Gå til innhold

Henge ut klær i dag, på 1.påskedag?🤷‍♀️

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg henger klær ute i dag. Mange stativer. Jeg er ikke kristen, og tror heller ikke det hadde vært klestørk på helligdager som hadde gjort meg uglesett ved himmelporten.

Anonymkode: 0460e...0f8

Hadde du syns det var ok å jobbe som vanlig på disse helligdagene?    Vi er  for det meste sekulære her til lands, ikke noe vits i å feire påske. 

Anonymkode: 0d144...f13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen bryr seg. 

Anonymkode: fb078...1a0

Men folk vil ha fri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gangen jeg bodde på bygda med bedehuset som nærmeste nabo og godt synlig utestativ, passet jeg på å ikke ha noe hengende ute på søndager og helligdager. Man tar ikke skade av å ta litt hensyn til andres følelser (men i en skjermet hage hadde jeg ikke brydd meg).

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men folk vil ha fri. 

Hva mener du? Det er ikke som at jeg har tenkt å be andre henge opp for meg?

Og hvem blir plaget av at det henger noen bukser og gensre på et stativ?

Anonymkode: d4f50...af8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde du syns det var ok å jobbe som vanlig på disse helligdagene?    Vi er  for det meste sekulære her til lands, ikke noe vits i å feire påske. 

Ringer mannen og ber han komme hjem. Du trenger sikkert ikke en lege i dag. 

Anonymkode: 92cd9...8c0

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men folk vil ha fri. 

De som vil ha fri kan ha fri. 

Anonymkode: fb078...1a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hengt opp klær ute i dag. Helligdag eller ikke. Jeg kan ikke gå med rompa bar. 

Anonymkode: ef459...276

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tørka klær på terrassen hver dag i påsken jeg..i dag også.

Anonymkode: ba5a6...0c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen sier det handler om bråk, men det handler om respekt for en av de mest hellige dagene i året. Og det greier enhver normal person å forholde seg til! 

Har du ingen naboer som ser klesvasken din så er det såklart greit men hvis det syns for andre så kan du ha respekt for at de holder dagen stille. Dagen betyr noe for mange.1.påskedag er ikke dagen for å vise fram Finns ikke det argumentet som er bra nok her for du har hatt hele påska på å henge ut klær 

Og så har du enda igjen morgendagen til slik. 1.påskedag er ikke dagen for å vise fram klesvasken din. 

Og jeg er godt under 80.

Anonymkode: a0aa2...c05

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel ikke ulovlig, men i følge tradisjonen og den kristne kulturen(som er vanskelig å skille fra norsk kultur) skal man jo unngå å arbeide på helligdager. Det gjelder alle røde dager i kalenderen gjennom året. Husarbeid og klesvask er nok å regne som arbeid i den sammenheng så det kan være derfor noen reagerer.

Anonymkode: c0423...f84

Lovverket sier at man ikke skal utførende støyende arbeid. Både å henge ut klesvask og klippe busker i hagen, er helt innenfor det tillatte. Skal man alltid ta hensyn til hva "noen" kan reagere på, blir handlingsrommet ganske snevert.

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (35 minutter siden):

Lovverket sier at man ikke skal utførende støyende arbeid. Både å henge ut klesvask og klippe busker i hagen, er helt innenfor det tillatte. Skal man alltid ta hensyn til hva "noen" kan reagere på, blir handlingsrommet ganske snevert.

Ikke alt i livet handler om hva som står i loven. Respekt og moral er en viktig ting som ser ut til at folk gir blanke blaffen i men som skaper et varmere og mer inkluderende samfunn hvis man bruker det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ingen sier det handler om bråk, men det handler om respekt for en av de mest hellige dagene i året. Og det greier enhver normal person å forholde seg til! 

