Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.4.2025 den 17.49):

Det er noe som henger igjen fra gamle dager, da det var mye jobb å vaske klær. Man skulle ikke jobbe på søndager og andre helligdager. Nå er det vel bare veldig kristne som tar hensyn til det.

Anonymkode: cbd4c...6de

Også noen som drar det så langt som til å gjelde bråk fra naboene….

Anonymkode: dc31c...c92

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror eller vet garantert at om dere snakker litt med noen utenfor KG vil dere fort få høre at det er mange som syns klær ute på helligdager er upassende. 

Anonymkode: a0aa2...c05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Religiøse ekstremister som presser religionen sin på andre. Hvis du ikke er religiøs så trenger du ikke å følge religion.

Anonymkode: bece2...158

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Religiøse ekstremister som presser religionen sin på andre. Hvis du ikke er religiøs så trenger du ikke å følge religion.

Ekstremist begrepet har blitt noget utvannet skjønner jeg. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det handler om og VISE tydelig at man ikke holder helligdagen hellig. Det er og ikke ha respekt for helligdagen og kirken.

Anonymkode: db687...fee

tror du kirken fortjener respekt? mer en den allerede får? det er jo helt latterlig overtro, men det sier vi ikke høyt, fordi vi har respekt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

tror du kirken fortjener respekt? mer en den allerede får? det er jo helt latterlig overtro, men det sier vi ikke høyt, fordi vi har respekt.

Og du er ikke åpen for at andre skal få tro noe annet enn deg? Tro er personlig og skal selvfølgelig respekteres. 

Dog har klesvask i denne tråden ikke noe med kirken eller kristendommen å gjøre. 

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep 

Perelandra, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
Sinsiew skrev (På 22.4.2025 den 20.30):

At du sammenligner de to, viser jo bare hvor langt borte i natta du er..

Kan du begrunne? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2025 den 10.24):

Jeg er helt enig med deg i at det er « latterlig overtro «. Jeg sier gjerne høyt at jeg ikke er medlem av statskirken og begrunner hvorfor jeg ikke tror Jesus var Guds sønn. Gjerne med historiske som strider mot juleevangeliet og at Maria helt sikkert ville blitt steinet til døde og hun ble gravid utenfor ekteskapet med den forklaringen. Jeg kan si hva jeg mener og tror høyt, vi har ytringsfrihet og jeg blir ikke dømt for blasfemi for det. Jeg forventer også respekt for mitt syn av mine kristne venner, og derfor viser jeg også respekt tilbake til mine kristne venner og naboer. Det koster meg så lite og ikke henge ut klær denne dagen, og hvorfor fortjener ikke min kristne nabo, enke på 80 år, den respekten ? Plage henne bare for og plage henne? Hun vet at jeg ikke er religiøs, jeg trenger ikke og demonstrere. Vi bor fredelig side om side. 

historisk sett har kirken gjort mye dritt og hatt mye makt, kristne i Norge i dag er stort sett fredelige folk, og jeg ser ingen grunn til og ikke respektere kirken, men jeg er glad det har blitt frivillig og være med i kirken. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Og du er ikke åpen for at andre skal få tro noe annet enn deg? Tro er personlig og skal selvfølgelig respekteres. 

Dog har klesvask i denne tråden ikke noe med kirken eller kristendommen å gjøre. 

Selvsagt har det og holde helligdagen hellig noe med kirken og kristendommen og gjøre. Hva ellers? 

jo, jeg er jo absolutt åpen for at andre skal få tro noe annet enn meg . Det er andres rett i og tro noe annet enn meg. Jeg kan til og med respektere deres tro så mye at jeg ikke henger ut klesvasken 1 påskedag for og vise hvor lite jeg respekterer deres helligste dag. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2025 den 10.16):

Så stryk alle røde dager ut av kalenderen din da. Mulig det er « religiøs ekstremister « som holder liv i jula og påsken. Det går nok mot vanlige arbeidsdager over tid, så du slipper denne påtvungne ekstremismen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg i at det er « latterlig overtro «. Jeg sier gjerne høyt at jeg ikke er medlem av statskirken og begrunner hvorfor jeg ikke tror Jesus var Guds sønn. Gjerne med historiske som strider mot juleevangeliet og at Maria helt sikkert ville blitt steinet til døde og hun ble gravid utenfor ekteskapet med den forklaringen. Jeg kan si hva jeg mener og tror høyt, vi har ytringsfrihet og jeg blir ikke dømt for blasfemi for det. Jeg forventer også respekt for mitt syn av mine kristne venner, og derfor viser jeg også respekt tilbake til mine kristne venner og naboer. Det koster meg så lite og ikke henge ut klær denne dagen, og hvorfor fortjener ikke min kristne nabo, enke på 80 år, den respekten ? Plage henne bare for og plage henne? Hun vet at jeg ikke er religiøs, jeg trenger ikke og demonstrere. Vi bor fredelig side om side. 

historisk sett har kirken gjort mye dritt og hatt mye makt, kristne i Norge i dag er stort sett fredelige folk, og jeg ser ingen grunn til og ikke respektere kirken, men jeg er glad det har blitt frivillig og være med i kirken. 

Tror du helt seriøst at jeg, og andre, henger ut klær til tørk i påsken for å demonstrere??

Anonymkode: d4f50...af8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Tror du helt seriøst at jeg, og andre, henger ut klær til tørk i påsken for å demonstrere??

Jeg tror noen gjør det. Den aggressive tonen noen har , så høres det sånn ut. Hvorfor du gjør det , vet ikke jeg. Jeg vet hvorfor jeg IKKE gjør det. Selvom jeg ikke er kristen tar jeg hensyn, og når jeg blir oppfordret av andre her i tråden til og drite i skikk og bruk og borettslagets regler, så mener jeg at det ville være en demonstrasjon om jeg gjorde det ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig noen som lar seg krenke av å se andres klesvask henge ute i påsken? 

"Det bare er sånn" er ikke et godt argument. Det er veldig mange ting opp gjennom historien "som bare er sånn" som er blitt endret til det bedre, heldigvis! Så lenge det ikke finnes et eneste argument for hvorfor dette plager andre enn "det er bare sånn, respekter det" så er det ikke rart folk velger å gjøre det likevel. Bråk er jo faktisk noe som kan plage andre, så det er en helt annen sak. At man i følge kristendommen ikke skal arbeide denne dagen, vel... Troen din er personlig, ikke noe alle andre må ta hensyn til i et hvert aspekt av sitt liv. Deres frihet stopper der din begynner. 

Anonymkode: e84d2...5f2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er det virkelig noen som lar seg krenke av å se andres klesvask henge ute i påsken? 

"Det bare er sånn" er ikke et godt argument. Det er veldig mange ting opp gjennom historien "som bare er sånn" som er blitt endret til det bedre, heldigvis! Så lenge det ikke finnes et eneste argument for hvorfor dette plager andre enn "det er bare sånn, respekter det" så er det ikke rart folk velger å gjøre det likevel. Bråk er jo faktisk noe som kan plage andre, så det er en helt annen sak. At man i følge kristendommen ikke skal arbeide denne dagen, vel... Troen din er personlig, ikke noe alle andre må ta hensyn til i et hvert aspekt av sitt liv. Deres frihet stopper der din begynner. 

For meg holder argumentet mer enn nok. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For meg holder argumentet mer enn nok. 

Det er jo verdens svakeste argument. 

Hvorfor slår du barnet ditt? Det bare er sånn.

Hvorfor er du kannibal? Det bare er sånn.

Hvorfor tvangsgiftet du datteren din med en dobbelt så gammel nevø? Det bare er sånn.

Og ikke minst:

Hvorfor henger du ut klær til tørk i påsken? Det bare er sånn. 

Så da vet vi det. «Det bare er sånn» holder vann som argument, uansett. 

Anonymkode: abc8a...fbf

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror noen gjør det. Den aggressive tonen noen har , så høres det sånn ut. Hvorfor du gjør det , vet ikke jeg. Jeg vet hvorfor jeg IKKE gjør det. Selvom jeg ikke er kristen tar jeg hensyn, og når jeg blir oppfordret av andre her i tråden til og drite i skikk og bruk og borettslagets regler, så mener jeg at det ville være en demonstrasjon om jeg gjorde det ja. 

Spesielt, du har ikke mye troen på menneskeheten du? Om du tror folk går så langt som å vaske klær og henge dem ut, bare for å plage enkelte. Ser du ikke hvor tåpelig det er?

Jeg har ikke fått noen svar på hvorfor det plager enkelte at det henger klær ute i påsken, det er rart at ingen kan forklare det.

Jeg/vi bråker på ingen måte disse dagene, men jeg tok meg den friheten til å benytte meg av det fine været og tørket klær. Og uansett hvor mye jeg prøver, så klarer jeg ikke å se hva som støter/krenker enkelte med de klærne.

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis en blir krenka av at klær henger på tørk på en helligdag har man lite å gjøre. På tide å skaffe seg en hobby og slutte å bry seg om hva andre gjør.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er jo verdens svakeste argument. 

Hvorfor slår du barnet ditt? Det bare er sånn.

Hvorfor er du kannibal? Det bare er sånn.

Hvorfor tvangsgiftet du datteren din med en dobbelt så gammel nevø? Det bare er sånn.

Og ikke minst:

Hvorfor henger du ut klær til tørk i påsken? Det bare er sånn. 

Så da vet vi det. «Det bare er sånn» holder vann som argument, uansett. 

Anonymkode: abc8a...fbf

Nettopp. Verden hadde aldri gått fremover om det var et godt nok argument for noe som helst. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp. Verden hadde aldri gått fremover om det var et godt nok argument for noe som helst. 

Det finnes mange eksempler på at ting bare er slik. Noen nøyaktig forklaring i det vide og det brede for skikk og bruk og respekt er vanskelig å gi. Men de uskrevne regler er der likevel. Folk gidder ikke prøve å tilpasse seg og må kverulere . 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...