Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen har anbefalt meg å teste ut lav fodmap i et halvt år, for å se om det kan redusere mange av plagene mine. 
Jeg har på forhånd jobbet med å kutte ut rent sukker, det har hjulpet på betennelsene. (Spiser fra før ikke svin eller gluten).

Er det noen med erfaring fra lav fodmap, som vil si noe om hvordan dere begynte? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lav fodmap hadde liten effekt på meg. Dvs det var nyttig å kutte ut flere av matvarene som var listet, men flere av matvarene som var "trygge" hadde jeg likevel sterke reaksjoner på. 

Min IBS har blitt mye bedre av å drikke elektrolytter, tok noen mnd. Jeg følger fortsatt diett, men jeg tåler flere ingredienser helt uten smertehelvete som jeg ikke kunne spise tidligere. Jeg holder meg til råvarebasert mat, proteiner fra animalsk og ikke belgfrukter, visse grønnsaker og bær. Spiser jeg korn (selv glutenfritt), så stopper magen opp med en gang. Melkeprodukter fungerer også dårlig. 

Anonymkode: 16385...8a9

AnonymBruker
Skrevet

Det er over ti år siden jeg startet nå, og det var på grunn av ibs. Jeg bare googlet som fastlegen sa og gikk all in og var kjempenøye. Brukte Monash som er de som har utarbeidet dietten sånn at det ble riktig. 
For meg har det hjulpet noe veldig på magen, og jeg spiser tilpasset low fodmap den dag idag, for jeg har lært meg hva og hvor mye jeg tåler og ikke tåler. 
Det var fastlegen og en ernæringsfysiolog på sykehuset som fulgte meg opp. 

Anonymkode: bcea3...388

AnonymBruker
Skrevet

Lav fodmap er vanskelig når man har intoleranse for melkeprodukter og egg, og det har de ikke tatt høyde for de som har laget dietten.

Var på lav fodmap kurs på Haukeland sykehus, og da vi skulle spise lav fodmap lunsj kunne ikke jeg spise hverken egg eller mat med melk i.

Anonymkode: 623f6...6f7

AnonymBruker
Skrevet

Får du ingen oppfølging?

Fodmap er ment for å følges strengt i 4-8 uker, så gradvis innføre flere matvarer. Selv de som har utviklet dietten sier man skal reinnføre matvarer så fort som mulig.

For meg hadde det ingen effekt, så jeg gikk tilbake til normalt kosthold etter seks uker. Hadde oppfølging hos fastlege med dagbok over symtomene. Jeg startet enkelt ved å hente ut listene over hva jeg kunne spise, og hva jeg kunne spise litt av. Så strøyk jeg ut de matvarene jeg har intoleranse mot, og matvarer jeg ikke liker. Så begynte jeg sette sammen kosthold ut i fra det. Hadde to kjøkkensjefer som bisto med å komme med forslag til retter jeg kunne lage. Brukte matvaretabellen flittig for å sikre tilstrekkelig inntak av ulike næringsstoffer.

Anonymkode: 81243...6e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Lav fodmap er vanskelig når man har intoleranse for melkeprodukter og egg, og det har de ikke tatt høyde for de som har laget dietten.

Var på lav fodmap kurs på Haukeland sykehus, og da vi skulle spise lav fodmap lunsj kunne ikke jeg spise hverken egg eller mat med melk i.

Anonymkode: 623f6...6f7

Jeg tåler ikke melk og er veganer, og det gikk fint med streng fase her. Enig i at det er utfordrende, men ikke umulig. Håper du fant noe som hjalp deg, 

Skrevet

Jeg får oppfølging av lege, men det er fire uker mellom hver konsultasjon. Jeg må finne ut av endel i mellomtiden. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tåler ikke melk og er veganer, og det gikk fint med streng fase her. Enig i at det er utfordrende, men ikke umulig. Håper du fant noe som hjalp deg, 

Plantebasert kost over lang tid (mange år) er en viktig årsak til min IBS. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Plantebasert kost over lang tid (mange år) er en viktig årsak til min IBS. 

Mens jeg har det bedre, så vi er ulike. 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (3 timer siden):

Jeg får oppfølging av lege, men det er fire uker mellom hver konsultasjon. Jeg må finne ut av endel i mellomtiden. 

Veldig bra du får oppfølging. Det er flere gode grupper på Facebook om du er der. (Jeg er ikke selv så aktiv, men de var i hvert fall gode tidligere.)

AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (6 timer siden):

Det er bra:)

Start med å lese deg opp på listene over hva du kan spise. Så finner du ulike retter ut i fra de ingrediensene. Lær deg noen enkle go-to retter som passer din livsstil. Jeg spiste mye omelett, og varierte med ulike grønnsaker og kjøtt.

Poenget er litt å se mer på JA listen, enn NEI listen. Fokuset på hva du kan spise, istedenfor hva du ikke kan spise.

Og hvis oppskrifter inneholder noe nei-mat, så prøv lag de uten. Svært mange oppskrifter inneholder løk, men kan fint lages uten. Om en gryterett har en eller to grønnsaker/krydder du ikke kan spise, så lag uten. Du trenger ikke forkaste hele oppskriften selv om du ikke kan følge den slavisk.

Anonymkode: 81243...6e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...