AnonymBruker Skrevet 20. april #1 Del Skrevet 20. april Hadde en fin samtale med sønnen min om oppveksten hans. Han fortalte at han følte han gikk glipp av mye på barneskolen – med lese- og skrivevansker, og løfter om spesialundervisning, lange rapporter, vedtak og fine ord om spesialpedagogtimer. Men det han husker mest, er timer alene på et grupperom, en kort oppgave om morgenen, og så resten av dagen uten struktur eller mening. Det gjør vondt å høre, og jeg syns det er så trist. Hadde valgt igjen så hadde nok takket pent nei Anonymkode: 62f5b...668 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april #2 Del Skrevet 20. april Men fulgte ikke dere på foreldre opp? Tilbakemelding på sakkyndig vurdering, klage på enkeltvedtak, evaluering av IOP, osv. Anonymkode: 86f63...1d7 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april #3 Del Skrevet 20. april Min sønn har IOP og spesialundervisning flere timer i uka. Han har kraftig dysleksi og mange hull fra tidligere skole. Går nå på slutten av barneskolen og blir fulgt opp tett av spesialpedagog i gruppe og individuelt. Han har alle hjelpemidler tilgjengelig og vi håper at overgangen til ungdomsskolen skal gå bra. Spes.ped er med på utviklings samtaler og nå sist fikk han tilbud om ekstraundervisning i et fag han ikke har vedtak på. Hadde det ikke vært for de samtalene hadde vi måttet jakte svar og bekreftelser på at undervisningen gikk som planlagt. Anonymkode: 1e0bc...51d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april #4 Del Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men fulgte ikke dere på foreldre opp? Tilbakemelding på sakkyndig vurdering, klage på enkeltvedtak, evaluering av IOP, osv. Anonymkode: 86f63...1d7 Jeg stolte på at skolen og systemet visste hva de gjorde, og at alt som ble lovet faktisk ville bli fulgt opp. Det var mye snakk om tiltak, vedtak og spesialpedagogisk hjelp, så jeg trodde det skulle bli bra. I ettertid ser jeg at jeg burde stilt flere spørsmål og krevd mer, men det er lett å være etterpåklok Anonymkode: 62f5b...668 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april #5 Del Skrevet 20. april Sånn er det dessverre de fleste steder, ts. Folk uten rett kompetanse har disse timene og det er veldig lite faglig og pedagogisk som forestår. På min datters skole besto spesialundervisning for dyslektikere av å spille Ping pong og lage vafler. Har aldri møtt en elev som var på slik gruppe som ikke omtalte det som «mongogruppa» eller så på seg selv som dum. Anonymkode: b6355...205 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april #6 Del Skrevet 20. april Vet ikke hvor lenge siden dette er, men nå er det svært sjeldent barn med "kun" dysleksi får spesialundervisning i det hele tatt. Ihvertfall ikke alene med en voksen. På vår skole er det enten tilpasning i klassen og/eller lesekurs med en gruppe elever. Bruk av assistenter har gått ned pga ny opplæringslov. Anonymkode: e6bce...d21 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april #7 Del Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Men fulgte ikke dere på foreldre opp? Tilbakemelding på sakkyndig vurdering, klage på enkeltvedtak, evaluering av IOP, osv. Anonymkode: 86f63...1d7 Spørs jo litt tid man vokste opp da. Jeg fikk på 80 og 90 tallet, og var ikke så mye som i dag når barna mine har fått hjelp av ppt. I dag har man mye mere rettigheter og skolen tenker en god del nytt. Man ble før tatt ut av klassen og hadde eget opplegg. I dag jobber man på en helt annen måte og prøver minst mulig en til en. Anonymkode: f0b66...d3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april #8 Del Skrevet 20. april Når man har barn med ekstra behov så må man sloss som en løve nonstop for å få det barnet har krav på. Det ene barnet mitt har vedtak på 2 t spes ped i matte hver uke, og både far og jeg følger opp ukentlig mtp spes ped hjemmelekser, og om han faktisk får de timene han har krav på. Bare i år vil jeg estimere at jeg har kontaktet kontaktlærere og rektor to ganger pga mangelfull gjennomføring av disse spes ped-timene. En ypperlig måte å se om spes ped-timer gjennomføres på, er å inngå avtald om at spes ped skal gi ut samt levere inn ukentlige, tilpassede lekser. Anonymkode: ee5bb...dab 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april #9 Del Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hadde valgt igjen så hadde nok takket pent nei Anonymkode: 62f5b...668 Det er du som valgte å ikke følge opp skolegangen