Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
k4ren skrev (4 timer siden):

Åååå så man synder kun i skjul, da er det greit??

Hva er dette, er vi i 1930 her igjen eller? Klær må vaskes å tørkes, hadde vi ikke bodd så landlig til med gjødsellukta, hadde jeg hengt de utnjeg og. Her kjører trommelen fra påskesøndag til 2 påskedag, og alle andre helligdager. Slutt å ta dere nær av småting.

Nei, i 1930 hadde du hatt store problemer. Loven ble endret på 90 tallet. Ja, faktisk er det lov og synde i skjul, i fra 90 tallet har du kunnet synde så lenge du ikke forstyrrer andre med det.  Og kjøre tørketrommel kan du gjøre om du ikke har naboer som hører deg. 

Anonymkode: db687...fee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fra gammelt av henger en ingenting ut på snor når det er røde dager i almanakken. Det gjelder i nåtid også, men folk gjør mere som de vil der og tar støyten med de misfornøyde om det kommer. Bor en i blokk finnes det spesielle regler for dette og loven skal overholdes. På et stativ på gulvet går det bra, for det er det få som ser. 

Tror mange gammeldagse damer spesielt jobber overtid for å oppdage syndere på alle vis. ;) 

Anonymkode: d3759...52a

Her jeg bor ble det faktisk tatt opp forslag på styremøte om at det skulle være lov og henge klær til tørk på verandaen på helligdager. Det ble nedstemt 😅

Skrevet

Er det også en greie :hoho: jeg henger ut klær når det passer meg

I dag har det vært dårlig vær da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig ser ikke problemet, det lager ikke lyd, og stativet er en plass der ikke alle ser det, men noen. Vi har heller ikke naboer rett ved oss, så de som evt ser det, er folk som går forbi.

Min mor mener det ikke er lov.

Anonymkode: d4f50...af8

Hvis klærne er luktfrie er det bare hyggelig. Klær som stinker parfymert såpe/tøymykner er grusomt  - uansett dag. Mange blir syke av det.  Husk at lukta består av giftige kjemikalier. 

Anonymkode: ae669...3f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde du syns det var ok å jobbe som vanlig på disse helligdagene?    Vi er  for det meste sekulære her til lands, ikke noe vits i å feire påske. 

Anonymkode: 0d144...f13

Jeg jobber disse helligdagene, og henger ut klesvask på ballkongen når jeg vil.

Anonymkode: c6363...174

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har hengt opp klær ute i dag. Helligdag eller ikke. Jeg kan ikke gå med rompa bar. 

Anonymkode: ef459...276

Det var det folk gjorde før, da alle holdt helligdagene hellige. De gikk med rompa bar. Du ser det på de som fortsatt er kristne og holder helligdagen hellig, de går alltid med rumpa bar etter høytider. Vi vil jo ikke det, så bra du kom med et knallbra argument. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig ser ikke problemet, det lager ikke lyd, og stativet er en plass der ikke alle ser det, men noen. Vi har heller ikke naboer rett ved oss, så de som evt ser det, er folk som går forbi.

Min mor mener det ikke er lov.

Jo det er et problem her vi bor, da det har regnet i hele dag.

Anonymkode: b9a49...36b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Og påskehøytiden har ingenting med meg å gjøre. 

Anonymkode: 92cd9...8c0

Du forstår ikke nei. Jeg bor uti gokk og ingen ser tørkesnora mi. Men bor man tett i tett så tar man hensyn hvis man har en bitteliten sans for respekt. 

Anonymkode: a0aa2...c05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
MorTil2 skrev (2 timer siden):

Lovverket sier at man ikke skal utførende støyende arbeid. Både å henge ut klesvask og klippe busker i hagen, er helt innenfor det tillatte. Skal man alltid ta hensyn til hva "noen" kan reagere på, blir handlingsrommet ganske snevert.

Igjen det kommer an på hvor du bor. Alle må følge lovverket , men man kan sette strengere regler. Vi vet ikke hva som gjelder der ts bor, men her jeg bor står det klart og tydelig i ordensreglene at vi ikke henger klesvask ute på helligdager . Jeg ville ikke ha hengt ut klesvask her i dag, fordi jeg synes det er så bortkasta og dumt og gjøre ting bare for og provosere. Selv om jeg ikke finnes kristen og både har vasket gulv og trent styrke. « syndet « uten og plage noen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Legger merke til at ingen klarer å forklare hva som er respektløst og vitner om lav moral, ang dette🤷‍♀️

Det er da ingen problem og forklare det. Kan du ikke lese kanskje? 

AnonymBruker
Skrevet

Så, hvor respektløst og lav moral har ikke dem som feks jobber på plantasjen i disse dager?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er da ingen problem og forklare det. Kan du ikke lese kanskje? 

Jo, jeg kan lese, men har ikke fått noen forklaring. 

