Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da jobber du trolig på ett velfungerende sted,eller så er du enkel og lettlurt… Spørs om du hadde elsket jobben din hvis ingen av de som slutter på avdelingen blir erstattet, eller du har en sjef som terroriserer med manioulasjon og løgner.. Dårlige sjefer og kolleger er drepen for trivsel og motivasjon. Ikke er det slik at alle i helse kan få ny jobb på dagen. 

Anonymkode: 3e1d6...805

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker

Jeg ble sykepleier mest fordi jeg liker å jobbe med mennesker og er interessert i medisin og helse. Jeg kommer fra en ressurssvak familie der en forelder er død og den andre er evig singel med dårlig økonomi. Jeg fant ut at jeg ikke ville takle mange år med studier, derfor tok jeg 3 år. Så ble jeg skilt, har 2 barn og boliglån. Får ikke samme lønn om jeg jobber på Rema 1000 i kassa, så jeg ble stuck med yrket da 🤷🏼‍♀️ Er i nytt forhold, men vi er ikke samboere, derfor er jeg alene om boliglånet. 

Anonymkode: 7dc57...35f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Jeg synes det virket interessant og fint, men det var bare stress og dårlig samvittighet. Jeg tok en ny utdanning, jeg fant det heldigvis ut såpass tidlig at jeg ennå var ung og uten barn. 

Anonymkode: 0aeab...995

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Jeg var ung da jeg tok utdannelsen, og var ikke voksen nok til å ta et gjennomtenkt valg for resten av mitt yrkesliv. Grunnen til at jeg mistrives er pga dårlige midler, dvs vi er for få årsverk og vi har ikke god nok kapasitet til å hjelpe pasienter innenfor rimelig tid. Har også opplevd at det er elendig lederskap i helsesektoren, nå jobber jeg for landets største helseforetak og har aldri før opplevd SÅ dårlig og uprofesjonelt arbeidsmiljø. 

Jeg søker nye jobber nå, og søker da også utenfor helsesektoren. På sikt ønsker jeg å ta en høyere utdannelse, men da må andre ting i livet mitt være mer på plass, som f.eks. psykisk helse. 

Anonymkode: 7eba9...2f0

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ble sykepleier mest fordi jeg liker å jobbe med mennesker og er interessert i medisin og helse. Jeg kommer fra en ressurssvak familie der en forelder er død og den andre er evig singel med dårlig økonomi. Jeg fant ut at jeg ikke ville takle mange år med studier, derfor tok jeg 3 år. Så ble jeg skilt, har 2 barn og boliglån. Får ikke samme lønn om jeg jobber på Rema 1000 i kassa, så jeg ble stuck med yrket da 🤷🏼‍♀️ Er i nytt forhold, men vi er ikke samboere, derfor er jeg alene om boliglånet. 

Tjener du såpass godt som sykepleier, at du ville gått så mye ned i lønn i en jobb på Rema1000? Jeg tjente mer i en 30% stilling i en matbutikk, enn det jeg gjorde ved et legesenter i en 60% stilling, riktignok med lavere utdannelse enn deg. Tjente såpass bra i matbutikken pga kveldstillegg og helgetillegg. Hadde kroppen min tillatt det nå, ville jeg utvilsomt tatt en jobb i matbutikk med åpningstider som Kiwi, Joker, Bunnpris og Rema1000 har, ikke veldig stimulerende for hjernen min, men jeg ville tjent bedre der enn jeg gjør i nåværende 100% stilling. 

Anonymkode: 7eba9...2f0

Annonse

AnonymBruker

Veldig mange som velger å utdannes seg innen helse er ressurssvake, de kommer fra familier med lav eller lite utdanning hos foreldre, de får barn tidlig og trenger en kort yrkesrettet utdanning der du er sikret jobb nær sagt hvor som helst.

Dette er svaret ts. Det gjelder slett ikke alle men ganske mange. Du kan ta en kikk på HO linjen på vgs og se hvem som ender opp der.

Anonymkode: b53b2...7b3

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig mange som velger å utdannes seg innen helse er ressurssvake, de kommer fra familier med lav eller lite utdanning hos foreldre, de får barn tidlig og trenger en kort yrkesrettet utdanning der du er sikret jobb nær sagt hvor som helst.

Dette er svaret ts. Det gjelder slett ikke alle men ganske mange. Du kan ta en kikk på HO linjen på vgs og se hvem som ender opp der.

Det er helt riktig. Kan ikke snakke for alle, men vet om mange. Bare det at helsevesenet har over 60% innvandrere som medarbeidere forteller vel sitt. Mange av oss norske kommer fra ressurssvake familier. 

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Klart alle som er leger, tannleger, sykepleiere, fysioterapeuter, ergoterapeuter, bioingeniører, farmasøyter, psykologer, audiografer, vernepleiere og perfusjonister kommer fra ressurssvake familier 🙄 Har du dokumentasjon på det? 