Har du ingen naboer som ser klesvasken din så er det såklart greit men hvis det syns for andre så kan du ha respekt for at de holder dagen stille. Dagen betyr noe for mange.1.påskedag er ikke dagen for å vise fram Finns ikke det argumentet som er bra nok her for du har hatt hele påska på å henge ut klær 

Og så har du enda igjen morgendagen til slik. 1.påskedag  er ikke dagen for å vise fram klesvasken din. 

Og jeg er godt under 80.

Helligdagsfreden handler om at man ikke skal bråke, alle andre kan være stille om de vil, men igjen, klesvask bråker ikke. Du som er så inne i det, burde vite at skjærtorsdag, langfredag og 2.påskedag også er hellige dager, og de samme reglene gjelder som i dag. Så nei, jeg har ikke hatt hele påsken til å vaske klær. Dette burde du vite. 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke alt i livet handler om hva som står i loven. Respekt og moral er en viktig ting som ser ut til at folk gir blanke blaffen i men som skaper et varmere og mer inkluderende samfunn hvis man bruker det. 

Forklar hva som er respektløst ved å tørke klær ute i dag? Tror du helt seriøst at noen blir krenket av det. Det samme med moralen, hva sier det om moralen min at jeg tørker klær?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legger merke til at ingen klarer å forklare hva som er respektløst og vitner om lav moral, ang dette🤷‍♀️

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helligdagsfreden handler om at man ikke skal bråke, alle andre kan være stille om de vil, men igjen, klesvask bråker ikke. Du som er så inne i det, burde vite at skjærtorsdag, langfredag og 2.påskedag også er hellige dager, og de samme reglene gjelder som i dag. Så nei, jeg har ikke hatt hele påsken til å vaske klær. Dette burde du vite. 

Du leste ikke hva jeg skrev? Det handler ikke om loven men respekt for andre og moral. Les mitt forrige innlegg igjen for der står det svar. 

Forklar hva som er respektløst ved å tørke klær ute i dag? Tror du helt seriøst at noen blir krenket av det. Det samme med moralen, hva sier det om moralen min at jeg tørker klær?

Når det er en helligdag som idag så blir folk irritert og med grunn. Det finns som sagt ingen god grunn til å henge ut klær der noen ser idag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Legger merke til at ingen klarer å forklare hva som er respektløst og vitner om lav moral, ang dette🤷‍♀️

Hvis du vet hva respekt er så har du svaret. Ellers er du bare meg,meg,meg. I samfunnet må vi innrette oss etter at andre ikke er like som oss selv uansett om vi er enige eller ikke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor midt i tykkeste bibelbeltet og jeg hadde glatt hengt ut klær til tørk om det hadde vært vær til det i dag. Jobb med f.eks motorsag, jobbing utendørs og generelt alt annet som lager lyd dropper jeg. Alle naboene her kjører samme linje.

Pastoren som er nærmeste nabo holder akkurat nå på å så i drivhuset sitt, mens kona klargjør noen plantekasser. Det bråker ikke og forstyrrer ingen. Når pastoren kan jobbe i hagen så kan jaggu du henge klær til tørk TS.

Anonymkode: aaf7b...359

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid man kan få idiot forklart ting, noen ting bare ER slik. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er vel ikke ulovlig, men i følge tradisjonen og den kristne kulturen(som er vanskelig å skille fra norsk kultur) skal man jo unngå å arbeide på helligdager. Det gjelder alle røde dager i kalenderen gjennom året. Husarbeid og klesvask er nok å regne som arbeid i den sammenheng så det kan være derfor noen reagerer.

Anonymkode: c0423...f84

Det henger igjen fra den tiden hvor kvinner var økonomisk hjelpeløse og hjemmeværende, og dermed kunne utføre gratis husarbeid på dagtid mens mannen var i lønnet arbeid. I et likestilt samfunn fungerer ikke dette, da ingen subber rundt hjemme på dagtid. Heng ut klesvasken med god samvittighet, TS. Eller enda bedre, få mannen til å gjøre det.

Anonymkode: dabec...3fe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...