Gå til innhold

Kan lavt D-vitamin være grunnen til at jern ikke virker i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom over en artikkel som kobler vitamin D og jernmangel under graviditet på en måte jeg aldri har sett før.

Visste du at lavt D-vitamin faktisk kan hindre kroppen i å ta opp jern? Det handler om et stoff som heter hepcidin – når D-vitaminet er lavt, øker hepcidin, og da blir jernet "låst inne" i kroppen og kommer ikke dit det trengs. Selv om man tar jerntabletter, kan det altså være at de ikke virker skikkelig hvis D-vitaminet er for lavt.

Artikkelen viste også at vitamin D-reseptorer finnes i benmargen, og at D-vitamin er med på å lage røde blodceller. Så det påvirker ikke bare opptaket, men også selve produksjonen av blod.

Jeg ble litt satt ut – jeg har vært gravid to ganger med lav blodprosent, og legene sa alltid bare "ta mer jern". Ingen nevnte D-vitamin. Men nå viser det seg at det kanskje burde vært første spørsmål?

Noen her som har erfaring med dette? Ble du testet for D-vitamin da du var gravid og hadde lav blodprosent?

Eller tok du både D og jern – og følte forskjell?

Kilde (PDF): https://www.minarjournal.com/dergi/a-review-the-impact-of-vitamin-d-supplementation-on-pregnant-women-with-iron-deficient-anemia20250414050526.pdf

Anonymkode: 45c2e...193

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er gravid med nummer 2 nå. Fikk beskjed av legen at d vitamin lagret var lavt og også jern lagret. Jeg fikk beskjed om å starte med kosttilskudd av begge + c vitamin som hjelper kroppen å ta opp jern. 

Første graviditeten var jeg også litt lav på jern, men fikk bare beskjed om å ta jerntilskudd da.

Anonymkode: 6161c...8ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er gravid med nummer 2 nå. Fikk beskjed av legen at d vitamin lagret var lavt og også jern lagret. Jeg fikk beskjed om å starte med kosttilskudd av begge + c vitamin som hjelper kroppen å ta opp jern. 

Første graviditeten var jeg også litt lav på jern, men fikk bare beskjed om å ta jerntilskudd da.

Koblet legen din sammen at lavt D-vitamin fører til høyt hepcidin, slik at jernet i kroppen blir låst inne og ikke slipper ut i blodet?

For det er visstnok dette som ofte blir oversett.

Det holder ikke alltid å «ta mer jern» hvis kroppen ikke får lov til å bruke det den allerede har. Hepcidin er et lite hormon som fungerer som portvakten for jern. Når det er høyt, blir dørene inn til blodet stengt, og jernet blir sittende fast i lagrene – som et fly som aldri får tillatelse til å ta av.

Og hva får hepcidin til å gå i været?
Blant annet: D-vitaminmangel.

Den nylig publiserte artikkelen jeg fant viser nettopp dette: Gravide med lavt D-vitamin har høyere hepcidin, og det hindrer opptaket og frisettingen av jern. Forskerne foreslår at lavt D-vitamin kan være grunnen til at mange gravide ikke responderer skikkelig på jerntilskudd.

Så kanskje burde rekkefølgen vært:
Fiks D-vitamin først → Senk hepcidin → Slipp jernet løs.

Det er i hvert fall en tanke verdt å ta med videre – særlig når kroppen ikke responderer som forventet.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Koblet legen din sammen at lavt D-vitamin fører til høyt hepcidin, slik at jernet i kroppen blir låst inne og ikke slipper ut i blodet?

For det er visstnok dette som ofte blir oversett.

Det holder ikke alltid å «ta mer jern» hvis kroppen ikke får lov til å bruke det den allerede har. Hepcidin er et lite hormon som fungerer som portvakten for jern. Når det er høyt, blir dørene inn til blodet stengt, og jernet blir sittende fast i lagrene – som et fly som aldri får tillatelse til å ta av.

Og hva får hepcidin til å gå i været?
Blant annet: D-vitaminmangel.

Den nylig publiserte artikkelen jeg fant viser nettopp dette: Gravide med lavt D-vitamin har høyere hepcidin, og det hindrer opptaket og frisettingen av jern. Forskerne foreslår at lavt D-vitamin kan være grunnen til at mange gravide ikke responderer skikkelig på jerntilskudd.

Så kanskje burde rekkefølgen vært:
Fiks D-vitamin først → Senk hepcidin → Slipp jernet løs.

Det er i hvert fall en tanke verdt å ta med videre – særlig når kroppen ikke responderer som forventet.

Om hun koblet det, så nevnte hun ikke det for meg. Var å tok en ny blodprøve for litt siden og fikk beskjed om at begge nivåene var blitt bedre og at jeg skulle fortsette med jern, c og d vitamin 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

C vitaminer er kilden til bedre opptak og påfyll av jern. 

Anonymkode: 6a78d...afd

AnonymBruker
Skrevet

Derfor skal man spise mat og ikke piller for å få i seg næringsstoffer. Næringsstoffene jobber sammen og vi trenger alle. D3-vitamin får man fra animalsk og ved å være ute i dagslys uten solkrem.

Anonymkode: 24a03...0ef

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

C vitaminer er kilden til bedre opptak og påfyll av jern. 

Anonymkode: 6a78d...afd

C-vitamin øker bare opptaket av ikke-hemjern (plantejern). Det øker ikke opptaket av hemjern som du kun finner i animalsk og har bedre opptak. I tillegg øker kjøtt opptaket av ikke-hemjern, det kalles "kjøttfaktor". Egentlig hadde det vært bedre her å si at "kjøtt og innmat er kilden til bedre opptak og påfyll av jern".  ;)

Men du har misforstått tråden... Det er jo ikke snakk om opptak, det er snakk om kroppen klarer å bruke det jernet den har tatt opp.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lenge hatt lav blodprosent, men bra jernlager. Da jeg ble gravid fant jeg ut at jeg hadde lav B12, og det kan også hemme produksjon av blodlegemer. 

Anonymkode: 73d2a...4ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har lenge hatt lav blodprosent, men bra jernlager. Da jeg ble gravid fant jeg ut at jeg hadde lav B12, og det kan også hemme produksjon av blodlegemer. 

Anonymkode: 73d2a...4ed

Lav blodprosent og bra jernlager, slik du beskriver, er en konsekvens av for lavt D-vitamin, ifølge den vitenskapelige litteraturen som er delt i denne tråden. Det kan vi bare se bort fra, mener du? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mangler du jern er det mye bedre å spise kjøtt, meieriprodukter, brokkoli og spinat. Vær ute i solen. Spis gjerne paprika og appelsiner daglig.  

Anonymkode: e7bd8...dab

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri vært gravid, men jeg donerer regelmessig blod. I fjor hadde jeg en periode hvor jern-nivået mitt bare sank og sank (dog ikke så mye at det var utenfor normalverdiene, men bare lavere enn jeg noen gang har hatt før), noe jeg ikke kunne skjønne noe av da jeg har donert blod i 5 år uten noen problemer. Dro til legen av en annen grunn, men sjekket da også bl.a D-vitamin nivået mitt da jeg hadde hatt en hektisk vinter hvor jeg så vidt hadde vært ute og D-vitamin mangel er jo normalt blant oss nordmenn. Ikke overraskende hadde jeg mangel, begynte å ta D-vitamin tilskudd, og vipps så stabiliserte jern-nivåene seg også. Nå skal det sies at jeg også tok andre grep, bl.a å bli flinkere med å ta jerntablettene jeg får fra blodbanken, og å spise mer jernrik mat (aldri spist så mye leverpostei i hele mitt liv!). Men jeg har en snikende tanke om at det kanskje var D-vitamin mangelen min som gjorde at jeg også slet litt med jernet.

Anonymkode: d2a55...e94

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Mangler du jern er det mye bedre å spise kjøtt, meieriprodukter, brokkoli og spinat. Vær ute i solen. Spis gjerne paprika og appelsiner daglig.  

Anonymkode: e7bd8...dab

Gode råd bortsett fra spinat. Ikke spis spinat hvis du har lavt jern! Spinat inneholder mye oksalsyre at du tar opp 0-1% av jernet som finnes i spinat og det hemmer også opptak fra andre kilder. Til sammenligning tar man opp ca 20% av jernet i kjøtt. Mer om emnet her: https://vof.no/oksalat-lite-kjent-arsak-til-sykdom

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Har aldri vært gravid, men jeg donerer regelmessig blod. I fjor hadde jeg en periode hvor jern-nivået mitt bare sank og sank (dog ikke så mye at det var utenfor normalverdiene, men bare lavere enn jeg noen gang har hatt før), noe jeg ikke kunne skjønne noe av da jeg har donert blod i 5 år uten noen problemer. Dro til legen av en annen grunn, men sjekket da også bl.a D-vitamin nivået mitt da jeg hadde hatt en hektisk vinter hvor jeg så vidt hadde vært ute og D-vitamin mangel er jo normalt blant oss nordmenn. Ikke overraskende hadde jeg mangel, begynte å ta D-vitamin tilskudd, og vipps så stabiliserte jern-nivåene seg også. Nå skal det sies at jeg også tok andre grep, bl.a å bli flinkere med å ta jerntablettene jeg får fra blodbanken, og å spise mer jernrik mat (aldri spist så mye leverpostei i hele mitt liv!). Men jeg har en snikende tanke om at det kanskje var D-vitamin mangelen min som gjorde at jeg også slet litt med jernet.

Anonymkode: d2a55...e94

Det der skulle flere ha forsøkt. Rart at legene ikke har plukket opp sammenhengen mellom D-vitamin, hepcidin og jernmangel. Kanskje de ikke får lov?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...