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er helt riktig. Kan ikke snakke for alle, men vet om mange. Bare det at helsevesenet har over 60% innvandrere som medarbeidere forteller vel sitt. Mange av oss norske kommer fra ressurssvake familier. 

Vil gjerne ha dokumentasjon på at 60% i helsevesenet er innvandrere? På min arbeidsplass er de som kommer fra andre land og har autorisasjon som helsepersonell leger eller spesialsykepleiere, men det var vel ikke svensker og tyskere du ville henge ut med innvandrerhetsen din? 

Ts faktum er at mange velger yrke når der unge og ikke helt vet hva de vil, hva de passer til eller hvordan de ønsker å jobbe. Mange liker ikke turnusarbeid, men forstår ikke hva det innbærer før det er gått mange år, og da er det for seint å finne seg noe annet. Ofte kommer misnøyen også fordi helevesenet ofte er velsignet med elendige ledere og mangel på ressurser, som øker misnøyen hos ansatte. Har du jobbet i mange år?

Anonymkode: 16ff4...793

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Klart alle som er leger, tannleger, sykepleiere, fysioterapeuter, ergoterapeuter, bioingeniører, farmasøyter, psykologer, audiografer, vernepleiere og perfusjonister kommer fra ressurssvake familier 🙄 Har du dokumentasjon på det? 

Vil gjerne ha dokumentasjon på at 60% i helsevesenet er innvandrere? På min arbeidsplass er de som kommer fra andre land og har autorisasjon som helsepersonell leger eller spesialsykepleiere, men det var vel ikke svensker og tyskere du ville henge ut med innvandrerhetsen din? 

Ts faktum er at mange velger yrke når der unge og ikke helt vet hva de vil, hva de passer til eller hvordan de ønsker å jobbe. Mange liker ikke turnusarbeid, men forstår ikke hva det innbærer før det er gått mange år, og da er det for seint å finne seg noe annet. Ofte kommer misnøyen også fordi helevesenet ofte er velsignet med elendige ledere og mangel på ressurser, som øker misnøyen hos ansatte. Har du jobbet i mange år?

Kommer vel ikke som en bombe at vi er mange og at vi er flere med ulik etnisk bakgrunn som jobber med mennesker, bæsj, piss og promp?

Selv har jeg jobbet i meget flerkulturelle miljøer og trives med dette. Det jeg vil få fram er at både mange av oss norske og utenlandske pleiere ofte kommer fra ressurssvake familier. En av mine foreldre er fra et fattig land i øst-europa, jeg er halvt norsk. 

• Liker 1
AnonymBruker

Ikke jeg som sa at 60 prosent er innvandrere.

Men meg du svarer først. De jeg sikter til er de som utdanner seg til helsefagarbeidere og sykepleiere primært. De som blir leger,tannleger, psykologer og mye av de andre yrkesgruppene du nevner er noe annet. Og grunnen er at det er et helt annet nåløye å komme inn på og gjennom en slik utdanning. Det er og en utdanning som gir mange muligheter og det er ofte lettere å søke seg over i andre typer arbeid, drive med forskning jobbe privat osv.

Men mange som blir helsefagarbeider og sykepleiere gjør det fordi de er interessert i mennesker og har et omsorgs "gen" og fordi de trenger å komme seg ut i jobb fort. Dette er utdanning du kan ta nesten overalt og behovet er stort for arbeidstakere. Det betyr og at mange velger yrkene litt av praktiske årsaker.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er du helt rar eller? Hva jobber du med selv?

Anonymkode: 94803...75b

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker

Er du helt rar eller? Hva jobber du med selv?

I kulturbransjen.

Felles for folk der er at de fleste må flytte for å ta utdanning og brenner for det de driver med. Det er og en bransje med mange personligheter og mange fra akademikerbakgrunn.

Blant sykepleiere og helsesekretærer/helsefagarbeidere og hjelpepleiere finner du mange som fikk barn tidlig/ønsket seg en kort utdanning hvor de var sikret jobb/vil bo på hjemplassen eller spesifikke steder og dette er yrker vi trenger nær sagt på hvert et nes. Det er rett og slett forskjell på mennesker som tar en universitetsgrad i teatervitenskap og de som velger et yrke fordi de er sikret jobb.

• Liker 3
  • Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker

I kulturbransjen.

Felles for folk der er at de fleste må flytte for å ta utdanning og brenner for det de driver med. Det er og en bransje med mange personligheter og mange fra akademikerbakgrunn.

Blant sykepleiere og helsesekretærer/helsefagarbeidere og hjelpepleiere finner du mange som fikk barn tidlig/ønsket seg en kort utdanning hvor de var sikret jobb/vil bo på hjemplassen eller spesifikke steder og dette er yrker vi trenger nær sagt på hvert et nes. Det er rett og slett forskjell på mennesker som tar en universitetsgrad i teatervitenskap og de som velger et yrke fordi de er sikret jobb.

