andre som tar bachelor i noe IT-relatert anse det som like nyttig som bachelor i middelalderhistorie 😂

Tenk bare hva som skjer innen 2030. Alle som tøffer seg nå og prøver seg på et eller annet grunnleggende innen R og Python. BYE the Fuck Boy Bye 😃

Anonymkode: 77f0c...7cd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har alltid mistenkt at IT utdanning, da inkludert alt som har med programmering å gjøre, før eller siden skulle begynne å spise sin "egen hale". 

IT er mangt. Så da er spørsmålet, mener du alle IT utdanner som er mulig å ta?

Anonymkode: 02ba2...c3c

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan kode, og jeg bruker AI aktivt i kodingen. Kan si det sånn at jeg er absolutt ikke bekymra for jobben min. AI gjør det mye kjappere å skrive kode, men det er langt i fra selvkjørende. Den gjør ofte grove feil, og om jeg ikke hadde kunnet noe om det jeg driver med hadde jeg ikke oppdaget feilene eller kunne løse de. 

AI er et supert verktøy, men som vi har sett i saken med Tromsø kommune så bør det ikke brukes ukritisk. Man er nødt til å kunne dobbeltsjekke og verifisere det AI lager, for den dikter opp og lager mye rart som ikke bør brukes i virkeligheten. 

Anonymkode: 589a5...7cf

• Liker 6
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Tja, det er do’ers som blir overflødig. Noen må fremdeles designe noe som de ber AI sette opp. 

Anonymkode: ef2c1...ad7

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at de som bruker mye ai i it fort blir luket ut og overkjørt av de it folkene som faktisk kan programmene og vet hva de ønsker å utvikle. Tror de som holder seg ovenpå it og unngår for mye ai vil bli dem som er ettertraktet på markedet. Ai kan hjelpe mye, men den erstatter ikke utvikleren.

Anonymkode: 33a98...1cd

• Liker 3
Skrevet

Det har jeg ikke noe tro på.

Mange tenker at det å lage et program, app eller system i hovedsak er å lage den ferdig første gang. Men i praksis, så er det 10 ganger så mye jobb å forvalte/vedlikeholde et IT-system. Det er mye jobb, selv om man har laget systemet med tanke på vedlikehold.

Hvorfor trenger man endringer/vedlikehold? Det kan være ønsker om nye funksjoner. Eller lovverk og omgivelsene rundt endrer seg. Eller operativsystemet/det man kjører systemet på endrer seg. Eller det er oppdaget sårbarheter og sikkerhetsfeil som må fikses.

Med AI-generert kode, må man fort lage hele appen på nytt. Så det er ikke å lage den en gang, men på nytt og nytt.

I tillegg, om man lager systemet selv, må man fortsatt teste. Men med AI-kode må man teste mer og bredere, fordi man ikke vet like mye hva som er endret.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja, det er do’ers som blir overflødig. Noen må fremdeles designe noe som de ber AI sette opp. 

Anonymkode: ef2c1...ad7

Har ikke noe å si. Poenget er at dette er en bransje så nå går inn i en trend der de ikke tilbyr flere stillinger, men spiser "sin egen hale" der det blir færre og færre behov for det du kan kalle for masseansettelser.  Ikke bare er en "høy" IT-relatert vekst utelukket de neste årene, men denne bransjen tar levebrødet fra andre bransjer også. Jeg har aldri likt IT-bransjen, og jeg estimerer at den ikke akkurat får flere tilhengere de neste årene. 

Bransjen har fått holde på som de vil altfor lenge, spesielt i USA. Ingen lover og reguleringer. De kan bare peise på og ødelegge livsgrunnlaget til befolkningen. Husker da noen politikere sa at trailersjåfører som mister jobben til selvkjørende trailere kan vel lære seg å kode 🤣 

Tror det var Biden som sa det. Virker som "truckers" heller valgte å (ikke overraskende egentlig) å stemme på en høyreradikal psykopat fyr som lover dem "noe verdighet" igjen enn de som mener at truckers kan bare lære seg å kode. 

Anonymkode: 77f0c...7cd

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En må fortsatt ha Q&A (quality insurance) teams, og er antakeligvis dem som ender opp som vinnere.

AI lider nemlig av ett "chain of thrust" problem, og det er at en ikke kan bruke kode som ikke er validert; for å validere kode, så må dette kjøres opp mot kode baserte tester (enhets og integrasjonstester), tester opp mot brukere og kontrakt, testing opp mot lovverk; tester lider av samme problem, en må verifisere at testene er riktig - det hele koker ned til å bruke standardiserte tester som psykologer har annerkjent, psykologiske teorier. For algoritmer så koker det hele ned til at en må teste det opp mot tester som er verifisert opp mot fungerende algoritmer, som er verfisert matematisk, og matematiske problem.

Vinnerene helt til slutt blir designere og matematikere, pga "chain of thrust", en må vite at noe faktisk er sant som en kan bruke til å verifsere påstandene AI kommer med - i form av kode eller hva enn det måtte være.

Anonymkode: 9cf69...e69

• Nyttig 3
Skrevet (endret)

Nn

Endret av Janik98
Skrevet

Dette med at Ai kan skreve generelle apper er ikke noe å være redd for. De appene AI skriver er apper du googlet deg til for noen år siden. Det sparer deg bare tid. Du får ikke noen som ikke forstår programmering til å rette opp i de feilene AI gjør eller tilpasse koden til miljøet ditt.

En annen ting som jeg aldri ser nevnes er markedet for AI. Det finnes egentlig ikke. Tjenester som Chat gpt, Grok osv, er dere klar over hvilket underskudd de drives med? Hvor mye mer kostbart det er å sette opp AI infrastruktur enn det markedet er villig til å betale for det? For når disse tjenestene etterhvert ikke kan gå med underskudd lenger, så kan jeg love at det ikke er deg og med og hvermannsen som har råd til å betale for disse tjenestene. Dette her er ikke videostreaming. Disse tjenestene koster, og markedet for en tjeneste som tilby deg en litt raskere måte å gjøre ting på enn å google det, er faktisk ikke der. Folk bruker det så lenge det er gratis. Folk kommer ikke til å ville betale den faktiske prisen de må betale for at disse tjenestene skal være lønnsomme. AI kommer til å erstatte betydelig mindre enn det folk tror.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Hei Anon. Jeg jobber som tekniker i et av de tre store teleselskapene i Norge. Jeg kommer ikke til å utdype hvem jeg er eller hvor jeg jobber, men jeg vil generelt forklare hva som kommer til å skje i nær fremtid på grunn av AI. Jeg har tidligere vært IKT-teamleder, er utdannet nettverksadministrator og har 20 års erfaring innen IKT.
I min egen industri:
  1. Alle callsentre "kommer" til å redusere personell med 50 % i løpet av 2026 på grunn av AI-agenter som snakker norsk og utfører automatiske oppgaver. Tekniske avdelinger (såkalte 2. linje eller bare teknisk) på callsentre vil bli slått sammen med 3. linje teknisk, som jobber med core (kjernen) og radio. (dette er planen og jeg antar dette er ikke realistisk spesielt når vi ikke har fungerende norsk språklige Ai agenter engang)
  2. Nettverket vil automatiseres på Cisco-siden, noe som fjerner behovet for «VLAN-mestere» og Python-skriptere.
  3. Koding av verktøy som kjøpes inn og utvikles, vil bli gjort internt, ikke lenger av østeuropeiske eller asiatiske kodere.
  4. Alle små steder og «ute i gokk»-områder vil få 6G via satellitt i stedet for master/sendere/basestasjoner med 5G i perioden 2026–2028, gjennom Starlink og Huawei-satellitter.
Vi antar at dette vil redusere antall ansatte med cirka 2000 personer totalt i en 1–3-årsperiode. Som alltid er argumentet: Hvis ikke vi gjør dette, vil konkurrentene våre gjøre det. Dette er "klarna" modellen https://openai.com/index/klarna/.   

Generelt i IKT:
Da vi utlyste IKT-stillinger, mottok vi 211 søknader. Jeg har tidligere kolleger over hele Norge med lang fartstid som ikke får IT-jobber, inkludert en som har gitt opp og nå jobber i en kantine i Tromsø. Jeg antar at AI vil knuse større IT-avdelinger og redusere selskaper som Atea og Itec til 5–15 % av dagens størrelse. Jeg anslår at 75–90 % av IKT-personer med relevant utdannelse må finne noe annet å gjøre, inkludert meg selv etter 2026. Alle SaaS-jobber vil være borte fra sommeren av.
Staten har mye av skylden for at vi har så mange med IKT-utdannelser, i tillegg til direkte løgner fra tidligere regjeringer.
Slik jeg ser det, vil en IKT-utdannelse ikke lenger gi jobb i 2026. Jeg så skrivet på veggen i 2023, flyttet til en studioleilighet og kjøpte Bitcoin. Jeg skulle ønske det ikke var sånn, men nå er vi alle som fiskere før stålbåtene kom.