AnonymBruker
Skrevet

For de som lurer, så finnes det massevis av bøker om skikk og bruk.

De fleste av oss har lært om det hjemmefra. Egentlig burde alle hjem ha en slik bok. Skikk og bruk går ikke inn under lovverket, men det er rettesnorer man kan bruke siden de fleste av oss ikke bor helt alene på en øde øy. Det handler om å lære seg å ta hensyn, og å respektere andre. Noen rynker nok på nesen av det, og vil kjøre sitt eget løp. Men husk at skikk og bruk f. eks er køkultur, at man skal være stille på kino, at man ikke skal avbryte andre osv. Et samfunn uten "regler" (i tillegg til lovverket) vil bli temmelig utrivelig, vil jeg tro.

Anonymkode: 1b4b9...bd0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nei, i 1930 hadde du hatt store problemer. Loven ble endret på 90 tallet. Ja, faktisk er det lov og synde i skjul, i fra 90 tallet har du kunnet synde så lenge du ikke forstyrrer andre med det.  Og kjøre tørketrommel kan du gjøre om du ikke har naboer som hører deg. 

O-KÅ!! 🤓🤓🤓

AnonymBruker
Skrevet

KAN NOEN være så snill og forklare hvorfor noen blir støtt og krenket av klær som henger ute i dag?? Jeg fatter ikke hvorfor ingen klarer å forklare dette?? Sånn bortsett fra å si at det er respektløst? Hvorfor er det respektløst? Hvem blir plaget av at det henger klær ute? Og alle dere som blir støtt og krenket av det, hvorfor blir dere det?

Og hvorfor svarer dere ikke ang dem som jobber i hagen, og ang butikker som er åpen i dag?

Alt dere har å komme med er at det er respektløst, at det skal være stille og den slags. 

Egentlig tror jeg dere bare *må* henge dere opp i det. Eller blir dere fornærmet, støtt og krenket om dere går forbi en hage der det henger klær?

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

KAN NOEN være så snill og forklare hvorfor noen blir støtt og krenket av klær som henger ute i dag?? Jeg fatter ikke hvorfor ingen klarer å forklare dette?? Sånn bortsett fra å si at det er respektløst? Hvorfor er det respektløst? Hvem blir plaget av at det henger klær ute? Og alle dere som blir støtt og krenket av det, hvorfor blir dere det?

Og hvorfor svarer dere ikke ang dem som jobber i hagen, og ang butikker som er åpen i dag?

Alt dere har å komme med er at det er respektløst, at det skal være stille og den slags. 

Egentlig tror jeg dere bare *må* henge dere opp i det. Eller blir dere fornærmet, støtt og krenket om dere går forbi en hage der det henger klær?

Jeg har sagt det mange ganger,det er ikke alt det går an å idiotforklare. Det berre er slik. 

Jeg er imot åpne butikker på denne dagen også jeg, men det er en annen sak. 

Og som sagt, dere gjør som dere vil men dere må respektere at folk syns det er ille og snakker om det . 

Det er ikke rart vi litt eldre syns de unge er uforskammet når de ikke ser poenget med respekt og skikk og bruk. Dere lager deres eget rykte, sånn er det med den saken. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De som vil ha fri kan ha fri. 

Anonymkode: fb078...1a0

Nei.  Jobber du innen helse kan man sjelden ha helt fri i en uke 

Anonymkode: 0d144...f13

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle ikke det være lov? Jeg gjorde ikke, men det er fordi det regner her i dag 🤷‍♀️

Anonymkode: b2313...20b

AnonymBruker
Skrevet

La være å fortelle din mor at du henger ut klær så slipper du mas. Men det er ikke lov å bråke sa de på nyhetene. 

Anonymkode: d357b...fe0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har sagt det mange ganger,det er ikke alt det går an å idiotforklare. Det berre er slik. 

Jeg er imot åpne butikker på denne dagen også jeg, men det er en annen sak. 

Og som sagt, dere gjør som dere vil men dere må respektere at folk syns det er ille og snakker om det . 

Det er ikke rart vi litt eldre syns de unge er uforskammet når de ikke ser poenget med respekt og skikk og bruk. Dere lager deres eget rykte, sånn er det med den saken. 

Nei, du, med flere, har ikke sagt det, dere er kun papegøyer og gjentar det samme. Om det er å idiotforklare, så vil jeg si at dere trenger å utvide ordforrådet deres. "Det bare er slik" er ingen forklaring. 

Alle jeg snakker med irl er enig med meg, så at mange syns det er ille og at det snakkes om, tror jeg lite på, jeg tror heller det er noe du sier i håp om at jeg skal skamme meg og føle meg liten. 

Og hva er eldre og yngre i dine øyne?

Skikk og bruk handler forøvrig om mye mer enn klesvask i påsken.

Så alt i alt, denne kommentaren var jo bare svada.

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...