Nå er uansett jobb i helse en mye viktigere og mer meningsfull jobb enn jobb i kulturbransjen og teater. Og synes du heller skal sette pris på de som velger den retningen, som også kommer deg til gode den dagen du evt blir syk og hjelpetrengende. Det blir vi alle til etterhvert på en eller annen måte, med mindre vi dør brått. Glem heller ikke at mange velger å jobbe innen helse fordi de brenner for yrket.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nå er uansett jobb i helse en mye viktigere og mer meningsfull jobb enn jobb i kulturbransjen og teater. Og synes du heller skal sette pris på de som velger den retningen, som også kommer deg til gode den dagen du evt blir syk og hjelpetrengende. Det blir vi alle til etterhvert på en eller annen måte, med mindre vi dør brått. Glem heller ikke at mange velger å jobbe innen helse fordi de brenner for yrket.

Enig i at det er viktig arbeid. Vi må ha folk i helsevesenet og bør verdsette dem enda mer!

Jeg svarer bare på det som ts spør om og det er hvorfor mange mistrives i den bransjen men fortsatt blir værende. Og om du leser tråden så er det folk som har vært helt enig i det jeg sier.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig i at det er viktig arbeid. Vi må ha folk i helsevesenet og bør verdsette dem enda mer!

Jeg svarer bare på det som ts spør om og det er hvorfor mange mistrives i den bransjen men fortsatt blir værende. Og om du leser tråden så er det folk som har vært helt enig i det jeg sier.

Jeg bor i en by der du kan studere sykepleie og har levd noen år. Ser mange folk jeg har kjent tar denne utdannelsen ikke bare av interesse for faget men og "fordi det er litt  praktisk" Mange har familie, samboer osv og vil gjøre noe hvor de slipper å flytte og er sikret jobb.

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er det ikke sånn det er i de fleste yrker og bransjer da? Mange blir gjerne værende i jobben de har utdannelse i fordi det er kunnskapen og erfaringen de har. Derfor er det i mange tilfeller tryggest, og det å begynne en ny utdanning i voksen alder med familie er i mange tilfeller også krevende. Skjønner ikke hvorfor jobb i helse blir trukket fram som noe spesielt her.

Fordelen hvis man er utdannet innen helse er faktisk at man har mange muligheter, og mulighetene for hvor og hva man kan jobbe med er mange. Det kan også være en stor årsak til at mange fortsetter.

• Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er det ikke sånn det er i de fleste yrker og bransjer da? Mange blir gjerne værende i jobben de har utdannelse i fordi det er kunnskapen og erfaringen de har. Derfor er det i mange tilfeller tryggest, og det å begynne en ny utdanning i voksen alder med familie er i mange tilfeller også krevende. Skjønner ikke hvorfor jobb i helse blir trukket fram som noe spesielt her.

Fordelen hvis man er utdannet innen helse er faktisk at man har mange muligheter, og mulighetene for hvor og hva man kan jobbe med er mange. Det kan også være en stor årsak til at mange fortsetter.

Det er nok litt motsatt, mange tar utdanning i helse fordi det er trygt, du får deg jobb, og du kan ta denne utdanningen veldig mange steder uten å måtte flytte på deg. 

• Liker 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er nok litt motsatt, mange tar utdanning i helse fordi det er trygt, du får deg jobb, og du kan ta denne utdanningen veldig mange steder uten å måtte flytte på deg. 

Det har jeg aldri sett noen statistikk på. Men for å tenke logisk, hva skal man med en trygg jobb hvis man uansett ikke har noen interesse for faget og følgelig mest sannsynlig ikke kommer til å bli uansett? Velger å tro at de fleste tenker lenger enn som så.

Selv valgte jeg utdanning innen helse fordi jeg liker å jobbe med mennesker, bidra til bedre livskvalitet, at det er store muligheter for utvikling og at det er variert. At jobben i tillegg er trygg er en stor bonus.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det har jeg aldri sett noen statistikk på. Men for å tenke logisk, hva skal man med en trygg jobb hvis man uansett ikke har noen interesse for faget og følgelig mest sannsynlig ikke kommer til å bli uansett? Velger å tro at de fleste tenker lenger enn som så.

Selv valgte jeg utdanning innen helse fordi jeg liker å jobbe med mennesker, bidra til bedre livskvalitet, at det er store muligheter for utvikling og at det er variert. At jobben i tillegg er trygg er en stor bonus.

Det er ikke helt tilfeldig hva folk gjør. Mange som velger helse og da særlig de korte utdanningene gjør det fordi det er tilgjengelig , de fleste klarer å gjennomføre og du er sikret jobb. Det er i og for seg ikke noe galt i det men du ender opp med en del mennesker som kanskje ikke brenner for jobben sin men som ble sykepleier fordi de allerede hadde familie/kunne ta utdannelse i hjembyen/sikret jobb hvor som helst osv osv   og det virket som et trygt og lurt valg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...