Bare for å ta kritikken med tidsrammer: jeg antar dette vil skje i en periode fra 2026-2030 og ikke overnatten som sjefene drømmer om. Jeg antar de erstatter teknisk folk med salg og service folk, som gjør at vinningen går i spinningen som vanelig.      
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1235 skrev (14 timer siden):

Hei Anon. Jeg jobber som tekniker i et av de tre store teleselskapene i Norge. Jeg kommer ikke til å utdype hvem jeg er eller hvor jeg jobber, men jeg vil generelt forklare hva som kommer til å skje i nær fremtid på grunn av AI. Jeg har tidligere vært IKT-teamleder, er utdannet nettverksadministrator og har 20 års erfaring innen IKT.
I min egen industri:
  1. Alle callsentre "kommer" til å redusere personell med 50 % i løpet av 2026 på grunn av AI-agenter som snakker norsk og utfører automatiske oppgaver. Tekniske avdelinger (såkalte 2. linje eller bare teknisk) på callsentre vil bli slått sammen med 3. linje teknisk, som jobber med core (kjernen) og radio. (dette er planen og jeg antar dette er ikke realistisk spesielt når vi ikke har fungerende norsk språklige Ai agenter engang)
  2. Nettverket vil automatiseres på Cisco-siden, noe som fjerner behovet for «VLAN-mestere» og Python-skriptere.
  3. Koding av verktøy som kjøpes inn og utvikles, vil bli gjort internt, ikke lenger av østeuropeiske eller asiatiske kodere.
  4. Alle små steder og «ute i gokk»-områder vil få 6G via satellitt i stedet for master/sendere/basestasjoner med 5G i perioden 2026–2028, gjennom Starlink og Huawei-satellitter.
Vi antar at dette vil redusere antall ansatte med cirka 2000 personer totalt i en 1–3-årsperiode. Som alltid er argumentet: Hvis ikke vi gjør dette, vil konkurrentene våre gjøre det. Dette er "klarna" modellen https://openai.com/index/klarna/.   

Generelt i IKT:
Da vi utlyste IKT-stillinger, mottok vi 211 søknader. Jeg har tidligere kolleger over hele Norge med lang fartstid som ikke får IT-jobber, inkludert en som har gitt opp og nå jobber i en kantine i Tromsø. Jeg antar at AI vil knuse større IT-avdelinger og redusere selskaper som Atea og Itec til 5–15 % av dagens størrelse. Jeg anslår at 75–90 % av IKT-personer med relevant utdannelse må finne noe annet å gjøre, inkludert meg selv etter 2026. Alle SaaS-jobber vil være borte fra sommeren av.
Staten har mye av skylden for at vi har så mange med IKT-utdannelser, i tillegg til direkte løgner fra tidligere regjeringer.
Slik jeg ser det, vil en IKT-utdannelse ikke lenger gi jobb i 2026. Jeg så skrivet på veggen i 2023, flyttet til en studioleilighet og kjøpte Bitcoin. Jeg skulle ønske det ikke var sånn, men nå er vi alle som fiskere før stålbåtene kom.

Bare for å ta kritikken med tidsrammer: jeg antar dette vil skje i en periode fra 2026-2030 og ikke overnatten som sjefene drømmer om. Jeg antar de erstatter teknisk folk med salg og service folk, som gjør at vinningen går i spinningen som vanelig.      

Spennede å lese om og litt skummelt. Hva er det i 2026 som blir lansert? 

Anonymkode: 538c8...ed4

AnonymBruker
Skrevet

Raskere internett? Merker godt at det er kuttet i support og lansert håpløse chat-tjenester som gir meningsløse svar.

Anonymkode: 5f0a3...e92

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tja noe ved IT blir nok sikkert effektivisert, men det må fortsatt være folk som kan nok om AI der ute. Og den dag i dag kjører NAV fortsatt Infotrygd-systemet som ble bygget på slutten av 1970 tallet, dette er ting som må vedlikeholdes og er en tja utdøende kompetanse. De som kan mye Cobol-programmering er på vei til å bli pensjonister eller er døde. 

Endret av William_S
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
1235 skrev (20 timer siden):

I min egen industri:

Generelt i IKT:

Problemet med denne fremstillingen er at den bare ser på hva som forsvinner, men ignorerer hva som kommer. Det finnes mange rapporter nå som peker på at selv om flere stilinger blir utradert så vil generativ kunstig intelligens skape helt nye områder av varer og tjenester som trenger mennesker.
Jeg har ingen tro på at IKT-utdannelse har mørk fremtid, men det fordrer at en tilpasser seg endringene.  Samt at utdannelsen bør justeres for framtiden. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.4.2025 den 6.49):

Jeg kan kode, og jeg bruker AI aktivt i kodingen. Kan si det sånn at jeg er absolutt ikke bekymra for jobben min. AI gjør det mye kjappere å skrive kode, men det er langt i fra selvkjørende. Den gjør ofte grove feil, og om jeg ikke hadde kunnet noe om det jeg driver med hadde jeg ikke oppdaget feilene eller kunne løse de. 

AI er et supert verktøy, men som vi har sett i saken med Tromsø kommune så bør det ikke brukes ukritisk. Man er nødt til å kunne dobbeltsjekke og verifisere det AI lager, for den dikter opp og lager mye rart som ikke bør brukes i virkeligheten. 

Anonymkode: 589a5...7cf

100% enig. Programmering er mye mer enn å kode. Jeg bruker også AI aktivt og det er et fantastisk verktøy, men jo mer jeg bruker det desto mer forstår jeg hvor langt unna vi er at AI fullt ut kan ta over for mennesker. Jobben vil selvsagt forandre seg, men det har den gjort gjennom de siste 20 årene med mange andre teknologiske fremskritt også. Man må rett og slett utvikle seg med jobben. De eneste jeg har møtt som hardnakket påstår at AI vil gjøre utviklere overflødige er folk som ikke programmerer selv, eller kun gjør det på hobbybasis.

Påstanden om at mennesker vil bli overflødige har vi hørt siden den industrielle revolusjonen, jeg er fortsatt langt fra overbevist om at den dagen noen gang kommer.

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Tar der rolig, har jobbet med programmering siden 1990 og allerede da hørte vi om at snart kunne "alle" programmere....

Har foreløpig ikke fått mer hjelp av "AI" enn det et vanlig søk på nettet kan gi meg.

Anonymkode: 5f0a3...e92

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Gregarious skrev (10 timer siden):

Problemet med denne fremstillingen er at den bare ser på hva som forsvinner, men ignorerer hva som kommer. Det finnes mange rapporter nå som peker på at selv om flere stilinger blir utradert så vil generativ kunstig intelligens skape helt nye områder av varer og tjenester som trenger mennesker.
Jeg har ingen tro på at IKT-utdannelse har mørk fremtid, men det fordrer at en tilpasser seg endringene.  Samt at utdannelsen bør justeres for framtiden. 

Joda, det tilkommer også andre type jobber når teknologien endrer seg, men utfordringen er at endringene gjerne erstatter flere jobber enn de skaper over tid. De som allerede er i bransjen med god bakgrunn og evne til å henge mer med og lære seg noe nytt vil nok alltids klare seg, men man bør tenke seg godt om før man evt. vurdere å starte i bransjen nå.

Anonymkode: 2b623...730

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Jdz skrev (11 timer siden):

100% enig. Programmering er mye mer enn å kode. Jeg bruker også AI aktivt og det er et fantastisk verktøy, men jo mer jeg bruker det desto mer forstår jeg hvor langt unna vi er at AI fullt ut kan ta over for mennesker. Jobben vil selvsagt forandre seg, men det har den gjort gjennom de siste 20 årene med mange andre teknologiske fremskritt også. Man må rett og slett utvikle seg med jobben. De eneste jeg har møtt som hardnakket påstår at AI vil gjøre utviklere overflødige er folk som ikke programmerer selv, eller kun gjør det på hobbybasis.

Påstanden om at mennesker vil bli overflødige har vi hørt siden den industrielle revolusjonen, jeg er fortsatt langt fra overbevist om at den dagen noen gang kommer.

Enig. Tror også man må huske på at de som selger AI-løsninger selvsagt har egeninteresse av å fremstille løsningene deres som bedre enn de er. I tillegg ser man mange bedrifter har egeninteresse av å fremstille det som om de klarer å effektivisere mye mer enn de faktisk klarer.  Har sett flere intervjuer med sjefer for store internasjonale IT-selskaper som skryter av hvor mage ansatte de har klart å kutte med AI, men så viser det seg at det er løgn og at de kun sa det for å få investorer til å tenke at selskapet er ledende innen AI-effektivisering. 

Anonymkode: e3889...7db

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jaja, helsevesenet kommer til å stå der og ta imot dere med åpne armer når dere trenger ny jobb. 😄 Det er jo slik teknologien kan hjelpe oss - frigjøre ressurser til å bruke menneskelige ressurser der teknologi ikke kan erstatte mennesker 100 prosent. 

Anonymkode: 7c926...3d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...