til barnet ditt da, på tross av åpenbare spesielle behov. Anonymkode: ee5bb...dab 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april #10 Del Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er du som valgte å ikke følge opp skolegangen til barnet ditt da, på tross av åpenbare spesielle behov. Anonymkode: ee5bb...dab Nå får du gi deg! Støtter du virkelig et system der foreldre har ansvar for at dette følges opp? I praksis vil det si at forskjellen på hva slags undervisning barn av foreldre med og uten ressurser blir ENDA større. Dette er skolens feil. Eventuelt systemet. Ikke ts. Anonymkode: b6355...205 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april #11 Del Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg stolte på at skolen og systemet visste hva de gjorde, og at alt som ble lovet faktisk ville bli fulgt opp. Det var mye snakk om tiltak, vedtak og spesialpedagogisk hjelp, så jeg trodde det skulle bli bra. I ettertid ser jeg at jeg burde stilt flere spørsmål og krevd mer, men det er lett å være etterpåklok Anonymkode: 62f5b...668 Det kan du si. Etterpåklokskap hjelper lite. Men det er jo litt rart at dere ikke har fulgt opp uansett. Det står jo tydelig i enkeltvedtak at man har klagerett. Hva med samarbeidsmøter eventuelt ansvarsgruppemøter? Dere hadde vel det underveis? Anonymkode: 86f63...1d7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april #12 Del Skrevet 20. april Har samme erfaring. Har barn med autisme og tourettes, men han er smart, så har ingen problemer faglig. Problemet hans er lyd og mennesker. Så har jo blitt undervisning på grupperom. Og han har ikke vært alene, men sammen med andre med PU og lære og skrivevansker. Så da ender de opp bak faglig. Og jeg har kjempet og kjempet, da blir det bedre en periode, så må jeg kjempe igjen en god stund, så blir det bedre en periode. Men det er slitsomt å hele tiden kjempe. Og skulle gjerne hjulpet han hjemme. Men skolen krevde all energi han hadde, så da han kom hjem var han totalt utslitt. siste året på ungdomsskolen var det verst, da var han i gruppe med 5 elever. Og de så film, spilte basket og lagde mat. Tror eneste faget de faktisk hadde det året var matte, da læreren der var seriøs. Og jeg kjempet. Men det året var det bare håpløst. De skjerpet seg en uke, så startet de å legge skylden på barnet mitt og på meg. Så var jo bare en evig kamp. Anonymkode: d9cf4...aa1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april #13 Del Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Har samme erfaring. Har barn med autisme og tourettes, men han er smart, så har ingen problemer faglig. Problemet hans er lyd og mennesker. Så har jo blitt undervisning på grupperom. Og han har ikke vært alene, men sammen med andre med PU og lære og skrivevansker. Så da ender de opp bak faglig. Og jeg har kjempet og kjempet, da blir det bedre en periode, så må jeg kjempe igjen en god stund, så blir det bedre en periode. Men det er slitsomt å hele tiden kjempe. Og skulle gjerne hjulpet han hjemme. Men skolen krevde all energi han hadde, så da han kom hjem var han totalt utslitt. siste året på ungdomsskolen var det verst, da var han i gruppe med 5 elever. Og de så film, spilte basket og lagde mat. Tror eneste faget de faktisk hadde det året var matte, da læreren der var seriøs. Og jeg kjempet. Men det året var det bare håpløst. De skjerpet seg en uke, så startet de å legge skylden på barnet mitt og på meg. Så var jo bare en evig kamp. Anonymkode: d9cf4...aa1 Tourettes er utrolig vanskelig å jobbe med, de eksekutive vanskene som følger med krever spesiell kompetanse og oppfølging en til en, noe vi aldri har i skolen nå lenger. Ikke får vi kursing eller opplæring i de forskjellige vanskene heller. Anonymkode: a2123...17c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april #14 Del Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå får du gi deg! Støtter du virkelig et system der foreldre har ansvar for at dette følges opp? I praksis vil det si at forskjellen på hva slags undervisning barn av foreldre med og uten ressurser blir ENDA større. Dette er skolens feil. Eventuelt systemet. Ikke ts. Anonymkode: b6355...205 Ikke meg du siterer men støtte det er noe annet enn å innse realitetene. Du MÅ følge tett opp om du har et barn med spesielle behov, det vet alle. Å ikke gjøre det når systemet er som det er er en svikt mot barnet sitt. Anonymkode: 69034...ad9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå